Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Förskolebarns bilder om skolan

Publicerad:2011-03-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
This article reports reflections on a study addressing the role of a handmade picture in understanding pre-school children’s ideas about their future school context. How is it possible to handle communication by pictures dealt with in the framework of a general theory of signs to signify inquiry? The underlying aim of the study and related report are to deepen educational insights into drawing as communication, co-operation and discovery with meaning. This purpose will contribute to a deeper understanding of the role of picture breakdown and a semiotic modal-specific qualifying conversation within integrative pedagogy. Interviews, picture explication as well as the children’s and teachers’ comments are my empirical resources. The result features the children’s style and orientation to sign-mindedness, the pictures’ composition, and children’s discovery of the object with meaning and at the end a considered “figure of thought” from reconstruction the sign with a semio-cognitive potential. Författare: Elisabet Malmström Beyond the word, within the sign: Inquiry into pre-school children’s handmade pictures about schoolingEducation Inquiry 1/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026