Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Levande ordning

Publicerad:2011-02-22
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
The article opens with a student teacher and female student who fail to appreciate each other as unique and living beings, or unique existents. Starting from the premise that such failure is a common aspect of the everyday order of life, I reread the encounter through the work of Moira von Wright, Kelly Oliver, Gert Biesta and Adriana Cavarero, asking three questions. What is the interpersonal cost of a relationship which fails to recognize lived human uniqueness? Does it make a difference for the politics of schooling whether interpersonal relationships exclude or leave space for those involved in them to appreciate each other as unique, living beings? What difficulties and opportunities exist for the possibility of appearing and appreciating oneself and others as unique existents within a student-teacher relation that is experienced as specific, embodied and altruistic? I argue that attending sensually to the other can open and safeguard a relational space for the appearance of uniqueness. Författare: Cathrine Ryther Levande ordningUtbildning & Demokrati 3/2010
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026