Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Fördjupad kunskap viktigt i yrkesutbildningar

Publicerad:2013-04-29
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Elevernas kunskaper från tidigare erfarenheter fyller en viktig funktion i de tekniska yrkesutbildningarna. Det visar Nina Kilbrinks avhandling om hur tidigare kunskaper är nödvändigt i ett föränderligt samhälle med en snabb teknisk utveckling.

Nina Kilbrink
Nina Kilbrink

Född 1974
i Grebbestad

Disputerade 2013-03-15
vid Karlstads universitet

Avhandling

Lära för framtiden: Transfer i teknisk yrkesutbildning

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Efter att jag läst till gymnasielärare i språk halkade jag in på teknik och började fundera på vad lärande av olika typer av ämnen innebär. Hur lär man sig på djupet, och vad är viktigt att lära sig i ett ämne där utvecklingen går väldigt snabbt?

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har intervjuat lärare, elever och handledare vid en yrkesutbildning inom industri- och energiprogrammet. Ett fokus har varit transfer i relation till teknisk kunskap, alltså hur kunskap man har sedan tidigare påverkar och kan utvecklas vid lärande av nya saker. Det blir särskilt tydligt inom teknik där utvecklingen sker så snabbt.

– Eleverna kan exempelvis lära sig på en typ av maskiner i skolan men när de kommer ut i arbetspraktik ska de kanske arbeta med en helt annan typ av maskin, och det kräver kunskap på ett djupare plan.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att kunskap behöver hämtas från flera olika arenor. Både skolan och arbetsplatserna är viktiga men även kunskaper från ett fritidsintresse, exempelvis crossmotorcyklar skulle kunna utnyttjas i undervisningen i syfte att förankra och fördjupa ny kunskap. Ett annat resultat var att eleverna pekade på vikten att få se och lära från fler arbetsplatser, inte bara en praktikplats som de hade i dag.

– Ytterligare ett resultat var att integrering av teori och praktik sker i ett tydligt samband och att det här finns en utvecklingspotential. Att exempelvis läsa om väderkvarnens historia och att därefter bygga en modell av en väderkvarn fördjupar inte kunskapen om hur väderkvarnen fungerar. Det måste till teori, ett steg till.

Vad överraskade dig?

– En positiv överraskning var att yrkesutbildningen i den här skolan faktiskt har bra och nära kontakt med arbetlivet. Det finns en bild av att samarbetet parterna emellan inte är särskilt bra, men det stämmer alltså inte här. En annan överraskning var att de här eleverna som är hälften av tiden i skola respektive praktik efterfrågade mer teori och mer tid i skolan.

Vem har nytta av dina resultat?

– Skolledning, lärare och handledare inom gymnasiala tekniska yrkesutbildningar men också andra ämnen. Min avhandling visar framför allt att det är viktigt att koppla in flera arenor och sammanhang i lärandet.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev