Hoppa till sidinnehåll

Mot en ny vuxenutbildningspolitik? Regional utveckling som policy och praktik

Publicerad:2007-06-20
Uppdaterad:2012-04-26

Sedan några år tillbaka har kommunerna ett delvis nytt uppdrag för vuxenutbildningen, vilket bland annat innebär att vuxnas lärande kopplas till regionala utvecklingsfrågor och behov i näringslivet. Erik Jakobsson har studerat hur vuxenutbildningen i Örebro län har försökt arbeta med detta nya uppdrag genom att samarbeta i nätverksform.

Författare

Erik Jakobsson

Handledare

Professor Per-Erik Ellström samt Professor Lennart Svensson

Opponent

Professor Kjell Rubensson, University of British Columbia

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2007-05-25

Titel (se)

Mot en ny vuxenutbildningspolitik? Regional utveckling som policy och praktik

Titel (eng)

Towards a New Adult Education Policy? Regional development as policy and practice

Institution

Institutionen för beteendevetenskap

Mot en ny vuxenutbildningspolitik? Regional utveckling som policy och praktik

Avhandlingen beskriver och analyserar ett regionalt utvecklingsinitiativ i nätverksform, genom vilket de kommunala lärcentrumen i Örebro län samverkar för att utveckla en gemensam infrastruktur för vuxnas lärande. Detta innebär, exempelvis, att utveckla former för samverkan mellan olika regionala aktörer inom området, öka samordningen och samverkan inom den kommunala vuxenutbildningen och utveckla metoder för lärande med fokus på arbetet och arbetsplatsen.

Den övergripande forskningsfrågan kan formuleras på följande sätt: Vilka är förutsättningarna för att genom regional samverkan, med en horisontell organisering i nätverksform, utveckla politiken, planeringen och organiseringen för vuxnas lärande, och med vilka teoretiska och metodologiska perspektiv kan vi förstå såväl problem som möjligheter?

Två övergripande teoretiska perspektiv presenteras i avhandlingen, som relateras till det studerade fallet. Det gäller å ena sidan ett traditionellt planeringsperspektiv och å andra sidan ett evolutionärt lärandeperspektiv. Dessa perspektiv utgör både kontraster och komplement till varandra. Planeringsperspektivet har policysändaren som utgångspunkt, medan lärandeperspektivet har policymottagaren som utgångspunkt. Diskussionen i avhandlingen behandlar också de möjligheter som finns att kombinera de båda övergripande perspektiven, både som analytiska och strategiska perspektiv.

Sammantaget kan studien av nätverket beskrivas som en kvalitativt inriktad fallstudie, där mitt kontinuerliga deltagande över tid i nätverkets sammankomster är ett centralt inslag. Intervjuer, en enkätundersökning, diskussioner och dokumentstudier utgör också material till studien. En interaktiv forskningsansats har tillämpats, som syftar till en gemensam kunskapsbildning och lärprocess mellan deltagarna och forskaren. Metodologiskt hämtar studien inspiration från den vetenskapsfilosofiska inriktning som kallas kritisk realism.

En hastig överblick över studiens resultat ger vid handen att mycket av det som diskuterats i nätverket har stannat vid intentioner och har inte blivit omsatt i en praktik. Nätverket har också förblivit ganska internt, med en krets av lärcentrum- och vuxenutbildningschefer. Lite tillspetsat kan man säga att nätverket varken arbetat sig nedåt i respektive lokal organisation eller uppåt mot den politiska sfären, eller utåt mot det omgivande samhället och arbetslivet. Nätverket har onekligen ändå skapat nya och bättre förutsättningar för samarbete mellan lärcentrumen. Det finns nu betydligt mer av en gemensam förståelse och någonting att bygga vidare på, regionalt och lokalt. Det är också hoppfullt att se att nätverket fortsätter sitt arbete trots att det inte längre har externt stöd. Nätverket har, förefaller det, etablerat sig som en gemensam utvecklingsorganisation för deltagarna, och har nått ett stadium där mer konkreta och påtagliga former av samverkan börjar äga rum.

Towards a New Adult Education Policy? Regional development as policy and practice

The thesis describes and analyses a regional development initiative in network form, through which the municipal learning centres in the County of Örebro are collaborating in order to develop a common infrastructure for adult learning. This involves, for example, developing forms for collaboration between various regional players in the field, increasing co-ordination and collaboration in municipal adult education and developing learning methods with a focus on work and the workplace.

The overriding research question can be expressed as follows: What is the potential for developing adult learning policies, planning and organisation by means of regional collaboration entailing a horizontal organisation in network form, and what theoretical and methodological perspectives can we apply to understand both the problems and the opportunities?

Two overriding theoretical perspectives are presented in the thesis and are related to the case studied. These are, on the one hand, a traditional planning perspective and on the other an evolutional learning perspective. These perspectives both contrast and complement each other. The staring point for the planning perspective is the policy transmitter , while the starting point for the learning perspective is the policy receiver . The discussion in this thesis also addresses the opportunities that exist to combine the two overriding perspectives, both as analytical and strategic perspectives.

Overall, the study of the network can be described as a qualitatively-oriented case study, in which ongoing participation in the meetings of the network over a period of time is a central element. Interviews, a questionnaire, discussions and studies of documentation also form part of the material for the study. An interactive research approach has been used, that aims to establish a joint knowledge-acquisition and learning process between the participants and the researcher. Methodologically the study takes inspiration from the philosophical concept of critical realism.

A brief review of the results of the study suggests that many of the ideas and proposals discussed in the network have come to nothing but good intentions. The network has also remained rather internal, consisting of a circle of learning-centre and adult-education managers. The network has neither worked much downwards in the respective local organisations, nor upwards towards the political sphere, nor outwards towards society and working life at large.

Still, the network has undoubtedly created new and better conditions for collaboration between the learning centres. Mutual understanding has increased significantly and a base for further efforts, both regionally and locally, has been created. It also inspires hope to see that the network is continuing its work even though it no longer has external support. It appears that the network has established itself as a joint development organisation for the participants, and has reached a stage where more concrete and tangible forms of collaboration are beginning to take place.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev