Skolporten hyllar 1000:e forskaren

Resultatet visar att det finns en brist på analys av det demokratiska arbetet i förskolan. Pedagogerna anser att uppdraget är viktigt, men de brottas med tidsbrist och verktyg för att omsätta mål till handling. – Jag visar att personalen på förskolan trots detta försöker möjliggöra barns inflytande och delaktighet, det vill jag gärna lyfta, säger Katarina Ribaeus. Men det är viktigt att barnen inte bara har inflytande, utan att arbetet med delaktighet också gör skillnad här och nu, menar hon. – Idag är det så starkt fokus på kunskap i skolan och förskolan och då får kunskap lätt en överordnad roll. Men demokrati är ett övergripande uppdrag, säger Katarina Ribaeus och påpekar att frågan om demokrati trots allt är det som förskolans nya läroplan inleds med. För elva år sedan publicerades den första avhandlingen på Skolportens webbplats. Det var Elisabet Nihlfors studie ” Skolchefen i skolans styrning och ledning”. Sedan år 2006 har företaget Skolporten systematiskt bevakat skolforskning och intervjuat omkring 110 forskare om året. – De som väljer att forska om något så viktigt som förskola och skola förtjänar att hyllas som hjältar, säger Per Reinolf, vd för Skolporten. – Nu när den tusende disputationen äger rum vill vi självklart fira det lite extra mycket! Moa Duvarci EngmanStockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

