Ensamhet i tonåren – ökar risken för självmord

Yerko Rojas
Disputerade 2014-05-16
vid Stockholms universitet
Avhandling
Childhood social exclusion and suicidal behavior in adolescence and young adulthood
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Självmord är ett stort folkhälsoproblem. I Sverige har vi sedan ett par år tillbaka en vision om att ingen bör hamna i en så utsatt situation att den enda utvägen upplevs vara självmord. Trots det var det ungefär 1600 personer som tog livet av sig förra året, många gånger fler än de som dog i trafiken. Forskningen spelar en viktig roll i arbetet mot att ingen ska behöva ta sitt liv. Ju mer vi vet om självmordsbeteendet desto lättare blir det att förstå vad vi kan göra åt det.Vad handlar avhandlingen om?
– Min avhandling handlar om relationen mellan social exkludering under barndomen och självmord och självmordsförsök som ungdom och ung vuxen.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att både de som växt upp i familjer som fått socialbidrag någon gång under uppväxten och de som uppgett att de var ensamma vid 12-13 års ålder visade sig löpa större risk att begå en självmordshandling senare i livet. Flickor som betygsmässigt presterade under eller över genomsnittet i skolan hade en förhöjd risk att begå en självmordshandling om de trodde att deras familjer ville att de blev ihågkomna av sina klasskamrater som någon som var duktig i skolan snarare än någon som var omtyckt i klassen. För pojkar visade sig enbart betyg under genomsnittet vara en riskfaktor, oberoende av familjeambition.Vad överraskade dig?
– Att något så enkelt som att ställa en fråga om ”vem man umgås mest med” till 12- 13-åringar kan fånga upp vad som kan tänkas vara en viktig del i processen som leder människor till den här typen av självdestruktiva handlingar senare i livet. Det är barnen som svarade ”jag är mest ensam” på just den frågan som uppvisade en förhöjd risk att begå en självmordshandling.Vem har nytta av dina resultat?
– Från ett sociologiskt perspektiv är det jätteviktigt att empiriskt kunna fastställa att det våra barn erfar och faktiskt ger uttryck för redan vid 12-13 års åldern är kopplat till risken att begå en självmordshandling senare i livet. Detta talar för att det vi teoretiskt brukar lyfta fram som en viktig del i att försöka komma åt människors sociala utsatthet, det vill säga vikten av att fånga upp, stoppa och vända sociala exkluderingsprocesser i ett tidigt skede i livet, även torde gälla självmordsbeteende. Hanna NolinRelaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

