Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Mobilen bra för lärande under korta stunder

Publicerad:2015-01-07
John Miller
Skribent:John Miller
Björn Hedin
Björn Hedin

Född 1970
i Solna

Disputerade 2014-09-23
vid Kungliga Tekniska Högskolan

Avhandling

Exploring Opportunistic use of Mobile Devices for Studying in Higher Education

Det går utmärkt att använda mobilen för lärande under korta tidsperioder, exempelvis när man sitter på bussen. Särskilt bra passar det att ägna korta stunder till förberedelser och repetition, visar Björn Hedins forskning.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har ett stort teknikintresse och för några år sedan läste jag en artikel från Stanford som handlade om mobile learning in fragmented time. Jag tyckte det verkade spännande och bytte inriktning på mina doktorandstudier till att handla om just det.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om hur man kan hitta bra sätt att använda mobiltelefoner för att lära sig saker när man har lite tid över. På caféer eller på bussen är det vanligt att se personer använda mobiltelefonen. Fokus i min studie har varit att ta reda på om man kan använda den tiden till att lära sig. Jag har valt att avgränsa mig till just korta tidsutrymmen – när man råkar ha lite tid över.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag började med att titta på olika saker som man skulle kunna göra med mobiltelefonen för att lära sig. Efter hand insåg jag att problemet inte är att hitta vettiga saker att göra med mobilen – det är att få ändan ur vagnen och göra just det i stället för att exempelvis använda Facebook. Jag har utgått från en modell som heter Fogg behavior model som handlar om hur man kan få olika beteenden att ske. Utifrån den modellen är det tre faktorer som spelar in för att få folk att, som i det här exemplet, använda mobilen till just lärande.

– För det första måste det vara enkelt, det ska bara vara att plocka upp mobilen och komma igång. Den andra faktorn handlar om att man måste ha tillräckligt med motivation. Den tredje faktorn handlar om att det måste vara något som triggar en person att komma igång. Det kan handla om olika typer av påminnelser, men även platsen spelar in. Min studie visar att förberedelser och repetition, som förstärker annat lärande, är något som passar bra att ägna just korta tidsperioder till.

Vad överraskade dig?

– Just insikten om att problemet inte ligger i att få undervisning att fungera bra i mobilen, utan att få folk att välja det framför något annat. Jag brukar lyfta fram att man kan ta tid som man upplever som meningslös, exempelvis på bussen, till att repetera så kan man istället vara ledig på kvällen. Men jag vill poängtera att det ibland kan vara värdefullt att bara sitta och titta ut genom fönstret när man åker buss, man behöver inte alltid vara så effektiv.

Vem har nytta av dina resultat?

– Både lärare och elever. Lärare kan få upp ögonen för hur de kan underlätta för studenter att plugga under just sådana korta tidsperioder. Elever kan dra nytta av att hitta egna strategier för att utnyttja det här sättet att plugga.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev