Hoppa till sidinnehåll

Meeting diversities in maritime education. A blend from World Maritime University

Publicerad:2010-09-23
Uppdaterad:2012-03-27
Författare

Jan Horck

Handledare

Professor Margareth Drakenberg, Malmö högskola

Opponent

Professor Mohamed Chaib

Disputerat vid

MaH – Malmö högskola

Disputationsdag

2010-09-24

Titel (eng)

Meeting diversities in maritime education. A blend from World Maritime University

Abstrakt

Att möta elever från många olika kulturer blir mer och mer situationen i maritimaskolor. Människor med kulturella och andra olikheter kännetecknar också verkligheteni handelsflottans fartyg. Dylika olikheter har visat sig vara anledningen till olyckor isjöfarten och de grundar sig ofta på missförstånd. Roten till dessa missförstånd ochstereotypiska uppfattningar bör utredas i skolan och innan arbetslivet påbörjas.Författaren önskar skapa en medvetenhet bland lärare som i undervisningenkonfronteras och ser en utmaning i möten med mångkulturella elevsammansättningar.Författarens licentiatavhandling diskuterar utmaningar som elever finner besvärandenär de studerar utanför hemlandet. I slutledningen konstateras att elever somstuderar utomlands bör bli informerade om landets eller skolans/universitetetsundervisningssystemet innan de kommer dit; ett universitetets värdepedagogik.Empirin i doktorsavhandlingen är hämtad från konversationer med lärarna på sjöfarts-universitet, World Maritime University (WMU), i Malmö och som tillhör FN:s sjöfartsorganInternational Maritime Organisation (IMO). Teorin är Bronfenbrenners ecology of humandevelopment och metoderna är fenomenografi (F. Marton) och diskurspsykologi (J.Potter).Slutsatsen är, bland annat, att pedagogiken bör vara annorlunda när både lärareoch elever kommer från olika kulturer. Särskilt viktigt blir det när eleverna dessutom ärvuxna. Lösningen på dessa utmaningar är att lärarna bör delta i kurser i ämnet kulturelltmedvetande. Lärarna bör också genomgå pedagogisk träning och få undervisning i hurman bemöter vuxna elever (andragogy). Eleverna bör också få undervisning i dessatvå ämnen, eftersom utbildningen på WMU är fokuserad på ledarskap. Att användagrupparbeten är inte alltid självklart. Vissa elever är inte vana vid det och kvinnorna blirofta, av kulturella skäl, placerade i baksätet och förhindras att göra sina röster hörda.Studien visar också att läraren bör vara försiktig att använda metaforer i förtydligandediskussioner, eftersom metaforer har en kulturell anknytning. En annan slutsats ärart man inte bör se mellan fingrarna när det gäller elevernas förmåga att behärskaundervisningsspråket, som i detta fall är engelska. Om inte eleven behärskar engelskaspråket kan eleven lätt bli en ensamvarg, och en riskfaktor både för sig själv ochomgivningen, i en miljö där man betonar samarbete.

Meeting diversities in maritime education. A blend from World Maritime University

To address a diversified student complement in academic studies is becoming more and more frequent in maritime education and training. Diversity challenges are also the reality onboard ships that muster a multicultural crew complement. This thesis aims at creating awareness on dilemmas and challenges that students and faculty meet when working in a multicultural environment. In order not to have students academically suffering from environments that they are not used to, there are several issues identified, generated and discussed. If these issues are not adhered to, perhaps the students academic performance would not accurately reflect the students capability to absorb new knowledge. In extension: from cultural awareness and better communication will follow reduced mistakes and increased safety onboard ships. The empirical data in this study is generated from conversations with the faculty of World Maritime University. The theory in this thesis is Bronfenbrenner s ecology of human development and two strategies or methods have been used to analyse the conversations: phenomenography and discourse psychology. A conclusion drawn from the conversations is that when students and professors have a diversified background the pedagogy has to be different compared to addressing a culturally homogenous class complement. When also women commence to take up studies in maritime subjects, an education traditionally male dominated, it presents new challenges for the facilitators of information and knowledge. The conditions that the faculty and students meet in such constellations, most probably, can have an impact on behaviour, performance and study results. One important solution to above dilemmas is found to be offering faculty and students courses in cultural awareness. This would be a recommendation to any worldwide maritime education and training institution ready to serve the shipping industry. Another conclusion is to have faculty and students to attend courses in pedagogy (andragogy). These two major conclusions would contribute to an uplift to achieve an even better effect from students /professors encounter in the class room.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev