Hoppa till sidinnehåll

Rektor i fokus

Webbkonferens

Rektor i fokus

Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som arbetar som rektor eller biträdande rektor i grundskolan, gymnasiet eller inom vuxenutbildningen. Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel, samt få möjlighet att utvecklas i din yrkesroll och nätverka med kollegor från hela landet.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Riktigt bra bredd, intressanta föreläsningar i aktuella ämnen.

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll

  • AI och lärande – hur kan skolledare bäst utgöra ett stöd?
  • Skolsäkerhet och pågående dödligt våld – så skolan kan utforma en handlingsplan.
  • Aktuella reformer för skolan – en lägesrapport.
  • Från statliga utredningar till förändringsarbete i verksamheten.
  • Arbetsmiljöarbete för rektorer – Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur.
  • Hur kan vi uppnå en högre skolnärvaro?
  • Vad innebär det att leda en skola för alla? Möjligheter och dilemman i arbetet för ökad likvärdighet.
  • Barn och ungas lärande och psykiska hälsa i en digital värld – aktuell forskning.

Medverkande:

Jannica Andreasson

FÖRELÄSARE OCH UTBILDARE

Åsa Hirsh

DOCENT

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

David Lindberg

STATSSEKRETERARE

Kim Norman

FÖRELÄSARE OCH FÖRFATTARE

Lisa Thorell

PROFESSOR

Erik Winerö

GYMNASIELÄRARE & DOKTORAND

Eva-Lena Årmyr

BITR. SKOLCHEF & DOKTORAND

Konferensprogram

Klicka nedan för att läsa mer om innehållet.

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Arbetsmiljöarbete för rektorer

Skolan är inte som alla andra arbetsplatser, varken för de som arbetar eller studerar där. Att som chef navigera i den komplexitet som skolan präglas av är krävande. Som rektor är du ansvarig för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) och det systematiska kvalitetsarbetet (SKA), två fundamentala processer som tillsammans ligger till grund för verksamhetens förmåga att uppnå effekt och kvalitet. Den här föreläsningen belyser rektors ansvar för arbetsmiljön utifrån det praktiska arbetet, vår nationella arbetsmiljölagstiftning samt arbetsmiljöverkets nya regelstruktur för detta arbete ur ett skolledarperspektiv.

Jannica Andreasson

FÖRELÄSARE OCH UTBILDARE

Jannica Andreasson har lång erfarenhet av skolans värld. Hon har arbetat som lärare, rektor och skolchef och har god kännedom om skolan som arbetsplats ur både chefens perspektiv, men även medarbetarens.

Foto: Ingemar Lindewall

2. Samverkan för ökad skolnärvaro

Hur kan vi skapa en miljö i skolan där elevernas närvaro prioriteras och främjas? Och hur kan vi gå från intention till handling i det närvarofrämjande arbetet? Ta del av en föreläsning som fokuserar på möjligheterna till ökad skolnärvaro, och som erbjuder konkreta exempel och verktyg på hur samverkan mellan professioner och myndigheter kan fungera i praktiken – med elevens bästa i fokus.

Eva-Lena Årmyr

BITR. SKOLCHEF & DOKTORAND

Eva-Lena Årmyr arbetar som biträdande skolchef i Ånge kommun med särskilt fokus på skolutveckling och verksamhetsuppföljning, samt innehar uppdraget som verksamhetschef för barn- och elevhälsans medicinska och psykologiska insats. Eva-Lena Årmyr är också doktorand inom pedagogik, och har skrivit boken Praktisk handbok för ökad skolnärvaro – Hur vi uppnår ökad skolnärvaro tillsammans! (2024).

3. Aktuella reformer för skolan – en lägesrapport

Den nuvarande regeringen har tillsatt flera utredningar på skolområdet, om bland annat lärares undervisningsuppdrag, stärkt trygghet och studiero, vinst i skolan samt förbättrad elevhälsa. Ta del av en genomgång av de olika utredningsförslagen och vad de kommer att innebära för skolans verksamhet. Det kommer även att finnas möjlighet att ställa frågor.

David Lindberg

STATSSEKRETERARE

David Lindberg är statssekreterare på Utbildningsdepartementet hos utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

4. Leda för likvärdighet

Vad innebär det egentligen att leda en skola för alla – i en samtid där skolsegregationen är stor och förutsättningarna skiljer sig markant mellan skolor? Föreläsningen tar avstamp i forskning och praktik från skolor i strukturellt missgynnade områden och synliggör hur skolledare kan navigera i spänningsfältet mellan generella styrsignaler och lokala behov. Genom ett kontextkänsligt och etiskt perspektiv ges fördjupad förståelse för skolledarskapets möjligheter och dilemman i arbetet för ökad likvärdighet.

Åsa Hirsh

DOCENT

Åsa Hirsh är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, och forskar kring frågor som rör skolutveckling och ledarskap. Forsknings- och utvecklingssamverkan med lärare, skolledare och huvudmän ligger Åsa särskilt varmt om hjärtat. Hon har givit ut flera populärvetenskapliga böcker, bland annat Relationellt ledarskap i klassrummet – så skapas magi (2020), och varit redaktör för antologin Leda för likvärdighet (2024).

5. Från statliga utredningar till förändringsarbete i verksamheten

Under konferensens första dag kommer statssekreteraren att gå igenom de olika utredningsförslagen på skolområdet. Den här föreläsningen knyter ihop nulägesrapporten med rektors ansvar för implementering och systematiskt kvalitetsarbete, samt fokuserar på hur vi kan gå från statliga utredningar till förändringsarbete i verksamheten. Föreläsaren ger er en inblick i några av utredningarna och lyfter fram vad du som rektor kan behöva vara uppmärksam på.

  • Vad innebär mottagarkapacitet när mycket ändras på samma gång?
  • Hur kan vi följa implementeringsprocesserna inom ramen för systematiskt kvalitetsarbete och levandegöra de ändringar som är föreslagna?

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkanden 2020 och 2025. Anna har lång erfarenhet av att arbeta med rektorer och huvudmän gällande systematiskt kvalitetsarbete och förbättringsarbete.

6. Barn och ungas lärande och psykiska hälsa i en digital värld – vad visar aktuell forskning?

Både inom skolan och samhället i stort har det skett en ökad digitalisering under de senaste åren, och barn och ungdomar tillbringar idag en stor del av sin vakna tid framför skärmar, både i skolan och på fritiden. Farhågor uttrycks nu för att denna utveckling gått för långt och hösten 2024 presenterade Folkhälsomyndigheten nya rekommendationer för att minska skärmtiden hos barn och ungdomar. Regeringen har även presenterat flera förslag kring minskad användning av datorer och internet inom skolan. Ta del av en föreläsning som presenterar vad den senaste forskningen visar om digitala mediers påverkan på barn och unga med avseende på psykisk hälsa och inlärning.

  • Finns stöd i forskningen för en minskad digitalisering inom skolan?
  • Skärmtid – finns det forskningsstöd för Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer?
  • Hur och varför påverkar användningen av digitala medier barn och ungdomars hälsa?
  • Är vissa barn och unga extra sårbara vad gäller negativa effekter av digitaliseringen?

Lisa Thorell

PROFESSOR

Lisa Thorell är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hon forskar om neuropsykiatriska diagnoser samt kopplingen mellan digitala medier och psykisk hälsa.

7. AI och lärande, kunskap och bedömning

AI förändrar inte bara arbetssätt i skolan, utan påverkar även vår syn på vad som är viktig kunskap. För att rusta skolledare inför denna utveckling krävs en grundläggande förståelse för både vad teknologin faktiskt är, vad den kan och inte kan göra, och för vad kunskap och lärande i grunden innebär. Ta del av en föreläsning där pedagogers och lärares arbete med dokumentation och bedömning utgör konkreta exempel.

  • Hur kan AI användas för att stödja bedömningen av elevers lärande utan att det professionella omdömet och den pedagogiska reflektionen försvagas?
  • Hur ska vi förstå elevers användning av AI, vad är ett uttryck för fusk, och vad är ett rimligt stöd i lärandet?
  • Hur kan skolledare bäst utgöra ett stöd vad gäller AI och lärande?

Erik Winerö

GYMNASIELÄRARE & DOKTORAND

Erik Winerö är gymnasielärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om hur generativ AI påverkar lärares bedömningsarbete. Han är aktuell med antologin Bedömarkompetens – Prov, bedömning och betyg i skolan (2025), samt den kommande boken AI för skolledare (2025).

8. Skolsäkerhet och PDV 

Vi har lärt oss leva med dagliga kriminella uppgörelser, en förhöjd terrornivå och krig i Europa. Att våldet har nått även skolans värld i form av skolattacker är en verklighet som vi behöver hantera, även om sannolikheten är liten att just din skola drabbas. Ta del av en föreläsning som ger handfast vägledning i hur skolan kan utforma en handlingsplan vid pågående dödligt våld (PDV). Hur ska du och dina medarbetare agera om det värsta händer? 

Kim Norman

FÖRELÄSARE OCH FÖRFATTARE

Kim Norman är före detta polis och har arbetat som säkerhetsstrateg på utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Han är en av skribenterna till Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps vägledning Våldshandlingar med stora konsekvenser i skolan (2024), och har även skrivit boken Handbok vid skolattacker: om pågående dödligt våld (2023). Kim är en van föreläsare som har utbildat ett hundratal skolor om skolsäkerhet.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.   Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.   Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.   Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.   Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
     
  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 
  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
  • Ja, det går bra att pausa och spola.
  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    18 nov – 9 dec 2025
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    4 595,00 kr

Prisnivåer

  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-12-09
    4 595,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 7-8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

 

 

 

Intervju med föreläsare

Läs Skolportens intervju med Erik Winerö, gymnasielärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i fokus och kommer att tala om AI och lärande, kunskap och bedömning.

Erik Winerö

Läs intervjun här

Frågor om konferensen?