Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Digitala resurser kan öppna dörrar för flerspråkiga barn

Publicerad:2020-08-17
Uppdaterad:2020-09-10
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Petra Petersen

Född 1979
Bor i Huddinge

Disputerade 2020-03-20
vid Stockholms universitet

Avhandling

Delaktighet och digitala resurser: Barns multimodala uttryck för delaktighet i förskolan i flerspråkiga områden

När Petra Petersen påbörjade sin första delstudie på en flerspråkig förskola såg hon pekplattornas potential. Rätt använda kan de främja barnens möjlighet att delta i verksamheten, konstaterar hon.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När barn får en pekplatta i handen händer något. I mitt tidigare arbete som förskollärare har jag använt digitala resurser och jag ville undersöka vad det är som händer. Att det blev fokus på flerspråkighet och delaktighet var för att jag påbörjade den första delstudien i ett flerspråkigt område och såg hur plattorna användes till en massa olika saker men inte till just flerspråkigheten. Jag såg potentialen och tänkte att jag måste försöka knyta ihop det här.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vad som sker med barns delaktighet när man använder digitala resurser i förskolan, särskilt pekplattorna, och vad barnen riktar sin uppmärksamhet mot. Den belyser olika sätt att kommunicera; med händer, det verbala språket, egna bilder och kroppsspråket och jag lyfter vikten av att diskutera vad de digitala resurserna används till, snarare än att prata om tiden de används.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Man kan se på barns delaktighet på ett sätt som går bortom majoritetens verbala språk, det svenska talspråket, och inkludera flera olika språk men även andra former av kommunikation. Genom att låta barnet styra innehållet, till exempel genom att ta egna foton, kan man se vad det är intresserat av. Med de digitala resurserna kan man skapa flerspråkiga aktiviteter som kan påverka barns möjlighet att delta.

Vad överraskade dig?

– Föräldrarna är inte med i studien men det överraskade mig att vissa inte ville inte att deras barn skulle få den här typen av undervisning. Det kan förstås som en omtanke om barnen, de vill att barnen ska lära sig svenska och därmed få de bästa förutsättningarna. Men jag tänker också att vi behöver ta upp en dialog och bli bättre på att förklara vad vi gör.

Vem har nytta av resultaten?

– Alla som jobbar i förskola och skola och föräldrar, både de med flerspråkighetskompetens och de som inte har det. Och även blivande förskollärare, beslutsfattare, rektorer och förskolechefer. Alla behöver den här kunskapen.

Annika Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev