Betyg och bedömning
Betyg och bedömning
Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.
Mest läst senaste månaden
Nyhetskategorier
”Hur svensk skola missar elever som inte lär sig läsa”
I rapporten granskar Inger Fridolfsson, speciallärare med magisterexamen i specialpedagogik och redaktör för Svenska Dyslexiföreningens tidskrift, det obligatoriska bedömningsstödet i årskurs 1 samt de nationella proven (NP) i svenska för årskurs 3. (pdf)
Nyhetskategorier
Låga krav – då godkänns elever som inte kan läsa och skriva
”Hur svensk skola missar elever som inte lär sig läsa”. Så heter en ny rapport skriven av specialläraren Inger Fridolfsson. Hennes slutsats: Skolverkets bedömningsstöd är verkningslöst eftersom många elever lyckas dölja sina lässvårigheter genom att gissa sig till rätt svar på testen. Dessutom är kraven för lågt ställda.
Nyhetskategorier
Handelshögskolans rektor: ”Kan man lita på betyg?”
I Di Weekends podd Stormens Öga berättar rektor Lars Strannegård för DI:s Karin Grundberg Wolodarski om det uppmärksammade beslutet att förändra antagningen till Handelshögskolan i Stockholm. (webbradio)
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Forskarintervjuer
Forskning och utveckling kategorier
Elevers strategier för att hjälpa varandra
När elever har informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap blir det väldigt svårt för lärarna att göra korrekta bedömningar och sätta rätt betyg. Det konstaterar Charlotta Rönn som forskat i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Flit är viktigare än socioekonomi
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Externa bedömningar leder sällan till förändringar i undervisningen
Klassrumsbedömningar i form av nationella bedömningar, eller bedömningar som huvudmannen beslutat om, blir ett verktyg för att identifiera elever i behov av stöd. Men detta leder sällan till förändringar i undervisningen, visar Helena Sjunnesson i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Lärarstudenter behöver diskutera bedömning i engelskämnet
Mer diskussion under lärarutbildningen om bedömning och betygssättning i engelskämnet kan stärka studenterna och skapa en mer jämlik bedömning. Det visar Anna-Marie Csöreghs avhandling i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Psykiatriska diagnoser slår hårt mot elevers betyg
Elever med en psykiatrisk diagnos har betydligt sämre skolresultat än de som inte har någon diagnos. Den diagnos som slår absolut hårdast är adhd, och det gäller både flickor och pojkar, visar Cristian Bortes i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Bedömningskriterier tolkas olika av språklärare
Det finns en viss variation i hur lärare tolkar och viktar olika bedömningskriterier. Det konstaterar Maria Håkansson Ramberg som undersökt språklärares bedömning av elevtexter på tyska.
Forskning och utveckling kategorier
Rimligt med mindre styrning i vissa frågor
Vad händer med undervisningen när det mätbara ges allt större vikt? Det undersöker Gustav Borsgård i sin avhandling om politiska implikationer av litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete.
Forskning och utveckling kategorier
Lönsamt för komvuxstudenter att läsa vidare
Att som komvuxstudent studera vidare på universitetet ger positiva effekter både i form av löneutveckling och minskad risk för arbetslöshet. Det är ett av resultaten i Linn Karlssons forskning.
Skolporten jobb
Se alla jobbStockholm stad, Stockholms län3 dagar
Speciallärare till Anpassad grundskola
Läs mer på Skolporten JobbStockholm stad, Stockholms län5 dagar
Speciallärare till Anpassad grundskola
Läs mer på Skolporten JobbStockholm stad, Stockholms län1 vecka
Speciallärare till anpassad grundskola -Skarpatorpsskolan i Skarpnäck
Läs mer på Skolporten JobbStockholm stad, Stockholms län2 veckor
Biträdande rektor till Klara förskolor
Läs mer på Skolporten JobbFler nyheter
Fler nyheter om betygNyhetskategorier
Så många blev behöriga till gymnasiet på din skola
Niornas slutbetyg varierar stort mellan skolorna i Göteborg. På var fjärde skola var resultaten så låga att 30 procent av eleverna som gick ut förra året inte blev behöriga till gymnasiet. Se hur behörigheten såg ut på din skola.
Likvärdig bedömning och betygssättning
Flera av Skolinspektionens granskningar indikerar att bestämmelsen om att särskilt beakta de nationella proven i betygssättningen inte fått förväntat genomslag på skolorna. Nedan redovisas en sammanfattning av de viktigaste iakttagelserna från granskningar av skolors arbete med bedömningar och betyg under åren 2021 till 2024. (pdf)
Nyhetskategorier
Många huvudmän brister i arbetet med likvärdig betygssättning
I en ny rapport inlämnad till regeringen påpekar Skolinspektionen att många huvudmän och rektorer fortsatt inte tar sitt ansvar att säkerställa en rättssäker och likvärdig betygssättning.
Nyhetskategorier
Replik: Vi har nog olika bild av vad god läsundervisning är
Att vi tolkar den lärarutbildning som jag läser vid Malmö universitet så olika beror antagligen inte på bristande underlag, utan på att Wedin och Schmidt inte delar min uppfattning om vad som utgör god läs- och skrivundervisning, skriver Aron Ihse Trägårdh, ordförande för Sveriges Lärarstudenter i Malmö.
Nyhetskategorier
Debatt: Nu måste Skolverket sluta slå ifrån sig kritiken
Det Skolverket gör är att slå ifrån sig kritiken istället för att lyssna in vad kritiken består i. Syftet med bedömningsstödet är ju att identifiera elever som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, skriver specialläraren Inger Fridolfsson.
Nyhetskategorier
”Att slöjd ses som flum är en felaktig kunskapssyn”
Handelshögskolans rektor Lars Strannegård om bildning, glädjebetyg och privata vinster.
Academedia: Dagens betygssystem skadar hela skolsektorn
Ingen är vinnare i dagens betygssystem. Varken den som orättvist sållas bort i högskoleantagningen eller den som kommer in på drömutbildningen och upptäcker att kunskaperna inte räcker till. Det skriver Jimmy Kjellström, chef Academedias gymnasieskolor, och Lotta Krus, chef Academedias grundskolor.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.