Annons
Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.
Redaktionens urval om ledarskap
Nyhetskategorier
”Man kan jo ikke rose lærerne uden at vide, hvad der foregår i klasseværelset”
En tredjedel af lærerne i en ny undersøgelse oplever ikke, at de får positiv feedback af ledelsen, når de gør noget godt. Skolelederformand påpeger, at for mange opgaver tager tid fra ledernes kerneopgave, blandt andet at rose og udvikle medarbejdere.
Nyhetskategorier
Skolministern: Rektorn har agerat med elevernas bästa för ögonen
Annika Hedås Falk protesterade när polisen krävde en lista över skolans elever med mongolisk bakgrund. Skolminister Lotta Edholm (L) anser att rektorn har agerat med elevernas bästa för ögonen.
Nyhetskategorier
Så vände de skolan från kaos till framgång
I början av 2019 beslutade Skolinspektionen att tvångsomhänderta Storvretsskolan i Botkyrka. Då erbjöd sig rektorerna Susanne Norman och Lillemor Bergquist att ta över skolan. Nu ger de ut boken ”Det finns inga omöjliga skolor – Att vända en skola från kaos till framgång.”
Nyhetskategorier
”Även ni har lurats av vad medelklassfamiljer gör”
Det svenska skolsystemet luras av vad medelklassfamiljerna gör i bakgrunden. Benhård disciplin krävs för att även barn med svag socioekonomisk bakgrund ska lyckas. ”Annars säger ni att invandrarbarnen inte är viktiga.”
Skolporten jobb
Se alla jobb

Stockholm kommun, Stockholms län12 timmar
Biträdande rektor till Slättgårdsskolan
Läs mer på Skolporten Jobb
Stockholm kommun, Stockholms län6 dagar
Speciallärare till Bredängsskolans anpassade grundskola
Läs mer på Skolporten Jobb
Stockholm kommun, Stockholms län7 dagar
Förstelärare inom anpassad grundskola till Sjöstadsskolan
Läs mer på Skolporten JobbNamn och nytt
Mer namn och nyttLäs om de senaste rekryteringarna.
Nyhetskategorier
Ny grundskolechef i Kristinehamns kommun
Rekryteringen av tjänsten som ny grundskolechef i Kristinehamns kommun är i hamn. Nu är det klart att Amelie Wahlström börjar som grundskolechef den 6 december.
Nyhetskategorier
Rektorn som brinner för att inspirera barn och skapa helhet på Lärande Förskola
Petra Lökeberg, rektor på Lärande Förskola Omvärlden och Skutan sedan maj, brinner för att vara en aktiv del av förskolans vardag.
Nyhetskategorier
Ny rektor på Sjöängsskolan
Ulrika Mjörud blir ny rektor på Sjöängsskolan. Hon kommer närmast från Ösbyskolan på Värmdö där hon varit rektor i fem år.
Nyhetskategorier
Charlotte Timgren sadlar om till rektor
Charlotte Timgren, tidigare lärare i Robertsfors kommun, är ny rektor på skolorna i Bygdeå och Djäkneboda.
Nyhetskategorier
Hon är ny utbildningspolitisk talesperson för Luf
Styrelseledamoten Liv Näslund är ny utbildningspolitisk talesperson för Liberala ungdomsförbundet.
Nyhetskategorier
Två nya grundskolechefer på Kunskapsskolan
Karin Carlsson och Markus Brunfelt har utsetts till nya grundskolechefer på Kunskapsskolan. Deras uppdrag går ut på att vara rektorernas chefer med ansvar för skolornas operativa verksamhet.
Nyhetskategorier
Han lämnar utbildningsministern för Johan Pehrson
Chrsitian Brundu lämnar som politisk sakkunnig hos utbildningsminister Mats Persson (L).
Nyhetskategorier
Hon blir ny biträdande rektor på Västanviks folkhögskola
Maria Rudin har anställts som ny biträdande rektor på Västanviks folkhögskola. Det beslutade Västanviks skolstyrelse i fredags.
Annons
Forskning och utveckling för chefer

Forskning och utveckling kategorier
AI-teknik kräver kunskap
En viktig uppgift för skolledare och skolhuvudmän är att säkerställa en digital infrastruktur som gör det möjligt att använda AI-teknik i skolan. Det menar Erik Winerö, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Debatt: Elevernas lärande och skolledares villkor hänger ihop
Forskaren Susanne Wiborg menar i en artikel i SvD att skolmisslyckande i Sverige beror på att det finns aktörer som mer än några andra bromsar reformer i skolan – fackförbunden. Låt oss i Sveriges Skolledare komma med några klargöranden.
Forskning och utveckling kategorier
Så kan rektorer leda det komplexa arbetet med skolans digitalisering
Ledarskapet spelar en viktig roll i arbetet med skolans digitalisering. En gemensam vision och ett systematiskt och aktivt stöd på olika nivåer som främjar forum för erfarenhetsbyte är några viktiga faktorer i arbetet. I aktuell forskning framhålls även värdet av att fokusera på kopplingar mellan didaktiskt användande av digital teknik och läroplanen.
Forskarintervjuer

Forskning och utveckling kategorier
Förstelärares skicklighet osynliggörs
Starka normer leder till att både förstelärare, övriga lärare och rektorer tonar ned förstelärarens betydelse som en särskilt skicklig lärare. Det visar Frida Grimm i sin avhandling om hur förstelärare som funktion förstås och praktiseras.

Forskning och utveckling kategorier
Legitimationskrav på fritids kräver lösningsinriktade rektorer
För att uppfylla det utökade legitimationskravet inom fritidshemmet tvingas många rektorer att uppfinna pragmatiska rutinlösningar. Det visar Richard Andersson i sin avhandling.

Forskning och utveckling kategorier
Målstyrda aktiviteter tolkas olika av barn och förskollärare
Relationsskapande processer och mellanmänskliga möten är bland det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. Men interaktionen och det sociala samspelet tas ofta för givet, visar Katarina Nilfyrs forskning.

Forskning och utveckling kategorier
Organisatoriskt förhållningssätt god grund för rektorsutbildning
Novisa rektorer som har uppfattningen att deras roll är att leda organisationen har bäst möjlighet att använda den obligatoriska rektorsutbildningen för att utveckla sig själva och sin skola. Det visar Stina Jerdborg i sin avhandling.

Forskning och utveckling kategorier
Mellanmänsklig hållning viktigt för tilliten mellan rektor och lärare
Tillitsfulla relationer mellan rektor och lärare byggs oftast upp kring vardagliga situationer där läraren behöver stöd i sitt arbete. Det visar Thomas Blom som forskat om rektorers ledarskap och vilka handlingar som bidrar till upplevelsen av tillit i relationen mellan rektor och lärare.

Forskning och utveckling kategorier
Kompetensutveckling – viktiga faktorer för lärare i grundsärskolan
Kompetensutveckling för lärare i grundsärskolan gynnas av faktorer som kollaborativt arbete och distansering till den egna undervisningsverksamheten genom videobaserad granskning. Det visar Kamilla Klefbecks avhandling.

Forskning och utveckling kategorier
Utbildningspolicy tolkas olika på nationell och lokal nivå
Skolan ska främja elevernas kunskapsutveckling, men Ulrika Bergstrands avhandling visar att kommuner i gles- och landsbygd ofta har svårt att genomföra det som förväntas från nationellt håll.
Avhandlingar
Forskning och utveckling kategorier
Rektorns beslutfattande om skolans organisation: Navigering utifrån beslutslogiker i oländig terräng
Tina Bröms har utifrån olika beslutslogiker undersökt hur rektorns beslutsfattande kan förstås och förklaras.
Forskning och utveckling kategorier
Ledarskap och professionellt lärande i geografiskt perifera grundskolor: en etnografisk studie av relationen mellan praktiker samt deras arrangemang
Hur kan lärares professionella lärandepraktiker beskrivas och förstås utifrån möjligheter och begränsningar i små geografiskt perifera grundskolor? Det är en av frågorna som Sandra Lund utforskar i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Managerial Dilemmas of a Borderland Position: Professional Standardization in the Swedish School-age Educare
Richard Andersson har undersökt hur lokala styrningsaktörer införlivar förändring i sina skolorganisationer efter lärarlegitimationsreformen i fritidshemmet.
Forskning och utveckling kategorier
Ledarskap för lärares lärande: förstelärare som lärarledare
Hur konstrueras lärarledarskap i skolors vardagspraktiker? Det är en av frågorna som Frida Grimm undersöker i sin avhandling.
Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merAnnonsera hos oss

Vill du synas hos oss?
Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.
Rapporter om ledarskap
Nyhetskategorier
Motivation, ledelse og opfattelse af arbejdstidsregler –en undersøgelse blandt danske folkeskolelærere
Det overordnede formål med undersøgelsen er at undersøge samspillet mellem arbejdstidsregler,ledelse og motivation. Dette undersøges via en spørgeskemaundersøgelse som Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse udsendte til 10000 lærere. (pdf)
Nyhetskategorier
Huvudmäns och rektorers ansträngningar för att öka andelen behöriga lärare i grundskolan
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot huvudmäns och rektorers arbete för att öka andelen behöriga lärare. (pdf)
Nyhetskategorier
Rektors handlingsrom: Er vi styrt eller støttet?
Prosjektet er rettet inn mot å studere sammenhenger mellom kommunal styring og vilkår for skoleledelse og lederrollen. 539 rektorer har svart på spørreskjemaet. Av disse kommer 441 fra grunnskoler og 98 fra videregående skoler. Respondentene utgjør et representativt utvalg av de aktuelle målgruppene. (pdf)
Nyhetskategorier
Säkerhet och krisberedskap i skolan
Undersökningen visar att många huvudmän behöver höja ambitionsnivån i sitt förebyggande säkerhetsarbete. Bara drygt hälften av rektorerna är fullt nöjda med den gällande kris- och beredskapsplanen. (pdf)
Rektorers arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i gymnasieskolan
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i rektorers arbete för rättvisande och likvärdiga betyg på 30 gymnasieskolor, både offentliga och enskilda huvudmän. (pdf)
Nyhetskategorier
Stora skolledarenkäten 2023 – resultat
Undersökningen genomfördes mellan 24 april och 15 maj 2023. Enkäten skickades till 11 851 skolledare och 4 146 svarade, vilket ger en svarsfrekvens på 35 procent. Underlaget består av skolledare i alla skolformer – från förskola till vuxenutbildning. I begreppet skolledare ingår alla ledarkategorier inom utbildning. (pdf)
Nyhetskategorier
Din lön 2023
Ny lönestatistik – här är kommunerna med de högsta och lägsta skolledarlönerna. (pdf)
Skolors arbete med lärande för hållbar utveckling
I granskningen har Skolinspektionen bedömt i vilken utsträckning elever ges delaktighet och inflytande över frågor som berör hållbar utveckling. Vi har också bedömt i vilken utsträckning rektorerna styr och organiserar skolorna så att lärande för hållbar utveckling präglar utbildningen i sin helhet. (pdf)
Fler nyheter om ledarskap
Läs merNyhetskategorier
Budgeten: ”En besvikelse för skolledare”
Sveriges skolledare kommer att bli förlorare i SD:s och regeringens budget för 2024. ”Jag känner mycket stor oro. Det här är en besvikelse för våra skolledare i förskola, skola och folkhögskola”, säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledare.
Nyhetskategorier
När tonårselever plötsligt försvinner – rektorns kamp mot hedersförtryck
För rektor Sative Andersson Lilja kom uppvaknandet för åtta år sedan: ”Två flickor bara försvann. En dag var de borta, tagna till sina hemländer för att aldrig komma tillbaka.” Nu jobbar skolan aktivt mot hedersförtryck
Nyhetskategorier
Anhörig greps i Turkiet – skolledare i Norrköping tas ur tjänst
En man från Norrköping greps i Turkiet efter en skottlossning som tros vara riktad mot ”den kurdiska räven”. Den anhöriga var både aktiv politiker och anställd som skolledare i Norrköpings kommun. Efter händelsen lämnar personen nu alla politiska uppdrag – och är tjänstledig från sitt jobb.
Nyhetskategorier
Ny grundskolechef i Kristinehamns kommun
Rekryteringen av tjänsten som ny grundskolechef i Kristinehamns kommun är i hamn. Nu är det klart att Amelie Wahlström börjar som grundskolechef den 6 december.
Nyhetskategorier
”Brottsplats: Skolan” avslöjar ett fruktansvärt svek mot alla drabbade
Elever som hotar andra elever, elever som trakasserar lärare, elever som förstör. Vesna Prekopic ger i ”Brottsplats: Skolan” en effektiv bild av våldet i den svenska skolan. Det är omöjligt att blunda, skriver Sakine Madon i en recension.
Nyhetskategorier
Rektorn som brinner för att inspirera barn och skapa helhet på Lärande Förskola
Petra Lökeberg, rektor på Lärande Förskola Omvärlden och Skutan sedan maj, brinner för att vara en aktiv del av förskolans vardag.
Nyhetskategorier
Charlotte Timgren sadlar om till rektor
Charlotte Timgren, tidigare lärare i Robertsfors kommun, är ny rektor på skolorna i Bygdeå och Djäkneboda.
Nyhetskategorier
Hon är ny utbildningspolitisk talesperson för Luf
Styrelseledamoten Liv Näslund är ny utbildningspolitisk talesperson för Liberala ungdomsförbundet.
Nyhetskategorier
”Elevernas lärande och skolledares villkor hänger ihop”
Forskaren Susanne Wiborg menar i en artikel i SvD att skolmisslyckande i Sverige beror på att det finns aktörer som mer än några andra bromsar reformer i skolan – fackförbunden. Låt oss i fackförbundet Sveriges Skolledare komma med några klargöranden.
Nyhetskategorier
Två nya grundskolechefer på Kunskapsskolan
Karin Carlsson och Markus Brunfelt har utsetts till nya grundskolechefer på Kunskapsskolan. Deras uppdrag går ut på att vara rektorernas chefer med ansvar för skolornas operativa verksamhet.
Nyhetskategorier
Egen vägledare får fler att återvända till utbildningen
Stockholms universitet har satsat på åtgärder för att minska avhoppen och skapa förutsättningar för de studerande att komma tillbaka efter studieuppehåll på Rektorsprogrammet. Det har gett goda resultat.
Nyhetskategorier
Svensk rektor fängslad i Libanon
Mostafa Geha, rektor i Hedemora och styrelsemedlem i Sveriges Skolledare, har enligt uppgifter från närstående fängslats i Libanon efter en tids husarrest hos sin familj. Han anklagas av myndigheterna för regimkritik.
Nyhetskategorier
Rektor trotsade polisen: ”Man behöver inte ta allt på uppstuds!”
Samarbetet med polisen hade fungerat mycket bra tills ett mejl från någon som sa sig arbeta på polisen damp ner i rektor Annika Hedås Falks mejlkorg. ”Jag är fortfarande förvånad över tillvägagångssättet. Det polisen begär är otroligt allvarligt”.
Nyhetskategorier
Motivation, ledelse og opfattelse af arbejdstidsregler –en undersøgelse blandt danske folkeskolelærere
Det overordnede formål med undersøgelsen er at undersøge samspillet mellem arbejdstidsregler,ledelse og motivation. Dette undersøges via en spørgeskemaundersøgelse som Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse udsendte til 10000 lærere. (pdf)