Annons
Debatt

Senaste opinions- och debattartiklarna.
Senast publicerat
Läs flerNyhetskategorier
”Viktigare med skolbibliotekarie än ett fullt utrustat bibliotek”
Forskningen visar snarare att det är just bibliotekarien som är kärnan för hela verksamheten, skriver Ulrika Centerwall, skolbiblioteksforskare.
Nyhetskategorier
”Det är för många som vill rycka i trådarna för oss lärare”
Siffror, statistik och arga krönikor i all ära – verkligheten talar ett klarare språk, skriver läraren Maria Wiman i en krönika.
Nyhetskategorier
”Autism och adhd kan inte disciplineras bort”
Skolan är på många sätt redan utmanande för elever med autism och adhd. Att då införa metoder som inte utgår ifrån elevernas individuella förutsättningar och den kunskap som finns om funktionsnedsättningar riskerar att utsätta elevgruppen för en orimligt utmanande skolgång, skriver Anki Sandberg, Riksförbundet Attention. m.fl.
”Skolan orsak till adhd-krisen i psykiatrin”
Om vi vill att barn ska klara sig igenom skolan utan amfetamin som doping måste skolan förändras. Skolans pedagogik och kunskapssyn skapar farlig stress, skriver psykiatern Johan Söderlund.
Nyhetskategorier
Boberg: Därför fortsätter vi lärare att vattna våra blommor
För så är det ju i vårt yrke. Vi sår frön, vi fortsätter med saker och vi finns där för eleverna – varje läsår, varje vecka och varje lektion, skriver SO-läraren Karin Boberg.
Nyhetskategorier
”Risk att barn inte vågar gå till skolan eller söka vård”
Vi är starkt kritiska mot den anmälningsplikt (”angiverilag”) som ska införas för de myndighetspersoner som kommer i kontakt med personer som misstänks vara här utan giltiga uppehållstillstånd, skriver Linda Hansen Grundel, Rädda Barnen. m.fl.
Nyhetskategorier
”Kommer vi behöva kunskap när AI finns?”
Kognitiva färdigheter kan komma att bli överflödiga i framtiden. Kanske kommer det att vara tillräckligt att ha kunskap om hur man hanterar AI-hjälpmedel? skriver läraren Marco Tiozzo.
Nyhetskategorier
”Varning för svengelska i skolan”
Om trenden med mer engelskspråkig undervisning ska fortsätta behövs större förståelse och kunskap för hur det påverkar barnen. Det skriver Mathias Bred på ledarplats.
Nyhetskategorier
”Region Värmland sätter munkavle på folkhögskolorna”
Region Värmland, arbetsgivare för regionens fem folkhögskolor, bestämde nämligen att anställda på folkhögskolorna inte fick medverka i manifestationen på arbetstid, skriver Brita Ahlenius, Sveriges lärare folkhögskola, med flera.
Lindström: Det borde vara självklart att vi inte pussas i förskolan
Vad är det egentligen som gäller i förskolan, får man pussa barn? Bör man pussa på barnen? Jag har funderat, jag har till och med letat efter riktlinjer om vad som gäller. Det jag har hittat är otydligt, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Nyhetskategorier
”Lärare behöver tid, struktur och förutsägbarhet”
Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Nyhetskategorier
Debatt: Läroplanen stympar kemin och fysiken i skolan
Att de abstrakta symboliska språken har tagits bort från undervisningen betyder att eleverna inte vet vad fysik och kemi innebär när de går ut grundskolan, skriver debattörerna.
Replik: ”Det finns ingen angiven kunskap för att uppnå ett visst betyg”
Johan Kant sågade Jörgen Tholins och Helen Ängmos beskrivning av betygssystemet i en debattartikel på Vi Lärare. Nu skriver Gunnar Hyltegren i en replik att Johan Kant själv brister i förståelse.
Nyhetskategorier
”Ofattbart att en terrordömd IS-sympatisör får jobba i skolan”
Terrordömda IS-sympatisörer som jobbar med barn låter som en omöjlighet i svenska skolor. Ändå är det precis detta som har hänt, skriver Patrick Reslow (SD).
Nyhetskategorier
”Den som skapar kaos blir kung”
Om inte en samlad vuxenvärld tydligt markerar lär sig barnen att det lönar sig att använda våld, hota andra och förstöra, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.