En föränderlig värld behöver nytänkande läromedel

Sponsrat innehåll

 

Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education.

Med dagens breda informationsflöde kommer också behovet av flexibla läromedel. Bonnier Education satte sig ner med Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education, för att höra deras tankar om möjligheterna med ett digitalt läromedel för alla SO-ämnen.

 

 

 

Ni har båda arbetat som lärare innan ni sadlade om till läromedelsredaktörer. Vad hade ni för upplevelse av digitala läromedel under er tid som lärare?

”Jag arbetade nästan uteslutande med digitala läromedel”, berättar Mattias. ”Jag såg potentialen i att arbeta digitalt med eleverna, men jag uppfattade samtidigt materialet jag hade tillgång till som bristfälligt. Därför var jag tvungen att många gånger skapa eget material.”

Malin instämmer: ”Jag har arbetat med digitala läromedel som komplement till läroböcker. Hade jag haft våra heltäckande SO-portaler under min tid som lärare hade det underlättat mycket. Både för mig och eleverna, men också i kontakt med andra lärare, som specialpedagoger.”

Hur ser en normal arbetsvecka ut för SO-redaktionen?

”Redaktörerna för mellanstadiet är i ett nytt läge nu när de fyra SO-portalerna för årskurs 4–6 har lanserats”, berättar Malin. ”Under våren fokuserade vi mycket på att producera och lägga grunden till portalerna. Nu fortsätter vi med att bygga ut och komplettera utifrån de ändringar som gjordes i läroplanen under vårterminen.” Hon berättar också att de planerar flera spännande projekt, och att de kommer att bearbeta filmer som spelades in i våras i samarbete med Medeltidsmuseet.

”Vanliga arbetsuppgifter för mig är att ha kontakt med författare, skriva egna texter och aktiviteter, och planera lång- och kortsiktigt tillsammans med andra redaktörer”, lägger Mattias till. ”En viktig uppgift som vi har är att åka ut till skolor för att hjälpa lärare med hur de kan arbeta med materialet. Vi får också feedback från lärare som vi hanterar löpande.”

Vad är tanken med läromedlet som ni skapar?

”Min erfarenhet är att alla SO-ämnen kräver mycket planering”, förklarar Malin. ”Det finns läroböcker där texten är i fokus, men våra portaler har även aktiviteter med konkreta lektionsupplägg. Aktiviteterna gör eleverna aktiva och lektionerna varierande.”

Mattias berättar att SO-redaktionen har ägnat extra energi åt att skapa material som lärare kanske inte hinner skapa själva, såsom fältstudier i geografi. Redaktionen lägger också tid på att ta fram aktiviteter som handlar om det som händer i världen just nu – så att lärarna kan koppla undervisningen till aktuella händelser nästan omgående. I ämnet historia har de dessutom valt att lyfta fram viktiga kvinnor i historien, eftersom detta är något som ofta hamnar i skymundan.

Vad är er framtidsvision för utvecklandet av digitala läromedel?

”Vi ser till att skapa ett material som har fötterna i skolans styrdokument, men vi behöver också tänka på vad eleverna behöver tränas i för att möta den extremt föränderliga värld som de växer upp i”, säger Mattias. ”Möjligheten för eleverna att själva fotografera, filma och redigera material, skapa musik samt interagera med andra människor är fantastisk och bidrar till demokratisering. Men samtidigt ställer den krav på att eleverna kan hantera källor på ett helt annat sätt än vad jag behövde kunna när jag var i samma ålder.”

Mattias och Malins 3 bästa tips för en digital SO-undervisning

  1. Använd det digitala materialets möjligheter för att jobba formativt med eleverna. Det går till exempel väldigt fort att dela något som en elev har skrivit, för att sedan föra ett samtal med eleverna kring vilka styrkor ett svar har och jämföra det med vad som står i kunskapskraven. På det sättet går det att få eleverna aktiva i den egna lärprocessen, samtidigt som de kan bidra till varandras utveckling.
  2. Låt eleverna arbeta med ljud, stillbild och rörlig bild. Använd kraften som finns i det digitala för att förlösa elevernas kreativitet och lust.
  3. Det finns mycket på internet som eleverna måste lära sig att hantera. Det kan handla om fejknyheter, men också om att genomskåda en manipulerad bild. Använd internet och sociala medier för att göra eleverna till kritiska samhällsmedborgare.

Du kan prova Bonnier Educations SO-portaler kostnadsfritt här. 

Läs mer och prova på clioonline.se

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier/Clio Online. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-09-12 12:38 av


Konferenser
Lediga jobb
Alla lediga jobb
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Elevhälsa. Samordningen av elevhälsan ses nu över av Skolverket och Socialstyrelsen. Inte en dag för tidigt, menar forskarna. INTERVJU: Möt Susanne Kjällander, som forskar om digital teknik i förskolan. SPECIAL: 13 sidor om läsning!

Läs mer!
Mest läst senaste veckan

Ett ben i varje båt

Kan man tjäna två herrar samtidigt? Det är vad en rektor måste göra. Som kommunal tjänsteman med staten som uppdragsgivare har man ett ben i varje båt – och det är långt ifrån alltid de ligger jämsides. Chef & Ledarskap tar ett grepp om rektorn som sitter i kläm.

Utbildningspolitiska ställningstaganden från Sveriges Skolledarförbund

Sveriges Skolledarförbunds medlemmar har djup kunskap om och bred erfarenhet av hur skolan fungerar ur en mängd perspektiv. Följande områden har förbundsstyrelsen valt att lyfta fram som de största utmaningarna för en hög kvalitet i förskolan och skolan i framtiden.

”För att lösa lärarbristen måste skolans styrning ändras i grunden”

Ska vi komma till rätta med lärarbristen måste vi ändra skolans styrning i grunden. Det skriver Linnéa Lindquist, rektor för Hammarkullsskolan och initiativtagare till Skolledarupproret.

Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

Vilka praktiska verktyg finns till hjälp för att utesluta falsk information? Välkommen till en konferens med fokus på källkritik - 28 januari 2020.

Läs mer om konferensen
Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Våga-vara-snäll stipendiet gick till skola

Pelle Stipendiet 2019 gick till Borgmästarskolan i Luleå för att de arbetar med karaktärerna kring Pelle Svanslös och att eleverna då utvecklar en större förståelse för varandras olikheter. På prischecken står det 46 500 kronor.

Susanne Kjällander, forskare vid Stockholms universitet, får Guldäpplejuryns särskilda pris 2019

Juryn för Guldäpplet har utsett Susanne Kjällander, filosofie doktor och lektor vid Stockholms universitet, till mottagare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2019.

Skolans kvalitetspris till Edina Muratagic

Edina Muratagic, biträdande rektor på Järvenskolan i Katrineholm , tilldelas 2019 års kvalitetspris från bildningsnämnden. Hon får det för sitt engagerade arbete med att utveckla studiehandledning för nyanlända elever.

Lundaläraren har fler än 3,14 anledningar att jubla

Lundaläraren Martin Nilsson är ny världsrekordhållare i Pi Matrix, det vill säga att minnas decimaler i talet pi ≈ 3,14.

LMK-stiftelsens Medicinpris 2019

Årets Medicinpris tilldelas forskaren Johan Mårtensson. Temat för årets pris är  ”Tvärvetenskap i fokus – möten mellan medicin och humaniora”. Mårtenssons forskning syftar till att utveckla metoder som kan förstå, förklara och förbättra möjligheterna för lärande.

Läs fler
Namn och Nytt

Klart med två nya chefer i Svedala kommun

Kommunstyrelsen har fattat beslut att anställa två nya toppchefer i Svedala kommun. Fredrik Aksell tar över som utbildningschef och Boris Blumenfeld blir ny ekonomi- och utvecklingschef.

På nytt jobb: ”Jag pekar inte med hela handen”

Hon är en prisad dirigent och en erfaren rektor med meriter från flera av Stockholms förortsskolor. Men som ny rektor för Adolf Fredriks musikklasser har Anna Alvring helt nya utmaningar att ta sig an.

Lars Bergström ny vice preses vid KVA

Lars Bergström, professor i teoretisk fysik vid Stockholms universitet, har tillträtt som ny förste vice preses i Kungliga Vetenskapsakademin.

Skolans kvalitetspris till Edina Muratagic

Edina Muratagic, biträdande rektor på Järvenskolan i Katrineholm , tilldelas 2019 års kvalitetspris från bildningsnämnden. Hon får det för sitt engagerade arbete med att utveckla studiehandledning för nyanlända elever.

Lena Gumaelius är utsedd till ny prorektor för Mälardalens högskola

Mälardalens högskola utser Lena Gumaelius till ny prorektor. Lena Gumaelius kommer närmast från ett uppdrag som lektor vid KTH, där hon leder forskningsgruppen ”Ingenjörsutbildningens roll i samhället”.