En föränderlig värld behöver nytänkande läromedel

Sponsrat innehåll

 

Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education.

Med dagens breda informationsflöde kommer också behovet av flexibla läromedel. Bonnier Education satte sig ner med Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education, för att höra deras tankar om möjligheterna med ett digitalt läromedel för alla SO-ämnen.

 

 

 

Ni har båda arbetat som lärare innan ni sadlade om till läromedelsredaktörer. Vad hade ni för upplevelse av digitala läromedel under er tid som lärare?

”Jag arbetade nästan uteslutande med digitala läromedel”, berättar Mattias. ”Jag såg potentialen i att arbeta digitalt med eleverna, men jag uppfattade samtidigt materialet jag hade tillgång till som bristfälligt. Därför var jag tvungen att många gånger skapa eget material.”

Malin instämmer: ”Jag har arbetat med digitala läromedel som komplement till läroböcker. Hade jag haft våra heltäckande SO-portaler under min tid som lärare hade det underlättat mycket. Både för mig och eleverna, men också i kontakt med andra lärare, som specialpedagoger.”

Hur ser en normal arbetsvecka ut för SO-redaktionen?

”Redaktörerna för mellanstadiet är i ett nytt läge nu när de fyra SO-portalerna för årskurs 4–6 har lanserats”, berättar Malin. ”Under våren fokuserade vi mycket på att producera och lägga grunden till portalerna. Nu fortsätter vi med att bygga ut och komplettera utifrån de ändringar som gjordes i läroplanen under vårterminen.” Hon berättar också att de planerar flera spännande projekt, och att de kommer att bearbeta filmer som spelades in i våras i samarbete med Medeltidsmuseet.

”Vanliga arbetsuppgifter för mig är att ha kontakt med författare, skriva egna texter och aktiviteter, och planera lång- och kortsiktigt tillsammans med andra redaktörer”, lägger Mattias till. ”En viktig uppgift som vi har är att åka ut till skolor för att hjälpa lärare med hur de kan arbeta med materialet. Vi får också feedback från lärare som vi hanterar löpande.”

Vad är tanken med läromedlet som ni skapar?

”Min erfarenhet är att alla SO-ämnen kräver mycket planering”, förklarar Malin. ”Det finns läroböcker där texten är i fokus, men våra portaler har även aktiviteter med konkreta lektionsupplägg. Aktiviteterna gör eleverna aktiva och lektionerna varierande.”

Mattias berättar att SO-redaktionen har ägnat extra energi åt att skapa material som lärare kanske inte hinner skapa själva, såsom fältstudier i geografi. Redaktionen lägger också tid på att ta fram aktiviteter som handlar om det som händer i världen just nu – så att lärarna kan koppla undervisningen till aktuella händelser nästan omgående. I ämnet historia har de dessutom valt att lyfta fram viktiga kvinnor i historien, eftersom detta är något som ofta hamnar i skymundan.

Vad är er framtidsvision för utvecklandet av digitala läromedel?

”Vi ser till att skapa ett material som har fötterna i skolans styrdokument, men vi behöver också tänka på vad eleverna behöver tränas i för att möta den extremt föränderliga värld som de växer upp i”, säger Mattias. ”Möjligheten för eleverna att själva fotografera, filma och redigera material, skapa musik samt interagera med andra människor är fantastisk och bidrar till demokratisering. Men samtidigt ställer den krav på att eleverna kan hantera källor på ett helt annat sätt än vad jag behövde kunna när jag var i samma ålder.”

Mattias och Malins 3 bästa tips för en digital SO-undervisning

  1. Använd det digitala materialets möjligheter för att jobba formativt med eleverna. Det går till exempel väldigt fort att dela något som en elev har skrivit, för att sedan föra ett samtal med eleverna kring vilka styrkor ett svar har och jämföra det med vad som står i kunskapskraven. På det sättet går det att få eleverna aktiva i den egna lärprocessen, samtidigt som de kan bidra till varandras utveckling.
  2. Låt eleverna arbeta med ljud, stillbild och rörlig bild. Använd kraften som finns i det digitala för att förlösa elevernas kreativitet och lust.
  3. Det finns mycket på internet som eleverna måste lära sig att hantera. Det kan handla om fejknyheter, men också om att genomskåda en manipulerad bild. Använd internet och sociala medier för att göra eleverna till kritiska samhällsmedborgare.

Du kan prova Bonnier Educations SO-portaler kostnadsfritt här. 

Läs mer och prova på clioonline.se

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier/Clio Online. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-09-12 12:38 av


Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Temabrev
TEMABREV: Distansundervisning

TEMABREV: Distansundervisning

Stödmaterial, råd, idéer, tips och kunskaper om fjärr- och distansundervisning

Läs mer
Konferenser
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 2/2020 – ute 6 april

Skolportens magasin

Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Läs mer här
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

Kostnadsfria digitala läromedel

Många elever i Sverige undervisas nu på distans. Specialpedagogiska skolmyndighetens uppdrag är att ge alla elever möjligheten att nå sina studiemål, och erbjuder därför sina digitala läromedel kostnadsfritt till och med sista juni.

Giesecke: ”Man ska inte vara särskilt orolig”

Medan en stor del av övriga samhället stänger ner och går över till att jobba från soffan, ska lärarna hålla skola och förskola öppna. ”Vi får signaler om att skolorna dräneras på kringresurser”, säger Johanna Jaara Åstrand.

Följer du GDPR när du arbetar digitalt?

Allt fler skolor går nu i snabb takt över från analog till digital undervisning av något slag. Men har du koll på att personuppgifter hanteras på ett korrekt sätt enligt GDPR? Vad händer om en elev exempelvis filmar dig och sina klasskompisar i det digitala klassrummet och lägger ut på Facebook?

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Här är enda skolan i Östergötland som fått Skolverkets utmärkelse

Kättinge skola i är den enda i Östergötland som jobbar med Skolverkets utmärkelse ”Skola för hållbar utveckling”. Utmärkelsen stöttar och förbättrar skolans arbete med en hållbar utveckling som ska genomsyra all undervisning i såväl, ekonomi, sociala förhållanden, som miljö.

5 tips – så blir du bra på matte

Tycker du matte är tråkigt? Eller kanske har svårt att begripa hur mycket du än försöker? Prisade matematikläraren Daniel Carlsson vid Linköpings universitet ger här fem tips på vad du kan tänka på.

Han får Sveriges största lärarpris

Matematikläraren Daniel Carlsson blir den första mottagaren av Ingemars lärarpris som, med sin prissumma på en halv miljon kronor, blir Sveriges största.

”Det gäller att fånga de roliga stunderna”

Med ett brinnande intresse för naturkunskap och historieberättande som bidragande orsaker utsågs Maria Johansson nyligen till Årets förskolekraft 2020. Ett pris som gjorde henne förvånad, men också väldigt rörd.

Johanna Hallberg är Årets pedagog i Trelleborg 2020

Johanna Hallberg har tilldelats utmärkelsen Årets pedagog i Trelleborg 2020 av bildningsnämndens ordförande Lars Mikkelä (M) och utbildningschef Sofia Henderup Larsson. Johanna Hallberg arbetar som fritidspedagog på Serresjöskolan.

Läs fler
Namn och Nytt

Olinsgymnasiets nya rektorer – ”drömvärvningar”

Olinsgymnasiet växer och stärker upp ledningsorganisationen med nya rektorer. Från augusti blir Olof Lindblad rektor för Olinsgymnasiet Skara och Thomas Roos blir rektor för Olinsgymnasiet campus Götene.

Nya chefer på kulturskolan och Kulturhuset Najaden

Nu är två rekryteringar av ledare inom kulturen i Halmstads kommun klara. Ny rektor för Halmstads kulturskola blir Henrik Martén, och Marcus Lundberg tillträder som chef för enhet Upplevelser, där bland annat Kulturhuset Najaden ingår.

Jan Strid blir kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen

Charlotte Olsson slutar som verksamhetschef för grundskolan i Karlskoga den 23 juni. I och med detta så har kommundirektör Johan Harryson och Jan Strid gemensamt beslutat att Jan Strid stannar kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen tillsvidare.

Ny Arbetsmarknads- och utbildningschef i Boden

Magnus Åkerlund, nuvarande skolchef i Bodens kommun, ska leda den nya arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun.

Ny rektor klar

Johan Laasonen blir ny rektor på Ahlafors Fria Skola i Ale Kommun. Han tillträder tjänsten fredag den 12 juni.