2017-09-12 12:38  1103 Dela:

En föränderlig värld behöver nytänkande läromedel

Sponsrat innehåll

 

Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education.

Med dagens breda informationsflöde kommer också behovet av flexibla läromedel. Bonnier Education satte sig ner med Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education, för att höra deras tankar om möjligheterna med ett digitalt läromedel för alla SO-ämnen.

 

 

 

Ni har båda arbetat som lärare innan ni sadlade om till läromedelsredaktörer. Vad hade ni för upplevelse av digitala läromedel under er tid som lärare?

”Jag arbetade nästan uteslutande med digitala läromedel”, berättar Mattias. ”Jag såg potentialen i att arbeta digitalt med eleverna, men jag uppfattade samtidigt materialet jag hade tillgång till som bristfälligt. Därför var jag tvungen att många gånger skapa eget material.”

Malin instämmer: ”Jag har arbetat med digitala läromedel som komplement till läroböcker. Hade jag haft våra heltäckande SO-portaler under min tid som lärare hade det underlättat mycket. Både för mig och eleverna, men också i kontakt med andra lärare, som specialpedagoger.”

Hur ser en normal arbetsvecka ut för SO-redaktionen?

”Redaktörerna för mellanstadiet är i ett nytt läge nu när de fyra SO-portalerna för årskurs 4–6 har lanserats”, berättar Malin. ”Under våren fokuserade vi mycket på att producera och lägga grunden till portalerna. Nu fortsätter vi med att bygga ut och komplettera utifrån de ändringar som gjordes i läroplanen under vårterminen.” Hon berättar också att de planerar flera spännande projekt, och att de kommer att bearbeta filmer som spelades in i våras i samarbete med Medeltidsmuseet.

”Vanliga arbetsuppgifter för mig är att ha kontakt med författare, skriva egna texter och aktiviteter, och planera lång- och kortsiktigt tillsammans med andra redaktörer”, lägger Mattias till. ”En viktig uppgift som vi har är att åka ut till skolor för att hjälpa lärare med hur de kan arbeta med materialet. Vi får också feedback från lärare som vi hanterar löpande.”

Vad är tanken med läromedlet som ni skapar?

”Min erfarenhet är att alla SO-ämnen kräver mycket planering”, förklarar Malin. ”Det finns läroböcker där texten är i fokus, men våra portaler har även aktiviteter med konkreta lektionsupplägg. Aktiviteterna gör eleverna aktiva och lektionerna varierande.”

Mattias berättar att SO-redaktionen har ägnat extra energi åt att skapa material som lärare kanske inte hinner skapa själva, såsom fältstudier i geografi. Redaktionen lägger också tid på att ta fram aktiviteter som handlar om det som händer i världen just nu – så att lärarna kan koppla undervisningen till aktuella händelser nästan omgående. I ämnet historia har de dessutom valt att lyfta fram viktiga kvinnor i historien, eftersom detta är något som ofta hamnar i skymundan.

Vad är er framtidsvision för utvecklandet av digitala läromedel?

”Vi ser till att skapa ett material som har fötterna i skolans styrdokument, men vi behöver också tänka på vad eleverna behöver tränas i för att möta den extremt föränderliga värld som de växer upp i”, säger Mattias. ”Möjligheten för eleverna att själva fotografera, filma och redigera material, skapa musik samt interagera med andra människor är fantastisk och bidrar till demokratisering. Men samtidigt ställer den krav på att eleverna kan hantera källor på ett helt annat sätt än vad jag behövde kunna när jag var i samma ålder.”

Mattias och Malins 3 bästa tips för en digital SO-undervisning

  1. Använd det digitala materialets möjligheter för att jobba formativt med eleverna. Det går till exempel väldigt fort att dela något som en elev har skrivit, för att sedan föra ett samtal med eleverna kring vilka styrkor ett svar har och jämföra det med vad som står i kunskapskraven. På det sättet går det att få eleverna aktiva i den egna lärprocessen, samtidigt som de kan bidra till varandras utveckling.
  2. Låt eleverna arbeta med ljud, stillbild och rörlig bild. Använd kraften som finns i det digitala för att förlösa elevernas kreativitet och lust.
  3. Det finns mycket på internet som eleverna måste lära sig att hantera. Det kan handla om fejknyheter, men också om att genomskåda en manipulerad bild. Använd internet och sociala medier för att göra eleverna till kritiska samhällsmedborgare.

Du kan prova Bonnier Educations SO-portaler kostnadsfritt här. 

Läs mer och prova på clioonline.se

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier/Clio Online. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-09-12 12:38 av


Konferenser

Förändringar av höstens konferenser

På grund av rådande läge övergår flera av höstens konferenser till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information.

Förändringarna gäller alla konferenser som var planerade att genomföras i september och oktober. Läs mer här.

Fortbildning
Skolporten satsar på digitala konferenser

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Läs hela artikeln
Hör Birgitta Hartzell berätta mer om Skolportens digitala konferenser.
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september

Skolportens magasin

Tema: Specialpedagogik. Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Intervju: Författaren och sfi-läraren Sara Lövestam letar efter kreativiteten – både hos sina elever och i sitt eget skrivande.

Läs mer här
Erbjudande
Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Ska du se över fördelningen av lärarlönelyftet 2020? Med Skolportens bedömningsunderlag för lärarlönelyftet får du ett enkelt verktyg som hjälper till i det komplexa arbetet.

Läs mer och beställ här
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Namn och Nytt

Ny förbundsdirektör är utsedd

Kalmarsunds gymnasieförbunds direktion har tagit beslut att anställa och tillsätta Mats-Peter Krantz som förbundsdirektör.

Erik Renström föreslås bli Lunds universitets rektor

Universitetsstyrelsen har beslutat att föreslå Erik Renström som ny rektor för Lunds universitet 2021 – 2026.

Höganäs får se sig om efter ny utbildningschef

Liselotte Herrlin väljer att som 61-åring gå i pension. Hon har sagt upp sig som utbildningschef och slutar i slutet av februari nästa år.

Lena blir ny rektor för Molla skola och Mörlandaskolan

Ny rektor för Molla skola och Mörlandaskolan i Herrljunga kommun från den fjärde maj är Lena Barber, som närmast kommer från tjänsten som rektor för Innerby förskoleområde.

Ny rektor vid den samiska förskolan i Giron

Från och med 1 september hälsar vi Laila Päiviö-Brackett välkommen som rektor på förskolan i Giron.

Skolporten 20 år
Uppdrag: Att göra skillnad

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

Läs mer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Meet the Global Teacher Prize 2020 Top 50 finalists!

Meet four of our Top 10 Finalists and our Top 50 Finalists for the Global Teacher Prize 2020!

”TrumPeter” prisas för sina pedagogiska musikinsatser

Trumläraren och musikern, Peter ”TrumPeter” Svensson i Karlshamn vann på torsdagen Framtidens Musikpris i kategorin Enastående pedagogisk gärning.

Årets bästa offentliga måltider – här är vinnarna!

För åttonde gången i rad koras de bästa offentliga måltiderna i Sverige – över 250 förskolor, skolor och äldreboenden har bedömts av juryn.

De tar ett kliv uppåt i guldtrappan

Mobilen som arbetsredskap är framgångsrecept för Österåkersbygdens friskola. Med rektor Anna Frössevi i spetsen gör skolan en digital satsning som belönas med den prestigefyllda Guldtrappan.

Hon är nominerad till Årets lärargala

Nomineringarna till Årets lärargala är klara. En av de nominerade lärarna är Kikki Cannervik, musik- och bildlärare på Herrhagsskolan i Karlstad.

Läs fler