Dela:

En föränderlig värld behöver nytänkande läromedel

Sponsrat innehåll

 

Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education.

Med dagens breda informationsflöde kommer också behovet av flexibla läromedel. Bonnier Education satte sig ner med Mattias In de Betou och Malin Hellros, redaktörer för hög- respektive mellanstadiet på Bonnier Education, för att höra deras tankar om möjligheterna med ett digitalt läromedel för alla SO-ämnen.

 

 

 

Ni har båda arbetat som lärare innan ni sadlade om till läromedelsredaktörer. Vad hade ni för upplevelse av digitala läromedel under er tid som lärare?

”Jag arbetade nästan uteslutande med digitala läromedel”, berättar Mattias. ”Jag såg potentialen i att arbeta digitalt med eleverna, men jag uppfattade samtidigt materialet jag hade tillgång till som bristfälligt. Därför var jag tvungen att många gånger skapa eget material.”

Malin instämmer: ”Jag har arbetat med digitala läromedel som komplement till läroböcker. Hade jag haft våra heltäckande SO-portaler under min tid som lärare hade det underlättat mycket. Både för mig och eleverna, men också i kontakt med andra lärare, som specialpedagoger.”

Hur ser en normal arbetsvecka ut för SO-redaktionen?

”Redaktörerna för mellanstadiet är i ett nytt läge nu när de fyra SO-portalerna för årskurs 4–6 har lanserats”, berättar Malin. ”Under våren fokuserade vi mycket på att producera och lägga grunden till portalerna. Nu fortsätter vi med att bygga ut och komplettera utifrån de ändringar som gjordes i läroplanen under vårterminen.” Hon berättar också att de planerar flera spännande projekt, och att de kommer att bearbeta filmer som spelades in i våras i samarbete med Medeltidsmuseet.

”Vanliga arbetsuppgifter för mig är att ha kontakt med författare, skriva egna texter och aktiviteter, och planera lång- och kortsiktigt tillsammans med andra redaktörer”, lägger Mattias till. ”En viktig uppgift som vi har är att åka ut till skolor för att hjälpa lärare med hur de kan arbeta med materialet. Vi får också feedback från lärare som vi hanterar löpande.”

Vad är tanken med läromedlet som ni skapar?

”Min erfarenhet är att alla SO-ämnen kräver mycket planering”, förklarar Malin. ”Det finns läroböcker där texten är i fokus, men våra portaler har även aktiviteter med konkreta lektionsupplägg. Aktiviteterna gör eleverna aktiva och lektionerna varierande.”

Mattias berättar att SO-redaktionen har ägnat extra energi åt att skapa material som lärare kanske inte hinner skapa själva, såsom fältstudier i geografi. Redaktionen lägger också tid på att ta fram aktiviteter som handlar om det som händer i världen just nu – så att lärarna kan koppla undervisningen till aktuella händelser nästan omgående. I ämnet historia har de dessutom valt att lyfta fram viktiga kvinnor i historien, eftersom detta är något som ofta hamnar i skymundan.

Vad är er framtidsvision för utvecklandet av digitala läromedel?

”Vi ser till att skapa ett material som har fötterna i skolans styrdokument, men vi behöver också tänka på vad eleverna behöver tränas i för att möta den extremt föränderliga värld som de växer upp i”, säger Mattias. ”Möjligheten för eleverna att själva fotografera, filma och redigera material, skapa musik samt interagera med andra människor är fantastisk och bidrar till demokratisering. Men samtidigt ställer den krav på att eleverna kan hantera källor på ett helt annat sätt än vad jag behövde kunna när jag var i samma ålder.”

Mattias och Malins 3 bästa tips för en digital SO-undervisning

  1. Använd det digitala materialets möjligheter för att jobba formativt med eleverna. Det går till exempel väldigt fort att dela något som en elev har skrivit, för att sedan föra ett samtal med eleverna kring vilka styrkor ett svar har och jämföra det med vad som står i kunskapskraven. På det sättet går det att få eleverna aktiva i den egna lärprocessen, samtidigt som de kan bidra till varandras utveckling.
  2. Låt eleverna arbeta med ljud, stillbild och rörlig bild. Använd kraften som finns i det digitala för att förlösa elevernas kreativitet och lust.
  3. Det finns mycket på internet som eleverna måste lära sig att hantera. Det kan handla om fejknyheter, men också om att genomskåda en manipulerad bild. Använd internet och sociala medier för att göra eleverna till kritiska samhällsmedborgare.

Du kan prova Bonnier Educations SO-portaler kostnadsfritt här. 

Läs mer och prova på clioonline.se

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier/Clio Online. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-09-12 12:38 av


Konferenser

Förändringar av våra konferenser

På grund av rådande läge kan vi tvingas besluta om förändringar av våra konferenser. Läs om eventuella förändringar här.



Högt betyg till webbkonferenser

Flera deltagare vittnar om att Skolportens webbkonferenser fungerar bra eller till och med bättre än fysiska konferenser. Hör mer i filmen nedan.
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Nihad Bunar kom till Sverige som flykting och blev modersmålslärare. I dag är han professor. Han menar att modersmålsundervisningen behöver bättre förutsättningar. Tema: Klimatkrisen. Hur kan skolan undervisa om den?

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Till fokussida fjärr- och distansundervisning
KONFERENS
Att väcka läslusten med skräckböcker
  Författaren Mats Strandberg. FOTO: HENRIC LINDSTEN

Att väcka läslusten med skräckböcker

Författaren Mats Strandberg ska delta i ett samtal om skräcklitteratur i klassrummet på Skolportens webbkonferens Svenska för högstadiet och gymnasiet.

Läs mer
Fokussida
Fokus på förskola

Fokus på förskola

Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussidan förskola
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fortbildning
Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Läs hela artikeln
Namn och Nytt

Nya chefer till Hallsbergs kommun

Catharina Lindvall-Scharmer har utsetts till ny förvaltningschef för bildningsförvaltningen i Hallsbergs kommun.

Ny chef för barn- och utbildningsförvaltningen

Maria Eneqvist blir ny förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen i Hässleholms kommun från och med den 14 juni 2021. Det beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott idag.

Han blir ny utbildningschef i Knivsta kommun

Nu är det klart att Tapio Liimatainen blir ny utbildningschef i Knivsta kommun. Han kommer närmast från Lidingö stad där han arbetar som biträdande förvaltningschef för Lärande- och kulturförvaltningen. Tapio Liimatainen tillträder sin tjänst den första april 2021.

Rektor sadlade om – blev trädfällare

Tommy Hellsten valde att sadla om helt från att vara rektorn och lärare till att fälla träd på heltid. Han tror att en anledning till att han lyckats var att han kunde göra bytet av banan gradvis, genom att exempelvis gå ner i arbetstid inom skolan.  

Magnus Jegermalm blir ny rektor

Styrelsen har beslutat att förordna Magnus Jegermalm som rektor och VD för Enskilda högskolan Stockholm.

Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Erbjudande
Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Ska du se över fördelningen av lärarlönelyftet 2020? Med Skolportens bedömningsunderlag för lärarlönelyftet får du ett enkelt verktyg som hjälper till i det komplexa arbetet.

Läs mer och beställ här
Utmärkelser

Kritik mot Diks utmärkelse om skolbibliotek

Sista dagen att skicka in ansökan till fackförbundet Diks utmärkelse Skolbibliotek i världsklass närmar sig. Enligt Dik är det ett sätt att lyfta skolbibliotekens roll och betydelse, men nu lyfts också kritik mot utmärkelsen.

Myrdalpriset 2020 till Helena Holmlund

Myrdalpriset 2020 tilldelas Helena Holmlund, docent vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, för artikeln ”Vad kan den nationalekonomiska forskningen lära oss om framgångsfaktorer i skolan?” som publicerades i tidskriften Ekonomisk Debatt nr 3, 2020.

Halmstadlärare prisas för sina Youtube-filmer

För många har undervisning på distans kommit som en nyhet. Men en som verkligen var före sin tid är gymnasieläraren Börje Sundvall från Halmstad. Han har lärt ut både matte och fysik på Youtube i flera år, något som resulterat i tusentals följare. Hans slit har lett till att han nu även får ta emot Kungliga Vetenskapsakademins lärarpris i fysik.

Läs fler
Nyhetskategorier
This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.