Dela:

Europeiskt samarbete ger nya undervisningsmetoder och lyfter elevers digitala kunskap

Sponsrat innehåll

UHR-Vasaskolan_kalmar
Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett Erasmus+ projekt inspirerade lärare från sex europeiska länder till nya undervisningsmetoder och stärkte elevernas digitala och sociala kompetens.
– Det kommer de att ha nytta av i skolan, i framtida arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar.

Projektet Developing abilities to socialize. Teaching and learning new perspectives by sharing pågick mellan 2014 och 2017 och var ett samarbete mellan skolor i Polen, Rumänien, England, Spanien, Turkiet och Sverige. Tillsammans skapade man en niostegsmodell med syfte att utveckla eleverna socialt och kunskapsmässigt. Modellen är byggd på aktiviteter i enlighet med respektive lands kursplaner och med utgångspunkt i CEFR (The Common European Framework of Reference).

En aktivitet kunde vara en skattjakt där det digitala verktyget Geocaching användes för att bygga gruppkänsla och tillhörighet. Ett annat exempel är ”Let´s solve Math together” – en utmaning där eleverna jobbade med EPA- metoden (Enskilt, Par, Alla): pedagogen ställer en fråga där eleverna får tänka först enskilt, sedan i par och slutligen alla tillsammans under ledning av läraren.

Stärkt självkänsla bidrar till ökad måluppfyllelse

– Det förväntade målet med modellen var att eleverna, som var i åldrarna 12 till 18 år, skulle höja sin måluppfyllelse i alla ämnen genom att arbeta med självförtroende, självkänsla och motivation. Det uppnådde vi till stora delar, säger Katrin Jahrehorn som är förstelärare i engelska och franska på Vasaskolan i Kalmar, den svenska samarbetspartnern i projektet.

Eleverna ser nyttan med att förbättra kunskaper

På Vasaskolan, en f-9 skola, har eleverna fått nya verktyg till att studera och kommunicera, menar Katrin Jahrehorn. Hon och hennes kollegor fick uppleva många exempel på hur elever i digitala lärmiljöer, med en autentisk mottagare, växte och förstod vikten med kunskap.

”Projektsamarbetet höjde elevernas kunskapsnivå och bidrog till ökad måluppfyllelse”

Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett exempel på detta var när en polsk elev med inlärningssvårigheter tidigare vägrat lära sig engelska. Men efter att ha träffat elever från andra länder förstod hen nyttan med språket och vikten av att kunna kommunicera bättre.

– Hen började att studera språket och tala engelska under lektionerna och med andra elever. Eleven fick senare ett av de högsta resultaten på skolans nationella prov, berättar Katrin Jahrehorn.

Fysiska möten viktigt för motivationen

Elever och lärare besökte varandras skolor och länder. Eleverna bodde i värdfamiljer, gick i skola och deltog i aktiviteter för att utveckla sina fokusområden. Under besöken presenterade eleverna sitt land, närområde och kultur.

– Att ha en verklig publik visade sig vara en motivationshöjande faktor. Våra elever har förbättrat sina baskunskaper och nyckelkompetenser under projektets gång. De kommer att praktisera dem i skolan, i arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn.

Lärarna, i sin tur, övade sig i att dela kunskap och färdigheter. Det finns många nya digitala program som kan förbättra undervisningen och ge fler inlärningsalternativ.

– Som lärare drivs jag av att se elever växa. Att kunna ha möjlighet att utveckla undervisningsmetoder med europeiska kollegor i nya sammanhang är en fin bonus, säger Katrin Jahrehorn.


FAKTA

Vem kan söka finansiering för internationella projekt?
Förskolor, skolor och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan.

Var hittar jag mer information?
På Universitets- och högskolerådets webbplats Utbyten.se finns information om vilka program som finns att söka och hur en ansökan går till.


Sponsrat innehåll

Sidan publicerades 2019-09-19 08:50 av Ebba Reinolf


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolportens digitala kurser
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Maria Wiman prisbelönt lärare, debattör och författare, leder Skolportens digitala kurser för nya lärare. Här förmedlas mycket av den tysta kunskap som inte lärs ut på lärarutbildningen och som erfarna lärare tar för givet.

Skolporten
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Organisera undervisningen i Sva
  Linda Castell

Organisera undervisningen i Sva

Hallå där Linda Castell, föreläsare och utvecklingskonsult, som ska tala om hur man bäst organiserar undervisningen i Sva på Skolportens konferens Svenska som andraspråk.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Ny skolchef vill koppla studier till arbetslivet

Det blir Cecilia Ericsson, i dag rektor på Falkenbergs gymnasieskola sedan åtta år, som blir ny verksamhetschef för de frivilliga skolformerna i Laholm

Sara Brodin ny rektor på Blackebergsskolan

Sara Brodin blir ny rektor på Blackebergsskolan i Stockholm. På hennes meritförteckning finns uppdrag som lärare, arbetslagsledare, biträdande rektor och rektor. Sara Brodin vill ge alla elever möjligheter att utvecklas, både de som har behov av extra stöd och de som har behov av extra utmaningar.

Helya Riazat: Jag hjälper andra att tända sin låga

För Helya Riazat är kollektivet i fokus. Nu utses hon till Framtidens kvinnliga ledare 2021 för sitt ledarskap.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Utmärkelser

Helya Riazat: Jag hjälper andra att tända sin låga

För Helya Riazat är kollektivet i fokus. Nu utses hon till Framtidens kvinnliga ledare 2021 för sitt ledarskap.

Helya Riazat, medgrundare och rektor på Järvaskolan, är Framtidens kvinnliga ledare 2021

För femtonde året i rad korar Sveriges chefsorganisation Ledarna Framtidens kvinnliga ledare. Syftet är att inspirera fler unga kvinnor att bli chefer. Årets vinnare är Helya Riazat, medgrundare av och rektor på Järvaskolan.

Prisad för att eleverna når gymnasiet – Helya Riazat Framtidens kvinnliga ledare

Hon har medgrundat Järvaskolan, där nära nio av tio elever går ut med gymnasiebehörighet – en betydligt högre siffra än i de kommunala skolorna i samma område. Nu belönas Helya Riazat med priset ”Framtidens kvinnliga ledare”, som delas ut av organisationen Ledarna. ”Vi har tänkt mycket utanför ramarna”, säger hon.

Läs fler
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer