Dela:

Europeiskt samarbete ger nya undervisningsmetoder och lyfter elevers digitala kunskap

Sponsrat innehåll

UHR-Vasaskolan_kalmar
Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett Erasmus+ projekt inspirerade lärare från sex europeiska länder till nya undervisningsmetoder och stärkte elevernas digitala och sociala kompetens.
– Det kommer de att ha nytta av i skolan, i framtida arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar.

Projektet Developing abilities to socialize. Teaching and learning new perspectives by sharing pågick mellan 2014 och 2017 och var ett samarbete mellan skolor i Polen, Rumänien, England, Spanien, Turkiet och Sverige. Tillsammans skapade man en niostegsmodell med syfte att utveckla eleverna socialt och kunskapsmässigt. Modellen är byggd på aktiviteter i enlighet med respektive lands kursplaner och med utgångspunkt i CEFR (The Common European Framework of Reference).

En aktivitet kunde vara en skattjakt där det digitala verktyget Geocaching användes för att bygga gruppkänsla och tillhörighet. Ett annat exempel är ”Let´s solve Math together” – en utmaning där eleverna jobbade med EPA- metoden (Enskilt, Par, Alla): pedagogen ställer en fråga där eleverna får tänka först enskilt, sedan i par och slutligen alla tillsammans under ledning av läraren.

Stärkt självkänsla bidrar till ökad måluppfyllelse

– Det förväntade målet med modellen var att eleverna, som var i åldrarna 12 till 18 år, skulle höja sin måluppfyllelse i alla ämnen genom att arbeta med självförtroende, självkänsla och motivation. Det uppnådde vi till stora delar, säger Katrin Jahrehorn som är förstelärare i engelska och franska på Vasaskolan i Kalmar, den svenska samarbetspartnern i projektet.

Eleverna ser nyttan med att förbättra kunskaper

På Vasaskolan, en f-9 skola, har eleverna fått nya verktyg till att studera och kommunicera, menar Katrin Jahrehorn. Hon och hennes kollegor fick uppleva många exempel på hur elever i digitala lärmiljöer, med en autentisk mottagare, växte och förstod vikten med kunskap.

”Projektsamarbetet höjde elevernas kunskapsnivå och bidrog till ökad måluppfyllelse”

Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett exempel på detta var när en polsk elev med inlärningssvårigheter tidigare vägrat lära sig engelska. Men efter att ha träffat elever från andra länder förstod hen nyttan med språket och vikten av att kunna kommunicera bättre.

– Hen började att studera språket och tala engelska under lektionerna och med andra elever. Eleven fick senare ett av de högsta resultaten på skolans nationella prov, berättar Katrin Jahrehorn.

Fysiska möten viktigt för motivationen

Elever och lärare besökte varandras skolor och länder. Eleverna bodde i värdfamiljer, gick i skola och deltog i aktiviteter för att utveckla sina fokusområden. Under besöken presenterade eleverna sitt land, närområde och kultur.

– Att ha en verklig publik visade sig vara en motivationshöjande faktor. Våra elever har förbättrat sina baskunskaper och nyckelkompetenser under projektets gång. De kommer att praktisera dem i skolan, i arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn.

Lärarna, i sin tur, övade sig i att dela kunskap och färdigheter. Det finns många nya digitala program som kan förbättra undervisningen och ge fler inlärningsalternativ.

– Som lärare drivs jag av att se elever växa. Att kunna ha möjlighet att utveckla undervisningsmetoder med europeiska kollegor i nya sammanhang är en fin bonus, säger Katrin Jahrehorn.


FAKTA

Vem kan söka finansiering för internationella projekt?
Förskolor, skolor och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan.

Var hittar jag mer information?
På Universitets- och högskolerådets webbplats Utbyten.se finns information om vilka program som finns att söka och hur en ansökan går till.


Sponsrat innehåll

Sidan publicerades 2019-09-19 08:50 av Ebba Reinolf


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Namn och Nytt
Monika Wahlstedt ny rektor för Tärnsjö skola

Monika började sin tjänst som rektor för Tärnsjö skola före midsommar och är egentligen inte ny utan tillbaka i Heby kommun efter sju år.

Ny rektor för Hägerneholms rektorsområde

Daniel Palm är ny rektor för Hägerneholms rektorsområde. Här kan du läsa mer om honom och vad han ser mest fram emot i sin nya roll.

Nya rektorer på Storfors tre skolor

Från och med höstterminen har Storfors tre skolor nya rektorer. ”Det känns som att vi har väldigt bra förutsättningar inför det kommande läsåret med en riktigt god stämning och höga ambitioner”, säger skolchef Annelie Izindre.

Läs fler Namn och Nytt
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

”Revansch” – därför blev Guldäpplekandidaten lärare

Årets tre finalister är korade. Andreas Enström, är förstelärare i digitalisering på Skapaskolan i Huddinge, Martin Howe, förstelärare på mellanstadiet, Paradisskolan Borlänge och Pernilla Andersson, lärare på ekonomiprogrammet, Eksjö gymnasium. En av dem får Guldäpplet 2022.

Förskolan som vunnit gastronomipris

Diana Roik är inte bara skolledare på Stora Hammars skola i Höllviken. Numer kan hon också lägga till titeln ”Årets gastronomiska rektor 2022” på sitt visitkort.

Vinnarna av “Årets elevhälsoförbättrare” utsedda

Nu är årets vinnare av “Årets Elvevhälsoförbättrare” utsedda. Juryn hade en väldigt svår uppgift att välja en vinnare bland alla bra bidrag som kom in. Årets vinnare blev Åsa Bankert och Malin Jisander Centrala barn- och elevhälsan i Lomma kommun.

Läs fler
Nyhetskategorier