Europeiskt samarbete ger nya undervisningsmetoder och lyfter elevers digitala kunskap

Sponsrat innehåll

UHR-Vasaskolan_kalmar
Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett Erasmus+ projekt inspirerade lärare från sex europeiska länder till nya undervisningsmetoder och stärkte elevernas digitala och sociala kompetens.
– Det kommer de att ha nytta av i skolan, i framtida arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar.

Projektet Developing abilities to socialize. Teaching and learning new perspectives by sharing pågick mellan 2014 och 2017 och var ett samarbete mellan skolor i Polen, Rumänien, England, Spanien, Turkiet och Sverige. Tillsammans skapade man en niostegsmodell med syfte att utveckla eleverna socialt och kunskapsmässigt. Modellen är byggd på aktiviteter i enlighet med respektive lands kursplaner och med utgångspunkt i CEFR (The Common European Framework of Reference).

En aktivitet kunde vara en skattjakt där det digitala verktyget Geocaching användes för att bygga gruppkänsla och tillhörighet. Ett annat exempel är ”Let´s solve Math together” – en utmaning där eleverna jobbade med EPA- metoden (Enskilt, Par, Alla): pedagogen ställer en fråga där eleverna får tänka först enskilt, sedan i par och slutligen alla tillsammans under ledning av läraren.

Stärkt självkänsla bidrar till ökad måluppfyllelse

– Det förväntade målet med modellen var att eleverna, som var i åldrarna 12 till 18 år, skulle höja sin måluppfyllelse i alla ämnen genom att arbeta med självförtroende, självkänsla och motivation. Det uppnådde vi till stora delar, säger Katrin Jahrehorn som är förstelärare i engelska och franska på Vasaskolan i Kalmar, den svenska samarbetspartnern i projektet.

Eleverna ser nyttan med att förbättra kunskaper

På Vasaskolan, en f-9 skola, har eleverna fått nya verktyg till att studera och kommunicera, menar Katrin Jahrehorn. Hon och hennes kollegor fick uppleva många exempel på hur elever i digitala lärmiljöer, med en autentisk mottagare, växte och förstod vikten med kunskap.

”Projektsamarbetet höjde elevernas kunskapsnivå och bidrog till ökad måluppfyllelse”

Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett exempel på detta var när en polsk elev med inlärningssvårigheter tidigare vägrat lära sig engelska. Men efter att ha träffat elever från andra länder förstod hen nyttan med språket och vikten av att kunna kommunicera bättre.

– Hen började att studera språket och tala engelska under lektionerna och med andra elever. Eleven fick senare ett av de högsta resultaten på skolans nationella prov, berättar Katrin Jahrehorn.

Fysiska möten viktigt för motivationen

Elever och lärare besökte varandras skolor och länder. Eleverna bodde i värdfamiljer, gick i skola och deltog i aktiviteter för att utveckla sina fokusområden. Under besöken presenterade eleverna sitt land, närområde och kultur.

– Att ha en verklig publik visade sig vara en motivationshöjande faktor. Våra elever har förbättrat sina baskunskaper och nyckelkompetenser under projektets gång. De kommer att praktisera dem i skolan, i arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn.

Lärarna, i sin tur, övade sig i att dela kunskap och färdigheter. Det finns många nya digitala program som kan förbättra undervisningen och ge fler inlärningsalternativ.

– Som lärare drivs jag av att se elever växa. Att kunna ha möjlighet att utveckla undervisningsmetoder med europeiska kollegor i nya sammanhang är en fin bonus, säger Katrin Jahrehorn.


FAKTA

Vem kan söka finansiering för internationella projekt?
Förskolor, skolor och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan.

Var hittar jag mer information?
På Universitets- och högskolerådets webbplats Utbyten.se finns information om vilka program som finns att söka och hur en ansökan går till.


Sponsrat innehåll

Sidan publicerades 2019-09-19 08:50 av Ebba Reinolf


Konferenser
Poddagogen
Premiär för Poddagogen!

Premiär för Poddagogen!

Ny podd om forskning inom skolvärlden med Janne Kontio & Sofia Lundmark.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Pojkar i skolan. Genom att bryta antiplugg-kulturer och maskulinitetsnormer kan pojkars skolresultat bli bättre.

Läs mer!
Nyhetskategorier
Mest läst senaste veckan

Ny granskning visar på stora svagheter i svenska som andraspråk

På många skolor görs ingen bedömning av vilka elever som är i behov av undervisning i svenska som andraspråk. Det visar en ny granskning från Skolinspektionen. ”Det är så många elever som far illa”, säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Nyexade lärarstudenten: ”Jättenöjd med lönen jag går in på”

Det lönar sig att studera till lärare – på lång sikt. Men inte för alla lärargrupper. Det visar en ny rapport från Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Rektorn som trotsar kommunens slöjförbud

Ett par hundra personer demonstrerade i Skurup i går mot SD, M och Skurupartiets beslut i kommunfullmäktige att förbjuda slöjor i kommunens skolor. Rektorn Mattias Liedholm vägrar följa kommunpolitikernas beslut.

Skolportens expertpanel

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Läs fler experttexter
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Tre skolor fick ta emot utmärkelser för vinnande kvalitetskultur

Under en ceremoni på Rikskonferensen Bättre Skola i Upplands Väsby fick Framtidskompassens förskolor i Vellinge kommun, Virginska gymnasiet i Örebro och Nya Rydsskolan i Linköping ta emot kvalitetsutmärkelser.

Förskolepersonal filmade sig själva på jobbet – vann jämställdhetspris

Sju pedagoger på Derome förskola filmade sig själva för att upptäcka om de behandlade pojkar och flickor olika. I efterhand är de nöjda med det modiga beslutet att granska sig själva.

Mattias är årets lärare i fritidshem

Mattias Henriksson på Hillerstorpsskolan blev på Fritidshemmens rikskonferens i november utsedd till årets lärare i fritidshem av Lärarförbundet.

Läs fler
Namn och Nytt

Ny rektor på Hagaskolan i Dals-Eds kommun

Rektorsrekryteringen på Hagaskolan åk 4-9 är nu klar. Maria Engström, 41 år, från Melleruds kommun tillträder tjänsten den 1 augusti. Maria bor tillsammans med sin familj i Mellerud och har de tre senaste åren arbetat som rektor i Åmåls kommun.

Chef för utbildningsförvaltningen är utsedd

Nu är det klart att Linda Lindahl blir förvaltningschef för utbildningsförvaltningen i Enköping från den första januari.

Han blir utbildningschef i Borgholms kommun

Roland Hybelius tillträder som utbildningschef den 1 mars och avslutar då sin tjänst som områdeschef på utbildningsförvaltningen i Växjö.

Christer Andersson blir ny skolchef i Ovanåkers kommun

Christer Andersson, nuvarande gymnasiechef och tillförordnad skolchef får tjänsten som Ovanåkers kommuns nya skolchef.

Ny utbildningschef på barn- och ungdomsförvaltningen

Den 21 november 2019 blev det klart att Susanna Falk blir ny utbildningschef och förvaltningschef på Vallentuna kommun