Europeiskt samarbete ger nya undervisningsmetoder och lyfter elevers digitala kunskap

Sponsrat innehåll

UHR-Vasaskolan_kalmar
Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett Erasmus+ projekt inspirerade lärare från sex europeiska länder till nya undervisningsmetoder och stärkte elevernas digitala och sociala kompetens.
– Det kommer de att ha nytta av i skolan, i framtida arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar.

Projektet Developing abilities to socialize. Teaching and learning new perspectives by sharing pågick mellan 2014 och 2017 och var ett samarbete mellan skolor i Polen, Rumänien, England, Spanien, Turkiet och Sverige. Tillsammans skapade man en niostegsmodell med syfte att utveckla eleverna socialt och kunskapsmässigt. Modellen är byggd på aktiviteter i enlighet med respektive lands kursplaner och med utgångspunkt i CEFR (The Common European Framework of Reference).

En aktivitet kunde vara en skattjakt där det digitala verktyget Geocaching användes för att bygga gruppkänsla och tillhörighet. Ett annat exempel är ”Let´s solve Math together” – en utmaning där eleverna jobbade med EPA- metoden (Enskilt, Par, Alla): pedagogen ställer en fråga där eleverna får tänka först enskilt, sedan i par och slutligen alla tillsammans under ledning av läraren.

Stärkt självkänsla bidrar till ökad måluppfyllelse

– Det förväntade målet med modellen var att eleverna, som var i åldrarna 12 till 18 år, skulle höja sin måluppfyllelse i alla ämnen genom att arbeta med självförtroende, självkänsla och motivation. Det uppnådde vi till stora delar, säger Katrin Jahrehorn som är förstelärare i engelska och franska på Vasaskolan i Kalmar, den svenska samarbetspartnern i projektet.

Eleverna ser nyttan med att förbättra kunskaper

På Vasaskolan, en f-9 skola, har eleverna fått nya verktyg till att studera och kommunicera, menar Katrin Jahrehorn. Hon och hennes kollegor fick uppleva många exempel på hur elever i digitala lärmiljöer, med en autentisk mottagare, växte och förstod vikten med kunskap.

”Projektsamarbetet höjde elevernas kunskapsnivå och bidrog till ökad måluppfyllelse”

Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar

Ett exempel på detta var när en polsk elev med inlärningssvårigheter tidigare vägrat lära sig engelska. Men efter att ha träffat elever från andra länder förstod hen nyttan med språket och vikten av att kunna kommunicera bättre.

– Hen började att studera språket och tala engelska under lektionerna och med andra elever. Eleven fick senare ett av de högsta resultaten på skolans nationella prov, berättar Katrin Jahrehorn.

Fysiska möten viktigt för motivationen

Elever och lärare besökte varandras skolor och länder. Eleverna bodde i värdfamiljer, gick i skola och deltog i aktiviteter för att utveckla sina fokusområden. Under besöken presenterade eleverna sitt land, närområde och kultur.

– Att ha en verklig publik visade sig vara en motivationshöjande faktor. Våra elever har förbättrat sina baskunskaper och nyckelkompetenser under projektets gång. De kommer att praktisera dem i skolan, i arbete och i livet, säger Katrin Jahrehorn.

Lärarna, i sin tur, övade sig i att dela kunskap och färdigheter. Det finns många nya digitala program som kan förbättra undervisningen och ge fler inlärningsalternativ.

– Som lärare drivs jag av att se elever växa. Att kunna ha möjlighet att utveckla undervisningsmetoder med europeiska kollegor i nya sammanhang är en fin bonus, säger Katrin Jahrehorn.


FAKTA

Vem kan söka finansiering för internationella projekt?
Förskolor, skolor och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan.

Var hittar jag mer information?
På Universitets- och högskolerådets webbplats Utbyten.se finns information om vilka program som finns att söka och hur en ansökan går till.


Sponsrat innehåll

Sidan publicerades 2019-09-19 08:50 av Ebba Reinolf


Konferenser
Lediga jobb
Alla lediga jobb
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Elevhälsa. Samordningen av elevhälsan ses nu över av Skolverket och Socialstyrelsen. Inte en dag för tidigt, menar forskarna. INTERVJU: Möt Susanne Kjällander, som forskar om digital teknik i förskolan. SPECIAL: 13 sidor om läsning!

Läs mer!
Mest läst senaste veckan

Sveriges bästa skolkommun

Hela rankningen hittar du här!

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

En jobbannons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa. En av de som har reagerat är utbildningsminister Anna Ekström. ”Jag vill ha en skola där kunskap och bildning är i fokus, inte kundresor, målgruppsbearbetning eller marknadsföring”, säger hon till Skolvärlden.

Så vill regeringen göra om lärarutbildningen

Lärarutbildningen har länge varit en politisk stridsfråga. Men nu har regeringen och samarbetspartierna C och L tillsatt två utredare som ska föreslå hur den kan förbättras. ”Syftet är att skapa en lärarutbildning som bygger ett starkare läraryrke”, säger minister Matilda Ernkrans (S) till DN.

Fortbildning
Studie- och yrkesvägledare

Studie- och yrkesvägledare

Välkommen till två dagar med fokus på studie- och yrkesvägledningens viktiga uppdrag. 12-13 mars 2020 i Göteborg.

Läs mer om konferensen
Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Hon har kallats världens bästa lärare, Andria Zafirakou från London. Trots alla möjligheter som Global Teacher Prize förde med sig jobbar hon kvar på skolan i problemutsatta Brent. ”Jag älskar mitt jobb och vill inte ha något annat”, säger hon.

Susanna Cederquist får Dyslexipriset 2019

Grattis Susanna Cederquist som vinner årets Dyslexipris. Hon får priset för att hon sprider en bred bild av dyslexi.

Pris för att visa det positiva hos dyslektiker

Nu är det klart att Susanna Cederquist får årets dyslexipris.

Vinnarna utsedda i videotävlingen ”Fånga kemins grundläggande beståndsdelar!”

Mer än 250 bidrag kom in till videotävlingen om det periodiska systemet. Nio filmer gick till final och under ForskarFredag-helgen den 27-29 september lades det nära 15 000 röster på finalbidragen. Nu är det klart vilka tre klasser som vann och som får 5 000 kronor till klasskassan plus ett besök hos närmaste science center.

Våga-vara-snäll stipendiet gick till skola

Pelle Stipendiet 2019 gick till Borgmästarskolan i Luleå för att de arbetar med karaktärerna kring Pelle Svanslös och att eleverna då utvecklar en större förståelse för varandras olikheter. På prischecken står det 46 500 kronor.

Läs fler
Namn och Nytt

Ny skolchef till Surahammars kommun

Efter att två rektorer delat på tjänsten som tillförordnad skolchef sedan slutet av april i år, har Surahammars kommun nu rekryterat en ny skolchef. Valet föll på Johan Dietrichson, som i dagsläget arbetar som rektor på gymnasiet Lindeskolan i Lindesberg. Han tillträder tjänsten den 8 januari 2020.

Lemne föreslås som ordförande för skolkoncern

Den tidigare vd:n för Svenskt näringsliv, Carola Lemne, föreslås som ordförande för skolkoncernen Internationella engelska skolans styrelse, enligt ett pressmeddelande.

Han blir ny chef för Kulturskolan

Michael Brask efterträder Hans Eriksson som chef för Norrköpings kulturskola.

Förvaltningschef från Markaryd blir ny chef för Lärande och familj

Det blir Lars-Ola Olsson som blir ny chef för huvuduppdrag Lärande och familj i Ängelholms kommun.

Ny utbildningsdirektör i Uppsala kommun

Kommunstyrelsen har beslutat att tillsätta Susana Olsson Casas som ny direktör för utbildningsförvaltningen. Hon kommer närmast från Sigtuna kommun där hon varit förvaltningschef för barn- och ungdomsförvaltningen.