Hoppa till sidinnehåll
Hedersproblematik

”Lärare i slöja kan fungera som stöd för hedersutsatta elever”

Publicerad:7 april

Källa: Göteborgs-Posten

Sverigedemokraterna vill införa ett generellt förbud mot att lärare ska få bära slöjan i skolan. De beskriver slöjan som ett uttryck för hederskultur och menar att det är problematiskt när skolpersonal väljer att bära den. Som muslimsk lärarstudent känner jag mig tvungen att svara på detta, eftersom det som sägs inte speglar min verklighet, min tro eller min framtid som lärare i Sverige, skriver Dania Rashid, representant för Ahmadiyya Muslimska Samfundets kvinnoförening.

Det här är Skolporten

Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.

Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.

Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.

Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.

Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.

Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande