FAQ – Skolportens nyhetsbrev
Teknik är fantastiskt när det fungerar – och fantastiskt irriterande när det inte gör det. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får kring Skolportens nyhetsbrev: varför slutar dina brev plötsligt komma, eller hur kommer det sig att du aldrig ser några bilder? Vi reder ut dina bekymmer, och hittar du inte lösningen här, är du alltid välkommen att kontakta oss via e-post: info@skolporten.se
Det plingar och vibrerar i min mobil på natten. Det stör mig. Varför kan ni inte skicka brev på dagtid?
Jag får breven men de har en underlig formatering. Länkarna fungerar inte. Vad gör jag?
Jag får inga nyhetsbrev trots att jag har registrerat mig. Varför?
Inga bilder syns i mitt nyhetsbrev. Varför?
Jag får två nyhetsbrev?
Jag vill annonsera. Hur gör jag då?
Jag vill inte ha flera nyhetsbrev. Hur gör jag då?
Får man prenumerera på hur många nyhetsbrev som helst?
Särskilt för dig som använder Lotus Notes
Det plingar och vibrerar i min mobil på natten. Det stör mig. Varför kan ni inte skicka brev på dagtid?
Vi skickar breven på natten därför att det är den tidpunkt då det belastar huvudmannens server som minst. I större kommuner finns det många lärare, och då är ofta många av dem prenumeranter hos oss. Utskicken kan då komma att bli en stor belastning på kommunens server. Men inte vill vi störa din nattsömn! När man sätter en mobiltelefon på ljudlös, kan man ofta ställa in om den då ska vibrera eller ej. Stäng av den funktionen om vibrationerna stör dig, så kommer telefonen vara alldeles tyst. Om du har iphone så finns nattläget ”stör ej” under inställningar, den har symbolen av en liten måne. När aktiverad bör den låta dig sova ostörd, men du kan fortfarande bli uppringd av dina favoritnummer om så behövs.
Jag får breven men de har en underlig formatering. Länkarna fungerar inte. Vad gör jag?
- Du använder dig av First Class som epostklient. Den klarar inte HTML, utan lägger då själva brevet som en bifogad fil. Då får man använda sig av (dvs öppna) den bifogade filen istället för att klicka på länkarna.
- Du använder Outlook som epostklient. Det kan då vara så att Outlook klassar mailet som spam (skräp). I Outlook kan du klicka på avsändaren och lägga till den som ”betrodd avsändare” eller helt enkelt lägga till avsändaradressen i din adressbok (tex therese.mabon[a]skolporten.se). Det signalerar till systemet att nyhetsbrevet inte är spam. Läs mer här. Gör man det så brukar länkarna börja fungera igen.
- Du har en en vidarebefordran på din e-post. Titta längst ner i det nyhetsbrev du har fått från oss, där står alltid vilken e-postadress vi har skickat till. Stämmer det med den e-postadress du använder? Om inte, så kan det vara så att brevet skickas vidare från ett konto till ett annat. Det kan också vara så att er IT avdelning har gjort en vidarebefordran utan att du känner till det, ofta i samband med att man har bytt systematiken på e-postadresserna, tex från @utb.kristiandstad.se till @kristianstad.se. Sker en sådan vidarebefordran, så blir ofta nyhetsbrevets formatering konstig på vägen. Kontakta oss på info@skolporten.se så registerar vi om din prenumeration på rätt adress.
- Brevet spamklassas på central nivå. Då måste din IT-avdelning kontaktas för att vitlista Skolportens utskick. Mejla till oss på info@skolporten.se så försöker vi hjälpa till.
Jag får inga nyhetsbrev trots att jag har registrerat mig?
- När du först anmälde dig fick du ett mail med en aktiveringslänk du skulle klicka på för att bekräfta din prenumeration. Om du inte har gjort det eller fått mejlet (som då antagligen har hamnat i din skräpkorg) måste du kontakta oss: info@skolporten.se
- Nyhetsbrevet hamnar i din skräpkorg. Kika där, och hittar du brevet där så ange att ”Detta är inte skräppost.” Lägg även till nyhetsbrevets avsändaradress i din adressbok, så ökar du chanserna för att det når fram.
- Du har lyckats avregistrera dig. I varje brev finns en länk som heter ”avregistrera mig från detta utskick” längst ner. Du kan inte skapa en ny prenumeration på egen hand utan måste då kontakta oss för återaktivering.
- Du har bytt e-postadress (du kanske har bytt jobb?) eller ändrat din e-postadress (tex: du hade sven.svenfors@norrkoping.se tidigare, nu har du sven.svenfors@edu.norrkoping.se).
Detta löser du genom att uppdatera dina uppgifter genom att logga in (obs! du måste logga in med den e-postadress du intialt fick breven till!) på ditt konto och uppdatera dina uppgifter. Loggar in gör du här, längst ner på sidan där det står ”Ändra en befintlig prenumeration”. - Brevet spamklassas på central nivå. Då måste man kontakta er IT för att be dem vitlista Skolportens utskick. Mejla till oss så försöker vi hjälpa till.
Inga bilder syns i mitt nyhetsbrev?
Det vanligaste skälet är att din epostklient (oavsett om du använder Thunderbird, Outlook, Lotus Notes eller annat) av säkerhetsskäl döljer bilderna. Oftast finns det en knapp högst upp när du öppnar mejlet där som du kan klicka på där det står ”Visa bilder”. Det kan även bero på att brevet är markerat som skräppost (då kan du lösa problemet genom att klicka på en knapp där det står ”Detta är inte skräppost” när du öppnar brevet – dessa inställningar kan finnas på lite olika ställen beroende på vilken epostklient du använder.
Så tillåter du bilder i Outlook 2003 & 2010
- Välj Alternativ på Verktyg-menyn.
- Klicka på fliken Säkerhet.
- Klicka på Ändra inställningar för automatisk hämtning under Hämta bilder.
- Avmarkera kryssrutan Hämta inte bilder eller annat innehåll i HTML-e-post automatiskt.
Så tillåter du bilder i Outlook 2007
Om du använder Gmail, finns en textsträng högst upp i mejlet där det står ”Visa bilder” och ”Visa alltid bilder från denna avsändare”. Klickar du på detta alternativ kommer bilderna att visas.
Om du använder Opera, är HTML avslaget som standard. Kontakta din IT-avdelning för hjälp kring detta.
Om du använder Mozilla Thunderbird, lägg till avsändaren (exempelvis john.miller@skolporten.se) i adressboken. I själva adresskortet bockar du för rutan ”Tillåt externa bilder i HTML-brev”. På det sättet får du själv bestämma vilka avsändare du litar på och vill ta emot bilder från. Det finns även mer information här.
För dig som använder Lotus Notes finns mer information längre ner på denna sida.
Jag får två nyhetsbrev.
Du har troligtvis lagt upp dig som prenumerant med två olika e-postadresser. Längst ner i våra brev kan du alltid se vilken e-postadress vi har skickat brevet till. Avprenumerera den ena e-postadressen genom att klicka på ”Avprenumerera” längst ner i brevet, eller genom att logga in på ditt konto. Loggar in gör du här, längst ner på sidan där det står ”Ändra en befintlig prenumeration”.
Jag vill annonsera. Hur gör jag då?
Kolla på vår annonseringssida.
Jag vill inte ha flera nyhetsbrev. Hur gör jag?
Avregistrera dig via länken som alltid finns längst ner i nyhetsbrevet.
Får man prenumerera på hur många nyhetsbrev som helst?
Hur många som helst. Alla våra nyhetsbrev är kostnadsfria.
Särskilt för dig som använder Lotus Notes
Mitt nyhetsbrev innehåller text, men bilderna syns inte (ev finns de med som bilagor) och inga länkar fungerar.
En vanlig orsak till att detta problem uppstår är att du använder Lotus Notes mailsystem.
Lösning:
Kontrollera adressbokens persondokument på servern eller lokala maskinen beroende på configurering av Lotus notes -systemet.
- Öppna fliken ”Mail”
- Granska fältet ”Format preferencies for incoming mail”
- Om defaultvärdet ”pref notes rich text” så byt till alternativ ”No Pref” eller ”Pref MIME” (beroende av Notes version)
- Ev ”spara”
Nyhetsbrevet låser min e-postklient
Kan du läsa ämnesraden på nyhetsbrevet, men när du försöker öppna det så låser sig klienten och tvingar dig att logga in igen? Då saknar du troligtvis en nödvändig fil (perweb.nsf).
Lösning:
Den saknade filen ska egentligen skapas när klienten installeras. Detta kan dock göras i efterhand genom följande process:
Längst ner till höger på skärmen hittar du din platsprofil (det står oftast ”Nätverk” där).
- Tryck på ”Nätverk, sedan ”Redigera nuvarande”.
- Under fliken ”Webbläsare” ändrar du Webbläsare till ”Notes med Internet Explorer”.
- Tryck sedan på ”Spara och stäng”.
- Prova nu att öppna mailet. Om det fungerar ändrar du tillbaka Webbläsare till det som stod innan (oftast Microsoft Internet Explorer).
- Om det inte fungerar: Avsluta Notes.
- Starta Notes igen.
- Ändrar tillbaka Webbläsare i platsprofilen till det som stod innan (oftast Microsoft Internet Explorer).
När jag försöker öppna mitt nyhetsbrev står det ”File not found”
Orsaken till detta problem är att du saknar en nödvändig fil, perweb.nsf. Denna måste du installera för att kunna se nyhetsbreven, du hittar enkla instruktioner här.
Svenska tecken (å, ä, ö) har slutat fungera i nyhetsbrevet.
Om du använder dig av någon form av mailklient under Linux kan detta problem uppstå. Vi har tyvärr ingen kännedom om någon lösning i det fallet, troligen är det så att du måste göra någon inställning i din läsare. Detta problem kan även uppstå om du använder du dig av Groupwice i HTML-läge, dvs epostklienten Lotus Notes. Problemet beror då på att du har klienten inställd på en HTML kodning: ”Windows Västeuropeisk”. Du löser detta genom att ställa om HTML kodningen till ”Windows västeuropeisk och Autoselect”.
Sidan publicerades 2012-12-19 13:49 av Ebba Reinolf
Sidan uppdaterades 2020-02-18 13:05 av Ebba Reinolf