Betyg och bedömning

Allt om betyg och bedömning för dig som är verksam från förskola till gymnasium.

Mest läst senaste veckan

Ordningsbetyg i Norge: De har en stor effekt här

Lärare och fack är kritiska till förslaget om ordningsomdömen. I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge. ”Jag tycker det fungerar bra med betygen”, säger läraren Anders Lundblad.

Fakta: Sådan bliver elever bedømt i dag

Den ekstraordinære præstation bør ifølge nyt karakterudspil belønnes. Her kan du se det nuværende system.

Betygsforskaren: Inget pekar på att ordningsomdömen är en bra idé

En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men forskare varnar för att det kan befästa ojämlikheter och helt missa målet att minska oredan. ”Idén är ogenomtänkt och bygger inte på ordentliga utredningar”, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

Ny rapport om betygens likvärdighet

Stora skillnader i hur skolor betygsätter

Skolverket efterfrågar en utredning för att se över betygssystemet. De stora avvikelserna mellan slutbetyg och resultat på nationella provet som Skolverket kan se kan tyda på att det finns brister i betygssystemet som borde åtgärdas, anser Skolverket.

Fortfarande stora skillnader i betygsättning

Skillnaderna i betygssättning mellan olika skolor är fortfarande stora. Det visar en ny rapport från Skolverket som jämför slutbetygen i årskurs 9 med resultaten på de nationella proven.

Rapport: "Analyser av likvärdig betygssättning"

I denna rapport analyserar Skolverket hur betygen i grundskolans årskurs 9 sätts i relation till resultaten på de nationella proven. (pdf)

Forskaren: Rättvisare betyg om skolor samarbetar

Skolverkets rapport visar på stora skillnader i betygssättningen mellan svenska skolor. Ilona Rinne, universitetslektor vid Göteborgs universitet, menar att det är svårt att uppnå likvärdighet i bedömningen med det nuvarande betygsystemet. "Ett utökat samarbete mellan skolorna skulle vara ett sätt att göra det mer rättvist", säger hon.

Fortbildning
För gymnasielärare i historia

För gymnasielärare i historia

Ny konferens för dig som undervisar i historia på gymnasiet! Under en heldag fördjupar vi oss i aktuell forskning och intressanta exempel från praktiken som kan inspirera dig i din egen undervisning. Lyssna på forskare och lärarkollegor som alla har fokus på historieämnets utveckling!

Läs mer och boka plats
Fler nyheter

Skolverket svarar på NP-kritiken: ”Vi kan inte förklara det”

Under årets nationella prov i engelska fick flera skolor ta emot fel hörförståelse – årskurs 6 istället för årskurs 9. Så hur kunde det ske?  ”Det undrar jag också”, säger Anders Boman som är enhetschef för nationella prov på Skolverket

Betygsforskaren: Inget pekar på att ordningsomdömen är en bra idé

En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men forskare varnar för att det kan befästa ojämlikheter och helt missa målet att minska oredan. ”Idén är ogenomtänkt och bygger inte på ordentliga utredningar”, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

”Lärarna förtjänar en ursäkt”

Lärarna som slår knut på sig själva och som stressar för att få allt runt de nationella proven att fungera för sina elevers skull förtjänar ursäkter och förändring. Skolverket behöver be om ursäkt för den urusla hanteringen eller i alla fall se till att Exakta Print uttalar sig. Kommunerna som inte tar ansvar behöver be om ursäkt och förändra inför nästa år och de företag som ansvarar för de digitala provtjänsterna (där det inte fungerade) behöver också be om ursäkt och se till att det fungerar inför nästa år, skriver skoldebattören Sara Bruun i ett blogginlägg.

Fem saker att tänka på inför högskolevalet

Status, pengar eller samhällsnytta – vad är viktigast för dig? Här är några sista-minuten-frågor att tänka igenom innan ansökningstiden till högskolan går ut på måndag kväll.

Friskolor sätter oftare generösa betyg

Karlskronas friskolor är ofta mer generösa med att låta elevernas betyg avvika från nationella prov, jämfört med kommunala skolor.  Enligt Skolverket leder en allt för generös betygsättning till orättvisor som drabbar eleverna.

”Högskoleprovet är en andra chans – låt inte fuskarna sabba det”

Högskoleprovet är en andra chans för många. Därför bör fuskares betyg ogiltigförklaras. De bör förbli avstängda från svenska universitet under en lång tid. Allt annat innebär ju att fusket har lönat sig! skriver Emma Jaenson på ledarplats.

Karlskronas friskolor är generösa med betygen

Friskolor i Karlskrona sätter högre betyg än vad eleverna är värda enligt de nationella proven, och är mer generösa med betygen än vad kommunens skolor är. Det rapporterar P4 Blekinge.

Fakta: Sådan bliver elever bedømt i dag

Den ekstraordinære præstation bør ifølge nyt karakterudspil belønnes. Her kan du se det nuværende system.

Regeringen vil give studerende 12+: »Skørt« og »unødvendigt« lyder svaret

Regeringen vil indføre en ny karakter for den ekstraordinære præstation, men studerende frygter for øget konkurrence i klasseværelserne.

Ministern vill se hårdare tag mot fuskare

Högskoleprovsfuskare kan bli av med de högskolepoäng de tagit. Det sade Matilda Ernkrans (S), högskoleminister, vid ett besök i Uppsala på torsdagen.

Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer om konferensen
Forskning och Utveckling

Forskning baseret på nationale test kan være smittet med fejl

Megen uddannelsesforskning bygger på de nationale test, som ifølge en ny rapport er fyldt med fejl. Om fejlene har betydning for forskningsresultaterne er endnu uvist.

Vad bedöms och varför? Tema: bedömning och betyg

I det här första avsnittet av vår podcast i tre delar på temat bedömning och betyg träffar vi Sara Bruun och Christian Lundahl. Sara är lärare i engelska och Christian är professor i pedagogik. De diskuterar de olika syften som finns med bedömningar av elevers kunskaper. (webb-radio)

Sätta betyg i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå

Betyget ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. När du som lärare sätter betyg utvärderar du allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven.

Sätta betyg i grundsärskolan

Betyget ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. När du som lärare sätter betyg utvärderar du allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven.

Allmänna råd om betyg och betygssättning

Dessa allmänna råd ger rekommendationer om lärares, rektorers och huvudmäns arbete för att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga.

Toarullarna svängde loss

IKT kombineras med formativ bedömning och gränslös fantasi. Eleverna på Bredared­skolans fritidshem i Borås har tillverkat egna musikvideos, med hjälp av toalettrullar.

Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics

Denna studie visar att det finns en stor skillnad mellan hur pojkar respektive flickor presterar på det så kallade Stockholmsprovet i början på gymnasiet i relation till betygen från grundskolan i matematik. I genomsnitt får pojkar som gör Stockholmsprovet fler provpoäng än flickor, men har samtidigt sämre betyg med sig från grundskolan.

Webbkurs
Rättssäker betygssättning

Rättssäker betygssättning

Skolporten och Arete Akademi har i samarbete med betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad tagit fram en ny unik webbaserad kurs kring lärares bedömningsarbete. Vad är du som lärare skyldig att göra för att betygen ska bli rättssäkra och likvärdiga? Och hur gör du det i praktiken? Gå kursen ensam eller tillsammans med dina kollegor: i kursen ingår instuderingsfrågor, material, videofilmer och slutprov.

Läs mer
Debatt
Vi behöver betyget godkänt
  Foto: Moa Duvarci Engman

Vi behöver betyget godkänt

Utan betyget godkänt kan lärare inte hjälpa mindre kunniga elever, och utan behörighetskrav ökar antalet gymnasieelever som hoppar av eller får gå om, skriver betygsexperten Per Måhl.

Läs intervjun
Forskarintervjuer

Lärare antar olika roller i skriftliga omdömen

För att kunna navigera mellan olika riktlinjer och förväntningar på texternas utformning och innehåll antar lärarna olika roller när de skriver omdömen. Det visar Annelie Johansson som forskat om grundskollärares professionella bedömningsspråk.

Orealistisk kursplan i undervisning för nyanlända

Nyanlända elevers olika bakgrund och förkunskaper innebär att kursplanen blir omöjlig för lärarna att följa. Det konstaterar Christina Odenstad, som forskat om samhällskunskapsundervisning för nyanlända elever.

Bedömning av muntlig kommunikation i engelska kan vidareutvecklas

Linda Borgers forskning visar att lärare uppmärksammar en stor bredd av elevers muntliga kommunikativa kompetens vid bedömning av nationella prov. Men över hälften av de tillfrågade lärarna saknar stöd från skolledningen i att organisera och genomföra de muntliga proven.

Intervju
Elever i nian förstår inte kunskapsmål

Elever i nian förstår inte kunskapsmål

Krångligt språk och bristande kommunikation gör att elever i årskurs nio inte förstår vad de ska göra för att förbättra sina kunskaper. Det visar forskaren Jennie Sivenbrings avhandling.

Läs intervjun
Rapporter om betyg och bedömning

Analyser av likvärdig betygssättning mellan elevgrupper och skolor - Jämförelser mellan betyg och nationella prov i årskurs 9

I denna rapport analyserar vi hur betygen i grundskolans årskurs 9 sätts i relation till resultaten på de nationella proven. (pdf)

Genomföra och bedöma nationella prov i grundskolan

Som lärare har du detaljerade anvisningar för hur du genomför och bedömer proven. Det är viktigt att skolan har rutiner för att proven ska göras på ett så säkert sätt som möjligt.

Allmänna råd om betyg och betygssättning

Dessa allmänna råd ger rekommendationer om lärares, rektorers och huvudmäns arbete för att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. (pdf)