Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

2017-10-31 14:40 Dela:
Mest läst senaste veckan

Två högskoleprovstillfällen kan anordnas under våren

Universitets- och högskolerådet har nu överlämnat en rapport till Utbildningsdepartementet om åtgärder för att anordna högskoleprovet 2021.

Mångfald – en tillgång för UHR

UHR:s bedömningsavdelning arbetar med att bedöma utbildningar från världens alla länder. Språkkompetensen och mångfalden hos medarbetarna är därför av stor vikt, vilket en undersökning också visar.

Tre högskoleprov möjliga nästa år

Tre högskoleprov kommer att kunna genomföras 2021, varav två på våren. Det är UHR:s slutsats i delredovisningen av regeringsuppdraget att ta fram fler högskoleprov.

Fortbildning
Webbkonferens Specialpedagogik för gymnasiet
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 10–19 februari 2021

Webbkonferens Specialpedagogik för gymnasiet

Välkommen till en konferens för dig som möter elever som är i behov av särskilt stöd på gymnasiet! Under tio dagar har du tillgång till sju förinspelade föreläsningar, som låter dig ta del av aktuell forskning och praktiska metoder med fokus på möjligheter och utveckling.

Läs mer och boka din plats här!
Fler nyheter

Rektor-opprør mot eksamen i videregående skoler i Oslo

Rektorene på Oslos videregående skoler mener det blir urettferdig for karantene- og smitteutsatte elever å ta vanlig nasjonal eksamen i 2021. De anbefaler Guri Melby å avlyse eksamen for andre året på rad.

Tre högskoleprov möjliga nästa år

Tre högskoleprov kommer att kunna genomföras 2021, varav två på våren. Det är UHR:s slutsats i delredovisningen av regeringsuppdraget att ta fram fler högskoleprov.

Mångfald – en tillgång för UHR

UHR:s bedömningsavdelning arbetar med att bedöma utbildningar från världens alla länder. Språkkompetensen och mångfalden hos medarbetarna är därför av stor vikt, vilket en undersökning också visar.

Två högskoleprovstillfällen kan anordnas under våren

Universitets- och högskolerådet har nu överlämnat en rapport till Utbildningsdepartementet om åtgärder för att anordna högskoleprovet 2021.

”Ämnesbetyg är ett luftslott utan legitimitet”

Ett införande av ämnesbetyg förändrar inte läget för någon elev eller lärare, det är på sin höjd en kosmetisk lösning. Ständiga särlösningar tar inte skolan framåt – det är snarare destruktivt, skriver Svante Hallstedt och Tiger Landén, Moderat skolungdom Stockholm, i en slutreplik.

”Flit och kämpaglöd ska sitta i lärandet”

Att införa ämnesbetyg handlar om att låta elever utvecklas inom sina ämnen under hela gymnasietiden, att tillåtas lära av sina misstag och sätta kunskapsutvecklingen och lärande i fokus. Det skriver Ebba Kock, Sveriges Elevkårer, i en replik.

”Ämnesbetyg skulle slå mot flit och ambition”

Ambition och kämpaglöd måste vara en röd tråd i svensk utbildning, där vilja och prestation ska löna sig. Ett införande av ämnesbetyg skulle motverka detta, skriver Svante Hallstedt och Tiger Landén, Moderat skolungdom Stockholm.

”Äntligen bättre betyg”

Synd bara att så många studentkullar, under åren med kursbetyg, har fått hålla till godo med mindre rättvis bedömning. Ansvariga politiker skulle kunna ses som senfärdiga i frågan. Men även de bör få chansen att bedömas utifrån vad de presterar nu snarare än utifrån flera år gamla misstag, skriver Tobias Lindberg på ledarplats.

Fortbildning
Rättssäker betygssättning

Rättssäker betygssättning

Gå Skolportens webbkurs "Rättssäker betygssättning" i höst, och säkerställ att hela arbetslaget sätter betyg på samma premisser. Tillsammans ser ni två filmer om det konkreta bedömningsarbetet, läser studielitteratur, jobbar med instuderingsfrågor och avslutar med ett kunskapstest. Kursen är framtagen i samarbete med betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad.

Läs mer
Forskning och Utveckling

Examinerande boksamtal

Distansundervisningen i våras kläckte idén: varför inte examinera genom enskilda samtal? Tidskrävande, ja – men det blir väldigt tydligt vad eleverna faktiskt kan, skriver svensk- och engelskläraren Henrik Birkebo.

Betyg

När lärare sätter betyg utvärderar hon eller han allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven. Här hittar du information om vad som gäller för betyg och betygssättning i respektive skolform.

Historielärare: ökat fokus på bedömning

Historielärare på högstadiet fokuserar mer på bedömning än tidigare. Mätbara resultat har blivit viktigare och tidspress gör att lärare prioriterar att undervisa i modern historia. Det visar en ny studie vid Malmö universitet.

”Det handlar inte om behörighet eller låga betyg”

Fyrbodals kommuner och Högskolan Väst driver en stor gemensam satsning på att stärka kompetensnivån i Fyrbodals kommuner. Högskoleutbildning ska bli möjlig för alla i området.

”Dags att anamma effektiva inlärningsstrategier”

Lärande är tätt förknippat med de strategier vi använder oss av. Tyvärr visar undersökningar att elever/studenter vanligen använder ineffektiva inlärningsstrategier, menar Bert Jonsson och Lars Nyberg, Umeå universitet.

Temabrev
Temabrev om betyg & bedömning
  Temabrev från 7 oktober 2020

Temabrev om betyg & bedömning

I vardagen närmar det sig skarpt läge för landets lärare när höstterminens betyg ska sättas. Under en pågående pandemi är det mer komplicerat än någonsin. I det här brevet har vi samlat de senaste nyheterna, debatterna, forskningsrönen men också lärarstöd om betyg och bedömning.

Läs hela brevet här
Forskarintervjuer

Bildberättande i skymundan

Skolans fokus på nyttoaspekter och mätbar kunskap gör det svårt för såväl lärarna, som eleverna, att arbeta mer utforskande i bild. Det konstaterar Frida Marklund som forskat om bildberättande i skolan.

Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Avhandling

Samtal om skrivbedömning: Lärares normer, beslut och samstämmighet

Per Blomqvist undersöker svensklärares samtal om skrivbedömning i gymnasieskolan.

Fortbildning
Modersmål Webbkonferens
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 26 januari – 4 februari 2021

Modersmål Webbkonferens

Välkommen till en webbsänd konferens där vi fördjupar oss i flerspråkighet och modersmålsundervisningens komplexitet! Under tio dagar har du tillgång till fyra föreläsningar, som låter dig ta del av aktuell forskning och praktiska metoder med fokus på möjligheter och utveckling.

Läs mer och boka din plats här!
Prenumerera
Ta del av våra nyhetsbrev

Ta del av våra nyhetsbrev

Skolporten ger ut riktade nyhetsbrev för dig som är intresserad av att ta del av nyheter, forskning och rapporter om förskola, grundskola, gymnasieskola eller specialpedagogik. Våra nyhetsbrev är kostnadsfria.

Bli prenumerant
Fokussidor
Fler fokusområden

Fler fokusområden

Här finner du alla Skolportens fokussidor. På dem sammanställer vi nyheter, rapporter, forskning och utveckling inom utvalda ämnen.

Till alla fokussidor