”Jag är bra på att leda”
Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.
Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.
Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.
Söktrycket till Rekryteringsutbildningen för blivande rektorer hösten 2022 har varit högt. Bland de 500 sökande finns även ett antal som inte jobbar i skolan idag.
Skolledarnas löner är inte tillräckligt konkurrenskraftiga. Kan du få motsvarande en Mallorcaresa i månaden någon annanstans så är valet kanske inte så svårt. Det konstaterar Lärarförbundet förhandlingschef Mathias Åström.
Konferensen vänder sig till dig som är skolbibliotekarie eller lärare i alla ämnen där källkritik är ett viktigt verktyg. Fortbildningen kan även vara intressant för rektorer. Ta chansen att nätverka med kollegor från hela landet den 13 oktober i Stockholm eller välj att i lugn och ro delta på vår webbkonferens, öppen den 18 oktober–4 november.
Läs mer och boka din plats här!
Skolchefer har en komplex yrkesroll. En ny bok från Skolchefsinstitutet vid Jönköping University beskriver hur skolchefernas uppdrag förändras med de nya lagkraven.
Socioekonomiska skillnader leder till ökad segregation och att de kommunala skolorna får dra det tyngsta lasset. "Om man jobbar som rektor på en utsatt skola upplever man ofta att det inte finns tid att bedriva systematiskt kvalitetsarbete. Det pågår ständigt bränder att släcka", säger Petter Sandgren, forskare vid Stockholms universitet.
Läs mer om
Rektorer med ett organisatoriskt förhållningssätt till arbetet och tidigare erfarenhet av ledarskap vidareutvecklas genom att delta i rektorsprogrammet. Däremot lyckas inte programmet engagera deltagare som saknar erfarenhet eller som har en annan syn på rektorsrollen. Det framgår av en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
Rektorer med ett organisatoriskt förhållningssätt till arbetet och tidigare erfarenhet av ledarskap vidareutvecklas genom att delta i rektorsprogrammet. Däremot lyckas inte programmet engagera deltagare som saknar erfarenhet eller som har en annan syn på rektorsrollen. Det framgår av en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
Reducing administrative tasks from teachers’ workloads, offering praise privately and publicly, bringing in lunches or treats and implementing teachers’ suggestions for improvements are the top four tactics school administrators say they are using to help weary teachers, a survey by Unruly Studios shows. Administrators say their top worries are shortages, morale, learning loss and test scores, the survey finds.
Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.
Bygg en organisation där lärarna själva har huvudansvaret för undervisningsutvecklingen. En utveckling som ska bygga på vetenskap. Det säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling” som väckte stort gensvar när de föreläste för skolledare på SETT-mässan i Kista.
Middle-school students performed better on a test after learning a lesson on climate science via virtual reality than students who learned using standard video and a computer screen, according to a study co-authored by education-technology researcher Richard Mayer. Mayer and his colleagues assert that the findings show the promise of VR and the metaverse in education.
School officials should look to peers for examples of good social media outreach, which has become a far more effective communication tool than press releases, some education leaders say.
I denna slutrapport presenteras resultaten från FoU-programmet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Här finns också en sammanfattning av forskningsresultaten som kommer att presenteras i sin helhet i en särskild forskningsrapport senare under år 2022. (pdf)
Våga tänka nytt så orkar du vara kreativ och innovativ också i resursbristens tid. Det menar Leif Denti, som forskar om ledarskap, kreativitet och innovation vid Göteborgs universitet.
School leaders benefit from feedback — but they are often the last to receive it. Educational consultant Jenn David-Lang argues that opening these channels for communication starts with developing the necessary structures and attitudes feedback.
Höstens konferens i spanska för dig som undervisar på högstadiet eller gymnasiet! Ta del av den senaste forskningen som rör språkdidaktik, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Boka-tidigt-pris: 3 995 kr ex moms, gäller t.o.m. 20 september!
Läs mer och boka din plats här!Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.
Med utgångspunkt i Linnea Lindquists rapport djupdök vi i skolledares utmaningar och möjligheter att uppfylla det kompensatoriska uppdraget. Seminariet presenterades av Berättarministeriets generalsekreterare, Dilsa Demirbag-Sten, och medverkade i panelen gjorde Linnea Lindquist, rapportförfattare och skolledare, Anna Sjögren, docent, IFAU, och Åsa Hirsh, Göteborgs universitet.
I den här rapporten visar rektorn, författaren och debattören Linnea Lindquist hur Sveriges kommuner fördelar resurser till grundskolan. Rapporten bygger på hennes kartläggning av kommunernas resursfördelningsmodeller för 2022 och drygt 1100 kommunbudgetar från 2019–2022. (pdf)
I år har nio av tio kommuner krav på nedskärningar i skolan. Det visar rektorn Linnea Lindquists stora granskning av samtliga kommunala budgetar i hennes nya granskning av den svenska kommunala skola.
Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.
Det har snart gått två månader sedan två lärare dödades på Malmö latinskola. En elev sitter häktad misstänkt för dåden. Nu berättar rektorn om hur han fick beskedet på väg till en konferens och om den tunga tiden som varit.
Demokratisk organisation, tvärvetenskapliga projekt och endast vegetarisk skollunch. Globala gymnasiet i Stockholm är inte lik någon annan gymnasieskola.
Vi måste tänka om och tänka nytt om vi ska klara de krav som ställs på förskolan i framtiden. Det konstaterar Frida Eriksson, förskolerektor i Enköping och ledamot i Lärarförbundet skolledares styrelse, efter Lärarförbundets färska rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.
Sorgensfriskolans rektor lämnar sin tjänst. Beskedet kommer efter Kalla faktas avslöjande om att elever med stort stödbehov knappt fått någon undervisning. Men det är inte därför han avgår, enligt utbildningschefen Ingrid Sundström Stockbro.
Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.
AnnMarie Taylor blir med start i augusti ny rektor på Midsommarkransens grundskola i Stockholm. Hon kommer närmast från en tjänst som it-chef på utbildningsförvaltningen och har tidigare bland annat varit rektor och skolledare i Vårberg och på Östermalm.
Åtta år har gått sedan Tullskolans rektor Johan Johansson skadades svårt i en självförvållad bilolycka. Nu väljer hans döttrar att träda fram för första gången och berätta om hur olyckan har påverkat dem.
Tjänstemännen föreslår att Karlskrona kommun inte ska lämna någon offentlig ursäkt till rektor Johan Johansson och hans familj. Samtidigt splittrar frågan de politiska partierna i kommunstyrelsen.
INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring.
Läs mer och prenumerera här!Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.
Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.
Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.
AnnMarie Taylor blir med start i augusti ny rektor på Midsommarkransens grundskola i Stockholm. Hon kommer närmast från en tjänst som it-chef på utbildningsförvaltningen och har tidigare bland annat varit rektor och skolledare i Vårberg och på Östermalm.
Karin Schuber blir ny rektor på Snösätraskolan i Rågsved, Stockholm. Hon kommer närmast från närliggande Farsta grundskola med Adolf Fredriks musikklasser där hon varit biträdande rektor.
Jenny Eriksson, rektor för förskolorna Almby och Södra gården i Örebro tilldelas Förskoletidningens utmärkelse Årets förskolekraft 2022.
Robert Staby blir ny rektor på Gullingeskolan i Tensta. Det blir hans tredje rektorstjänst i Järvaområdet: ”Det går att göra större skillnad här”.
I den här rapporten redovisas den del av Skolverkets regeringsuppdrag om pandemins konsekvenser för skolväsendet som berör förskolan. (pdf)
Pep-rapporten – en heltäckande undersökning av barn och ungas hälsovanor i Sverige. (pdf)
I den här rapporten visar rektorn, författaren och debattören Linnea Lindquist hur Sveriges kommuner fördelar resurser till grundskolan. Rapporten bygger på hennes kartläggning av kommunernas resursfördelningsmodeller för 2022 och drygt 1100 kommunbudgetar från 2019–2022. (pdf)
Nationell kartläggning och uppföljning av grundskolelevers tillgång till friytor 2018—2020. (pdf)
Hur engagerar sig rektorer i rektorsutbildning i samspel med sin professionella yrkesutövning och hur kan rektorers lärprocesser förklaras? Det är frågor som Stina Jerdborg undersöker i sin avhandling.
Högskolornas förändrade lagstiftning och finansiering har lett till att finländska högskole- och universitetsrektorer kämpar med att utveckla nya former för sitt ledarskap. Det visar Christa Tigerstedt i sin avhandling.
Vilka verkningar får tillsynsingripanden med sanktioner för rektorns styrning och ledning av skolverksamheten? Det är en av frågorna som Håkan Eilard undersöker i sin avhandling.
Ulrika Bergstrand har i sin avhandling beskrivit och analyserat re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy. Resultaten visar att ett dominerande policymål är att skolan ska främja elevernas kunskapsutveckling samt inkludera alla elever i undervisningen.
Maria Refors Legge har i sin avhandling bland annat granskat och problematiserat om skollagens kränkningsbestämmelser kan betraktas som effektiva utifrån en teori om effektiv lagstiftning.
Ebba Hildén vill med sin avhandling skapa kunskap om hur förskolebarn, rektorer och förskollärare på olika sätt bidrar till att undervisningssituationer i förskolan.