Hoppa till sidinnehåll

Chef

Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Skolporten jobb

Se alla jobb

Läs om de senaste rekryteringarna.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal

7 maj
Professional learning based on collegial conversations is an issue worldwide. However, there is a need for deeper knowledge about what happens in such conversations. Based on practice theories and theories of knowledge building environments, this article explores collegial conversations among teachers and school leaders.

Interaktionsförutsättningar och skolframgång i en mångkulturell lågstadieskola – En fallstudie om hur skolledning och pedagoger arbetar med styrd skolintegration

2 maj
För att motverka skolsegregation har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny fallstudie vid Stockholms universitet får vi följa hur lärare och skolledare arbetar med en ny elevsammansättning och hur det leder till förbättrade skolprestationer. Både för elever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk. (pdf)

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Annonsera hos oss

Vill du synas hos oss? Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Skolledarskap för en likvärdig och inkluderande utbildning

14 februari
Den här rapporten är en bearbetning och översättning av det europeiska projektet Supporting Inclusive School Leadership, SISL. Projektet har tagit fram ett ramverk och ett verktyg utifrån internationella överenskommelser och aktuell forskning inom området skolledarskap för en likvärdig och inkluderande utbildning. (pdf)

Motivation, ledelse og opfattelse af arbejdstidsregler –en undersøgelse blandt danske folkeskolelærere

2023-09-07
Det overordnede formål med undersøgelsen er at undersøge samspillet mellem arbejdstidsregler,ledelse og motivation. Dette undersøges via en spørgeskemaundersøgelse som Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse udsendte til 10000 lærere. (pdf)

Nyhetsbrev

Dela via: