Digitalisering

Programmering, digitala läromedel, robotar, IT i undervisningen och mycket mer.

  23234 Dela:
Mest läst om digitalisering denna månad

Lärarstjärnor med digital kompetens nominerade till lärarpriset Guldäpplet 2020

Det är ett speciellt år för alla i skolan. Lärare runt om i landet har visat en imponerande förmåga att anpassa undervisningen och bemästra situationer med allt från undervisning helt digitalt till kombinationer av undervisning i klassrummet och via nätet. Många av årets nominerade till lärarpriset Guldäpplet tillhör de lärare som bidragit till att utveckla undervisningen digitalt under våren. De har förnyat undervisningen, stöttat och inspirerat eleverna – men också kollegorna.

Skolans nästa steg i digitaliseringen – robotar styr elevers skolgång

I våras köpte Mora kommun in fyra robotar inom ramen för projektet ”Hållbara Mora”. Robotarna är tänkta att användas inom grundskolan, som ett stöd när elever av olika anledningar inte själva kan närvara på plats i klassrummet.

IKT-Mollys hjärta klappar för elevernas digitala kompetens – Guldäpplet 2020

Stort grattis till Molly Karlsson, IKT-pedagog i Ängelholms kommun, som är en av de nominerade till lärarpriset Guldäpplet 2020. För IKT-Molly kommer alltid eleverna i första hand och hon värnar att varje elev ska få ett bra digitalt stöd och möjlighet att utveckla en digital kompetens.

Programmering
Programmering på fritids gav bättre samarbete och nya kompisrelationer

Programmering på fritids gav bättre samarbete och nya kompisrelationer

Eleverna som deltog i ett programmeringsprojekt på fritids lärde sig att samarbeta och lösa problem tillsammans. Dessutom uppstod nya kamratrelationer utifrån det gemensamma intresset. Det konstaterar lärarna Stina Hedlund på Björknässkolan och Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan.

Läs mer
Fler nyheter

Elever störs inte av reklam på läxsajter

På senare tid har Alléskolan i Åtvidaberg haft bekymmer med reklam i elevernas digitala läxor. Men eleverna Märta Holmén Hägerdal och Filippa Ridderstad tycker inte att det är särskilt svårt att värja sig mot reklamen.

Barn checkas ut från Göteborgs förskoleapp – föräldrar oroas

Ett tekniskt fel som innebär att föräldrar i Göteborg får meddelande om att deras barn lämnat dagis oroar många. Felsökning pågår enligt staden med ”högsta prioritet”.

Algoritmen : Skolstart med nördporr, skrivglapp och fuskfails

Redaktionen sätter sig i skolbänken igen och drar varsin spaning kring skolan och internet. Vi pratar bland annat om UR-dokumentären ”Skrivglappet”, om mötet mellan estetik och pluggromantik samt tar en titt på fuskmetodernas Hall of fame. (webb-tv)

Ny tid efter Corona

En ny skola över en natt – så har många beskrivit den plötsliga digitaliseringen av undervisningen i våras. ”Nja, det skulle jag nog inte vilja säga, att det skedde över en natt. Förutsättningarna fanns där, annars skulle det inte ha fungerat”, säger Carl Heath som är chef för Professional Education och kompetensplattformen Digitalisering och Lärande, inom RISE.

Lärarförbundet: Regeringens skolsatsningar når inte ens halvvägs

Liberalerna har idag presenterat Januaripartiernas budgetsatsningar för skola och forskning de kommande åren. 1 miljard satsas på att åtgärda de effekter som coronapandemin har inneburit för skolan. Det är en viktig start men långt ifrån tillräckligt, anser Lärarförbundet.

”Det som inte går att digitalisera”

Det som gör universiteten speciella och skiljer dem från en YouTube-video eller en Wikipedia-sida är att de fungerar som porten till en ny värld, skriver Özge Öner på ledarplats.

EdTech Statistics: Back-to-Learning

Education technology is improving at a rapid rate. COVID-19 has forced schools and their leaders to make critical decisions in the way programs and courses are taught. In this report, we review some of the most recent statistics on how Higher Education is using technology in their reopening plans, the challenges they are facing, and steps you can take today to make sure your next semester is a success. (pdf)

Fortbildning
Spanska Webbkonferens
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 12 till 22 oktober 2020

Spanska Webbkonferens

Hur kan vi motivera, stötta och utmana alla elever i spanska? Hur håller vi undervisningen modern och relevant? Svenska och utländska föreläsare bjuder på aktuell forskning och praktiska verktyg samt ämnesfördjupning och språklig input för egen del. Välkommen!

Läs mer och boka din plats här!
Forskning och utveckling

Underviser tog PC og iPhones væk fra studerende og skabte mere nærvæ

Som et eksperiment forbød en underviser på et dansk universitet alle skærme i bestemte lektioner. I et nyt studie analyserer forskere fra blandt andet KU resultatet, der bl.a. var mere nærvær, bedre engagement og dybere læring hos de studerende.

Teaching children digital literacy skills helps them navigate and respond to misinformation

Teaching coding on computers is only one small aspect of computer literacy for students, asserts Jaigris Hodson of Royal Roads University in this commentary. Helping them recognize, and avoid spreading, misinformation as they navigate the internet requires equipping students with critical thinking and bias-recognition skills too, she writes.

Fågel, fisk eller mittemellan? Elever tränar AI för minskat matsvinn

I november ska svenska elever hjälpa forskare att utveckla och testa en app för att minska skolornas matsvinn. Nu uppmanar forskarna alla Sveriges skolor att vara med och bidra till ett hållbarare samhälle. Massexperimentet Svinnkollen är en del av vetenskapsfestivalen ForskarFredag.

Why critical thinking is a vital computer skill

Teaching coding on computers is only one small aspect of computer literacy for students, Jaigris Hodson of Royal Roads University asserts in this commentary. Helping them recognize, and avoid spreading, misinformation as they navigate the internet requires equipping students with critical thinking and bias-recognition skills, too, Hodson writes.

Framgångsrikt samarbete mellan Linnéuniversitetet och lärare kring programmering i skolan

Det började i ett par nätverk skapade för att ge lärare i grundskolan möjlighet att utveckla undervisningen inom IT, teknik och programmering. Det slutade med att två av lärarna som deltog fick presentera artiklar om sitt arbete vid den internationella konferensen CTE2020 i augusti.

How to build inclusion through edtech

Topeka Public Schools is using edtech to close opportunity gaps and support remote learning.

Framgångsrikt samarbete kring programmering i skolan

Det började i ett par nätverk skapade för att ge lärare i grundskolan möjlighet att utveckla undervisningen inom IT, teknik och programmering. Det slutade med att två av lärarna som deltog fick presentera artiklar om sitt arbete vid den internationella konferensen CTE2020 i augusti.

Classroom Changemakers

This report presents key findings from the Classroom Changemakers award programme. It brings together 15 outstanding ideas from teachers across the UK on how to give young people the opportunity to get creative and solve problems in maths and computer science. (pdf)

Så skapar du videomöten i Zoom

Att fixa videomöten är inte krångligt – och det passar för både jobb- och föräldramöten. Så här funkar chattverktyget Zoom.

Jobba med mikroskopägg

På Stensjöns förskola i Mölndal har 3–4-åringarna tränat sig på att studera detaljer med hjälp av digitala mikroskopägg.

Fördjupning
Skillnader i digital och analog återkoppling

Skillnader i digital och analog återkoppling

Agneta Grönlunds doktorsavhandling visar att digitala lärplattformar resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna.

Läs intervjun
Nya avhandlingar

Children’s learning at play in a hybrid reality

Hur kan barns lärande aktiviteter i digitala gemenskaper förstås som lek? Det är huvudfrågan som Marina Wernholm undersöker i sin avhandling.

Internet use and digital participation in everyday life: Adolescents and young adults with intellectual disabilities

Tillgången till digitala verktyg för internetanvändning är lägre för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning än för ungdomar generellt, med undantag för surfplattor. Det visar Kristin Alfredsson Ågren i sin forskning.

Upper Secondary School Student Engagement and Disengagement: in Blended Learning

Nina Bergdahl har forskat om gymnasieelevers engagemang och dis-engagemang i teknikstött lärande.

I samspel med digitala medier: Förskolebarns deltagande i multimodala literacypraktiker

Kristina Walldén Hillström vill med sin forskning öka kunskapen om hur digitala medier används av barn i förskolans vardag.

SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Utvecklingsartiklar om digitalisering

Skolan tappar tjejernas intresse för programmering

Det är stor skillnad mellan tjejers och killars intresse för programmering på högstadiet. Matematiklärarna Ola Olsson och Fredrik Mårtensson pekar i sin utvecklingsartikel på vikten av att fånga upp tjejerna i programmeringsundervisningen.

Ökad likvärdighet med digitala agenter

Med elever som digitala agenter i klassrummet ökade både engagemanget och likvärdigheten. Det konstaterar Annika Hänsel och Linnea Malmsten som har skrivit en artikel om ett digitalt samarbetsprojekt.

Ökad medvetenhet med invävd värdegrund i svenska

Emma Wilhelm och it-ansvariga Alexander Hermansson har skrivit en artikel om sitt arbete med att väva in skolans värdegrund i svenskundervisningen och erbjuda eleverna att redovisa via hemsida, twitter och podd.

Programmering på fritids gav bättre samarbete och nya kompisrelationer

Eleverna som deltog i ett programmeringsprojekt på fritids lärde sig att samarbeta och lösa problem tillsammans. Dessutom uppstod nya kamratrelationer utifrån det gemensamma intresset. Det konstaterar lärarna Stina Hedlund på Björknässkolan och Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan.

Ny undervisningsmetod utvecklade barnens samarbete och relationer

Arbetet med Socio-Emotionellt och Materiellt Lärande (SEMLA) fick barnen att reflektera över sitt eget lärande – samtidigt som deras samarbete och relationer utvecklades. Det är en metod som kräver mycket men som samtidigt ger mycket tillbaka, konstaterar förskolläraren Gloria Romlin.

Nya rapporter

EdTech Statistics: Back-to-Learning

Education technology is improving at a rapid rate. COVID-19 has forced schools and their leaders to make critical decisions in the way programs and courses are taught. In this report, we review some of the most recent statistics on how Higher Education is using technology in their reopening plans, the challenges they are facing, and steps you can take today to make sure your next semester is a success. (pdf)

Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering

I den här rapporten till ESO undersöker Kjell Nyman hur utvecklingen av digitaliseringen ser ut på svenska universitet och högskolor. Genom en litteraturgenomgång, en analys av registerdata, enkäter och intervjuer visar författaren hur digitala verktyg används, och kan användas, för att öka undervisningens kvalitet och förbättra högskolepedagogiken. (pdf)

Huvudmännens arbete med skolans digitalisering

Majoriteten av kommuner och enskilda skolhuvudmän uppger att de utgår från den nationella digitaliseringsstrategin när de formulerar mål och planer för sin verksamhet. Det visar vår uppföljning om digitaliseringen i skolan. (pdf)