Fjärr- och distansundervisning

Verktyg och information om att undervisa på distans.

2020-03-19 10:49 Dela:
MEST LÄST SENASTE VECKAN

Rektorn Fanny Brändström om skolsituationen de senaste åren: ”Ingen vet hur det påverkar oss om tio år”

När pandemin slog till blev vardagen i skolan omkullkastad för både elever och skolpersonal. Många elever har tvingats gå i skolan på distans, men även för lärare och rektorer har arbetet sett annorlunda ut.  

Förvärrat läge i förskolan och skolan väntas de kommande veckorna

Förskolan och skolan behöver vara förberedd på ökad smittspridning och ökad frånvaro bland lärare och elever de närmaste veckorna. I det läget är det viktigt att fokusera på undervisning och säkerställa att omsorgen för barn till vårdnadshavare inom samhällsviktig verksamhet kan ges. Det finns också möjlighet att införa fjärr- och distansundervisning.

Gymnasierne kan selv vælge at overgå til onlineundervisning: Det fungerer godt

Skolelederne kan ikke selv vælge at sende elever hjem til onlineundervisning, men det må rektorerne på landets gymnasier gerne. Og den mulighed er de glade for, fortæller gymnasieforeningen.

KONFERENS HOS SKOLPORTEN
Årlig konferens! Specialpedagogik för grundskolan

Årlig konferens! Specialpedagogik för grundskolan

Välkommen på vårens fortbildning för dig som arbetar som specialpedagog eller speciallärare i grundskolan. Ta bland annat del av fördjupande föreläsningar om dyslexi, matematikundervisning för elever med språkstörning och om stöd till de som är särskilt begåvade men även har autism eller adhd.

Läs mer och boka din plats här!
Nyheter

Förvärrat läge i förskolan och skolan väntas de kommande veckorna

Förskolan och skolan behöver vara förberedd på ökad smittspridning och ökad frånvaro bland lärare och elever de närmaste veckorna. I det läget är det viktigt att fokusera på undervisning och säkerställa att omsorgen för barn till vårdnadshavare inom samhällsviktig verksamhet kan ges. Det finns också möjlighet att införa fjärr- och distansundervisning.

Skolan där lärarna undervisar hemifrån

Läraren på skärm hemifrån och eleverna i klassrummet. Så ser det ut på högstadiet i Råsunda skola i Solna. ”Bättre än inställda lektioner eller att ha en vikarie”, säger Elina Lithander i klass 7B.

Tyska Hanna vill lära sig svenska – men måste plugga hemifrån

Hanna Von Legat såg fram emot att plugga vid Stockholms universitet för att lära sig bättre svenska, men en dag innan resan från Tyskland kom beskedet om distansundervisning. Nu får hon studera från bostaden i Segersäng utanför Nynäshamn där hon är inneboende hos en tysk familj

Efter smittspridning: Flera gymnasier inför distansundervisning

Nu inför flera gymnasieskolor i Västsverige distansundervisning igen. Anledningen är den höga smittspridningen av coronaviruset. Tomas Berndtsson, direktör för utbildningsförvaltningen i Göteborg, tror att fler kommer att följa efter.

Gymnasierne kan selv vælge at overgå til onlineundervisning: Det fungerer godt

Skolelederne kan ikke selv vælge at sende elever hjem til onlineundervisning, men det må rektorerne på landets gymnasier gerne. Og den mulighed er de glade for, fortæller gymnasieforeningen.

Rektorn Fanny Brändström om skolsituationen de senaste åren: ”Ingen vet hur det påverkar oss om tio år”

När pandemin slog till blev vardagen i skolan omkullkastad för både elever och skolpersonal. Många elever har tvingats gå i skolan på distans, men även för lärare och rektorer har arbetet sett annorlunda ut.  

Får exponerade elever gå till skolan? Så här fungerar det i Helsingfors

Symtomfria elever i coronasmittade familjer i Helsingfors måste gå till skolan om de vill ta del av undervisningen.

Senaste nytt
Konferens hos Skolporten
Dags för ny konferens för Skolbibliotek!

Dags för ny konferens för Skolbibliotek!

Kunniga föreläsare ger dig som arbetar med skolbibliotek värdefulla verktyg inom MIK, läsfrämjande och organisation. Delta i Stockholm den 5–6 maj 2022 eller se inspelade föreläsningar när du har tid, 11–30 maj. Nyhet! Välj Spår 1 för yngre åldrar och Spår 2 för äldre åldrar. Bjud in din rektor gratis på webbkonferensen!

Läs mer och boka din plats här!
Forskarintervjuer

Digitalisering ger mindre utrymme för lärares expertroll

Digitaliseringen i skolan innebär att lärare förväntas anta fler roller än den traditionella expertrollen. Det konstaterar Johan Sandén som undersökt hur digitaliseringen påverkat lärares arbete.

Digitala läromedel utmanar lärarrollen

Digitala matematikläromedel erbjuder individanpassade uppgifter, men utmanar samtidigt lärarnas kontroll över undervisningen. Det visar Marie Utterberg Modén i sin avhandling om hur digitala läromedel påverkar förutsättningarna för lärarna.

Så uttrycker unga identitet på sociala medier

När unga vill uttrycka sin identitet på sociala medier använder de sig av olika strategier, strategier som skiljer sig åt beroende på plattform. Det visar Amira Sofie Sandins avhandling, där hon också involverat ungdomar som medforskare.

Googla – det gör man i skolan

Användandet av sökmotorer är väldigt utbrett bland högstadieungdomar. När de söker på internet förväntar de sig att hitta svar – men reflekterar inte över hur resultaten genereras. Det visar Cecilia Andersson i sin avhandling.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Forskning och utveckling

Gymnasielärares upplevelser av övergången till distansundervisning

Hur upplevde gymnasielärare övergången till distansundervisning förra våren? Är det möjligt att urskilja en gemensam linje eller finns det skillnader? Kan erfarenheterna användas i skolans fortsatta utvecklingsarbete? Sara Willermark, universitetslektor vid Högskolan Väst, har genomfört en studie av lärares upplevelser under pandemins första fas, vars resultat nyligen publicerats.

Göteborg testar studiehandledning på distans

Kan fjärrundervisning ge fler elever tillgång till studiehandledning och ändå bevara kvaliteten? Den frågan ställer sig mottagningsenheten, Språkcentrum och Center för skolutveckling i ett gemensamt projekt.

Combining remote and in-person learning led to chaos, study finds

Hybrid instruction – a combination of virtual and in-person learning – is the worst way to teach, according to a study of teachers in nine states by researchers from the University of California at Santa Cruz. The study found teachers’ preference was to teach fully in person, followed by fully remote.

Hoppfull bild av pandemiårens undervisning

När Covid-19 slog till valde man i många länder att stänga ner skolor. Det innebar utmaningar för elever, lärare och vårdnadshavare – men, med facit i hand, också möjligheter. Nina Bergdahl och Melissa Bond reder ut i The Conversation.

Fler forskningsnyheter
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Skolportens digitala kurser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Prenumerera
Ta del av våra nyhetsbrev

Ta del av våra nyhetsbrev

Skolporten ger ut riktade nyhetsbrev för dig som är intresserad av att ta del av nyheter, forskning och rapporter om förskola, grundskola, gymnasieskola eller specialpedagogik. Våra nyhetsbrev är kostnadsfria.

Bli prenumerant
Fokussidor
Fler fokusområden

Fler fokusområden

Här finner du alla Skolportens fokussidor. På dem sammanställer vi nyheter, rapporter, forskning och utveckling inom utvalda ämnen.

Till alla fokussidor