Fjärr- och distansundervisning

Verktyg och information om att undervisa på distans.

2020-03-19 10:49 Dela:
MEST LÄST SENASTE VECKAN

”Låt elever ta igen det de missat”

Gymnasieungdomar är sällan i riskgrupp för corona, men drabbas generellt hårt av pandemin ändå. Distansundervisningen som av smittskyddsskäl inleddes i fjol och delvis pågår än passar långtifrån alla, skriver Tobis Lindberg på ledarplats.

Möjlighet till distans- och lovskola också nästa läsår

Regeringen har beslutat att förlänga möjligheten för skolorna att även nästa läsår kunna bedriva undervisning på distans och att ge undervisning på andra tider än under ordinarie skoltid.

Fjärr- och distansundervisning på högstadiet och i gymnasieskolan

Intervjuer med huvudmän med anledning av covid-19-pandemin. Februari 2021. (pdf)

Nyheter

Mer teori med skolidrott på distans

Skolidrotten har förändrats sedan gymnasieskolorna måste hålla lektionerna på distans. Det handlar fortfarande om en hel del fysisk aktivitet, men när läraren möter eleverna genom en dataskärm blir lektionerna mer teoretiska.

Distansundervisning på Malmös gymnasieskolor efter lovet

Eleverna på Malmös gymnasieskolor får stanna hemma och plugga på distans i nästa vecka. ”Vi följer rekommendationen från Region Skåne”, säger Annika Anjou, kommunikationsstrateg i Malmöstad.

Bristande digitalisering i tyska skolor

Snart har det gått ett år sedan skolor i stora delar av Europa för första gången tvingades stänga på grund av coronakrisen. I Tyskland har landets tio miljoner elever undervisats hemma i långa perioder. Hur illa det är ställt vad gäller digitaliseringen i landets skolor har blivit tydligt under coronakrisen, då många skolor inte har kunnat ge digital distansundervisning.

Skånska skolor på distans efter sportlovet

Antalet smittade av covid-19 ökar igen i Skåne – och nu rekommenderar smittskyddet att högstadier och gymnasier inför fjärr- eller distansundervisning veckan efter sportlovet.

Utbildningsministern om de snabba besluten om distansundervisning

Västra Götaland valde att införa distansundervisning under söndagskvällen. Beskedet kom så sent att varken elever eller föräldrar var förberedda och det rapporterades att elever som missat beskedet kom till skolan, för att sen bli hemskickade. ”Jag måste säga att det här beslutet hörde nog till rekorden av väldigt kort varsel”, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Home schooling: ‘I’m a maths lecturer – and I had to get my children to teach me’

Many parents struggle with home schooling in lockdown. But how are three experts in maths, English and science faring?

”Låt niorna gå sin allra sista termin i skolan”

Att tvinga årskurs 9-eleverna till distansundervisning under sin sista termin är ett svek mot resurssvaga elever, skriver Csaba Perlenberg i en krönika.

Senaste nytt
Fortbildning
Källkritik i fokus Webbkonferens
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 27 april – 11 maj 2021

Källkritik i fokus Webbkonferens

I takt med att samhället förändras behöver också den källkritiska kompetensen utvecklas. Innehållet berör upphovsrätt, rörlig bild, algoritmer samt argumentationsfel och bedrägliga sanningar. Ta del av den senaste forskningen och aktuella vinklar som vässar ditt och elevernas kritiska förhållningssätt!

Läs mer och boka din plats här!
Fortbildning
Engelska för högstadiet och gymnasiet
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 1-22 april 2021

Engelska för högstadiet och gymnasiet

Välkommen till en konferens där du får ta del av ämnen som bedömning av muntliga NP, transspråkande som resurs för ordförrådsutveckling, hur du undervisar eleverna i konstan att ta anteckningar och strategier för läsning inline och offline.

Läs mer och boka din plats här!
Forskarintervjuer

Rätt tekniskt stöd kan stärka lärande och närvaro hos gymnasieelever

Gymnasieelever i behov av stöd är sällan nöjda med de anpassningar de får och känner därmed begränsad delaktighet i skolarbetet. Moa Yngves forskning visar att individanpassad information- och kommunikationsteknik (IKT) kan öka både närvaro och delaktighet i skolaktiviteter.

Fortbildning för lärare grundbult för lyckad digitalisering

En pedagogisk modell i kombination med fortbildning för lärare ökade elevernas resultat med hela 20 procent. Det visar Annika Agélii Genlott som forskat om hur en skolorganisation kan utveckla och driva digitalisering.

Undervisningen skräddarsys genom val av läromedel

Lärare gör tydliga val för att läromedlet ska matcha undervisningens innehåll och digitala verktyg har stor betydelse för ökad mångfald. Men facklitteraturen lyser med sin frånvaro, visar Tomas Widholm som forskat om läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet.

Lyckad kompetensutveckling med vardagsfokus

Hur skaffar sig lärare kompetens i medieproduktion? Dennis Augustsson har undersökt frågan i ett praktiknära kompetensutvecklingsprojekt.

Utvecklingsartiklar
Brist på utmaning vid distansundervisning

Brist på utmaning vid distansundervisning

Gymnasielever skulle gynnas av att distansundervisningen fokuserade mer på individuella samtal och samtal i mindre grupper. Det visar Martin Granbom i sin utvecklingsartikel.

Kunskapsspridning i programmering med skilda resultat

Kunskapsspridning i programmering med skilda resultat

Drastiska resultatskillnader mellan skolorna ledde till att skolledningen förlängde projektet. Lärarna Julius Jonasson, Malin Midander, Caroline Sandberg och Helena Terje i Åstorp har undersökt ett utvecklingsprojekt i syfte att sprida kunskap om programmering i undervisningen.

Ökad likvärdighet med digitala agenter

Ökad likvärdighet med digitala agenter

Med elever som digitala agenter i klassrummet ökade både engagemanget och likvärdigheten. Det konstaterar Annika Hänsel och Linnea Malmsten som har skrivit en artikel om ett digitalt samarbetsprojekt.

Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Forskning och utveckling

Lärarna tog hjälp av e-sporten för att undervisa online

​E-sportproffs, Youtuber eller fysikprofessor? Skillnaden kan vara mindre än du tror; åtminstone när det gäller den tekniska utrustning som används för att interagera med följarna – eller i det här fallet studenterna.

Brister i undervisningen

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt, didaktikforskare vid Stockholms universitet och process- och projektledare Ifous.

How to use emerging tech and fruitful content to create online engagement

Thoughtful content and emerging technologies lead teachers to successful virtual classes.

An educator’s view: Virtual teaching takes work. 5 remote learning lessons from an online high school principal

Megan Bowen, director of Penn Foster High School, says educators there have discovered keys to making remote learning work. In this commentary, Bowen suggests tailoring instruction to individual students, adopting formative practices, relying on data, building community and performing outreach.

Fler forskningsnyheter
Fördjupning
Kollegialt lärande gör digitaliseringen smartare

Kollegialt lärande gör digitaliseringen smartare

Digitaliseringen lyckas bättre om den sker inom ramen för det kollegiala lärandet. Det är ett av budskapen i boken Att integrera digitalisering och kollegialt lärande (Studentlitteratur 2020) av skolledaren Edward Jensinger och läraren, skolutvecklaren och forskaren Marie Sjöholm.

Läs hela artikeln här
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Nihad Bunar kom till Sverige som flykting och blev modersmålslärare. I dag är han professor. Han menar att modersmålsundervisningen behöver bättre förutsättningar. Tema: Klimatkrisen. Hur kan skolan undervisa om den?

Läs mer och prenumerera här!
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Prenumerera
Ta del av våra nyhetsbrev

Ta del av våra nyhetsbrev

Skolporten ger ut riktade nyhetsbrev för dig som är intresserad av att ta del av nyheter, forskning och rapporter om förskola, grundskola, gymnasieskola eller specialpedagogik. Våra nyhetsbrev är kostnadsfria.

Bli prenumerant
Fokussidor
Fler fokusområden

Fler fokusområden

Här finner du alla Skolportens fokussidor. På dem sammanställer vi nyheter, rapporter, forskning och utveckling inom utvalda ämnen.

Till alla fokussidor