Podcast: Hur ska vi jobba med lärplattorna i förskolan?
Varför ska vi jobba med iPads i förskolan? Förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Linda Johansson diskuterar för – och nackdelar med digitala verktyg. (webb-radio)
Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.
Varför ska vi jobba med iPads i förskolan? Förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Linda Johansson diskuterar för – och nackdelar med digitala verktyg. (webb-radio)
Trots att Liberalerna trampar snett när partiet föreslår språktest av tvååringar som brister i svenska språket, har partiet en konstruktiv tanke, skriver James Brocka, ordförande för Attentions sydöstra lokalförening.
Partiet vill göra det obligatoriskt för kommunerna att skriva in alla barn från tre år och uppåt, som bott en kortare tid i Sverige, i förskolan. På det här sättet vill Socialdemokraterna förbättra barnens språkkunskaper, enligt integrationsminister Anders Ygeman.Men förslaget om obligatorisk inskrivning är inte tvingande. Föräldrar som inte vill ha förskoleplatsen kan tacka nej.
Välkommen till höstens konferens för dig som undervisar i psykologi på gymnasiet eller inom vuxenutbildningen! Ta del av forskning som rör psykologiämnet och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Möt och nätverka med kollegor från hela landet. Delta på plats i Stockholm eller via vår webbkonferens.
Läs mer och boka din plats här!Varför ska vi jobba med iPads i förskolan? Förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Linda Johansson diskuterar för – och nackdelar med digitala verktyg. (webb-radio)
Trots att Liberalerna trampar snett när partiet föreslår språktest av tvååringar som brister i svenska språket, har partiet en konstruktiv tanke, skriver James Brocka, ordförande för Attentions sydöstra lokalförening.
Partiet vill göra det obligatoriskt för kommunerna att skriva in alla barn från tre år och uppåt, som bott en kortare tid i Sverige, i förskolan. På det här sättet vill Socialdemokraterna förbättra barnens språkkunskaper, enligt integrationsminister Anders Ygeman.Men förslaget om obligatorisk inskrivning är inte tvingande. Föräldrar som inte vill ha förskoleplatsen kan tacka nej.
Hela skolklasser ska erbjudas adhd-utredning i utanförskapsområden, enligt ett förslag från Moderaterna i Stockholm. Trots kraftig kritik ger partitoppen Elisabeth Svantesson (M) tummen upp.
Den statliga skärpta tillsynen och användningen av sanktioner innebär ett nytt sätt att styra skolan. Det menar Håkan Eilard, som forskat om de skärpningar av den statliga tillsynen av skolan som har gjorts sedan år 2015.
Kvicka och initiativrika barn får mest plats när det byggs och konstrueras på förskolan. Det visar Johan Boström som har undersökt konstruktionsaktiviteter i relation till teknik och genus.
Förskoleateljén är styrd av rutiner och en målinriktad läroplan, vilket sätter stopp för möjligheten att få vara i en längre skapandeprocess. Det menar Yvonne Lindh som forskat i ämnet.
En stödmall, digital feedback och gemensamma träffar utvecklade arbetslagens analytiska förmåga och dokumentation i förskolan. Sanna Wisäter har skrivit en utvecklingsartikel om handledning i förskolans dokumentation av det systematiska kvalitetsarbetet.
I syfte att stärka muntligt berättande och social hållbarhet skapade barnen böcker utifrån sina egna berättelser. Förskollärarna Elina Hentzel och Evelina Didriksson i Nacka har skrivit en artikel om ett årslångt projekt som även involverade vårdnadshavare.
Förskollärare har en positiv syn på undervisning för de yngsta barnen men konstaterar att läroplanen fokuserar på de äldre barnen. Det visar Karin Isaksson Iliev som skrivit en utvecklingsartikel om förskollärares erfarenhet av undervisning för förskolans yngsta.
Det råder stor osäkerhet bland förskollärare kring hur musik kan användas i förskolans undervisning. Det konstaterar My Nilsson och Oskar Nilsson som skrivit en utvecklingsartikel om förskollärares uppfattning av musik som en del i förskolans undervisning.
Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.
Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.
Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.
Barn utforskar rörelse i krigslekar, visar Ebba Theorells forskning. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.
Läs hela intervjun härINTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring.
Läs mer och prenumerera här!Johan Boström har undersökt hur tekniklärande möjliggörs genom lärarledda konstruktionsaktiviteter i förskolan.
Wiji Bohme Shomary har forskat om de föreställningar som nyanlända invandrarfamiljer har av den svenska förskolan, och föreställningarna om dessa familjer såsom de uttryckts i den svenska statliga förskolepolitiska diskursen.
Yvonne Lindh ha undersökt hur förskollärare iscensätter estetiska lärprocesser genom materialval och uppgifter, hur barnens arbeten svarar mot lärarens intentioner samt om rummens utformning har betydelse som stöd för det skapande arbetet i förskolan.
Uppdrag 2. sammanställt resultatet på de frågor i medarbetarenkät 2021 som rör otillbörlig påverkan och hot samt tystnadskultur. (pdf)
I den här rapporten redovisas den del av Skolverkets regeringsuppdrag om pandemins konsekvenser för skolväsendet som berör förskolan. (pdf)
I denna promemoria sammanfattar vi statistiken över barn och personal i förskolan hösten 2021. (pdf)
Brist på utbildade förskollärare. Svårigheter att följa läroplanen. Orimlig mängd administration och kringarbete. Lärarförbundets nya rapport visar på stora problem i förskolan som på sikt drabbar hela samhället. (pdf)
Att tidigt bryta elevers missuppfattningar kring matematik gör skillnad. Det konstaterar Helena Vennberg som studerat undervisningen i matematik i förskoleklass.
Läs merSkolporten ger ut riktade nyhetsbrev för dig som är intresserad av att ta del av nyheter, forskning och rapporter om förskola, grundskola, gymnasieskola eller specialpedagogik. Våra nyhetsbrev är kostnadsfria.
Bli prenumerantHär finner du alla Skolportens fokussidor. På dem sammanställer vi nyheter, rapporter, forskning och utveckling inom utvalda ämnen.
Till alla fokussidor