Förskola

Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.

  36361 Dela:
Nyheter

Förskolläraren omhäktad – misstänks nu för 16 barnvåldtäkter

På torsdagen omhäktades den kvinnliga förskolläraren i 30-årsåldern, som nu misstänks för totalt 16 fall av grov våldtäkt mot barn.

Kraven på arbetsmiljön i sommarvärmen

Värmeböljan är här – och det kan vara långt till stranden och semestern. Läraren.se tar hjälp av Arbetsmiljöverket för att reda ut vilka skyldigheter arbetsgivaren har för att skydda förskollärare och lärare i fritidshem – och alla andra som jobbar i sommar – mot hettan.

Förslag om skolans framtid på remiss

Under våren har utbildningsminister Anna Ekström tagit emot förslag från två stora utredningar på skolområdet. Nu går regeringen vidare med arbetet genom att skicka förslagen på remiss till bland annat berörda myndigheter, kommuner, intresseorganisationer och fackförbund.

Läs fler nyheter om förskola
Fortbildning
Specialpedagogik i förskolan
  Konferensen äger rum 1-2 oktober 2020 i Stockholm.

Specialpedagogik i förskolan

Välkommen till Skolportens årliga konferens för dig som vill fördjupa dig inom specialpedagogik i förskolan! Konferensen innefattar både föreläsningar om aktuell forskning och ämnen av mer praktisk karaktär.

Läs mer och boka plats
Aktuella intervjuer

Tydlig styrning bakom förskolebarns inflytande

Val och omröstningar används ofta som ett sätt att ge barn inflytande i förskolan. Men Carina Petersons forskning visar att barnens inflytande ofta är styrt och begränsad i syfte att skapa lugn och ordning.  

Tydlig förväntan av vuxentröst när barn gråter på förskolan

Barns gråt är en tydlig del av den socialiseringsprocess som ständigt pågår i förskolan. Malva Holm Kvist har forskat om hur barns gråt hanteras av förskolans pedagoger och övriga barn.

Gemensamt och kreativt i förskolans digitala aktiviteter

I förskolan utvecklas digitala kompetenser gemensamt och med stor kreativitet. Katarina Walldén Hillströms forskning visar att samspelet mellan barnen och barnen och pedagogerna är oerhört komplext och de digitala verksamheterna har stor bredd.  

Utvecklingsartiklar

Konst som verktyg för egna känslor i förskolan

Konst är ett värdefullt verktyg för att skapa utrymme för barn att uttrycka och berätta om sig själva. Det visar Joakim Pettersson som skrivit en artikel om ett konstprojekt i förskolan.

Projekt kring olikheter stärkte mångfalden i förskolan

Ett projekt kring olika kulturer, religioner och demokrati ökade barnens kunskaper och delaktighet. Det konstaterar Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla som skrivit en artikel om ett interkulturellt arbete i förskolan.

Fokus på egen pedagogroll skapar tydlighet vid övergångar

Speciallärare Anna Örjes och processledare Anette Westrin i Säters kommun har skrivit en utvecklingsartikel om hur fokus kan behållas vid aktivitetsbyten i förskolan och skolan, för att minska risken för exkludering.

Gemensam grundsyn gav ökad pedagogisk närvaro

Hur kan man öka förskollärarnas medvetenhet om att vara pedagogiskt närvarande vid utevistelsen på förskolan? Malin Åkerberg och Annica Gustavsson har skrivit en utvecklingsartikel om ett lyckat projekt kring förskolans utomhusarbete.

Forskning och utveckling

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.

Utvecklingsprojekt i förskola stärker mångfalden

För drygt tio år sedan skulle alla barn som gick i förskola kommunicera på svenska. Vårdnadshavare och personal arbetade enbart med svenska som modersmål. I projekt Språkskatten valde man att vända på situationen, både bildligt och bokstavligt.

SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Intervju
Med blick för det digitala

Med blick för det digitala

Lärplattor för ettåringar? Universitetslektorn Susanne Kjällander tar reda på hur den digitala tekniken ska komma alla barn till nytta.

Läs mer
Nya rapporter

Se skolans verkliga utmaningar – Låt alla goda krafter bidra

I den här rapporten väljer vi att fokusera på den svenska grundskolan. Inte för att övriga delar av utbildningssystemet inte är viktiga eller saknar problem, utan för att grundskolan är den största skolformen, den är obligatorisk och den lägger grunden för alla barns, och vår gemensamma framtid. (pdf)

PM − Barn och personal i förskola 2019

I denna promemoria redogör vi för statistiken över barn och personal i förskolan per den 15 oktober 2019. (pdf)

Uppdrag att kartlägga och analysera behovet av fortbildning av personal inom förskoleklass och fritidshem

Redovisning av uppdrag om vilka fortbildningsinsatser som har genomförts för personal inom förskoleklassen och fritidshemmet samt bedömning om avsedda effekter har nåtts. (pdf)

Kostnader för utbildningsväsendet 2014–2018

De totala kostnaderna för utbildningsväsendet ökade med 18 procent under perioden 2014–2018. Alla skolformerna universitet/högskola, gymnasieskola, förskola och grundskola fortsätter att öka sina kostnader. (pdf)

Fler barn i förskolan för bättre språkutveckling i svenska

En särskild utredare ska lämna förslag som syftar till att öka deltagandet i förskolan bland barn i 3–5 års ålder och föreslå hur förskolans arbete med barnens språkutveckling i svenska kan stärkas, bl.a. när det gäller nyanlända barn. (pdf)

Bra från början – Förskolans betydelse för barn som flytt

Den här rapporten sätter fokus på förskolans roll för barn som flytt. Med hjälp av forskning och röster från barn, föräldrar, och yrkesverksamma vill vi berätta om vad förskola i ett nytt land betyder. Förhoppningsvis kan det bidra till att lyfta förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnade högre upp på agendan. (pdf)

Småungar & medier 2019

Detta är en redovisning av resultatet från undersökningen av medievanorna bland barn 0–8 år. Här ingår också frågor om vårdnadshavarnas attityder kring barnens medieanvändning, skyddsaspekter när det gäller medieinnehåll och åsikter om skadlig mediepåverkan. (pdf)