Förskola

Här samlar vi nyheter, rapporter, forskning och utveckling för förskolan.

Nyheter

Förskoleupproret: Fler engagerar sig fackligt

Centerpartiet och Vänsterpartiet är klara för rundabordssamtal med Förskoleupproret i höst. Det står klart efter att de orangeklädda upprorsledarna har träffat samtliga partier i utbildningsutskottet.

Den allvarsamma leken

I den reviderade läroplanen för förskolan som träder i kraft i juli i år betonas leken mer än tidigare. På förskolan Labyrinten på Värmdö tas leken på högsta allvar.

Misstanken: Friskolor utnyttjar luckor i systemet

En miss i regelverket kring hur pengarna fördelas till Eskilstunas förskolor kan ha kostat kommunen miljoner.

Läs fler nyheter om förskola
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
Aktuella intervjuer

Föräldrastöd viktig skyddsfaktor mot beteendeproblem vid adhd

En hög grad av föräldrastöd minskar risken för barn med adhd att utveckla beteendeproblem. Det visar Matilda Fricks avhandling där hon har kartlagt utvecklingen av självreglering hos barn.

Stora skillnader på teknikundervisning i förskolan

Det är stora skillnader på teknikundervisningen i förskolan. Pernilla Sundqvist visar att förskolepersonal stundom missförstår innehållet i ämnet teknik.

Så utvecklas barns uppfattning om historisk tid

Joel Rudnert har forskat om hur barn utvecklar sitt användande av historisk tid. Resultaten visar att barns sätt att hantera tid och tala om tid utvecklas innan de har kunskaper om det historiska innehållet.

Fortbildning

Välkommen till Skolportens årliga konferens för dig som vill fördjupa dig inom specialpedagogik i förskolan. Ur innehållet: Kartlägga, analysera och dokumentera särskilt stöd * Vi måste prata om anknytning! * Flerspråkighet och språkstörning * Normer, övergrepp och prevention * Hjärnan och förskolan * Flykt och trauma – bemötande och insatser. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Forskning och utveckling

De effektiva – om varför välfärdens medarbetare går sönder

I dagarna ger Tankesmedjan Balans ut sin bok “De effektiva”. ”Kanske är det istället dags att göra motstånd mot effektiviseringsmantrat och den ideologiska föreställningen att det går att göra förskolans och skolans verksamhet ständigt bättre men billigare”, skriver Marcus Larsson som tillsammans med Åsa Plesner driver Tankesmedjan Balans.

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Demokrati och barninflytande i arbetet med ”Barnens planet”

Sedan några månader tillbaka arbetar Eriksbos fyra förskolor med boken ”Barnens planet” – en berättelse om rättigheter, olikheter och respekt – med utgångspunkt i barnkonventionen. Det har stärkt barnen i att våga göra sin röst hörd och känna att den räknas.

Closing the early education gap for rural families

At-home online programs can help to fill the early-education gap for families in rural areas, writes Tammy Williams, director of curriculum at Greensburg Community Schools. In this blog post, she describes how a nonprofit organization launched Waterford UPSTART to help children develop early literacy, math and science skills.

Krav på digitala verktyg behöver inte betyda mer skärmtid

Nu vid halvårsskiftet blir det obligatoriskt för alla förskolor att använda sig av digitala verktyg enligt läroplanen. Men det måste inte nödvändigtvis innebära mer skärmtid.

Utvecklingsartiklar

Gemensam grundsyn gav ökad pedagogisk närvaro

Hur kan man öka förskollärarnas medvetenhet om att vara pedagogiskt närvarande vid utevistelsen på förskolan? Malin Åkerberg och Annica Gustavsson har skrivit en utvecklingsartikel om ett lyckat projekt kring förskolans utomhusarbete.

Med nya frågor ökade barnens inflytande

Med konkreta frågeställningar och ett vardagsnära fokus fick förskolans barnråd inflytande på riktigt. Ingrid Wiberg har skrivit en utvecklingsartikel om hur förskolan kan öka barnrådets möjlighet att påverka verksamheten.

Medveten måltidspedagogik ökar både matlust och ordförråd

Att under lekfulla former få smaka, känna och dofta på olika slags livsmedel ökar inte bara matlusten – det utvecklar också barnens språk. Förskollärare Ingela Karlsson på Trollskogens förskola i Kvidinge har skrivit en utvecklingsartikel om framgångsrik måltidspedagogik.

Förskollärarnas val av undervisningsmodell påverkade barnens lek

När pedagogerna på förskolan använde ett mer pluralistisk undervisningsupplägg fick barnen en möjlighet att utveckla innehållet i leken. Det ökade också barnens förståelse för att saker kan göras på olika sätt. Det visar Johanna Sturesson och Karin Monie i sin artikel.

NY FORSKNING
Hur påverkar Reggio Emilia förskolan?
  Sara Folkman. Foto: Linnea Bengtsson

Hur påverkar Reggio Emilia förskolan?

Sara Folkmans forskning visar att det distanserade lyssnande som praktiseras på Reggio Emilia-inspirerade förskolor inte upplevs som genuint av barnen.

Skolporten
Aktuella tjänster inom förskola
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Lärares karriär
  Skolporten nr 2/2019 - ute 4/4!

Tema: Lärares karriär

Hur utvecklas man som lärare? Många hoppas att det nya professionsprogrammet ska ge svar på den frågan. Intervjun: Nina Rung är kriminologen som tröttnat på skambeläggandet av tjejer i skolan. Inblick: Forskarna: Så utvecklar du din relationskompetens som lärare. Skolportens favorit: Ny avhandling om skrivdidaktik i klassrummet blev lärarpanelens val.

Läs mer och köp lösnummer här1
Nya rapporter

PM – Barn och personal i förskolan per den 15 oktober 2018

I den här promemorian beskrivs Skolverkets officiella statistik om barn och personal i förskolan hösten 2018. (pdf)

Överenskommelse: Öppen förskola och stöd i språkinlärning och etablering i arbets- och samhällslivet

Den här delrapporten beskriver arbetet under det första året av den treåriga överenskommelsen mellan regeringen och SKL. Delrapporten innehåller i enlighet med överenskommelsen en redovisning innehållande föreslagna och pågående aktiviteter samt en strategi för kommande arbete. (pdf)

Hög sjukfrånvaro och ökad psykisk ohälsa – Om dilemman i förskollärares uppdrag

Ingegerd Tallberg Broman och Sven Persson har på uppdrag av Malmö stad gått till botten med vilka utmaningar som förskolan och framför allt förskollärare brottas med och ringat in områden där möjliga åtgärder finns. De har nu lagt fram sin slutrapport där de utgått från situationen i Malmö. (pdf)

Ny rapport om Samverkan förskola – BVC

Svenska OMEP lanserar vid sitt årsmöte på Mälardalens högskola i Västerås den 25 februari en ny rapport om samverkan förskola – BVC. (pdf)

Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning

Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet 2018. (pdf)

Hur påverkar tillgång till förskola hälsan för arbetslösas barn? En analys av en förskolereform 2001

I och med en reform 2001 fick barn till arbetslösa rätt till en plats i förskolan. I den här rapporten undersöker vi hur detta påverkade barnens hälsa genom att studera sjukhusinläggningar vid 2–5 respektive 10–11 års ålder samt läkemedelsförskrivningar vid 10–11 års ålder. (pdf)

Redovisning av uppdrag om utvärdering av statsbidrag för mindre barngrupper i förskolan.

Redovisning av uppdrag om utvärdering av statsbidrag för mindre barngrupper i förskolan. (pdf)