Förskola

Här samlar vi nyheter, rapporter, forskning och utveckling för förskolan.

Nyheter

Personalavtal i Nyköping bröt mot grundlagen

Samtliga anställda inom skolan och förskolan i Nyköpings kommun var tvungna att skriva under ett avtal som fråntog dem meddelarfriheten, en rättighet som skyddas av grundlagen, skriver Sörmlands Nyheter.  

Här är musik och dans nyckeln till språket

Barn och personal på Trubadurens förskola i Skogås i Huddinge dansar, sjunger och leker för att bli bättre på svenska.

Lärarbrist: Tungt ansvar vilar på arbetsgivarna

Om mindre än 15 år väntas det saknas cirka 45 000 behöriga lärare och förskollärare i Sverige. ”Det går inte att utbilda bort lärarbristen. Den är alldeles för stor”, säger Marie Kahlroth som är senior utredare på Universitetskanslersämbetet (UKÄ).

Läs fler nyheter om förskola
Fortbildning
Specialpedagogik i förskolan
  Konferensen äger rum 1-2 oktober 2020 i Stockholm.

Specialpedagogik i förskolan

Välkommen till Skolportens årliga konferens för dig som vill fördjupa dig inom specialpedagogik i förskolan! Konferensen innefattar både föreläsningar om aktuell forskning och ämnen av mer praktisk karaktär.

Läs mer och boka plats
Aktuella intervjuer

När förskola och neurovetenskap möts vidgas repertoaren

Vad händer med förskolans teori och praktik om den öppnar dörren till neurovetenskap och kognitionspsykologisk forskning? Det har Lena Aronsson forskat om.

Långsiktiga effekter av systematiska språklekar i förskolan

Systematisk språkträning i förskolan har långtgående effekter, särskilt på barn med läs- och skrivsvårigheter. Det visar Ann-Christina Kjeldsen som forskat om effekter av språklekar i förskola och skola.

Lek kommer före ord

Förskolebarn som är nya för det svenska språket interagerar med andra barn genom leken långt innan de behärskar språket. Det visar Robin Samuelsson som forskat om tvåspråkiga barn.

Utvecklingsartiklar

Fokus på egen pedagogroll skapar tydlighet vid övergångar

Speciallärare Anna Örjes och processledare Anette Westrin i Säters kommun har skrivit en utvecklingsartikel om hur fokus kan behållas vid aktivitetsbyten i förskolan och skolan, för att minska risken för exkludering.

Gemensam grundsyn gav ökad pedagogisk närvaro

Hur kan man öka förskollärarnas medvetenhet om att vara pedagogiskt närvarande vid utevistelsen på förskolan? Malin Åkerberg och Annica Gustavsson har skrivit en utvecklingsartikel om ett lyckat projekt kring förskolans utomhusarbete.

Med nya frågor ökade barnens inflytande

Med konkreta frågeställningar och ett vardagsnära fokus fick förskolans barnråd inflytande på riktigt. Ingrid Wiberg har skrivit en utvecklingsartikel om hur förskolan kan öka barnrådets möjlighet att påverka verksamheten.

Medveten måltidspedagogik ökar både matlust och ordförråd

Att under lekfulla former få smaka, känna och dofta på olika slags livsmedel ökar inte bara matlusten – det utvecklar också barnens språk. Förskollärare Ingela Karlsson på Trollskogens förskola i Kvidinge har skrivit en utvecklingsartikel om framgångsrik måltidspedagogik.

Fortbildning
Undervisning i förskolan
  Konferensen äger rum 3 mars i Stockholm.

Undervisning i förskolan

Förskolans undervisningsuppdrag har förtydligats i den reviderade läroplanen Lpfö 18. Under en heldag djupdyker vi i undervisningsbegreppet och förskolans undervisningsuppdrag utifrån aktuell forskning och praktiknära föreläsningar. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Forskning och utveckling

Psykopati hos barn – det här behöver du veta enligt de svenska experterna

Enligt amerikanska forskare kan vissa egenskaper och beteenden avslöja om ett barn lider av psykopatiska drag – och på en vårdinrättning i Wisconsin försöker psykologer rädda våldsamma ungdomar från en dyster framtid. Men vad säger de svenska experterna på området? Vilka slutsatser kan man egentligen dra från tre- och fyraåringars uppförande?

Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald

Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Intresset styr material och miljö

Det tematiska, projekterande arbetssättet har fått många positiva effekter på Ribersborgs förskola i Malmö. Inom ramen för temat “Magiska världar” har personalen varit stationerade i olika miljöer. ”Det gör det lättare att fördjupa sig i någonting, att inte behöva vara allt på en gång”, säger Stephanie Persson, förskollärare.

När humrarna tar över!

På Rossö förskola i Strömstads kommun har temat om vatten och hav engagerat alla 1–5-åringarna. Här berättar Ingrid Mickelsson hur hon, kollegorna och barnen har arbetat.

Här står barnen i kö för att räkna matte

Uteförskolan Stock och sten i Malmö har knäckt koden till hur man gör matematikundervisning på förskolenivå intressant.

Intervju
Med blick för det digitala

Med blick för det digitala

Lärplattor för ettåringar? Universitetslektorn Susanne Kjällander tar reda på hur den digitala tekniken ska komma alla barn till nytta.

Läs mer
Nya rapporter

Uppdrag att kartlägga och analysera behovet av fortbildning av personal inom förskoleklass och fritidshem

Redovisning av uppdrag om vilka fortbildningsinsatser som har genomförts för personal inom förskoleklassen och fritidshemmet samt bedömning om avsedda effekter har nåtts. (pdf)

Kostnader för utbildningsväsendet 2014–2018

De totala kostnaderna för utbildningsväsendet ökade med 18 procent under perioden 2014–2018. Alla skolformerna universitet/högskola, gymnasieskola, förskola och grundskola fortsätter att öka sina kostnader. (pdf)

Fler barn i förskolan för bättre språkutveckling i svenska

En särskild utredare ska lämna förslag som syftar till att öka deltagandet i förskolan bland barn i 3–5 års ålder och föreslå hur förskolans arbete med barnens språkutveckling i svenska kan stärkas, bl.a. när det gäller nyanlända barn. (pdf)

Bra från början – Förskolans betydelse för barn som flytt

Den här rapporten sätter fokus på förskolans roll för barn som flytt. Med hjälp av forskning och röster från barn, föräldrar, och yrkesverksamma vill vi berätta om vad förskola i ett nytt land betyder. Förhoppningsvis kan det bidra till att lyfta förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnade högre upp på agendan. (pdf)

Småungar & medier 2019

Detta är en redovisning av resultatet från undersökningen av medievanorna bland barn 0–8 år. Här ingår också frågor om vårdnadshavarnas attityder kring barnens medieanvändning, skyddsaspekter när det gäller medieinnehåll och åsikter om skadlig mediepåverkan. (pdf)

PM – Barn och personal i förskolan per den 15 oktober 2018

I den här promemorian beskrivs Skolverkets officiella statistik om barn och personal i förskolan hösten 2018. (pdf)

Överenskommelse: Öppen förskola och stöd i språkinlärning och etablering i arbets- och samhällslivet

Den här delrapporten beskriver arbetet under det första året av den treåriga överenskommelsen mellan regeringen och SKL. Delrapporten innehåller i enlighet med överenskommelsen en redovisning innehållande föreslagna och pågående aktiviteter samt en strategi för kommande arbete. (pdf)

Hög sjukfrånvaro och ökad psykisk ohälsa – Om dilemman i förskollärares uppdrag

Ingegerd Tallberg Broman och Sven Persson har på uppdrag av Malmö stad gått till botten med vilka utmaningar som förskolan och framför allt förskollärare brottas med och ringat in områden där möjliga åtgärder finns. De har nu lagt fram sin slutrapport där de utgått från situationen i Malmö. (pdf)

Ny rapport om Samverkan förskola – BVC

Svenska OMEP lanserar vid sitt årsmöte på Mälardalens högskola i Västerås den 25 februari en ny rapport om samverkan förskola – BVC. (pdf)

Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning

Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet 2018. (pdf)

Skolportens magasin
Tema: Pojkar i skolan
  Skolporten 6/2019 - ute nu

Tema: Pojkar i skolan

Genom att bryta antiplugg-kulturer och maskulinitetsnormer kan pojkars skolresultat bli bättre.

Läs mer!