Förskola

Här samlar vi nyheter, rapporter, forskning och utveckling för förskolan.

Nyheter

Stockholms förskolor får lägsta höjningen på tio år

Förskolan får den lägsta schablonhöjningen på tio år i Stockholms stad. Ändå betonar skolborgarrådet Lotta Edholm (L) livsviktiga hälsofrågor för små barn. ”Men det är en stram budget”, konstaterar hon.

”Låt förskolan vara en digital frizon”

Enligt skollagen ska digitala läromedel användas redan i förskolan för att lägga grunden för en digital kompetens. Men små barn har helt andra behov. De behöver röra sig och interagera med vuxna. Låt barnen vara fria från skärmar i förskolan, skriver läraren Ida Lewald.

Efter sex års kamp – nu får förskoleupproret möta utbildningsministern

Förskoleupproret som startade i Örebro 2013 kommer att träffa utbildningsminister Anna Ekström i slutet av oktober för att diskutera förhållandena inom förskolan.

Läs fler nyheter om förskola
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
Aktuella intervjuer

Långsiktiga effekter av systematiska språklekar i förskolan

Systematisk språkträning i förskolan har långtgående effekter, särskilt på barn med läs- och skrivsvårigheter. Det visar Ann-Christina Kjeldsen som forskat om effekter av språklekar i förskola och skola.

Lek kommer före ord

Förskolebarn som är nya för det svenska språket interagerar med andra barn genom leken långt innan de behärskar språket. Det visar Robin Samuelsson som forskat om tvåspråkiga barn.

Förskolan närmar sig den obligatoriska skolan

Förskolan har de senaste decennierna knutits allt närmare den obligatoriska skolan och därmed blivit en del av den så kallade kunskapsekonomin. Det framgår i Magdalena Sjöstrand Öhrfelts forskning.

Utvecklingsartiklar

Gemensam grundsyn gav ökad pedagogisk närvaro

Hur kan man öka förskollärarnas medvetenhet om att vara pedagogiskt närvarande vid utevistelsen på förskolan? Malin Åkerberg och Annica Gustavsson har skrivit en utvecklingsartikel om ett lyckat projekt kring förskolans utomhusarbete.

Med nya frågor ökade barnens inflytande

Med konkreta frågeställningar och ett vardagsnära fokus fick förskolans barnråd inflytande på riktigt. Ingrid Wiberg har skrivit en utvecklingsartikel om hur förskolan kan öka barnrådets möjlighet att påverka verksamheten.

Medveten måltidspedagogik ökar både matlust och ordförråd

Att under lekfulla former få smaka, känna och dofta på olika slags livsmedel ökar inte bara matlusten – det utvecklar också barnens språk. Förskollärare Ingela Karlsson på Trollskogens förskola i Kvidinge har skrivit en utvecklingsartikel om framgångsrik måltidspedagogik.

Förskollärarnas val av undervisningsmodell påverkade barnens lek

När pedagogerna på förskolan använde ett mer pluralistisk undervisningsupplägg fick barnen en möjlighet att utveckla innehållet i leken. Det ökade också barnens förståelse för att saker kan göras på olika sätt. Det visar Johanna Sturesson och Karin Monie i sin artikel.

Fortbildning

Välkommen till Skolportens årliga konferens för dig som vill fördjupa dig inom specialpedagogik i förskolan. Ur innehållet: Kartlägga, analysera och dokumentera särskilt stöd * Vi måste prata om anknytning! * Flerspråkighet och språkstörning * Normer, övergrepp och prevention * Hjärnan och förskolan * Flykt och trauma – bemötande och insatser. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Forskning och utveckling

Gammal möter ung – vilket lyft!

Barnskratt, rullatorer och livet däremellan. I värmländska Långserud förenas förskola och äldreboende under ett och samma tak – med ett åldersspann från fyra till 96 år. En tillfällig lösning fick förskolan Mörten att omedvetet haka på en växande trend med rötterna i Japan.

Barn med hörselnedsättning tar plats i staden

Är det möjligt för en dövblind 5-åring att utforska och ta plats i staden? Självklart. Om hen får rätt stöd. Bronsåldergatans specialförskola i Tynnered gav sig ut på äventyr i staden och skärgården.

Kollegialt lärande om lek i förskolan

Arbetet med ”Stödmaterial förskola” ledde inte bara till att leken fick mer utrymme på förskolan Örtagården i Botkyrka. Pedagogerna insåg också hur viktiga de är för barnen och att de inte är utbytbara.

Vad är poängen med nya ­planen?

I och med att den nya läroplanen trätt i kraft har ­förskolan fått ett uppdrag kring digitalisering. Vi har träffat två forskare som hjälper oss reda ut ­varför digitaliseringen är viktig, hur forskningen ser ut och vilka risker som finns.

Så avslöjar du en lögnare

Som vuxna har vi lärt oss att dölja vad vi innerst inne känner. Men det går ofta att läsa av känslorna ändå. Våra omedvetna ”mikrouttryck” kan vara lika tydliga som barns känslouttryck med hela kroppen.

Intervju
Med blick för det digitala

Med blick för det digitala

Lärplattor för ettåringar? Universitetslektorn Susanne Kjällander tar reda på hur den digitala tekniken ska komma alla barn till nytta.

Läs mer
Nya rapporter

Småungar & medier 2019

Detta är en redovisning av resultatet från undersökningen av medievanorna bland barn 0–8 år. Här ingår också frågor om vårdnadshavarnas attityder kring barnens medieanvändning, skyddsaspekter när det gäller medieinnehåll och åsikter om skadlig mediepåverkan. (pdf)

PM – Barn och personal i förskolan per den 15 oktober 2018

I den här promemorian beskrivs Skolverkets officiella statistik om barn och personal i förskolan hösten 2018. (pdf)

Överenskommelse: Öppen förskola och stöd i språkinlärning och etablering i arbets- och samhällslivet

Den här delrapporten beskriver arbetet under det första året av den treåriga överenskommelsen mellan regeringen och SKL. Delrapporten innehåller i enlighet med överenskommelsen en redovisning innehållande föreslagna och pågående aktiviteter samt en strategi för kommande arbete. (pdf)

Hög sjukfrånvaro och ökad psykisk ohälsa – Om dilemman i förskollärares uppdrag

Ingegerd Tallberg Broman och Sven Persson har på uppdrag av Malmö stad gått till botten med vilka utmaningar som förskolan och framför allt förskollärare brottas med och ringat in områden där möjliga åtgärder finns. De har nu lagt fram sin slutrapport där de utgått från situationen i Malmö. (pdf)

Ny rapport om Samverkan förskola – BVC

Svenska OMEP lanserar vid sitt årsmöte på Mälardalens högskola i Västerås den 25 februari en ny rapport om samverkan förskola – BVC. (pdf)

Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning

Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet 2018. (pdf)

Hur påverkar tillgång till förskola hälsan för arbetslösas barn? En analys av en förskolereform 2001

I och med en reform 2001 fick barn till arbetslösa rätt till en plats i förskolan. I den här rapporten undersöker vi hur detta påverkade barnens hälsa genom att studera sjukhusinläggningar vid 2–5 respektive 10–11 års ålder samt läkemedelsförskrivningar vid 10–11 års ålder. (pdf)

Redovisning av uppdrag om utvärdering av statsbidrag för mindre barngrupper i förskolan.

Redovisning av uppdrag om utvärdering av statsbidrag för mindre barngrupper i förskolan. (pdf)

Aktuella tjänster
Fler lediga tjänster
Skolportens magasin
Nytt nr ute nu!
  Skolporten 4/2019

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Möt Susanne Kjällander, som forskar om digital teknik i förskolan. SPECIAL: 13 sidor om läsning! TEMA: Elevhälsa. FINALIST! Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset för andra året i rad!

Läs mer!