Kreativitet och skapande

Här samlar vi innehåll kring kreativitet och skapande kring slöjd, musik och drama.

  2343 Dela:
Mest läst

Längre reportage: Kulturskolan får säga nej till elever- finns inte plats för fler

Kulturskolan i Ängelholm behöver mer utrymme, här lider man av för små lokaler och att köerna till vissa kurser är så långa att många fått vänta i flera år. Flytten av kulturskolan från Parkskolan till gamla Tingshuset blev med facit i hand 7 år efter flytten knappast bättre för verksamheten.

Höga betyg i bild på Malmös friskolor – skiljer sig från kommunala skolor

Bild och slöjd – det är de två ämnen där flest niondeklassare får höga betyg i årskurs nio i Malmö. Och friskolorna utmärker sig. Där är betygen avsevärt högre än i de kommunala skolorna.

”Tiodubbla det statliga stödet till kulturskolorna!”

Trots att kultur och idrott är lika viktiga för barn och ungdomar, så får räknas idrottens stöd från staten i miljarder medan kulturen får nöja sig med miljoner. Kulturskolornas verksamhet behöver nu akut ökade anslag för att överleva coronakrisen, skriver Håkan Sandh, tidigare på Kulturskolerådet.

Poddagogen
Poddagogen #4: Hanna Hofverberg om slöjd och hållbar utveckling

Poddagogen #4: Hanna Hofverberg om slöjd och hållbar utveckling

I podcasten Poddagogen, avsnitt 4, möter vi forskaren Hanna Hofverberg som berättar om slöjd och hållbar utveckling. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Lyssna nu
Nyheter

Lyckat med sexualkunskap i slöjden

På Ankarskolan i Träsvlövsläge söder om Varberg har även slöjden blivit en del av sex- och samlevnadsundervisningen. Sjätteklassarna får bland annat virka och snida snippor och snoppar när man jobbar ämnesintegrerat på nya sätt.

Skolkommunalrådet om höga betyg i bild och slöjd: ”Kan finnas en godtycklighet”

Få behöriga lärare i praktiska ämnen – det menar Sara Wettergren (L) kan vara en förklaring till de höga betygen i bild och slöjd på Malmös friskolor. – Detta kan i sin tur leda till att det finns en godtycklighet i bedömningen, säger hon.

Höga betyg i bild på Malmös friskolor – skiljer sig från kommunala skolor

Bild och slöjd – det är de två ämnen där flest niondeklassare får höga betyg i årskurs nio i Malmö. Och friskolorna utmärker sig. Där är betygen avsevärt högre än i de kommunala skolorna.

Fortbildning
Fortbildning för dig som undervisar i slöjd
  Konferensen äger rum 24-25 november 2020 i Stockholm

Fortbildning för dig som undervisar i slöjd

Välkommen till Skolportens årliga konferens för slöjdlärare! Ta del av två dagar som bjuder på aktuell forskning och exempel från praktiken som vi hoppas ska inspirera och ge ämnesfördjupning till din undervisning.

Läs mer och boka
Forskarintervjuer
Processdrama får elever att agera annorlunda

Processdrama får elever att agera annorlunda

Att använda processdrama i undervisningen innebär ett kollektivt byggande av innehåll. Det är roligt samtidigt som eleverna lär sig, visar Eva Hallgren i sin avhandling.

Svårt för lärare att bedöma multimodala elevarbeten

Svårt för lärare att bedöma multimodala elevarbeten

Trots goda intentioner har lärare svårt att formulera en multimodal språk- och kunskapsutvecklande uppgift och samtidigt bedöma den ur ett multimodalt perspektiv. Det visar Eva Borgfeldt i sin avhandling.

Stereotyper nyanseras i bildämnet

Stereotyper nyanseras i bildämnet

Bildämnet rymmer en demokratisk aspekt genom möjligheten att kunna uttrycka egna erfarenheter och kunskaper. Det menar Annika Hallman som forskat om elevers erfarenheter av bild- och medieundervisningen på gymnasiet.

Forskning och utveckling

Tre doktorander inom bild- och slöjdpedagogik till Konstfack

I september påbörjar tre doktorander sina forskarutbildningar vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik på Konstfack.

Poddagogen #7: Bild och medialiteracitet

I Poddagogen #7 får vi träffa Ingrid Forsler, som redogör för relationen mellan medier och skolämnet bild i Sverige och Estland, och om hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer. (webb-radio)

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Utveckla din undervisning

Konst som verktyg för egna känslor i förskolan

Konst är ett värdefullt verktyg för att skapa utrymme för barn att uttrycka och berätta om sig själva. Det visar Joakim Pettersson som skrivit en artikel om ett konstprojekt i förskolan.

Ny undervisningsmetod utvecklade barnens samarbete och relationer

Arbetet med Socio-Emotionellt och Materiellt Lärande (SEMLA) fick barnen att reflektera över sitt eget lärande – samtidigt som deras samarbete och relationer utvecklades. Det är en metod som kräver mycket men som samtidigt ger mycket tillbaka, konstaterar förskolläraren Gloria Romlin.

Musikprojektet ökade elevernas känsla av sammanhang

Musikläraren Anders Kedhammar har dokumenterat sitt utvecklingsarbete om hälsofrämjande skolutveckling - ett projekt som syftade till att minska elevernas stress och förbättra gemenskapen. I formen av ett musikprojekt fick eleverna en utökad känsla av mening och sammanhang i skolan.

3D-skrivare – snabbt ett självklart redskap i slöjden

Digital teknik utökar antalet formgivningssätt att arbeta med i slöjden. För eleverna blev 3D-skrivaren snabbt lika självklar som broderi- och symaskinen, konstaterar slöjdläraren Mikaela Assmundsson.

Musiken gav nyanlända bättre språkförståelse och självkänsla

Med hjälp av musikterapi fick nyanlända elever en djupare språkförståelse och lättare att klara av andra ämnen. Ulrica Roald berättar i den här artikeln om hur eleverna kan lära sig det svenska språket via musiken, till exempel genom att sjunga ord eller olika stavelser och arbeta med att få in rätt språkrytm.

Bokprojektet utvecklade samarbetet mellan barnen

Jessica Fredins utvecklingsartikel handlar om en skapande språkresa på en förskola i Nacka. Inspirerade av filmen Frost skapade barnen en ljudbok med bilder och sång – och en teaterföreställning.

Mer kreativitet med videofilmer i slöjden

Lugnare klasser och mer tid för kreativa processer. Resultaten blev enbart positiva när slöjdlärarna Mikaela Assmundsson och Emelia Pierrou på Myrsjöskolan i Nacka införde videobaserade instruktionsfilmer i slöjden.

Elever lär sig inte slöjdens ämnesspråk

Elever snappar inte med självklarhet upp slöjdens ämnesspråk. Och att kasta in digitala hjälpmedel, som att flippa klassrummet, hjälper inte, konstaterar språklärarna Laila Guvå och Maria Stevanovic.

Loggbok och samtal i slöjden utvecklar lärandet

Hur kan eleverna få syn på sitt eget lärande i slöjdämnet? I den här artikeln berättar Eva Pennegård och Eva Österberg Ramå om hur loggböcker och videoinspelade gruppsamtal blev verktyg för att synliggöra elevernas lärandeprocess.

Se mer skolutveckling
Fördjupning
Kursplanen i slöjd för grundskolan

Kursplanen i slöjd för grundskolan

Kursplanen har reviderats 2017 med skrivningar om digital kompetens.

Läs på Skolverkets hemsida
Vetenskapliga artiklar

Instruktion av hantverkstekniker i slöjden

Att ha en didaktisk medvetenhet om kommunikationsformer och kommunikativa resurser ökar förutsättningarna för läraren att på förhand veta hur och på vilket sätt eleven bäst kan mötas. Det visar Joakim Andersson som studerat olika kommunikationsformer i slöjdundervisningen.

Rapporter

Slöjdens estetiska och kulturella uttryck

Att tolka estetiska och kulturella uttryck är en av fyra förmågor som eleverna ska ges möjlighet att utveckla i slöjd. Det här stödmaterialet är framtaget för att stödja och inspirera slöjdlärare i arbetet med att tolka estetiska och kulturella uttryck. (pdf)

En attraktiv och modern musik- och kulturskola för alla - 800 lärare inom musik- och kulturskolan om sin arbetssituation

Rapporten visar på flera utmaningar för framtidens musik- och kulturskola. Framförallt handlar det om förbättrad arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärarna. (pdf)

Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd (reviderad 2017)

Kommentarmaterialet ger en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna. Det beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och hur kunskapskraven är konstruerade.

Kommentarmaterial till kursplanen i musik (reviderad 2017)

Kommentarmaterialet ger en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna. Det beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och hur kunskapskraven är konstruerade.

Bild, musik och slöjd i grundskolan

Skolverket har genomfört en nationell ämnesutvärdering i bild, musik och slöjd i årskurserna 6 och 9. Utvärderingen syftar till att ge en bild av både styrkor och utmaningar i bild, musik och slöjd. Läs rapporten. (pdf)

Läs mer inom utvalda ämnen