Kreativitet och skapande

Här samlar vi innehåll kring kreativitet och skapande, framför allt slöjd, musik och drama, men även dans och bild.

Mest läst

”Ska inte slöjdlärare ha ämneskunskaper längre?”

Räcker det verkligen att sy ett gosedjur och en necessär för att bli legitimerad i textilslöjd? Det är ett hån både mot lärarlyftsstudenterna och de elever de ska undervisa, skriver textilläraren Karin Eriksson.

På förskolan Smycket blandas IT med drama

Digitala verktyg blir allt mer vanliga som komplement i det dagliga arbetet runt om på förskolor i Västerås. På förskolan Smycket på Bjurhovda använder sig förskollärarna av IT och drama i undervisningen.

”Ställ frågor om barnens ritande”

Prata med barnen om deras teckningar. Då kan de hitta ingångar till egna berättelser, säger barnboksförfattaren och illustratören Per Gustavsson.

Fortbildning

Under konferensen får du bland annat ta del av föreläsningar om kursplanens tillägg om digitalisering, digitala verktyg som ett stöd i slöjdundervisningen, betyg och bedömningsmallar, slöjd, uttryck och mångkultur och vad som händer när traditionell näverslöjd möter digital teknik.

Se hela programmet
Nyheter

”Ställ frågor om barnens ritande”

Prata med barnen om deras teckningar. Då kan de hitta ingångar till egna berättelser, säger barnboksförfattaren och illustratören Per Gustavsson.

På förskolan Smycket blandas IT med drama

Digitala verktyg blir allt mer vanliga som komplement i det dagliga arbetet runt om på förskolor i Västerås. På förskolan Smycket på Bjurhovda använder sig förskollärarna av IT och drama i undervisningen.

”Ska inte slöjdlärare ha ämneskunskaper längre?”

Räcker det verkligen att sy ett gosedjur och en necessär för att bli legitimerad i textilslöjd? Det är ett hån både mot lärarlyftsstudenterna och de elever de ska undervisa, skriver textilläraren Karin Eriksson.

Poorer children in UK priced out of learning to play musical instruments, report warns

‘To deny people who cannot afford music lessons the possibility of trying is criminal’.

Manifestation för dans i skolan

Alla barn borde få ha dans på skolschemat. Det tycker danslärarstudenter i Piteå. Under hösten har de undervisat ett 60-tal lågstadieelever i Piteå och vi var med när de bjöd på en manifestation för dans i skolan.

Hållbart om dans

Danspedagogen Gia Schager återkommer ständigt till en hållbar bok om de första ­stegen för att lära ut kreativ dans, användbar för alla lärare.

Music is becoming ‘preserve of the privileged few’ as state schools abandon the subject in droves

Music is becoming the “preserve of the privileged few” because state schools are abandoning the subject in droves, the House of Lords has been told.

Music disappearing from curriculum, schools survey shows

Fewer schools in England offering subject at A-level and fewer pupils taking it at GCSE.

”Besserwisser” – slöjd och pyssel möter digital teknik

I dag invigdes ”Besserwisser”, ett nytt så kallat makerspace på Bessemerskolan i Sandviken. Tanken är att eleverna ska prestera bättre i skolan om de får vara mer kreativa.

How music saved a failing school

A school in Bradford is achieving impressive results in English and maths, by rebuilding its curriculum around music.

Forskarintervjuer
Processdrama får elever att agera annorlunda

Processdrama får elever att agera annorlunda

Att använda processdrama i undervisningen innebär ett kollektivt byggande av innehåll. Det är roligt samtidigt som eleverna lär sig, visar Eva Hallgren i sin avhandling.

Svårt för lärare att bedöma multimodala elevarbeten

Svårt för lärare att bedöma multimodala elevarbeten

Trots goda intentioner har lärare svårt att formulera en multimodal språk- och kunskapsutvecklande uppgift och samtidigt bedöma den ur ett multimodalt perspektiv. Det visar Eva Borgfeldt i sin avhandling.

Stereotyper nyanseras i bildämnet

Stereotyper nyanseras i bildämnet

Bildämnet rymmer en demokratisk aspekt genom möjligheten att kunna uttrycka egna erfarenheter och kunskaper. Det menar Annika Hallman som forskat om elevers erfarenheter av bild- och medieundervisningen på gymnasiet.

Forskning och utveckling

Engaging our most challenging students in fine arts

Teachers often confront the dilemma of whether to include disruptive students in plays, concerts and so on. But in the latest issue of Educational Leadership, Danielle Iamarino argues that the benefits of the arts for just such students means teachers should prioritize participation for them.

Med fokus på hiphopstudier

När skolan som formell utbildningsarena inte förmår engagera och ta tillvara på ungdomars olika erfarenheter så utgör civilsamhället, sociala rörelser och folkbildningen alternativa vägar till bildningsresor. Det menar Johan Söderman, ny professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Läskiga bildtips: Frankensteins monster

Anna Eriksson, Nya Åkeredsskolan, Göteborg, tipsar på Lektionsbanken om två spännande och läskiga bildidéer som går att kombinera med elevernas (fria) skrivande. Eleverna kan få i uppgift att gestalta en plats som förekommer i en riktigt fängslande historia.

Läskiga bildtips: Spökslott

Anna Eriksson, Nya Åkeredsskolan, Göteborg, tipsar på Lektionsbanken om två spännande och läskiga bildidéer som går att kombinera med elevernas (fria) skrivande. Eleverna kan få i uppgift att gestalta en plats som förekommer i en riktigt fängslande historia.

UR Samtiden – Nobel Prize Teacher Summit 2018 : Med kreativiteten som drivkraft

Den prisade Andria Zafirakou arbetar som lärare i Brent, London. Området är hårt belastat av kriminalitet men på skolområdet gäller enbart kärlek och kreativitet. Inspelat den 5 oktober 2018 på Münchenbryggeriet i Stockholm (webb-tv).

Introduktion: Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet

I detta temanummer presenteras vetenskapliga artiklar om hur reformer och förändringar har format ”nuläget” i skola och lärarutbildning sedan 2008, hur ”forskningsläget” ser ut, samt tankar om ”framtidsläget” inom undervisning och forskning i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. (pdf)

Förebilder i slöjd. En undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd.

Slöjdundervisningen skulle kunna spela en viktig roll för att ge eleverna fler exempel på förebilder genom att lyfta fram inspirerande exempel på konst, hantverkare, slöjdare, konsthantverkare, designers, konstnärer och formgivare. Det skulle vara spännande att se hur det skulle påverka undervisningen och lärandet i slöjden. Kanske det på sikt skulle påverka den status slöjd och hantverk har i vårt samhälle? Kanske elever skulle hitta mer motivation till att arbeta med hantverk eller till att använda slöjdens tankesätt om de kände till förebilder för hantverk och slöjd?

Möt världens bästa lärare Andria Zafirakou

Andria Zafirakou korades nyligen till världens bästa lärare. Till vardags jobbar hon i ett av Londons fattigaste och mest utsatta områden, med elever som hon hjälper fram till fantastiska resultat. I tv-programmet Skavlan intervjuades hon om utmärkelsen.

Skriet i ny tappning

Malin Clarströms lektion i bild för årskurs 4-6 låter eleverna fundera på vad de tycker om Skriet av Edward Munch. Vilka tankar, frågor och känslor väcker den? Sedan skapar de en egen bild.

Bild för alla åldrar

Vikingaskepp på stormigt hav. Malin Clarström tipsar om ett möjligt ämnesövergripande projekt om hur färgers nyans, storlek (på vågor) och ett enkelt ingrepp (klippningen) skapar djup i en bild.

Forskningsfältet digitala verktyg i undervisningen

Digitaliseringen och de digitala verktygens närvaro i skolundervisningen har de senaste åren ökat i omfattning. Forskning har dock bedrivits sedan 1950-talet med skiftande perspektiv vad gäller utgångspunkt och användningsområde. Slöjdlärarportalen ger en kortfattad introduktion till forskningsområdet som kan relateras till slöjdundervisning.

Estetik som en röd tråd

”Ingenting kommer av ingenting och allt hänger samman med allt” var en av intentionerna för det förskoleår och den aktionsforskning som Hege Hansson berättar om i sin bok Att ge form åt förskolans innehåll.

Utveckla din undervisning

Musikprojektet ökade elevernas känsla av sammanhang

Musikläraren Anders Kedhammar har dokumenterat sitt utvecklingsarbete om hälsofrämjande skolutveckling - ett projekt som syftade till att minska elevernas stress och förbättra gemenskapen. I formen av ett musikprojekt fick eleverna en utökad känsla av mening och sammanhang i skolan.

3D-skrivare – snabbt ett självklart redskap i slöjden

Digital teknik utökar antalet formgivningssätt att arbeta med i slöjden. För eleverna blev 3D-skrivaren snabbt lika självklar som broderi- och symaskinen, konstaterar slöjdläraren Mikaela Assmundsson.

Musiken gav nyanlända bättre språkförståelse och självkänsla

Med hjälp av musikterapi fick nyanlända elever en djupare språkförståelse och lättare att klara av andra ämnen. Ulrica Roald berättar i den här artikeln om hur eleverna kan lära sig det svenska språket via musiken, till exempel genom att sjunga ord eller olika stavelser och arbeta med att få in rätt språkrytm.

Bokprojektet utvecklade samarbetet mellan barnen

Jessica Fredins utvecklingsartikel handlar om en skapande språkresa på en förskola i Nacka. Inspirerade av filmen Frost skapade barnen en ljudbok med bilder och sång – och en teaterföreställning.

Mer kreativitet med videofilmer i slöjden

Lugnare klasser och mer tid för kreativa processer. Resultaten blev enbart positiva när slöjdlärarna Mikaela Assmundsson och Emelia Pierrou på Myrsjöskolan i Nacka införde videobaserade instruktionsfilmer i slöjden.

Elever lär sig inte slöjdens ämnesspråk

Elever snappar inte med självklarhet upp slöjdens ämnesspråk. Och att kasta in digitala hjälpmedel, som att flippa klassrummet, hjälper inte, konstaterar språklärarna Laila Guvå och Maria Stevanovic.

Loggbok och samtal i slöjden utvecklar lärandet

Hur kan eleverna få syn på sitt eget lärande i slöjdämnet? I den här artikeln berättar Eva Pennegård och Eva Österberg Ramå om hur loggböcker och videoinspelade gruppsamtal blev verktyg för att synliggöra elevernas lärandeprocess.

Många metoder och verktyg i musikundervisningen gav resultat

Musiklärarna Karl Larsson och Mats Sandborgh satsade på en varierad undervisning och gav eleverna möjlighet till informell bedömning. "Det tydligaste var att alla elever nådde utbildningsmålet i musik det året", säger Mats Sandborgh.

Se mer skolutveckling
Fördjupning
Kursplanen i slöjd för grundskolan i A3-format

Kursplanen i slöjd för grundskolan i A3-format

Kursplanen har reviderats 2017 med skrivningar om digital kompetens.

Ladda ner pdf
Rapporter

Slöjdens estetiska och kulturella uttryck

Att tolka estetiska och kulturella uttryck är en av fyra förmågor som eleverna ska ges möjlighet att utveckla i slöjd. Det här stödmaterialet är framtaget för att stödja och inspirera slöjdlärare i arbetet med att tolka estetiska och kulturella uttryck. (pdf)

En attraktiv och modern musik- och kulturskola för alla - 800 lärare inom musik- och kulturskolan om sin arbetssituation

Rapporten visar på flera utmaningar för framtidens musik- och kulturskola. Framförallt handlar det om förbättrad arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärarna. (pdf)

Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd (reviderad 2017)

Kommentarmaterialet ger en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna. Det beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och hur kunskapskraven är konstruerade.

Kommentarmaterial till kursplanen i musik (reviderad 2017)

Kommentarmaterialet ger en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna. Det beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och hur kunskapskraven är konstruerade.

Bild, musik och slöjd i grundskolan

Skolverket har genomfört en nationell ämnesutvärdering i bild, musik och slöjd i årskurserna 6 och 9. Utvärderingen syftar till att ge en bild av både styrkor och utmaningar i bild, musik och slöjd. Läs rapporten. (pdf)

Läs mer inom utvalda ämnen
Fortbildning
Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskap

Ta del av föreläsningar om matmyter och matlarm, bedömning inom HK, skuldkollen, mat-traditioner, ämnesdidaktik och specialpedagogik inom HK.

Se hela programmet
Skolportens magasin
Tema: Sambedömning

Tema: Sambedömning

Ligger skolans likvärdighetsproblem i betygssättningen – och stavas lösningen i så fall sambedömning? Dessutom: Intervju med den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek, som inte skräder orden när det gäller lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.

Köp digitala lösnummer
Vetenskapliga artiklar

Doktorsavhandlingar inom det nordiska slöjdfältet

Över tid har det producerats omkring hundra doktorsavhandlingar i Norden som ‒ i vid bemärkelse ‒ relaterar till utbildning och lärande inom slöjdområdet, men trots urvalets bredd kan forskningen ändå uppfattas som sparsam jämfört med flera andra forskningsområden. Artikeln om doktorsavhandlingar inom det nordiska slöjdfältet är ett tidsdokument och ska ses som en grundläggande forskningsöversikt.

Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009–2018

Perioden 2009–2018 har varit mycket händelserik för slöjdfältet i Sverige. Men avsaknaden av ett gemensamt nationellt forskningsämne försvagar nödvändig utveckling. Artikelförfattarna Peter Hasselskog, Annelie Holmberg och Stina Westerlund visar att slöjdfältet står relativt starkt, men att det också står inför utmaningar, som att realisera ett slöjdämne på vetenskaplig grund.

Kommunikative ressourcer i håndværksmæssig undervisning. Hvordan underviserens handlinger bliver til den lærendes handlinger

Vilka kommunikativa resurser ger de bästa förutsättningarna för att undervisa i hantverksmässigt lärande? Studiens resultat visar att lärare i regel använder sig av konkreta handlingar framför fiktiva, samt kroppslig kommunikation framför verbal kommunikation.

Handlingsrammer og handlingsrom i kunst og handverksfaget. Korleis institusjonelle mønster medverkar i studentars skapande prosessar med installasjonar

I artikeln diskuteras slöjduppgiftens betydelse och föremåls mediering i relation till förförståelse, situation och lärande.

Students confronting risks during holistic craft processes

Entreprenörskap och slöjdande hör samman på flera vis. Artikeln visar hur slöjdaktiviteter kan bidra till att elever får arbeta med egen problemlösning, lära sig att våga ta risker och att vara uthållig.