Moderna språk

Nyheter, rapporter och aktuell forskning för dig som undervisar i moderna språk.

”Det är en absurd tanke att tro att det räcker med engelska”

När våra nordiska grannländer upprättar språkstrategier och utvecklar språkundervisningen, ser Sveriges ansvariga beslutsfattare stillatigande på när språkämnena utarmas. Det skriver Åsa Fahlén och Anna Anu Viik, ordförande för Lärarnas Riksförbund respektive Språklärarnas riksförbund.

Få sprogstuderende truer undervisning i tysk og fransk

Der mangler lærere i både tysk og fransk på gymnasierne, men de studerende bliver væk fra de to sprogfag.

Fortbildning
Modersmål i fokus

Modersmål i fokus

Ny konferens för dig som undervisar i modersmål! Under en heldag fördjupar vi oss i flerspråkighet och modersmålsundervisningens komplexitet. Ta del av föreläsningar där aktuell forskning presenteras och låt dig inspireras av intresseväckande exempel från praktiken. Välkommen till en konferens med fokus på modersmålsundervisningen!

Se hela programmet
Forskningsnyheter

Miljonanslag till studie om undervisning på engelska

På senare år har det blivit vanligare att elever i grundskolan får undervisning delvis på engelska. Forskaren Eva Olsson vill ta reda på vad det innebär för barnens ämneskunskaper. Vetenskapsakademien beviljar nu projektet en och en halv miljon kronor från Lennart ”Aktiestinsen” Israelssons Stiftelse.

Bättre språkutveckling med ämnesundervisning på engelska

Ämnesundervisning på engelska gör inte att eleverna får sämre kunskaper i svenska. Däremot förbättras engelskan och även ämneskunskaperna kan gynnas. Det visar en ny omfattande studie från Göteborgs universitet.

English is not enough – British children face major disadvantage when it comes to language skills

Debunking the myth that English is the only language you need.

Forskarintervjuer

Spanskans tempus tar olika lång tid att lära

Svenskspråkiga elever har betydligt svårare att lära sig använda spanskans imperfekt jämfört med dess preteritum. Som lärare i de latinska språk finns därför skäl att fokusera på hur just imperfekt fungerar, menar forskare Fernando López Serrano.

Heterogen elevgrupp i modersmålsundervisningen

Bör styrdokumenten för modersmålsundervisning ses över? Den frågan ställer Amanda Walldoff, vars avhandling visar att det finns elever som inte kan skriva på arabiska, trots flera år med modersmålsundervisning.

Tvåspråkiga har inte bättre exekutiv förmåga

Jussi Jylkkä visar att tvåspråkiga personer inte tränar exekutiva funktioner, exempelvis arbetsminne, när de skiftar mellan språk. Därmed strider hans resultat mot tidigare forskning.

Så förbättrar svenska gymnasieelever sina texter på tyska

Elever som får undervisning om skrivstrategier och regelbundna reflektioner om det egna skrivandet producerar både  bättre och längre texter. Det visar Yvonne Knospe som forskat om hur svenska gymnasieelever skriver på tyska.

Känsla av utveckling motiverar till språkstudier

Känslan av att utvecklas och verkliga möten med människor som talar språket - detta är starka drivkrafter bakom studier av moderna språk. Erik Cardelús har forskat om vad som motiverar språkstuderande och fann bland dessa elever även en stor reslust och nyfikenhet på omvärlden .

Lektioner från Lektionsbanken

Engelska ÅK 4-9: Podcast from the moon

I detta lektionstips ska eleverna göra en podcast där de berättar om hur de tillsammans med en vän landar på månen, på engelska. Momentet att låtsas att de var på månen var ett vinnande koncept, skriver Jenny Ohlis och Matilda Asp, Vistaskolan, Huddinge om sin lektion.

Engelska åk 4-9: New Year’s Blog

Detta lektionstips syftar till att stimulera elevernas skrivande och lämpar sig väl att genomföra i slutet av året, men fungerar egentligen när som helst. Det går ju att blicka tillbaka till senaste veckan, månaden och halvåret, skriver Marita Elg, Borås.

Engelska åk 4-9: Conversation Cards

Lotta Lundberg tipsar om hur eleverna under lekfulla former får formulera, beskriva, argumentera och ställa frågor med Conversation cards. Det är ett enkelt sätt att få igång elevernas motivation att prata engelska.

Se fler lektioner
Konferenser
Skolportens magasin
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute nu

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning.

Prova på-pris: 2 nr/99 kr!
Avhandlingar
L2 Instruction and Collocation Learning: Classroom intervention research on input processing with L1 Swedish adolescent learners of English

I sin avhandling har Per Snoder utforskat hur undervisning i engelska kan främja inlärning av kollokationer, en typ av vanlig ordkombination på engelska bestående av ett verb och ett substantiv. Kollokationer av denna typ är viktiga att kunna men ställer ofta till problem för andraspråksinlärare.

Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of English

Linda Borger bidrar med sin avhandling till tidigare forskning inom muntlig språkbedömning genom att undersöka både sociala, kontextuella aspekter och kognitiva färdigheter och processer som aktiveras i provformatet.

English Hemspråk: Language in Interaction in English Mother Tongue Instruction in Sweden

Kirsten Stoewer har undersökt samspelet mellan lärare och elever i modersmålsundervisning i engelska.

El aprendizaje del aspecto verbal en los tiempos del pasado español. El pretérito perfecto simple y el imperfecto en estudiantes de ELE en Suecia

Fernando López Serrano visar i sin avhandling hur inlärningsprocessen i spanska går till. Från de första stadierna  tills eleverna behärskar språket näst intill flytande.

Utvecklingsartikel
Övningar med ”gap” bidrar till mer prat på spanska

Övningar med ”gap” bidrar till mer prat på spanska

Uppgifter som innehåller en informationslucka stimulerar eleverna att prata och använda språket mer utvecklat. Det visar språklärarna Fredrika Nyström, Stina Säfström och Eva Söderblom som skrivit en utvecklingsartikel om ett projekt i ämnet spanska.

Läs mer
Mest läst
Ett ben i varje båt

Kan man tjäna två herrar samtidigt? Det är vad en rektor måste göra. Som kommunal tjänsteman med staten som uppdragsgivare har man ett ben i varje båt – och det är långt ifrån alltid de ligger jämsides. Chef & Ledarskap tar ett grepp om rektorn som sitter i kläm.

Utbildningspolitiska ställningstaganden från Sveriges Skolledarförbund

Sveriges Skolledarförbunds medlemmar har djup kunskap om och bred erfarenhet av hur skolan fungerar ur en mängd perspektiv. Följande områden har förbundsstyrelsen valt att lyfta fram som de största utmaningarna för en hög kvalitet i förskolan och skolan i framtiden.

”För att lösa lärarbristen måste skolans styrning ändras i grunden”

Ska vi komma till rätta med lärarbristen måste vi ändra skolans styrning i grunden. Det skriver Linnéa Lindquist, rektor för Hammarkullsskolan och initiativtagare till Skolledarupproret.

Vill vända oacceptabelt låga resultat

Att bli rektor på en skola som brottats med låga elevresultat och stundtals svarta rubriker i media är en utmaning. Men för Pär Blondell var det ingen tvekan. Klart att han ville ha jobbet på Johannesskolan i Malmö.

Anna Ekström om kommunernas besparingar: ”Allvarligt”

Utbildningsminister Anna Ekström ser allvarligt på svaren i Ekots enkät som visar att en stor andel av landets kommuner sparar på skolan. Det är ett kommunalt ansvar, men staten kan hjälpa till, säger hon.