Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion för att hjälpa eleverna att göra hållbara val för sin framtid. Utöver nyheter hittar du debatt, forskning och rapporter i ämnet.

Mest läst om vägledning senaste kvartalet

Utredare vill byta namn på SYV och göra den obligatorisk

Byt namn på studie- och yrkesvägledning till karriärvägledning. Det föreslår regeringens särskilda utredare Marie-Hélène Ahnborg, som även vill införa 80 timmar obligatorisk vägledning på högstadiet.

Framtidsval – karriärvägledning för individ och samhälle

Betänkande av Utredningen om en utvecklad studie- och yrkesvägledning. (pdf)

För tungt lass för SYV att dra själv

Att bryta könsmönster är svårt. Alltför svårt för att skolans studie- och yrkesvägledare ska klara det själv. Men få lärare, rektorer och huvudmän vet om att även de måste jobba med studie- och yrkesvägledning.

Konferens för dig som är
Studie- och yrkesvägledare

Studie- och yrkesvägledare

Forskning visar att en kvalificerad studie- och yrkesvägledning verkligen har effekt och hjälper eleverna att göra medvetna val. En stor utmaning ligger i det omfattande utbudet av utbildningar, arbetslivets snabba förändringar, utvecklingen av nya yrken och samhällets digitalisering. Det gör att studie- och yrkesvägledningen är av större betydelse än någonsin.

Läs mer och boka plats
Ny utredning om studie- och yrkesvägledning

Framtidsval – karriärvägledning för individ och samhälle

Betänkande av Utredningen om en utvecklad studie- och yrkesvägledning. (pdf)

Utredare vill byta namn på SYV och göra den obligatorisk

Byt namn på studie- och yrkesvägledning till karriärvägledning. Det föreslår regeringens särskilda utredare Marie-Hélène Ahnborg, som även vill införa 80 timmar obligatorisk vägledning på högstadiet.

Nyheter

”Erbjud studie- och yrkesvägledning från mellanstadiet.”

Stärk studie- och yrkesvägledarnas utbildning i normkritik, skriver Ebba Kock, ordförande för Sveriges elevkårer, och Leo Gerdén, ordförande för Sveriges elevråd.

”Nej, vem som helst ska inte kunna anställas som yrkesvägledare”

Utredningens förslag i sin helhet innebär en höjning av ambitionsnivån på skolans vägledningsarbete. Tyvärr låter Lärarnas Riksförbund besvikelsen över att utredningen inte fullt ut beaktade LR:s önskemål ta över, skriver Marie-Hélène Ahnborg, särskild utredare i en replik.

För tungt lass för SYV att dra själv

Att bryta könsmönster är svårt. Alltför svårt för att skolans studie- och yrkesvägledare ska klara det själv. Men få lärare, rektorer och huvudmän vet om att även de måste jobba med studie- och yrkesvägledning.

”För svaga skrivningar i utredningen”

Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén välkomnar 80 timmars framtidsval, men anser överlag att syv-utredningens förslag är för försiktiga.

”En missad chans att stärka studie- och yrkesvägledningen”

Även om en del av förslagen har potential så är det sammantaget för lite och för försiktigt. Jag tror att besvikelsen i dag är stor bland många studie- och yrkesvägledare, skriver Åsa Fahlén ordförande Lärarnas Riksförbund.

Syv-utredningen: Inför 80 timmars framtidsval

Regeringens utredning om studie- och yrkesvägledning är klar. Bland förslagen märks ett förtydligande av uppdraget och 80 timmars obligatorisk vägledning under namnet ”framtidsval” på högstadiet.

Framtidsval – karriärvägledning för individ och samhälle

Betänkande av Utredningen om en utvecklad studie- och yrkesvägledning. (pdf)

Utredare vill byta namn på SYV och göra den obligatorisk

Byt namn på studie- och yrkesvägledning till karriärvägledning. Det föreslår regeringens särskilda utredare Marie-Hélène Ahnborg, som även vill införa 80 timmar obligatorisk vägledning på högstadiet.

”Brist på vägledare i skolan måste åtgärdas”

Om Sverige ska klara av de utmaningar utbildningssystemet och arbetsmarknaden står inför måste det finnas god tillgång till studie- och yrkesvägledning av hög kvalitet. Den nya regeringen måste inse allvaret och att det behöver göras rejäla satsningar på yrkesgruppen, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, och Göran Arrius, Saco.

Framtidsval – karriärvägledning för individ och samhälle

I detta betänkande redovisas uppdraget att lämna förslag som syftar till att utveckla skolans studie- och yrkesvägledning så att elever ges likvärdiga förutsättningar att göra väl övervägda val utifrån goda kunskaper om utbildningsvägar och arbetsliv.

VIDEO

Att plugga på universitet med dyslexi - hur är det?

Uppsala universitet har producerat fem korta filmer om hur det är att studera med dyslexi. Filmerna utgår ifrån ett studentperspektiv och är framtagna i nära samarbete med studentföreningen dyslektikerna.

Forskning och utveckling

Skolkompisar kan avskräcka vid gymnasieval

Skolkompisarnas planer väger tungt vid valet av gymnasieprogram. Men kompisarna kan också avskräcka, visar en studie.

SYV – hela skolans ansvar

Hur kan du som lärare arbeta med SYV i alla ämnen? På Frillesåsskolan i Kungsbacka arbetar lärarna utifrån SYV-modellen ”Modell på två ben”. Lärlabbet förklarar vad detta innebär och vilka möjligheter det ger eleverna. Genom att få in SYV i undervisningen kan ämneskunskaper tränas mer och ge bättre insikt i vad det finns för yrkesval att göra (webb-tv).

avhandlingar

Att skapa framtid. En analys av interaktionen i studie- och yrkesvägledande samtal med unga i migration

Vägledande samtal med individer i migration framstår som mer oförutsägbara och komplexa än med vägledningssökande som har svensk skolbakgrund. Det visar Åsa Sundelin i sin avhandling om vilka förutsättningar för att forma framtiden som människor i migration erbjuds i studie- och yrkesvägledande samtal.

Grynnor och farleder i karriärvalsprocessen. Unga med rörelsehinder och deras handlingsutrymme

Vilka faktorer hämmar respektive främjar karriärvalsprocessen över tid hos personer med rörelsehinder, utifrån deras eget perspektiv? Det handlar Elisabet Söderbergs avhandling om.

Temabrev
  Foto: Ryan Tauss/Unsplash

Missade du vårt specialutskick om studie- och yrkesvägledning? Du kan läsa ikapp här.

Läs temabrevet
Forskarintervjuer

Olika slags kamratpåverkan styr val av gymnasieutbildning

Erik Rosenqvist visar i sin forskning att elever som befinner sig i mitten av betygsskalan påverkas mer av sina klasskamraters utbildningsval jämfört med hög-, respektive lågpresterande elever.

Otillräckligt stöd i övergången till arbetslivet för elever med ADHD och Aspergers syndrom

​S​kolan behöver stärka ​och kombinera ​det pedagogiska och psykosociala stödet till elever med ADHD och ​A​sperger​s syndrom​​,​ för att underlätta övergången till vidare studier eller arbete.​ Det menar forskaren Vedrana Bolic Baric​.

Samarbete viktigare än språket för förståelse

Hur gör andraspråkstalare och studievägledare för att förstå varandra i vägledningssamtal? Det har Karin Sheikhi har undersökt. ”Jag hade förväntat mig att hitta mer problem i samtalen, men det har visat sig att man kan prata om svåra saker med hjälp av bådas insatser”, säger forskaren.

Krock mellan regeringens vision om elevers rationella studieval och studenternas verklighet

Goran Puaca har i sin avhandling jämfört regeringens visioner om hur elevers studieval helst ska göras med hur det ser ut i praktiken. Han konstaterar att eleverna är väldigt osäkra på vad de ska göra efter sina utbildningar. "Jag har tittat på vilka möjligheter elever har att göra rationella val som tar hänsyn till en framtida arbetsmarknad", säger han.

Skolportens magasin
Tema: Estetiska ämnen

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp lösnummer eller prenumerera här
Rapporter

Framtidsval – karriärvägledning för individ och samhälle

Betänkande av Utredningen om en utvecklad studie- och yrkesvägledning. (pdf)

PM – Vad gör ungdomar efter gymnasieskolan 2016?

Skolverket publicerar årligen statistik över vad ungdomar gör efter gymnasieskolan. Årets redovisning fokuserar på ungdomarnas etableringsstatus år 2016, ett helt kalenderår efter att de slutfört gymnasieskolan läsår 2014/15.

Om studie- och yrkesvägledning i västsverige

I en ny rapport från Västsvenska Handelskammaren undersöker man hur studie- och yrkesvägledningen fungerar i Västsverige. I rapporten intervjuas  65 högstadierektorer på skolor i 17 kommuner, därtill har kommunernas politiska styrdokument granskats. Var tredje rektor upplever att huvudmannen inte ställer några krav på dem för arbetet med studie- och yrkesvägledningen och var femte att de inte avrapporterar arbetet till någon.

Pluggparadoxen – Om ungas studieval & yrkesutbildningarnas oförtjänta rykte

Vad grundar de unga sina studie- och yrkesval på? Hur mycket vet de om arbetsmarknaden? Vad tänker de egentligen om yrkesutbildningarna? Det har vi undersökt tillsammans med analysföretaget Ungdomsbarometern genom att fråga 15 994 ungdomar och 542 studie- och yrkesvägledare, vars svar sammanställts i den här rapporten. (pdf)

Studie- och yrkesvägledningens utmaningar

Vikten av vägledning – studie- och yrkesvägledningens utmaningar. En rapport från Svenskt Näringsliv.

Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar – exempel från grundskolor, grundsärskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning

I denna exempelsamling delar 44 skolor och vuxenutbildningar med sig av sina upplägg där lärare, ofta med stöd av studie- och yrkesvägledare, integrerat studie- och yrkesvägledning på olika sätt i sin undervisning. Flertalet av exemplen visar på elevernas ökade förståelse för hur skolarbetet påverkar deras möjligheter till vidare studier och val av yrke och på ökad studiemotivation. (pdf)

Vägledning måste bli hela skolans ansvar

I undersökningen har studie- och yrkesvägledare i grundskola, gymnasieskola och inom vuxenutbildningen fått svara på hur de upplever att de nationella styrdokumenten och de allmänna råden efterlevs och fungerar i praktiken. (pdf)

Styrning och organisation av den breda studie- och yrkesvägledningen

Rapporten ger en historisk och internationell överblick samt presenterar framgångsfaktorer och svagheter utifrån aktuella och konkreta initiativ om att stärka studie- och yrkesvägledningen. (pdf)

Forskning
Viktiga vägval

Viktiga vägval

Studie- och yrkesvägledare behöver se mer till nyanlända elevers konkreta situation. Det menar Åsa Sundelin, som i sin avhandling undersökt hur samtalen ser ut mellan dessa elever och studie- och yrkesvägledare.

Läs hela intervjun