Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion för att hjälpa eleverna att göra hållbara val för sin framtid. Utöver nyheter hittar du debatt, forskning och rapporter i ämnet.

Mest läst om vägledning senaste kvartalet

Här har eleverna prao i fem årskurser

På Malmaskolan värdesätts praon högt. Redan från årskurs 5 får eleverna börja bekanta sig med arbetslivet. ”Jag tror att vi har mest prao i Sverige”, säger Henrik Zarins, studie- och yrkesvägledare på skolan.

PM – Vad gör ungdomar efter gymnasieskolan 2016?

Skolverket publicerar årligen statistik över vad ungdomar gör efter gymnasieskolan. Årets redovisning fokuserar på ungdomarnas etableringsstatus år 2016, ett helt kalenderår efter att de slutfört gymnasieskolan läsår 2014/15.

Marie sa upp sig på grund av arbetet med praon

Den obligatoriska praon i högstadiet innebär tung arbetsbörda för studie- och yrkesvägledare. Syvaren Marie valde att byta jobb när det stod klart att beslutet skulle gå igenom.

Fortbildning
SYV: Bilden av många yrken behöver breddas
  Foto: Karina Ljungdahl

SYV: Bilden av många yrken behöver breddas

Omvärldsanalytikern Sofia Rasmussen berättar om hur studie- och yrkesvägledare kan arbeta för att kombinera ungdomars värderingar och framtidsplaner med arbeten i bristbranscher.

Läs hela intervjun
Nyheter

En bukett av förslag för att förbättra SYV

Studie- och yrkesvägledningen (SYV) har länge varit styvmoderligt behandlad. Området har inte prioriterats och de som ska leda verksamheten har många gånger varit för dåligt insatta i allt som SYV kan bidra med. Sista januari ska Utredningen om en utvecklad studie- och yrkesvägledning vara klar, den kommer att innehålla flera förslag med syfte att potentialen hos SYV ska kunna användas på ett bättre sätt.

PM – Vad gör ungdomar efter gymnasieskolan 2016?

Skolverket publicerar årligen statistik över vad ungdomar gör efter gymnasieskolan. Årets redovisning fokuserar på ungdomarnas etableringsstatus år 2016, ett helt kalenderår efter att de slutfört gymnasieskolan läsår 2014/15.

Här har eleverna prao i fem årskurser

På Malmaskolan värdesätts praon högt. Redan från årskurs 5 får eleverna börja bekanta sig med arbetslivet. ”Jag tror att vi har mest prao i Sverige”, säger Henrik Zarins, studie- och yrkesvägledare på skolan.

Marie sa upp sig på grund av arbetet med praon

Den obligatoriska praon i högstadiet innebär tung arbetsbörda för studie- och yrkesvägledare. Syvaren Marie valde att byta jobb när det stod klart att beslutet skulle gå igenom.

SYV: Bilden av många yrken behöver breddas

Omvärldsanalytikern Sofia Rasmussen berättar om hur studie- och yrkesvägledare kan arbeta för att kombinera ungdomars värderingar och framtidsplaner med arbeten i bristbranscher.

Krav: Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare

Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare och sätt ett maxtak för antal elever per vägledare. Det föreslår Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Sveriges elevråd SVEA för att höja yrkets status. ”Man måste värdesätta kompetensen mer”, säger LR Studs ordförande Mimmi Rönnqvist.

Prao i grundskolan obligatorisk – krävs att företagen ställer upp

Från och med den här höstterminen är praon obligatorisk, efter att en ny lag införts. Men att hitta praoplatser är inte alltid så lätt. I Kristinehamn har kommunens näringslivsbolag jobbat ihop med skolan för att få fram de 300 platser som behövs.

Kommunen gav 120 lärare utbildning i syv

Med syftet att öka elevernas studiemotivation har Smedjebackens alla lärare utbildats i studie- och yrkesvägledning. ”Att alla lärare skulle utbildas var skönt att höra”, säger studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer.

Elever är med och anställer studie- och yrkesvägledare

I Katrineholm har man involverat elever från högstadiet och gymnasiet i rekrytering av nya studie- och yrkesvägledare.

Elever: Frygten for at vælge forkert får unge til at gå i stå

Bedre og mere vejledning er en af de ting, der kan hjælpe unge med at finde fodfæste, mener gymnasieeleverne.

Konferens för dig som är
Studie- och yrkesvägledare

Studie- och yrkesvägledare

Forskning visar att en kvalificerad studie- och yrkesvägledning verkligen har effekt och hjälper eleverna att göra medvetna val. En stor utmaning ligger i det omfattande utbudet av utbildningar, arbetslivets snabba förändringar, utvecklingen av nya yrken och samhällets digitalisering. Det gör att studie- och yrkesvägledningen är av större betydelse än någonsin.

Läs mer och boka plats
Forskning och utveckling

Skolkompisar kan avskräcka vid gymnasieval

Skolkompisarnas planer väger tungt vid valet av gymnasieprogram. Men kompisarna kan också avskräcka, visar en studie.

SYV – hela skolans ansvar

Hur kan du som lärare arbeta med SYV i alla ämnen? På Frillesåsskolan i Kungsbacka arbetar lärarna utifrån SYV-modellen ”Modell på två ben”. Lärlabbet förklarar vad detta innebär och vilka möjligheter det ger eleverna. Genom att få in SYV i undervisningen kan ämneskunskaper tränas mer och ge bättre insikt i vad det finns för yrkesval att göra (webb-tv).

avhandlingar

Att skapa framtid. En analys av interaktionen i studie- och yrkesvägledande samtal med unga i migration

Vägledande samtal med individer i migration framstår som mer oförutsägbara och komplexa än med vägledningssökande som har svensk skolbakgrund. Det visar Åsa Sundelin i sin avhandling om vilka förutsättningar för att forma framtiden som människor i migration erbjuds i studie- och yrkesvägledande samtal.

Grynnor och farleder i karriärvalsprocessen. Unga med rörelsehinder och deras handlingsutrymme

Vilka faktorer hämmar respektive främjar karriärvalsprocessen över tid hos personer med rörelsehinder, utifrån deras eget perspektiv? Det handlar Elisabet Söderbergs avhandling om.

Forskning
Viktiga vägval

Viktiga vägval

Studie- och yrkesvägledare behöver se mer till nyanlända elevers konkreta situation. Det menar Åsa Sundelin, som i sin avhandling undersökt hur samtalen ser ut mellan dessa elever och studie- och yrkesvägledare.

Läs hela intervjun
Forskarintervjuer

Otillräckligt stöd i övergången till arbetslivet för elever med ADHD och Aspergers syndrom

​S​kolan behöver stärka ​och kombinera ​det pedagogiska och psykosociala stödet till elever med ADHD och ​A​sperger​s syndrom​​,​ för att underlätta övergången till vidare studier eller arbete.​ Det menar forskaren Vedrana Bolic Baric​.

Temabrev
  Foto: Ryan Tauss/Unsplash

Missade du vårt specialutskick om studie- och yrkesvägledning? Du kan läsa ikapp här.

Läs temabrevet
Rapporter

PM – Vad gör ungdomar efter gymnasieskolan 2016?

Skolverket publicerar årligen statistik över vad ungdomar gör efter gymnasieskolan. Årets redovisning fokuserar på ungdomarnas etableringsstatus år 2016, ett helt kalenderår efter att de slutfört gymnasieskolan läsår 2014/15.

Om studie- och yrkesvägledning i västsverige

I en ny rapport från Västsvenska Handelskammaren undersöker man hur studie- och yrkesvägledningen fungerar i Västsverige. I rapporten intervjuas  65 högstadierektorer på skolor i 17 kommuner, därtill har kommunernas politiska styrdokument granskats. Var tredje rektor upplever att huvudmannen inte ställer några krav på dem för arbetet med studie- och yrkesvägledningen och var femte att de inte avrapporterar arbetet till någon.

Pluggparadoxen – Om ungas studieval & yrkesutbildningarnas oförtjänta rykte

Vad grundar de unga sina studie- och yrkesval på? Hur mycket vet de om arbetsmarknaden? Vad tänker de egentligen om yrkesutbildningarna? Det har vi undersökt tillsammans med analysföretaget Ungdomsbarometern genom att fråga 15 994 ungdomar och 542 studie- och yrkesvägledare, vars svar sammanställts i den här rapporten. (pdf)

Studie- och yrkesvägledningens utmaningar

Vikten av vägledning – studie- och yrkesvägledningens utmaningar. En rapport från Svenskt Näringsliv.

Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar – exempel från grundskolor, grundsärskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning

I denna exempelsamling delar 44 skolor och vuxenutbildningar med sig av sina upplägg där lärare, ofta med stöd av studie- och yrkesvägledare, integrerat studie- och yrkesvägledning på olika sätt i sin undervisning. Flertalet av exemplen visar på elevernas ökade förståelse för hur skolarbetet påverkar deras möjligheter till vidare studier och val av yrke och på ökad studiemotivation. (pdf)

Vägledning måste bli hela skolans ansvar

I undersökningen har studie- och yrkesvägledare i grundskola, gymnasieskola och inom vuxenutbildningen fått svara på hur de upplever att de nationella styrdokumenten och de allmänna råden efterlevs och fungerar i praktiken. (pdf)

Styrning och organisation av den breda studie- och yrkesvägledningen

Rapporten ger en historisk och internationell överblick samt presenterar framgångsfaktorer och svagheter utifrån aktuella och konkreta initiativ om att stärka studie- och yrkesvägledningen. (pdf)