Vuxenutbildning

Här samlar vi forskning, nyheter, reportage och rapporter som rör vuxenutbildning, yrkesutbildning, komvux, sfi och mycket mer.

Mest läst denna månad

Deras bok ska hjälpa studiehandledare i behov av handledning

Idag saknas det en statlig utbildning för handledare i Sverige vilket försämrar nyanlända elevers förutsättningar att nå målen i skolan. Madeleine Médoc och Linda Andersson har skrivit en handbok för studiehandledare, rektorer och ämneslärare.

Risk för svag kvalitet i yrkesämnen

Skolinspektionen har granskat kvaliteten i två yrkesämnen på 26 gymnasieskolor. Ellära på El- och energiprogrammet och ämnet djur på Naturbruksprogrammet. Granskningen visar att undervisningen i dessa ämnen ofta blir teoretisk. Anknytningen till situationer i arbetslivet är inte heller tydlig på flera skolor.

Furuboda allt mer beroende av donationer

Furboda folkhögskola är Funktionshinder­rörelsens egen folkhögskola. Sedan 2014 har skolan fått en allt kärvare ekonomi då stödet från Specialpedagogiska skolmyndigheten har minskat, från 23 miljoner kr till 16 miljoner kr.

Fortbildning
Källkritik i fokus
  Konferensen ges i Stockholm - 28 januari 2020

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
Nyheter

Lokala vuxenutbildningens projekt vann pris – nu sprids satsningen i Europa

Vux Huddinge är bäst i Europa på integration. Vuxenutbildningens satsning för att få kvinnor med kort skolbakgrund in i yrkeslivet har lett till ett europeiskt pris för de goda resultaten på hemmaplan.  Nu sprids integrationsprojektet till flera andra länder.

Elevernas kamp för hotade skolan: ”Det är vårt hem”

Fristads folkhögskola är under utredning för att flytta till andra lokaler – och i samband med det kan skolans internat stängas. När det beskedet kom föll eleverna i gråt.

Ämnes- och yrkeslärarutbildningarnas förberedelser för arbete i komvux ska ses över

Det är oklart om hur lärarutbildningen för blivande ämnes- och yrkeslärare förbereder för arbete i kommunal vuxenutbildning (komvux). Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att kartlägga och analysera hur universitet och högskolor, inom ramen för ämnes- och yrkeslärarutbildningarna, arbetar med förberedelse för undervisning i komvux. Det har regeringen beslutat om i samband med en ändring i Universitetskanslersämbetets regleringsbrev.

”Stötta yrkeseleverna bättre från början”

Elever på yrkesprogram kan ofta ha stora kunskapsluckor redan när de påbörjar en gymnasieutbildning. Extra stöd som de har haft under tiden i grundskolan bör i så fall automatiskt följa med eleverna till gymnasiet, skriver flera rektorer.

Så ska lärare bli bättre på att undervisa på Komvux

Trots att komvux har fler elever än hela gymnasieskolan så får inte lärare den utbildning som de behöver för att klara utmaningen att undervisa vuxna elever. Bristerna gör att regeringen har gett Universitetskanslersämbetet uppdraget att utreda hur lärarutbildningarna ska bli bättre.

Aktuell forskning och utveckling

Folkhögskolan ger människor ny chans

Förra året deltog över en miljon svenskar i folkbildningens – folkhögskolornas och studieförbundens – utbildningar och cirklar. Historiskt har folkbildningen spelat en stor roll i samhällsutvecklingen och det fortsätter den att göra.

What schools can do for immigrant students

By U.S. law, all children have the right to a public education, but immigrant students and their families, especially those who are undocumented, often face a climate of unknowns. By gaining clarity on their rights, as well as addressing blind spots within school policies, educators can provide more comprehensive support.

Världen och vi

När sfi-eleverna tillsammans gör tidningen Världen & vi väcks både motivation, stolthet och glädje.

Flera språk i undervisningen hjälper elever med svag svenska

I skolor där få elever har svenska som modersmål kan det finnas barn som kan vara andra eller tredje generationen i Sverige men som talar så lite svenska att de har svårt att klara skolan.

Folkhögskolor en viktig resurs på en förändrad arbetsmarknad

Folkhögskolornas unika arbetssätt med tydligt deltagarperspektiv i undervisningen är en viktig resurs på arbetsmarknaden när Arbetsförmedlingen reformeras. Det slås fast i en ny rapport från myndigheten.

“Translanguaging är att representera ungas vardag”

Translanguaging handlar inte om att använda flera språk tillsammans hela tiden, utan om att man som talare kan avgöra när man kan använda ett visst språk och när man kan använda språken tillsammans på ett mer integrerat sätt. Det säger Carla Jonsson, forskare vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet.

18 miljoner kronor till praktiknära skolforskning

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja fyra skolforskningsprojekt bidrag på 18 miljoner kronor. Projekten genomförs inom grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Projekten kommer bland annat att studera elevers skrivande, andraspråksutveckling och lässvårigheter i svenska samt problemlösning och svårigheter i matematik.

Återkoppling på återkoppling centralt för studenters lärande

Återkoppling, eller feedback, är ett centralt inslag i högre utbildning och betraktas som en nödvändig förutsättning för studenternas lärande och utveckling. En ny avhandling visar hur avgörande instruktörens roll är för att återkopplingen ska fungera och för att rikta studenternas uppmärksamhet rätt.

Forskarintervjuer

Kunskaper underordnade vid kunskapsvalidering

Bristen på yrkeslärare väger tungt vid validering av yrkeskunskaper. Det konstaterar Maria Johansson som har forskat om vilka idéer, kunskapsbegrepp och policyer som styr antagningen till yrkeslärarutbildningen.

Elever i svenska som andraspråk underskattar sin ordkunskap

Elever i svenska som andraspråk har en tendens att underskatta sina ordkunskaper. Det visar Richard LaBontee som forskat om ordförråd och språkinlärning.

Lärarrespons viktig för studenter som läser svenska som andraspråk

Vuxna nybörjarstudenter i svenska som andraspråk sätter högt värde på lärararrespons, både i form av beröm och kritik. Respons är ett viktigt moment i språkutvecklingen, konstaterar Liivi Jakobson.

Beskrivning av skrivandets syfte förändras över tid

I gymnasieläromedel om skrivande från 80-talet betonas det skönlitterära berättandet. I en modern utgåva av samma läromedel har fokus flyttats mot det redogörande skrivandet och det skönlitterära nämns nästan inte alls, konstaterar Sofia Pulls i sin avhandling.

Så utvecklar gymnasieelever en yrkesidentitet

För att skapa en yrkesidentitet behöver gymnasieelever på yrkesprogram utveckla en lyhördhet över hur man går till väga för att möta servicetagares behov. Det visar Martina Wyszynska Johansson som forskat om hur elever formas som yrkespersoner.

Sfi-studenter anpassar språket efter testsituationen

Maria Rydell har i sin avhandling utforskat synen på språklig kompetens hos vuxna sfi-studerande. Vuxnas andraspråksinlärning är ett laddat område rent ideologiskt. Att bli bra på det nya landets språk har ett starkt symboliskt värde, konstaterar hon.

Långdraget för många på språkintroduktionsprogrammet

Språkintroduktionsprogrammet är för likformigt för att kunna möta nyanlända elevers olika behov. Den slutsatsen drar Mirjam Hagström som forskat om nyanlända ungdomars erfarenheter av att komma till Sverige.

Yrkesutbildning inom skönhetsvård kämpar med legitimitet

Som ett sätt att vinna erkännande lyfter studerande vid yrkesutbildningar inom hud- och spaterapi fram teoretiska kunskaper snarare än omvårdnad och det praktiska hantverket. Det är ett av resultaten i Eleonor Bredlövs forskning.

Filosofiskt perspektiv på digital design för integration

Vilka sociala processer behöver vi förstå för att designa för ett anpassningsbart lärande? Amir Haj-Bolouri antar ett filosofiskt perspektiv i sin avhandling om hur digitala system kan stötta integration.

Komplext uppdrag att vara lärare på sfi

Att vara lärare inom sfi är ett komplext uppdrag. Utöver att lära sig svenska, behöver många elever även lära sig att läsa och skriva. Det påverkar lärarnas yrkesidentitet, konstaterar Helena Colliander.

Konferenser
Rapporter om vuxenutbildning

Tilläggsdirektiv till utredningen Stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk (KLIVA)

Utredningen får ett utvidgat uppdrag och utredningen förlängs. (pdf)

Utvärdering av implementering av EU:s Agenda 4

Denna rapport utvärderar kommunernas förutsättningar att implementera EU:s agenda 4. EU-agendan är ett initiativ av EU kommissionen inom utbildning och mer specifikt vuxenutbildning. (pdf)

Sammanställning av regionala dialoger om vuxenutbildning 2019

I de regionala dialogerna 2019 berördes en rad områden kring kommunernas vuxenutbildning. Från stora övergripande frågor om samverkan, elevernas förutsättningar att klara sina studier, upphandling och statliga satsningar till mer detaljerade frågor om till exempel prövning, antagning och orienteringskurser. (pdf)

Gymnasial yrkesutbildning på komvux, 1995–2015 – Kartläggning, utvärdering och jämförelse med arbetsmarknadsutbildningen

Den här rapporten kartlägger och utvärderar gymnasiala yrkesutbildningar på komvux, 1995–2015, samt gör jämförelser med arbetsmarknadsutbildningen. Resultaten visar att sedan 2000 har 20 000 – 35 000 elever påbörjat en yrkesutbildning på komvux varje år. (pdf)

På väg – mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk

Utredningen för Stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk (KLIVA) redovisar i denna promemoria uppdraget att utreda hur utbildning kan erbjudas för nyanlända som omfattas av s.k. utbildningsplikt. (pdf)

Redovisning av Skolverkets och Arbetsförmedlingens gemensamma uppdrag om insatser för bättre samverkan

Redovisning av uppdraget om att stödja och underlätta samverkan mellan kommuner och Arbetsförmedlingen på lokal nivå om övergång till studier i kommunal vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna. 4 bilagor (pdf)

Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning

Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet 2018. (pdf)

Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå

Granskning av huvudmäns och rektorers arbete för flexibilitet och individanpassning. (pdf)

En andra och en annan chans – ett komvux i tiden

Sveriges Skolledarförbund står helt bakom den perspektivförskjutning som utredaren föreslår som innebär att komvux inte längre endast ska ha ett individperspektiv utan fullt ut ses som en kompetensförsörjningskanal vid sidan av gymnasieskolan. (pdf)

Elever nära examen som övergår till komvux – en registerstudie

Varje år är omkring 7 000 elever i gymnasieskolan nära att ta en examen från nationella program, men i stället för examen får dessa elever ett studiebevis på grund av att de blivit underkända i ett fåtal kurser. I denna rapport undersöker Skolverket hur många av dessa elever med studiebevis nära examen1 som övergått till komvux, vilka kurser eleverna läst samt i vilken utsträckning eleverna tagit examen i komvux. (pdf)

Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Rapporter om yrkesutbildning

Undervisning i yrkesämnena djur och ellära

Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot undervisningens kvalitet i två yrkesämnen, ämnet djur på naturbruksprogrammet och ämnet ellära på el- och energiprogrammet. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 24 skolhuvudmän och 26 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)

Nya vägar till arbetslivet – Kompetenspolitik för lågutbildade unga och nyanlända

I denna rapport presenteras ett helt nytt kommunalt etableringsindex, som ger en bild av etableringsförutsättningarna i hela landet och gör det möjligt att jämföra villkoren för unga i Sveriges 290 kommuner. (pdf)

En värld för män och inga andra – om värderingar och machokultur på gymnasieskolans yrkesprogram

I studien djupintervjuas fem bygglärare. Det genomförs också observationer av lärare och elevers interaktion med varandra på fyra gymnasieskolor på bygg- och anläggningsprogram. (pdf)

Utvärdering av Skolverkets processtöd för gymnasial lärlingsanställning

Denna rapport presenterar en utvärdering av Skolverkets insats: lärlingscentrums processtöd för att stimulera skolor att erbjuda gymnasial lärlingsanställning. (pdf)

Gymnasial yrkesutbildning på komvux, 1995–2015 – Kartläggning, utvärdering och jämförelse med arbetsmarknadsutbildningen

Den här rapporten kartlägger och utvärderar gymnasiala yrkesutbildningar på komvux, 1995–2015, samt gör jämförelser med arbetsmarknadsutbildningen. Resultaten visar att sedan 2000 har 20 000 – 35 000 elever påbörjat en yrkesutbildning på komvux varje år. (pdf)

Studie- och yrkesvägledning i undervisningen på yrkesprogram i gymnasieskolan

Studie- och yrkesvägledningen har en central roll i att ge elever förutsättningar att kunna fatta viktiga beslut om framtida studier och yrkesliv. I denna rapport har Skolinspektionen granskat studie- och yrkesvägledningen i undervisningen på yrkesprogram i gymnasieskolan. (pdf)

Ökad rörlighet mellan yrkeshögskoleutbildning och högskoleutbildning

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) och Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har i en gemensam utredning kartlagt möjligheter och hinder för att öka rörligheten mellan yrkeshögskolan och högskolan och ger förslag på hur återvändsgränderna vid övergång mellan respektive utbildningsform kan minskas. (pdf)

Tekniksprånget 2018

Tekniksprånget är en satsning på praktikplatser för ungdomar inom tekniksektorn. Mellan år 2017 och 2018 var antalet sökande till Tekniksprånget nästintill oförändrat, medan antalet antagna minskade med 7 procent. (pdf)

Studerandes sysselsättning 2018 – Examinerade från yrkeshögskolan 2017

I denna rapport redovisas resultaten från en enkätundersökning som belyser examinerades sysselsättning 2018, året efter att de studerande examinerats från yrkeshögskolan. (pdf)

Morgondagens yrkeshögskola

Den här rapporten syftar till att beskriva hur den nuvarande yrkeshögskolan kan utvecklas för att på bästa sätt kunna möta de utmaningar som arbetsmarknaden står inför. (pdf)

Nya avhandlingar

Folkbildning i global (o)rättvisa: Makt och motstånd i folkhögskolans internationalisering och transnationella kurser

Sofia Österborg Wiklund har undersökt den svenska folkhögskolans engagemang i global (o)rättvisa, dess uppkomst och nutida verksamheter, med fokus på transnationella kurser i global utveckling.

Essays on Educational Choices and Integration

I sin avhandling utforskar Elisabet Olme bland annat vad som påverkar föräldrars val av grundskola och vilka konsekvenser det får för fördelningen av elever mellan skolor.

Strategic Vocabulary Learning in the Swedish Second Language Context

Vilka individuella skillnader förekommer hos svenska andraspråkselever som kan bidra till bättre förståelse om hur denna grupp lär sig svenska ord? Det är en av frågorna som Richard LaBontee utforskar i sin avhandling.

Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Liivi Jakobsons avhandling visar att andraspråksstuderande tar lärarresponsen på allvar. De studerande förväntar sig och uppskattar allsidig respons på sina texter men ser responsen på språklig korrekthet som viktigast.

Skrivande och blivande: konstruktioner av skönlitterärt skrivande i handböcker och läromedel 1979-2015

Sofia Pulls har undersökt hur skönlitterärt skrivande och skrivande subjekt konstrueras i handböcker och läromedel för skrivande, publicerade i Sverige åren 1979–2015.