Vuxenutbildning

Här samlar vi forskning, nyheter, reportage och rapporter som rör vuxenutbildning, yrkesutbildning, komvux, sfi och mycket mer.

Mest läst denna månad

Folkbildning i marginaliserade stadsdelar

I studien Folkbildning i marginaliserade stadsdelar analyseras folkbildningens, framför allt studieförbundens, arbete i landets marginaliserade stadsdelar. (pdf)

Snabbare språkutveckling med transspråkande

På Bergsjöskolan i Göteborg använder man sig sedan två år tillbaka av transspråkande, en metod där elevernas flerspråkighet ses som en resurs i lärandet.

Kommunens miss – kan tvingas göra om upphandling i miljardklassen

Göteborgs stad bröt mot lagen i sin upphandling av vuxenutbildningen, enligt förvaltningsrätten. För de aspirerande företagen var det nämligen inte möjligt att förstå hur kommunen satte betyg på dem.

Fortbildning
- stöd dina elever till en andra chans

- stöd dina elever till en andra chans

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en förståelse för deras studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats
Nyheter

Snabbare språkutveckling med transspråkande

På Bergsjöskolan i Göteborg använder man sig sedan två år tillbaka av transspråkande, en metod där elevernas flerspråkighet ses som en resurs i lärandet.

Folkbildning i marginaliserade stadsdelar

I studien Folkbildning i marginaliserade stadsdelar analyseras folkbildningens, framför allt studieförbundens, arbete i landets marginaliserade stadsdelar. (pdf)

Folkbildningen gör skillnad i segregerade städer

Folkbildningen är mer relevant i marginaliserade stadsdelar än i andra områden i samma kommuner. Relativt sett deltar fler invånare i marginaliserade stadsdelar i både studieförbundens verksamhet och folkhögskolornas allmänna och studiemotiverande kurser.

Kommunens miss – kan tvingas göra om upphandling i miljardklassen

Göteborgs stad bröt mot lagen i sin upphandling av vuxenutbildningen, enligt förvaltningsrätten. För de aspirerande företagen var det nämligen inte möjligt att förstå hur kommunen satte betyg på dem.

Experten om domen: ”Det värsta som kan hända en upphandlande myndighet”

Att tvingas börja om från början är något av det värsta som kan hända en upphandlande myndighet, menar Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet. ”På så vis är det ganska förskräckligt för förvaltningen, gissar jag”, säger han.

Fortbildning
För lärare i svenska som andraspråk
  Konferensen ges i Göteborg, 16-17 september

För lärare i svenska som andraspråk

Lärare i svenska som andraspråk har ett brett undervisningsområde. Utöver läroplanens innehåll ska läraren även kunna sätta sig in i de flerspråkiga elevernas olika förmågor till inlärning av svenska språket. Under två dagar behandlar konferensen den senaste forskningen i undervisningsämnet men även praktiska exempel presenteras. I år erbjuds även ett separat fördjupningspass i läs- och skrivutveckling med hjälp av digitala verktyg. Varmt välkommen!

Läs mer och boka plats
Aktuell forskning och utveckling

Individanpassad vuxenutbildning – en ny systematisk översikt presenteras på Skolgården i Almedalen

Skolforskningsinstitutet lanserar en ny systematisk översikt, Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg. I översikten sammanställs forskning om arbetssätt och metoder som är utformade för att möjliggöra individanpassning inom vuxenutbildning.

Ny bok om barn, migration och integration

I den nya antologin Barn, migration och integration i en utmanande tid presenterar sex postdoktorer sina projekt från en tvåårig tvärvetenskaplig forskningssatsning vid Stockholms universitet. Sari Vuorenpää vid Institutionen för språkdidaktik bidrar med kapitlet Skolan – en möjlig arena för integration.

Strategi för att kunna möta Stundens barn

Just nu håller gymnasie- och vuxenutbildningen på att ta fram en gemensam strategi för Malmö stads skolor som ska syfta till att minska elevers frånvaro. En som har stor erfarenhet av sådant arbete är Annette Lawesson, biträdande rektor på S:t Petri skola.

Stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk

Utredningen för stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk (KLIVA) redovisar i denna promemoria uppdraget att utreda hur utbildning kan erbjudas för nyanlända som omfattas av så kallad utbildningsplikt.

Ny avhandling om validering av yrkeskunskap

Maria Johansson disputerade nyligen i pedagogik med en avhandling som handlar om validering yrkeskunskap. Hon har studerat hur valideringen inför antagningen yrkeslärarprogrammet går till vid de tio lärosäten som ger utbildningen i Sverige, något som har visat sig vara en komplicerad process.

Fem fenomen i skolan : Gymnasium och yrkesskola

Programledarna fortsätter att undersöka utbildningssystemet i Finland, denna gång gymnasiet och yrkesskolan. Gymnasiet lär ut teoretiska ämnen och förbereder för universitetet.

Bra tips för brett språkstöd

Den här antologin – där många framstående professorer och forskare i flerspråk­ighet och mångfald medverkar – belyser vikten av att ha en explicit språkpolicy i förskolan, som är tydlig i hur man arbetar med flerspråkiga barn, skriver Malin Jönsson i en recension.

”Fritt fall för komvux”

Många av de elever som i dag läser på komvux behöver strukturerat stöd för att klara sina studier. Men marknadsutsättningen har lett till en utveckling åt motsatt håll. Nu behöver organisationen ses över, skriver professor Andreas Fejes.

Forskarintervjuer

Elever i svenska som andraspråk underskattar sin ordkunskap

Elever i svenska som andraspråk har en tendens att underskatta sina ordkunskaper. Det visar Richard LaBontee som forskat om ordförråd och språkinlärning.

Lärarrespons viktig för studenter som läser svenska som andraspråk

Vuxna nybörjarstudenter i svenska som andraspråk sätter högt värde på lärararrespons, både i form av beröm och kritik. Respons är ett viktigt moment i språkutvecklingen, konstaterar Liivi Jakobson.

Beskrivning av skrivandets syfte förändras över tid

I gymnasieläromedel om skrivande från 80-talet betonas det skönlitterära berättandet. I en modern utgåva av samma läromedel har fokus flyttats mot det redogörande skrivandet och det skönlitterära nämns nästan inte alls, konstaterar Sofia Pulls i sin avhandling.

Så utvecklar gymnasieelever en yrkesidentitet

För att skapa en yrkesidentitet behöver gymnasieelever på yrkesprogram utveckla en lyhördhet över hur man går till väga för att möta servicetagares behov. Det visar Martina Wyszynska Johansson som forskat om hur elever formas som yrkespersoner.

Sfi-studenter anpassar språket efter testsituationen

Maria Rydell har i sin avhandling utforskat synen på språklig kompetens hos vuxna sfi-studerande. Vuxnas andraspråksinlärning är ett laddat område rent ideologiskt. Att bli bra på det nya landets språk har ett starkt symboliskt värde, konstaterar hon.

Långdraget för många på språkintroduktionsprogrammet

Språkintroduktionsprogrammet är för likformigt för att kunna möta nyanlända elevers olika behov. Den slutsatsen drar Mirjam Hagström som forskat om nyanlända ungdomars erfarenheter av att komma till Sverige.

Yrkesutbildning inom skönhetsvård kämpar med legitimitet

Som ett sätt att vinna erkännande lyfter studerande vid yrkesutbildningar inom hud- och spaterapi fram teoretiska kunskaper snarare än omvårdnad och det praktiska hantverket. Det är ett av resultaten i Eleonor Bredlövs forskning.

Filosofiskt perspektiv på digital design för integration

Vilka sociala processer behöver vi förstå för att designa för ett anpassningsbart lärande? Amir Haj-Bolouri antar ett filosofiskt perspektiv i sin avhandling om hur digitala system kan stötta integration.

Komplext uppdrag att vara lärare på sfi

Att vara lärare inom sfi är ett komplext uppdrag. Utöver att lära sig svenska, behöver många elever även lära sig att läsa och skriva. Det påverkar lärarnas yrkesidentitet, konstaterar Helena Colliander.

Viktigt med helhetssyn för pedagogisk utveckling

Den egna undervisningsmiljön är en viktig faktor för lärares pedagogiska utveckling. Det menar Clarie Englund som forskat om lärare som arbetar på ett nätbaserat farmaciprogram.

Fortbildning
Gymnasieelever i behov av särskilt stöd

Gymnasieelever i behov av särskilt stöd

Under två dagar fokuserar vi på dig som arbetar på gymnasiet och möter elever i behov av särskilt stöd. Konferensen innefattar föreläsningar om aktuell forskning men kompletteras även av ämnen av mer praktisk karaktär. Välkommen till en alltid lika relevant konferens med fokus på möjligheter!

Läs mer och boka plats
Rapporter om vuxenutbildning

Gymnasial yrkesutbildning på komvux, 1995–2015 – Kartläggning, utvärdering och jämförelse med arbetsmarknadsutbildningen

Den här rapporten kartlägger och utvärderar gymnasiala yrkesutbildningar på komvux, 1995–2015, samt gör jämförelser med arbetsmarknadsutbildningen. Resultaten visar att sedan 2000 har 20 000 – 35 000 elever påbörjat en yrkesutbildning på komvux varje år. (pdf)

På väg – mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk

Utredningen för Stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk (KLIVA) redovisar i denna promemoria uppdraget att utreda hur utbildning kan erbjudas för nyanlända som omfattas av s.k. utbildningsplikt. (pdf)

Redovisning av Skolverkets och Arbetsförmedlingens gemensamma uppdrag om insatser för bättre samverkan

Redovisning av uppdraget om att stödja och underlätta samverkan mellan kommuner och Arbetsförmedlingen på lokal nivå om övergång till studier i kommunal vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna. 4 bilagor (pdf)

Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning

Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet 2018. (pdf)

Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå

Granskning av huvudmäns och rektorers arbete för flexibilitet och individanpassning. (pdf)

En andra och en annan chans – ett komvux i tiden

Sveriges Skolledarförbund står helt bakom den perspektivförskjutning som utredaren föreslår som innebär att komvux inte längre endast ska ha ett individperspektiv utan fullt ut ses som en kompetensförsörjningskanal vid sidan av gymnasieskolan. (pdf)

Elever nära examen som övergår till komvux – en registerstudie

Varje år är omkring 7 000 elever i gymnasieskolan nära att ta en examen från nationella program, men i stället för examen får dessa elever ett studiebevis på grund av att de blivit underkända i ett fåtal kurser. I denna rapport undersöker Skolverket hur många av dessa elever med studiebevis nära examen1 som övergått till komvux, vilka kurser eleverna läst samt i vilken utsträckning eleverna tagit examen i komvux. (pdf)

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i vuxenutbildningen. Lärande exempel från sfi och yrkesutbildning.

Fältstudier från fem vuxenutbildningsorganisationer våren 2018 som belyser utmaningar och möjligheter i utbildning av vuxna nyanlända som ofta har kort utbildning. Fokus är framför allt på yrkesinriktad utbildning i kombination med kurser som syftar till att stärka språk- och kunskapsutvecklingen. (pdf)

Utbud, söktryck och samverkan i yrkesvux – Kommunenkät om regionalt yrkesvux 2018

Rapporten ger en nulägesbild av regionalt yrkesvux från kommunernas perspektiv, bland annat kring utbud, söktryck och samverkan. Rapporten bygger på en kommunenkät om yrkesvux som SKL genomfört i maj–juni 2018. Det är de huvudsökande kommunerna som har besvarat enkäten för sitt samverkansområde. (pdf)

En andra och en annan chans – ett komvux i tiden

En viktig utgångspunkt för utredningens arbete har varit att se komvux och särvux som en naturlig del av skolväsendet, även om de på många sätt har särskilda förutsättningar och behov. Utredningen har dock noterat att vuxenutbildningen tyvärr inte alltid getts tillräckliga förutsättningar och ofta hanterats som en sidovagn skild från skolväsendet i övrigt. (pdf)

Rapporter om yrkesutbildning

Gymnasial yrkesutbildning på komvux, 1995–2015 – Kartläggning, utvärdering och jämförelse med arbetsmarknadsutbildningen

Den här rapporten kartlägger och utvärderar gymnasiala yrkesutbildningar på komvux, 1995–2015, samt gör jämförelser med arbetsmarknadsutbildningen. Resultaten visar att sedan 2000 har 20 000 – 35 000 elever påbörjat en yrkesutbildning på komvux varje år. (pdf)

Studie- och yrkesvägledning i undervisningen på yrkesprogram i gymnasieskolan

Studie- och yrkesvägledningen har en central roll i att ge elever förutsättningar att kunna fatta viktiga beslut om framtida studier och yrkesliv. I denna rapport har Skolinspektionen granskat studie- och yrkesvägledningen i undervisningen på yrkesprogram i gymnasieskolan. (pdf)

Ökad rörlighet mellan yrkeshögskoleutbildning och högskoleutbildning

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) och Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har i en gemensam utredning kartlagt möjligheter och hinder för att öka rörligheten mellan yrkeshögskolan och högskolan och ger förslag på hur återvändsgränderna vid övergång mellan respektive utbildningsform kan minskas. (pdf)

Tekniksprånget 2018

Tekniksprånget är en satsning på praktikplatser för ungdomar inom tekniksektorn. Mellan år 2017 och 2018 var antalet sökande till Tekniksprånget nästintill oförändrat, medan antalet antagna minskade med 7 procent. (pdf)

Studerandes sysselsättning 2018 – Examinerade från yrkeshögskolan 2017

I denna rapport redovisas resultaten från en enkätundersökning som belyser examinerades sysselsättning 2018, året efter att de studerande examinerats från yrkeshögskolan. (pdf)

Morgondagens yrkeshögskola

Den här rapporten syftar till att beskriva hur den nuvarande yrkeshögskolan kan utvecklas för att på bästa sätt kunna möta de utmaningar som arbetsmarknaden står inför. (pdf)

Samlad redovisning och analys inom yrkesutbildningsområdet 2018

Rapporten lyfter fram några viktiga områden för yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft. Det handlar om lärarförsörjning, samverkan mellan skola och arbetsliv, utbildningens förmåga att möta behoven hos utrikesfödda elever, studie- och yrkesvägledning samt praktisk arbetslivsorientering. (pdf)

Utbud, söktryck och samverkan i yrkesvux – Kommunenkät om regionalt yrkesvux 2018

Rapporten ger en nulägesbild av regionalt yrkesvux från kommunernas perspektiv, bland annat kring utbud, söktryck och samverkan. Rapporten bygger på en kommunenkät om yrkesvux som SKL genomfört i maj–juni 2018. Det är de huvudsökande kommunerna som har besvarat enkäten för sitt samverkansområde. (pdf)

Uppdrag om uppföljning av regionalt yrkesvux

Redovisning av uppdrag att följa upp och redovisa utvecklingen i fråga om statsbidrag som under 2017 lämnats för regionalt yrkesvux enligt förordningen (SFS 2016:937) (pdf)

Resultat av kvalitetsgranskning av yrkeshögskolan 2017

Denna rapport presenterar det samlade resultatet från myndighetens kvalitetsgranskning av yrkeshögskolan under 2017. Innehållet är tänkt att bidra till att förstärka och utveckla kvaliteten i utbildningarna, men även fungera som vägledning och ge stöd i arbetet med att bedriva utbildning med hög och jämn kvalitet.  (pdf)

Nya avhandlingar

Essays on Educational Choices and Integration

I sin avhandling utforskar Elisabet Olme bland annat vad som påverkar föräldrars val av grundskola och vilka konsekvenser det får för fördelningen av elever mellan skolor.

Strategic Vocabulary Learning in the Swedish Second Language Context

Vilka individuella skillnader förekommer hos svenska andraspråkselever som kan bidra till bättre förståelse om hur denna grupp lär sig svenska ord? Det är en av frågorna som Richard LaBontee utforskar i sin avhandling.

Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Liivi Jakobsons avhandling visar att andraspråksstuderande tar lärarresponsen på allvar. De studerande förväntar sig och uppskattar allsidig respons på sina texter men ser responsen på språklig korrekthet som viktigast.

Skrivande och blivande: konstruktioner av skönlitterärt skrivande i handböcker och läromedel 1979-2015

Sofia Pulls har undersökt hur skönlitterärt skrivande och skrivande subjekt konstrueras i handböcker och läromedel för skrivande, publicerade i Sverige åren 1979–2015.

Raka spår, sidospår, stopp: Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige

Mirjam Hagström har utforskat hur ungdomar som nyligen har kommit till Sverige upplever sin vardag, i och utanför skolan, under den första tiden efter migrationen, samt hur de ser på sin framtid i det svenska samhället.

Konferenser