Vuxenutbildning

Här samlar vi forskning, nyheter, reportage och rapporter som rör vuxenutbildning, yrkesutbildning, komvux, sfi och mycket mer.

Nyheter

Yrkesutbildningar riskerar försvinna i stram statsbudget

Yrkeshögskolans expansion är hotad. 11 000 yrkeshögskoleplatser riskerar att försvinna eftersom det saknas pengar till en aviserad utbyggnad av utbildningsplatser i övergångsregeringens budgetförslag, skriver företrädare för tolv medlemsorganisationer.

”Regeringskaoset slår mot yrkesutbildningarna”

Yrkeshögskolans expansion är hotad. Minst 250 miljoner kronor fryser inne om riksdagens klubbar förslaget till statsbudget för 2019. Pengarna skulle ha gått till hett eftertraktade yrkesinriktade utbildningar. 11 000 yrkeshögskoleplatser riskerar att försvinna, skriver representanter från näringslivets branscher.

”Vems fel är det att 15-åringarna väljer bort yrkesprogrammen?”

Bara en av tio föräldrar tycker att deras barn ska välja ett yrkesprogram – trots att svenska företag skriker efter arbetskraft, skriver Susanne Sjöstedt på ledarplats.

Hon klarade 14 kurser på 10 månader – läser nu på KI

Flykten från Syrien 2015 tvingade Marwa Alouda att avbryta universitetsstudierna. I turbofart avverkade hon sedan 14 komvuxkurser – och kom in på Karolinska institutet.

Louilas dröm i kras när utländska betyg räknas om

Över en natt sjunker värdet av Louila Sheets betyg. Det innebär att hon sannolikt inte kommer in på dietistutbildningen – något hon kämpat för sedan hon kom till Sverige från Syrien. Anledningen är att en rad utländska betyg snart omvärderas.  

Aktuell forskning och utveckling

Speed Date: Muntlig övning för alla språk

Heddi Bradling startar lektionen med att eleverna får samtala. Eleverna formulerar tankar och åsikter om vardagsnära ämnen, gårdagens lektion eller om det som står på agendan. Eleverna lär på detta sätt dessutom känna varandra i klassen.

Skapa kontext med foto och text

Genom att placera texten i ett sammanhang före läsningen ökar både förförståelse och motivation. Läs om hur Jenny Edvardsson använder ett foto och en novell i lektionen om soldaten Josef Schultz.

Folkhögskolans kulturkurser lockar främst svensk medelklass

Folkhögskolorna spelar ofta en avgörande roll för kulturlivet utanför storstäderna. Samtidigt visar en ny rapport att de estetiska profilkurserna 
till stor del domineras av ungdomar ur svensk medelklass.

Folkhögskolor bättre på att integrera nyanlända

Folkhögskolorna tycks vara bättre på att integrera nyanlända jämfört med gymnasiet visar ny forskning.

Elever på yrkesprogrammen saknar stöd i att utveckla yrkesidentitet

Gymnasieskolans yrkesprogram kan bli bättre på att rusta eleverna för yrkeslivet, genom att anpassa återkopplingen så att eleverna kan forma en yrkesidentitet.

Bråttom, men till vilket pris? Om undervisning för nyanlända

Som stöd till huvudmän, rektorer och lärare finns styrdokument och riktlinjer för hur undervisningen av nyanlända ska gå till. Frågan är om dokumenten ger det stöd som behövs? Maria Lim Falk och Gustav Westberg har undersökt det.

Informationskunskap minskar riskerna vid studier utomlands

Ny forskning om hur information används kan förändra sättet att planera utbildning för personer som kommer till ett nytt land med ett annat modersmål i bagaget.

Nytt snabbspår för nyanlända forskare

Nu startar ett snabbspår för nyanlända forskare vid Göteborgs universitet i samarbete med Chalmers, Högskolan i Borås, Högskolan Väst och Arbetsförmedlingen. Programmet ska underlätta för nyanlända forskare att få in en fot i den svenska universitetsvärlden och snabbare komma ut på arbetsmarknaden.

Reportage
Från sfi till Komvux
  Foto: Aline Lessner

Från sfi till Komvux

Andelen nyanlända med låg utbildning växer. Därför har Malmö stad dragit igång en kampanj för att locka fler att studera vidare. På Komvux Södervärn läser sfi-elever in grundläggande matematik med flerspråkigt stöd.

Läs hela artikeln
Forskarintervjuer

Så utvecklar gymnasieelever en yrkesidentitet

För att skapa en yrkesidentitet behöver gymnasieelever på yrkesprogram utveckla en lyhördhet över hur man går till väga för att möta servicetagares behov. Det visar Martina Wyszynska Johansson som forskat om hur elever formas som yrkespersoner.

Sfi-studenter anpassar språket efter testsituationen

Maria Rydell har i sin avhandling utforskat synen på språklig kompetens hos vuxna sfi-studerande. Vuxnas andraspråksinlärning är ett laddat område rent ideologiskt. Att bli bra på det nya landets språk har ett starkt symboliskt värde, konstaterar hon.

Långdraget för många på språkintroduktionsprogrammet

Språkintroduktionsprogrammet är för likformigt för att kunna möta nyanlända elevers olika behov. Den slutsatsen drar Mirjam Hagström som forskat om nyanlända ungdomars erfarenheter av att komma till Sverige.

Yrkesutbildning inom skönhetsvård kämpar med legitimitet

Som ett sätt att vinna erkännande lyfter studerande vid yrkesutbildningar inom hud- och spaterapi fram teoretiska kunskaper snarare än omvårdnad och det praktiska hantverket. Det är ett av resultaten i Eleonor Bredlövs forskning.

Filosofiskt perspektiv på digital design för integration

Vilka sociala processer behöver vi förstå för att designa för ett anpassningsbart lärande? Amir Haj-Bolouri antar ett filosofiskt perspektiv i sin avhandling om hur digitala system kan stötta integration.

Komplext uppdrag att vara lärare på sfi

Att vara lärare inom sfi är ett komplext uppdrag. Utöver att lära sig svenska, behöver många elever även lära sig att läsa och skriva. Det påverkar lärarnas yrkesidentitet, konstaterar Helena Colliander.

Viktigt med helhetssyn för pedagogisk utveckling

Den egna undervisningsmiljön är en viktig faktor för lärares pedagogiska utveckling. Det menar Clarie Englund som forskat om lärare som arbetar på ett nätbaserat farmaciprogram.

Yrkesutbildade migranter får lika lätt jobb

Utrikesfödda med en yrkesutbildning är lika matchade på arbetsmarknaden som svenskfödda. Inge Dahlstedt har utforskat utbildningens roll för migranter och deras barn på den svenska arbetsmarknaden.

Handledning viktig för blivande yrkeslärare

Feedback och bekräftelse av handledaren är centralt för att utveckla sin identitet som yrkeslärare. Det visar Eivor Romar som utforskat hur yrkeslärarstudenter upplever den verksamhetsförlagda utbildningen.

Återkoppling sker växelvis mellan lärare och elev

Återkoppling mellan lärare och elev sker växelvis och lika ofta på initiativ av eleven. Anna Öhmans forskning visar också att återkoppling sker lika väl verbalt som med blickar, kroppsspråk eller artefakter.

Fortbildning

Lärare i svenska som andraspråk har ett brett undervisningsområde. Utöver läroplanens innehåll ska läraren även kunna sätta sig in i de flerspråkiga elevernas olika förmågor till inlärning av svenska språket. Under två dagar behandlar konferensen den senaste forskningen i undervisningsämnet men även praktiska exempel presenteras.

Läs mer och boka plats
Rapporter om vuxenutbildning

Elever nära examen som övergår till komvux – en registerstudie

Varje år är omkring 7 000 elever i gymnasieskolan nära att ta en examen från nationella program, men i stället för examen får dessa elever ett studiebevis på grund av att de blivit underkända i ett fåtal kurser. I denna rapport undersöker Skolverket hur många av dessa elever med studiebevis nära examen1 som övergått till komvux, vilka kurser eleverna läst samt i vilken utsträckning eleverna tagit examen i komvux. (pdf)

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i vuxenutbildningen. Lärande exempel från sfi och yrkesutbildning.

Fältstudier från fem vuxenutbildningsorganisationer våren 2018 som belyser utmaningar och möjligheter i utbildning av vuxna nyanlända som ofta har kort utbildning. Fokus är framför allt på yrkesinriktad utbildning i kombination med kurser som syftar till att stärka språk- och kunskapsutvecklingen. (pdf)

Utbud, söktryck och samverkan i yrkesvux – Kommunenkät om regionalt yrkesvux 2018

Rapporten ger en nulägesbild av regionalt yrkesvux från kommunernas perspektiv, bland annat kring utbud, söktryck och samverkan. Rapporten bygger på en kommunenkät om yrkesvux som SKL genomfört i maj–juni 2018. Det är de huvudsökande kommunerna som har besvarat enkäten för sitt samverkansområde. (pdf)

En andra och en annan chans – ett komvux i tiden

En viktig utgångspunkt för utredningens arbete har varit att se komvux och särvux som en naturlig del av skolväsendet, även om de på många sätt har särskilda förutsättningar och behov. Utredningen har dock noterat att vuxenutbildningen tyvärr inte alltid getts tillräckliga förutsättningar och ofta hanterats som en sidovagn skild från skolväsendet i övrigt. (pdf)

Uppdrag om förstudie om betygsdatabas för rätten till behörighetsgivande utbildning inom komvux

Förstudien presenterar de juridiska, ekonomiska, organisatoriska och tekniska förutsättningarna för att upprätta en nationell betygsdatabas enligt nedanstående förslag. Förstudien innehåller även en övergripande uppskattning av förslagens konsekvenser för de aktörer som berörs. (pdf)

Uppdrag om implementering av EU:s resolution om en agenda för vuxnas lärande

Redovisning av uppdrag om implementering av EU:s resolution om en agenda för vuxnas lärande. (pdf)

Rapporter om yrkesutbildning

Samlad redovisning och analys inom yrkesutbildningsområdet 2018

Rapporten lyfter fram några viktiga områden för yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft. Det handlar om lärarförsörjning, samverkan mellan skola och arbetsliv, utbildningens förmåga att möta behoven hos utrikesfödda elever, studie- och yrkesvägledning samt praktisk arbetslivsorientering. (pdf)

Utbud, söktryck och samverkan i yrkesvux – Kommunenkät om regionalt yrkesvux 2018

Rapporten ger en nulägesbild av regionalt yrkesvux från kommunernas perspektiv, bland annat kring utbud, söktryck och samverkan. Rapporten bygger på en kommunenkät om yrkesvux som SKL genomfört i maj–juni 2018. Det är de huvudsökande kommunerna som har besvarat enkäten för sitt samverkansområde. (pdf)

Uppdrag om uppföljning av regionalt yrkesvux

Redovisning av uppdrag att följa upp och redovisa utvecklingen i fråga om statsbidrag som under 2017 lämnats för regionalt yrkesvux enligt förordningen (SFS 2016:937) (pdf)

Resultat av kvalitetsgranskning av yrkeshögskolan 2017

Denna rapport presenterar det samlade resultatet från myndighetens kvalitetsgranskning av yrkeshögskolan under 2017. Innehållet är tänkt att bidra till att förstärka och utveckla kvaliteten i utbildningarna, men även fungera som vägledning och ge stöd i arbetet med att bedriva utbildning med hög och jämn kvalitet.  (pdf)

Uppdrag om sammanhållna yrkesutbildningar – nationella yrkespaket

Redovisning av uppdrag om sammanhållna yrkesutbildningar samt stödinsatser under införandet av regionalt yrkesvux. (pdf)

Pluggparadoxen – Om ungas studieval & yrkesutbildningarnas oförtjänta rykte

Vad grundar de unga sina studie- och yrkesval på? Hur mycket vet de om arbetsmarknaden? Vad tänker de egentligen om yrkesutbildningarna? Det har vi undersökt tillsammans med analysföretaget Ungdomsbarometern genom att fråga 15 994 ungdomar och 542 studie- och yrkesvägledare, vars svar sammanställts i den här rapporten. (pdf)

Uppdrag om insatser för att höja yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft

Redovisning av Skolverkets uppdrag om att genomföra insatser för att höja yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft. (pdf)

Nya avhandlingar

Raka spår, sidospår, stopp: Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige

Mirjam Hagström har utforskat hur ungdomar som nyligen har kommit till Sverige upplever sin vardag, i och utanför skolan, under den första tiden efter migrationen, samt hur de ser på sin framtid i det svenska samhället.

Constructions of Language Competence: Sociolinguistic Perspectives on Assessing Second Language Interactions in Basic Adult Education

Hur påverkar sfi-deltagarnas kommunikativa erfarenheter deras syn på språklig kompetens? Det är en av frågorna som Maria Rydell utforskar i sin avhandling.

Designing for adaptable learning

Amir Haj-Bolouri har forskat om om att att utforma stödjande artefakter som system, metoder och modeller för lärande och integrationsarbete.

Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults

Lärare konstruerar sin professionella identitet i relation till sina deltagares särart. Det visar Helena Collianders avhandling om vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning.

Konferenser