Forskning & Utveckling

”Se skärmar som lördagsgodis”

Sissela Nutley är doktor i kognitiv neurovetenskap och aktuell med boken Distraherad: Hjärnan, skärmen och krafterna.

Diggar det digitala – men förskolebarnen lär sig inte vad vi tror

Nu blir det obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan, för att ge barnen digital kompetens. Samtidigt finns en oro för att skärmarna ska ta över i småbarnens liv. Och vad är det egentligen förskolebarnen lär sig?

Läsförståelse och undervisning om lässtrategier

En ny systematisk översikt har sammanställt forskning om hur, varför och under vilka förutsättningar som undervisning i lässtrategier främjar elevers läsförståelse. 

Aktuella intervjuer
IT kan ge mervärden i undervisningen

IT kan ge mervärden i undervisningen

Lärare förväntas använda IT för att förstärka elevernas möjligheterna att lära. Jörgen Holmberg har undersökt vilka pedagogiska mervärden det eventuellt går att skapa med IT.

Ämneskunskaper i skymundan i genrepedagogisk undervisning

Ämneskunskaper i skymundan i genrepedagogisk undervisning

I den genrepedagogiska undervisningen lägger lärarna stor vikt vid att skapa sammanhang och klarhet kring abstrakta och centrala begrepp. Men detta fokus har en baksida – ämnesinnehållet riskerar att hamna i skymundan, visar Robert Walldén.

Informell ton präglar digital diskussion på förskollärarutbildning

Informell ton präglar digital diskussion på förskollärarutbildning

En informell ton präglar de digitala diskussionerna mellan lärare och studenter på förskollärarutbildning. Det bottnar i synen på lärande som samlärande, visar Fredrik Hanell som forskat om hur digitala redskap används i förskollärarutbildningen.

Se fler intervjuer
Fördjupa dina kunskaper

Mötesplatsen för dig som arbetar i och med skolbibliotek i grundskolan eller gymnasieskolan. Hur kan du som arbetar i skolbiblioteket stärka din pedagogiska närvaro? Vilka är de viktiga framtidsfrågorna för bibliotekens form och funktion? Välkommen till Skolportens årliga konferens för skolbibliotekarier!

Läs mer om konferensen
Nya avhandlingar

Skolmusikalen: om möten, makt och musik i två skolmusikalprojekt i årskurs nio

Ett skolmusikalprojekt förstärker den inriktning av undervisning som redan finns på en skola. Det visar Lorentz Edberg som följt två svenska skolmusikalprojekt.  

Crafting Sustainable Development: Studies of Teaching and Learning Craft in Environmental and Sustainability Education

Hanna Hofverberg  vill med sin avhandling bidra med ny och fördjupad kunskap om undervisning och lärande när slöjdande görs till en fråga om miljö- och hållbarhetsundervisning.

Se fler avhandlingar
Lektionsbanken

Årskurs 1-3: Svenska/Svenska som andraspråk – Skriva dikter med "heartmaps"

Jessica Mellgrens elever använder "heartmaps", en visuell och konkret mall, för att hitta motivation till eget skrivande. Att utgå från en heartmap kan vara ett sätt att stötta eleverna att hitta motivation och sin egna röst, och ett sätt att komma närmare sina tankar och känslor.

Årskurs 1-3: Bild – Domherrar

I Christel Nilssons tips lär sig eleverna att göra en levande bakgrund genom att försiktigt använda olika färger på penseln. Lektionen omfattar olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.

Årskurs 7-9: Svenska/Svenska som andraspråk – Textens tomrum

Anna Engström tipsar om att leka med ”textens tomrum”, samt att eleverna får skriva en text anpassad för syfte, situation och en verklig mottagare, en saga som framförs för en yngre elevgrupp.

Läs mer om

Senaste forskningsnyheterna

Artificial intelligence seeing massive surge in education

Data show uptick of AI use in education.

Teacher leadership for equity

Small groups of committed teachers can drive change, says Adam Alvarez in the latest Confronting Inequity column in Educational Leadership. Teacher leaders not only are able to support overburdened administrators, but also have insight into their colleagues’ concerns and are well positioned to respond to students’ varied needs.

AV 2 gör lektionen möjlig

Elever som har svårt att delta i den ordinarie undervisningen får hjälp av en robot. Klasskamraterna på Brageskolan är van vid att Camilla, 13 år, deltar via sin ”kompis” AV 2.

When personalized learning also boosts special education students

Teachers at a school in Brooklyn, N.Y., for students in sixth through 10th grades aim to focus on learners’ strengths. The school, where about 30% of students have special needs, focuses on personalized learning and small-group instruction, an approach that educators say helps to eliminate the stigma of receiving extra support.

Doing the Math

Shedding light on what it really takes to build a highly expert cadre of mathematics teachers.

The dark side of education research: widespread bias

Johns Hopkins study finds that insider research shows 70 percent more benefits to students than independent research.

Snabba råd om utveckling med undervisningen i fokus

Så ska en förskola eller skola göra för att verksamheten ska bli så bra som möjligt. Anna Kempe, utvecklingssamordnare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, ger råd.

Forskare: Vi måste lära de unga att det perfekta livet inte finns

Forskning gennem de seneste 20- 30 år viser, at flere og flere unge føler et pres for at være perfekte. Den tendens må og skal vi gøre op med ifølge en forsker i psykologi.

Arbetsplatsen central för att minska ungas psykiska ohälsa

Om chefer kan lära sig att tillgodose unga vuxnas behov så sitter de på en nyckel till att bidra till positiv psykisk hälsa, säger Sven Svensson, forskare inom arbetshälsa vid Högskolan i Gävle.

När lärare lär lärare

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

”Skolor måste sluta köpa grisen i säcken”

Gör inte frågan ”hur bör skolan digitaliseras?” till ett uttryck för teknikskepticism. Det skriver Elias Berge, forskningsansvarig på läroplattformen Hypocampus, i en replik på Elza Dunkels inlägg i skoldebatten.

Diggar det digitala – men förskolebarnen lär sig inte vad vi tror

Nu blir det obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan, för att ge barnen digital kompetens. Samtidigt finns en oro för att skärmarna ska ta över i småbarnens liv. Och vad är det egentligen förskolebarnen lär sig?

Study: Schools with principals from New Leaders program show higher student learning gains

Students who attend a K-8 school with a principal who participated in the New Leaders’ Aspiring Principals program more likely were to have higher math and English-language arts scores, according to a study by RAND. About 3,200 educators in 30 cities in the US have completed the program.

Läs fler forskningsnyheter
Konferenser
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Specialpedagogik 2019
  Konferensen ges i Sthlm & Gbg våren 2019

Specialpedagogik 2019

Årets viktigaste konferens för dig som är intresserad av fördjupad kunskap inom det specialpedagogiska fältet. Du spelar en avgörande roll för elever i behov av särskilt stöd.Ta del av den senaste forskningen och nyheterna inom det specialpedagogiska fältet.

Läs mer och boka plats
Ny fokussida
Demokrati och källkritik

Demokrati och källkritik

Här samlar vi utvalda nyheter, rapporter och forskning om demokrati och källkritik, samt tipsar om lektionshandledningar och annat material som du kan ha nytta av som lärare och skolledare.

Till fokussidan
Fördjupning
Temabrev: Dyslexi

Temabrev: Dyslexi

Missade du vårt fullmatade temabrev om dyslexi? Här kan du läsa ikapp!

Tema: Dyslexi
Mest läst senaste veckan

Nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet

Den nationella handlingsplanen för digitalisering av skolväsendet är hela skolväsendets handlingsplan. De 18 förslag på nationella initiativ och aktiviteter som presenteras i handlingsplanen utgår från den samlade behovsbilden och har formulerats av SKL. (pdf)

”Jag är oerhört besviken”

Hundratals lärare har nu högre lön än skolledare, som ansvarar för personal, budget, arbetsmiljö och ytterst elevernas resultat. Det irriterar Skolledarförbundets ordförande Matz Nilsson.

Allt fler ingripanden – sex svenska skolor stängdes

Antalet skolor med så allvarliga brister att Skolinspektionen gjort skarpa ingripanden, som att stänga skolor, har ökat. Myndigheten ser hur klyftorna mellan skolor växer, då de med störst utmaningar har svårast att rekrytera lärare.

SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Dyslexi
  Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Tidig och mer systematisk hjälp till elever med läs- och skrivsvårigheter är insatser forskarna kan enas om. Intervjun: Möt Camilo von Greiff, ny generaldirektör för Skolforskningsinstitutet. Reportage: Nu utbildas de första lärarassistenterna inom yrkeshögskolan. Lärarpanelens val: Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande.

Köp digitala lösnummer!
Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Rektor i Huddinge utsedd till årets chef

Annie Lööf, Oscar Zia och Nyamko Sabuni. Men det var en gymnasierektor från Huddinge som var den stora stjärnan när tidningen Chefs årliga gala gick av stapeln på Grand Hôtel.

Årets Chef 2019: Stefan Vilkman

Modigt, strategiskt och med en tydlig vision leder han elever och personal på Östra gymnasiet i Huddinge. Rektor Stefan Vilkman har tagit det moderna ledarskapet in i skolvärlden med lysande resultat. Själv menar han att han leder genom andra. Därför är han också Årets Chef 2019!

Ulrika Wolff får årets Ingvar Lundbergpris

Ulrika Wolff, professor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, får priset för sin mångsidiga forskning kring läs- och skrivutveckling hos barn med läs- och skrivsvårigheter.

”Politikerna måste vara modiga”

3 frågor till Hamid Zafar, tidigare rektor vid Sjumilaskolan i Göteborg, utsedd till Årets svensk av nyhets­magasinet Fokus.

Linda Forssén är årets skolledare

Applåderna från 300 skolledare ville aldrig ta slut när Linda Forssén, rektor i Trollhättan, tog emot priset ”Årets Skolledare” vid Skolledargalan på Berns i Stockholm.

Läs fler