Hoppa till sidinnehåll

Forskning

Forskning och utveckling

Vi bevakar forskningsnyheter inom utbildningsvetenskap. Varje år intervjuar vi ett 100-tal forskare som disputerar inom ämnet och samlar nyheter från tidningar och vetenskapliga tidsskrifter.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer
Forskning och utveckling kategorier

”Engelska för alla?”

17 februari
Att lära sig svenska är viktigt för nyanlända ungdomar. Inte minst för att underlätta övergången till gymnasiet. Men något som ofta glöms bort och lätt hamnar i periferin i det här sammanhanget är undervisningen i engelska. Det visar en ny avhandling av Jenny Bergström vid Umeå universitet.

The later the better? A novel approach to estimating the effect of school starting age on ADHD and academic skills

14 februari
School entry is an important life transition where early disadvantages may have consequences for children’s educational trajectory. This paper provides important evidence on the production of disadvantages by the education system using a novel approach to school starting age (SSA) which is not biased by parental resources or prior dis-advantages. (pdf)

”Här ska vi lära oss svenska”: Svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet i grundskolan i Norrbotten

12 februari
Denna studie undersöker svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet. Finska, meänkieli och samiska är centrala språk i Norrbotten, och de har en längre historia än svenska bland talargrupper. Studien syftar till att bidra med kunskap om norrbottniska grundskollärares förhållningssätt till flerspråkighet. (pdf)

Skolporten jobb

Se alla jobb

I samarbete med Ifous – innovation, forskning och utveckling i skolan, ger Skolporten verksamma i förskola och skola möjligheten att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan.

Mångfacetterat lärande med estetiska uttryck

13 januari
Estetiska lärprocesser i ämnena SO och NO ger elever och lärare fler möjligheter till lärande och bedömning. Det visar förstelärarna Åsa Björnsdotter Scherrer, Åsa Bolin, speciallärare och förstelärare vid Stenmoskolan i Huddinge samt Cecilia Ferm Almqvist, professor vid Södertörns högskola, i sin utvecklingsartikel.

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux
Dela via: 

Nyhetsbrev