A teacher-centred design system to integrate digital technologies in secondary mathematics classrooms

Miguel Perez visar att det finns både interna och externa begränsningarna som hindrar lärare från att integrera digital teknik på ett effektivt sätt för att stödja elevers lärande i matematik.

Fakta
Disputation

2018-06-14

Författare

Miguel Perez

Handledare

Professor Marianna Bosch, Ramon Llull University, IQS School of Management

Opponent

Professor John Monaghan, University of Agder

Lärosäte

Linnéuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Miguel Perez

Svenskt abstrakt:

Trots ansträngningar från lärare och forskare, visar studier att digital teknik inte har förbättrat förutsättningarna för undervisning och lärande av matematik i den utsträckning som förväntats av aktörer såväl inom som utanför skolsystemet.

I den här forskningen belyses problemet med integreringen av digital teknik ur ett designperspektiv. Syftet är att utforska förutsättningar där designforskare inom skolan kan lyckas med att skapa värdefulla och hållbara bidrag till lärares utveckling. Den designmetodologi som har utvecklats och som har använts för detta ändamål är Agile Educational Design (AED). Den delar många av de karaktärsdrag som återfinns hos andra designmetodologier inom forskningsfältet. Tillvägagångssättet i AED utgår emellertid explicit från ett systemperspektiv, baserat på Singers designfilosofi. I stället för att fokusera på färdiga produkter eller andra resurser, såsom undervisningsmaterial, kompetensutveckling eller designprinciper, läggs i AED fokus på processer och på att stödja lärarnas tillämpning av teoretiska principer för att skapa förändringar. Den här studien argumenterar för att alla faser i designprocessen måste beaktas ur ett forskningsperspektiv. Utvecklingsfaserna kan inte behandlas som okomplicerad indata som kan användas som en ”designbas” för forskningsaktiviteter.

Den didaktiska teorin Anthropological Theory of the Didactics, har använts som en övergripande teoretisk ram för att beskriva alla aspekter av designprocessen, och även för att analysera empiriska data som består av tre designcykler, relaterade till tre olika sätt att interagera med lärare. Cyklerna genomfördes i olika kontexter, vilket inkluderade olika skolor (högstadiet/gymnasiet), olika lärare och olika lärandemål. Det dynamiska geometriprogrammet GeoGebra användes i alla tre cyklerna.

Resultaten belyser några av de interna och externa begränsningarna som hindrar lärare från att integrera digital teknik på ett effektivt sätt för att stödja elevers lärande i matematik. Digital teknik skapar viktiga epistemologiska förändringar i det matematiska innehållet, vilket kan förklara några av lärarnas svårigheter att utnyttja den digitala teknologins fulla potential. Lovande resultat vad gäller hållbara förändringar i lärarnas praktik uppnåddes, när lärare gavs ansvaret för att orkestrera lektioner i enlighet med teoretiska principer föreslagna av en forskare.

Sidan publicerades 2018-06-12 13:34 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-08-28 09:54 av Susanne Sawander


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu!

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Två myter påverkar svenska skolelever: ”Finns risker”

Myter om hjärnan påverkar i klassrummen. När lärare anpassar undervisningen efter felaktiga föreställningar om hjärnan kan det leda till att elever inte når sin fulla potential, enligt forskaren Anita Norlund. SvD listar de vanligaste myterna.

Tonåringar med dubbla beteendeproblem behöver anpassade insatser

Ny forskning visar att det är viktigt att förstå de bakomliggande faktorerna för att kunna behandla barnen på rätt sätt. En tonåring som har antisociala problem måste få hjälp med det emotionella före det kognitiva, medan det omvända gäller för någon som har utagerande beteendeproblem.

Lärare självkritiska till egen undervisning i NO-ämnena

Lärare ser brister i sin egen kommunikation med elever i NO-ämnena i åk 7-9. Samtidigt saknar de verkligt stödmaterial för att jobba språkutvecklande med sina elever. Det visar ett stort avslutat forskningsprojekt om lärares roll och möjligheter med att öka elevernas NO kunskaper och samtidigt arbeta språkutvecklande.

Fuskande forskare ska granskas ytterligare

Expertgruppen för oredlighet i forskning kopplas nu in i granskningen av en tidigare forskare vid Linköpings universitet.

Forskare: Så kan hjärnkunskap lyfta skoleleverna

Hjärnforskning skulle stärka lärarutbildningarna, tror hjärnforskaren Julia Uddén. Läsinlärning och undervisning i svenska som andraspråk är två områden där hjärnforskningen och psykologin kan tillföra något i klassrummen.