2019-02-19 13:29  271 Dela:

ACT treatment for youth : a contextual behavioral approach

Terapiformen ACT (acceptance commitment therapy) är  en effektivt behandling för att minska spänningar, symptom på depression och eventuellt ångest. Det visar Fredrik Livheim som undersökt terapiformen under verkliga förhållanden bland skolelever i grupp.

Fakta
Disputation

2019-02-15

Titel (eng)

ACT treatment for youth : a contextual behavioral approach

Författare

Fredrik Livheim

Handledare

Associate Professor Anders Tengström, Karolinska Institutet Professor JoAnne Dahl, Uppsala universitet Professor Gerhard Andersson Linköpings universitet

Opponent

Professor Sven Bremberg Karolinska Institutet

Lärosäte

Karolinska Institutet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Fredrik Livheim

Svenskt abstrakt:

I sin forskning har Fredrik Livheim undersökt terapiformen ACT (acceptance commitment therapy) under verkliga förhållanden bland skolelever i grupp. Resultaten visar att ACT är en effektivt behandling för att minska spänningar, symptom på depression och eventuellt ångest. 

Sidan publicerades 2019-02-19 13:29 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-03-13 09:14 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Därför förbättras inte elevresultaten – trots insatser

Skolan hade genomfört digitaliseringar av skolarbetet, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt. Men trots alla dessa insatser fortsatte andelen elever som gick ut gymnasiet med fullständiga betyg att sjunka. Varför?