ACT treatment for youth : a contextual behavioral approach

Terapiformen ACT (acceptance commitment therapy) är  en effektivt behandling för att minska spänningar, symptom på depression och eventuellt ångest. Det visar Fredrik Livheim som undersökt terapiformen under verkliga förhållanden bland skolelever i grupp.

Fakta
Disputation

2019-02-15

Titel (eng)

ACT treatment for youth : a contextual behavioral approach

Författare

Fredrik Livheim

Handledare

Associate Professor Anders Tengström, Karolinska Institutet Professor JoAnne Dahl, Uppsala universitet Professor Gerhard Andersson Linköpings universitet

Opponent

Professor Sven Bremberg Karolinska Institutet

Lärosäte

Karolinska Institutet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Fredrik Livheim

Svenskt abstrakt:

I sin forskning har Fredrik Livheim undersökt terapiformen ACT (acceptance commitment therapy) under verkliga förhållanden bland skolelever i grupp. Resultaten visar att ACT är en effektivt behandling för att minska spänningar, symptom på depression och eventuellt ångest. 

Sidan publicerades 2019-02-19 13:29 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-03-13 09:14 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Svårigheter med Matematiklyftet

Veronica Sülau har forskat om vad som händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten. Nu har hennes avhandling valts ut av lärarpanelen som Skolportens favorit.

Krönika: Tiga är silver – tala är guld

När rektor lägger fram nya funderingar på arbetssätt är tiga silver och tala är guld. Det skriver Skolportens gästkrönikör Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Ifous fokuserar: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?

Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh, genomföra en fördjupad nulägesanalys. (pdf)

The community programme coaching autistic pupils, their parents and teachers at mainstream Hong Kong schools

Number of pupils with autism spectrum disorders in mainstream public schools is up from 2,050 in 2010 to 8,710 in 2018. One programme is helping teachers, carers and students to adapt.

Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.