Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Fakta
Disputation

2011-10-21

Titel (eng)

Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Författare

Margareta Adolfsson

Handledare

Professor Mats Granlund, Lektor Mia Pless, Lektor Johan Malmqvist, Professor Rune J Simeonsson

Opponent

Senior researcher Christine Imms

Lärosäte

HJ – Högskolan i Jönköping

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelandet från Högskolan i Jönköping
Läs Skolportens intervju med Margareta Adolfsson

Svenskt abstrakt:

Denna sammanläggningsavhandling, som består av fyra delstudier, fokuserar på vardagliga livssituationer, det vill säga vardagssituationer, för barn och ungdomar. Grunden är att barn utvecklas genom att delta i aktiviteter som försiggår i de vanliga miljöer där barnen tillbringar sin vardag. Barn med funktionsnedsättning ska ges möjlighet att uttrycka sina önskningar och behov så att habiliteringspersonal vet vilka insatser som inledningsvis är mest viktiga och motiverande för barnen själva. WHO:s Internationella Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, versionen för barn och ungdom, ICFCY, definierar olika aspekter av barns och ungas hälsa och livssituation och utgör konceptuellt ramverk för arbetet. Vid tidigare prövningar har ICF-CY bedömts intressant för klinisk användning och visat att kartläggningar görs noggrannare och med ett signifikant ökat fokus på delaktighet och omgivningsfaktorer. Den har dock bedömts som alltför omfattande. För att öka användbarheten av klassifikationen i dagligt arbete, kan code sets med för olika ändamål. utvalda bråkdelar av ICF-CY kategorier användas. Fokus för detta avhandlingsarbete är att identifiera barns vanligaste vardagssituationer för att i ett senare arbete utveckla code sets med fokus på delaktighet i vardagssituationer.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 15:08 av


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en avhandling i svenska som andraspråk.

Skolportens favorit: Så pratar eleverna om religion

Elever har tankar kring religion, tro och icke-tro, som sällan eller aldrig lyfts i undervisningen eller i läromedlen. Det visar Fredrik Jahnkes avhandling, som nu valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.

Hur blir lek levande?

Nadezda Lebedeva har undersökt hur man studerar barns lek. Hon berättar om några intressanta faktorer om nyanlända barns lek i svenska förskolan.(webb-tv)

Föräldraprogram ökade den psykiska hälsan hos nyanlända

Vad händer när den viktigast uppgiften – att vara förälder – vänds upp och ner på en plats där allt är nytt och främmande? Fatumo Osman, docent i omvårdnad vid Högskolan Dalarna, har forskat om lösningar som fått betydelse för föräldrar, barn och samhället.