Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Fakta
Disputation

2011-10-21

Titel (eng)

Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Författare

Margareta Adolfsson

Handledare

Professor Mats Granlund, Lektor Mia Pless, Lektor Johan Malmqvist, Professor Rune J Simeonsson

Opponent

Senior researcher Christine Imms

Lärosäte

HJ – Högskolan i Jönköping

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelandet från Högskolan i Jönköping
Läs Skolportens intervju med Margareta Adolfsson

Svenskt abstrakt:

Denna sammanläggningsavhandling, som består av fyra delstudier, fokuserar på vardagliga livssituationer, det vill säga vardagssituationer, för barn och ungdomar. Grunden är att barn utvecklas genom att delta i aktiviteter som försiggår i de vanliga miljöer där barnen tillbringar sin vardag. Barn med funktionsnedsättning ska ges möjlighet att uttrycka sina önskningar och behov så att habiliteringspersonal vet vilka insatser som inledningsvis är mest viktiga och motiverande för barnen själva. WHO:s Internationella Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, versionen för barn och ungdom, ICFCY, definierar olika aspekter av barns och ungas hälsa och livssituation och utgör konceptuellt ramverk för arbetet. Vid tidigare prövningar har ICF-CY bedömts intressant för klinisk användning och visat att kartläggningar görs noggrannare och med ett signifikant ökat fokus på delaktighet och omgivningsfaktorer. Den har dock bedömts som alltför omfattande. För att öka användbarheten av klassifikationen i dagligt arbete, kan code sets med för olika ändamål. utvalda bråkdelar av ICF-CY kategorier användas. Fokus för detta avhandlingsarbete är att identifiera barns vanligaste vardagssituationer för att i ett senare arbete utveckla code sets med fokus på delaktighet i vardagssituationer.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 15:08 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Bra förskola avgörande för välfärdssamhället

Förskolan klarar inte att leva upp till skollagens krav på likvärdighet, larmar Sven Persson, seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet.

På väg mot en innovationsstrategi som möter verklighetens krav

Det övergripande målet i Academedias strategiska ramverk, Färdplan 2023, är att vara ett utbildningsföretag som är marknadsledande inom områdena lärande, attraktivitet, effektivitet och innovation.

Lockdown schooling: research from across the world shows reasons to be hopeful

Lockdown has shown how complementary digital learning can be to in-person schooling.

Didaktiska val ur ett genusperspektiv i skolämnet idrott och hälsa

Inga Oliynyk har i sin avhandling i pedagogik undersökt hur lärare i idrott och hälsa genom sina didaktiska val implementerar de riktlinjer om jämställdhet som beskrivs i läroplanen. Resultaten i avhandlingen visar att det är en komplex fråga som är avhängig många faktorer.

Språkutvecklande förskola kräver kunskap och kompetens!

I dag presenterar Ifous Språkutvecklande förskola – en kunskapsöversikt om språkutvecklande arbete i förskola. Den är framtagen för att bidra med kunskaper som kan underlätta förskolans språkutvecklande arbete, så att alla barn, utifrån sina individuella förutsättningar, får möjlighet att utvecklas optimalt.