Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Fakta
Disputation

2011-10-21

Titel (eng)

Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Författare

Margareta Adolfsson

Handledare

Professor Mats Granlund, Lektor Mia Pless, Lektor Johan Malmqvist, Professor Rune J Simeonsson

Opponent

Senior researcher Christine Imms

Lärosäte

HJ – Högskolan i Jönköping

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelandet från Högskolan i Jönköping
Läs Skolportens intervju med Margareta Adolfsson

Svenskt abstrakt:

Denna sammanläggningsavhandling, som består av fyra delstudier, fokuserar på vardagliga livssituationer, det vill säga vardagssituationer, för barn och ungdomar. Grunden är att barn utvecklas genom att delta i aktiviteter som försiggår i de vanliga miljöer där barnen tillbringar sin vardag. Barn med funktionsnedsättning ska ges möjlighet att uttrycka sina önskningar och behov så att habiliteringspersonal vet vilka insatser som inledningsvis är mest viktiga och motiverande för barnen själva. WHO:s Internationella Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, versionen för barn och ungdom, ICFCY, definierar olika aspekter av barns och ungas hälsa och livssituation och utgör konceptuellt ramverk för arbetet. Vid tidigare prövningar har ICF-CY bedömts intressant för klinisk användning och visat att kartläggningar görs noggrannare och med ett signifikant ökat fokus på delaktighet och omgivningsfaktorer. Den har dock bedömts som alltför omfattande. För att öka användbarheten av klassifikationen i dagligt arbete, kan code sets med för olika ändamål. utvalda bråkdelar av ICF-CY kategorier användas. Fokus för detta avhandlingsarbete är att identifiera barns vanligaste vardagssituationer för att i ett senare arbete utveckla code sets med fokus på delaktighet i vardagssituationer.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 15:08 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

What role does social media use play in the youth mental health crisis? Researchers are trying to find out

Content, context and individual factors contribute to the effects of social media use, says research scientist David Bickham. While data shows potential harm from social media use, emerging research shows potential positive effects, and Bickham points out that there is a difference between the effects of watching TikTok videos and sending a direct message to a friend.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.