Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Fakta
Disputation

2011-10-21

Titel (eng)

Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities

Författare

Margareta Adolfsson

Handledare

Professor Mats Granlund, Lektor Mia Pless, Lektor Johan Malmqvist, Professor Rune J Simeonsson

Opponent

Senior researcher Christine Imms

Lärosäte

HJ – Högskolan i Jönköping

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelandet från Högskolan i Jönköping
Läs Skolportens intervju med Margareta Adolfsson

Svenskt abstrakt:

Denna sammanläggningsavhandling, som består av fyra delstudier, fokuserar på vardagliga livssituationer, det vill säga vardagssituationer, för barn och ungdomar. Grunden är att barn utvecklas genom att delta i aktiviteter som försiggår i de vanliga miljöer där barnen tillbringar sin vardag. Barn med funktionsnedsättning ska ges möjlighet att uttrycka sina önskningar och behov så att habiliteringspersonal vet vilka insatser som inledningsvis är mest viktiga och motiverande för barnen själva. WHO:s Internationella Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, versionen för barn och ungdom, ICFCY, definierar olika aspekter av barns och ungas hälsa och livssituation och utgör konceptuellt ramverk för arbetet. Vid tidigare prövningar har ICF-CY bedömts intressant för klinisk användning och visat att kartläggningar görs noggrannare och med ett signifikant ökat fokus på delaktighet och omgivningsfaktorer. Den har dock bedömts som alltför omfattande. För att öka användbarheten av klassifikationen i dagligt arbete, kan code sets med för olika ändamål. utvalda bråkdelar av ICF-CY kategorier användas. Fokus för detta avhandlingsarbete är att identifiera barns vanligaste vardagssituationer för att i ett senare arbete utveckla code sets med fokus på delaktighet i vardagssituationer.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 15:08 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

“Varje lärare kan inte pussla ihop sin egen verktygslåda”

Nu ska all undervisning på gymnasieskolan, vuxenutbildningen och universiteten ske på distans – en enorm omställning för Sveriges lärare. Vad ska de tänka på när lärmiljön blir digital? Skolporten har frågat forskaren Anna Åkerfeldt.

Organisera och undervisa på distans

Just nu får många elever undervisning på distans för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här hittar du som leder och organiserar skolan stöd för hur du kan organisera för undervisning på distans. Du som undervisar får stöd kring digitala arbetssätt och verktyg.

Specialpedagogik – verktyg och stöd

Här samlas länkar till olika aktörer som kan underlätta för lärande på distans och i kontakten med eleverna. Sidan uppdateras löpande.

Skola hemma

Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry och UR.

Tips, råd och stöd för dig som ska arbeta med skola överallt

Att under en längre tid undervisa elever som inte är på plats i klassrummet kan kännas ovant för många. Här kommer några tips som kan underlätta förberedelserna.