Hoppa till sidinnehåll

Återkoppling i interaktion: En studie av klassrumsbaserad bedömning i frisörutbildningen

Publicerad:2017-10-03
Uppdaterad:2017-11-14

Anna Öhman vill med sin avhandling bidra till ökad kunskap om hur återkoppling mellan lärare och elever kan förstås som sociala handlingar där varje deltagare bidrar i skapandet av ömsesidig respons.

Författare

Anna Öhman

Handledare

Professor Hector Pérez Prieto, Karlstads universitet Ph.D. Marie Tanner, Karlstads universitet

Opponent

Professor Christian Lundahl, Örebro Universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2017-10-13

Titel (se)

Återkoppling i interaktion: En studie av klassrumsbaserad bedömning i frisörutbildningen

Titel (eng)

Feedback in interaction : A study of classroom assessment in hairdressing education

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Återkoppling i interaktion: En studie av klassrumsbaserad bedömning i frisörutbildningen

Den här sammanläggningsavhandlingen handlar om återkoppling mellan lärare och elever i frisörutbildning. Med hjälp av videoinspelningar under pågående undervisning utforskas klassrumsbaserad bedömning och återkopplingspraktiker. Eleverna är dels nybörjare som arbetar på övningsdockor, dels elever i slutet av sin utbildning som tar emot kunder i sitt klassrum. Videoanalyserna ger möjlighet att få syn på multimodala aspekter av interaktionen och resultatet visar tydligt hur både kropp och material är viktiga resurser i deltagarnas samspel.

Avhandlingen visar genomgående hur bedömning och återkoppling utgår både från lärares professionella yrkeskunnande och från elevernas egna initiativ på specifika områden där något problem behöver redas ut i relation till deras pågående arbeten. Studiernas detaljerade analyser av deltagarnas multimodala interaktion synliggör hur bedömning och återkoppling kan förstås som sociala handlingar där tal, kropp och artefakter samordnas för att skapa gemensam förståelse och mening.

Avhandlingens bidrag riktar sig mot yrkesutbildning men även andra former för utbildning, eftersom bedömning och återkoppling praktiseras i varje klassrum och utbildningskontext. Avhandlingens delstudier ökar kunskapen om hur återkoppling kan förstås som sociala handlingar där varje deltagare bidrar i skapandet av ömsesidig respons. Att förstå interaktion som multimodal, synliggör hur återkoppling i pågående undervisning möjliggörs genom deltagande och samspel mellan lärare och elever.

 

Feedback in interaction : A study of classroom assessment in hairdressing education

The present dissertation concerns social organization of feedback in ongoing hairdressing education. The central aim is to explore feedback between teacher and student in multimodal interaction within classroom assessment, as co-production of action and student’s participation. Classroom assessment and feedback are understood as social actions situated in interaction.

The empirical data consists of video recordings from two vocational schools. From 31 hours of video material, selections of feedback interactions were made. At first, teacher and student communication in feedback cycles and loops was analysed from a social semiotic perspective. Secondly, examples of student initiated feedback loops were analysed from a conversation analytic perspective. Thirdly, a single case of a teacher and a student interacting through feedback related to creative subject content was analysed from a conversation analytic perspective.

The analyses show the importance of collaborative use of artefacts and embodied communication in the production of mutual understanding; opening for student initiatives in actions of assessment as well as feedback. Silence and body position were found to be important resources giving the student space to display concern. Participation in feedback practices within creative subject content emerged in a trajectory of problem detection to problem solving, resulting in tacit dimensions of hairdressers’ knowing made explicit.

The findings indicate the importance of taking a participatory perspective on multimodal interaction when exploring actions of assessment and feedback between teacher and student. This study shows how feedback is not only given from the teacher, but also locally produced as a collaborative practice between teachers and students, displaying tacit dimensions of professional knowledge and subject content.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev