Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Handledning viktig för blivande yrkeslärare

Publicerad:2018-02-26
Uppdaterad:2018-03-07
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Eivor Romar

Född 1954
Bor i Kronoby, Finland

Disputerade 2017-12-11
vid Åbo Akademi

Avhandling

Att förvärva yrkesläraridentitet. En fenomenografisk yrkespedagogisk studie av praktikhandledningens inflytande på yrkeslärarstuderandes identitetsutveckling.

Samspelet med handledaren kan hjälpa studenter som ska bli yrkeslärare att utveckla sin identitet. Det visar en avhandling av Eivor Romar.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– I mitt arbete som lärarutbildare och handledare till blivande yrkeslärare märkte jag att många studenter främst identifierade sig med ursprungsyrket, trots att de tänkte att de skulle bli lärare. Det fick mig att börja fundera på när man blir lärare, och hur lärarutbildningen kan stödja den utvecklingsprocessen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en undersökning om hur yrkeslärarstudenter upplever deras verksamhetsförlagda utbildning, VFU, och hur handledningen där påverkar utvecklingen av deras yrkesidentitet. Tidigare forskning visar att identiteten formas i samspel med andra och omgivningen, därför kan handledningen och handledaren vara viktig.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Diskussionen med handledare är ett centralt stödjande element som hjälper lärarstudenten att utveckla sin identitet. Man kan säga att handledningen stöder processen att utvecklas till lärare. Feedback och framför allt bekräftelse, är särskilt viktigt och stärker studentens självförtroende. Men det är inte alltid det sker någon utveckling hos studenten. Det kan bero på många olika faktorer, som personkemi eller att handledaren inte fått utbildning och är införstådd med vad uppdraget går ut på. Vissa studenter är inte heller beredda på att de behöver utvecklas.

Vad överraskade dig?

– Att det finns en genusaspekt också. Män visade sig ha större behov av feedback och handledning och hade i högre grad en blandad identitet, både som ämneskunniga och som lärare. Kvinnor däremot identifierade sig mer som lärare men behövde stöd för att utveckla sin självsäkerhet i yrket. Varför det är så vet jag inte, det skulle jag gärna vilja titta mer på.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag tänker framför allt på handledare på yrkesskolor, lärarutbildare och utbildningsplanerare. Men även studenter som vill förstå olika skeden av utbildningen och sin egen utveckling.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev