Hoppa till sidinnehåll

Att genuszappa på säker eller minerad mark. Hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv

Publicerad:2007-02-09
Uppdaterad:2012-05-02

Den traditionella undervisningen i hem- och konsumentkunskap är kvinnligt kodad, visar Monica Peterssons avhandling: det är säker mark för flickorna, minerad för pojkarna. Är du som kille för duktig kan ditt agerande uppfattas som omanligt och du riskerar att utsättas för kränkande kommentarer. Men rummets kodning tillåter eleverna att ändra beteende – när eleverna utmanades på kockduell blev kontexten plötsligt manligt kodad, och därmed säker mark även för pojkarna.

Författare

Monica Petersson

Handledare

Docent Marianne Pipping Ekström samt professor Inga Wernersson.

Opponent

Docent Päivi Palojoki, Dep. of Home Economics and Craft Science, University of Helsinki

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2007-02-16

Titel (se)

Att genuszappa på säker eller minerad mark. Hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv

Titel (eng)

Gender zapping on safe or mined ground. Home and consumer studies from a gender perspective.

Institution

Institutionen för mat, hälsa och miljö

Att genuszappa på säker eller minerad mark. Hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv

Studien fokuserar på genusordningar och interaktioner mellan flickor och pojkar i skolämnet hem- och konsumentkunskap under 2000-talets början, i en svensk skolkontext. Centralt för avhandlingen är ett könsperspektiv. Syftet med undersökningen var att undersöka hur genusordningar (åter)skapas i ett sammanhang som utgörs av hem- och konsumentkunskap, en kontext som har en traditionell stark kvinnlig genusifiering och där det samtidigt finns en uttalad strävan mot jämställdhet. Avhandlingens empiriska material består av 21 observationer dels från en fältstudie, dels från en processtudie som genomfördes inom ramen för den nationella utvärderingen av hem- och konsumentkunskap (NU-03). Totalt deltog 131 elever, 67 flickor och 64 pojkar, från årskurs åtta och nio.

De genusteoretiska modeller som prövades räckte inte till för den variation av könsmönster som uppvisades av eleverna och därför har studien även genererat två teoretiska modeller. Det visade sig vara svårt att utgå från den samhälleliga manliga normen som innebär en strukturerande könsmaktsordning där kvinnor som grupp är underordnade män. Ytterligare problem som framträdde handlade om de genusifierade värderingar som det biologiska könet, d.v.s. kategoriseringen kvinna och man är förknippade med. Begreppet biologiskt kön har därför problematiserats och definieras som den fysiska kroppen . Den modell som utvecklats benämns Genushanteringsmodellen och innebär en distinktion mellan genus och den fysiska kroppen. Motivet att avskilja genus från kroppen är att de utgör olika former. Genus är en föreställning, dvs. en icke-materiell form och den fysiska kroppen är en materiell form. Vidare har en teoretisk modell som bygger komponenter från skilda genusteorier utvecklats för att synliggöra hur elever manövrerar föreställningar i mötet med människor och i olika kontext som kan ha kvinnlig eller manlig genusifiering. Denna modell kallas Genusprocessen och innebär att skapa och navigera genus för att förhandla kön. Vidare har Webers idealtyp legat till grund för skapandet av Hyperkaraktär som används i avhandlingen för att identifiera olika kvaliteter hos elever som framträder i sociala interaktioner.

I studien har fyra hyperkaraktärer identifierats. Dessa är Clown, Duktordentlig, Marionett och Tapetblomma och här finns både flickor och pojkar representerade. Samma elev kan skifta hyperkaraktär beroende på kontext eller den gruppkonstellation eleven ingår i. De könsmönster som framträder i undersökningen som helhet visar på en dynamik vilken varierar såväl utifrån kön som på individnivå. Det som skiljer sig mellan flickor och pojkar är snarare utförandeformen än kön i sig och här finns olikheter inom respektive kön. Resultat visar också att elever skiftar rollkostym (föreställningar) beroende på kontext och situation. Detta benämns att genuszappa och innebär att elever förändrar de karaktärsdrag som representerar olika rollkostymer vid skilda tillfällen beroende på huruvida kontexten är kvinnligt eller manligt genusifierad. Beteckningarna säker eller minerad mark används för att symbolisera flickors och pojkars olika villkor i undervisningen. För flickor innebär de ordinarie lektionerna säker mark, medan pojkar befinner sig på minerad mark. Detta betyder att pojkar måste leva upp till den manliga normen och under inga omständigheter agera omanligt . För att kontexten i hem- och konsumentkunskap ska bli säker för pojkar krävs t.ex. en konkurrenssituation.

Gender zapping on safe or mined ground. Home and consumer studies from a gender perspective.

This study focuses on gender patterns in interactions between boys and girls in home and consumer studies, in a Swedish school context. The survey was conducted at the beginning of 2000, with a gender perspective as the main point of departure. The aim of the study was to investigate how gender orders are (re)created in the context of home and consumer studies, which traditionally has a strong female genderization, and where there is at the same time a definite strive towards gender equality. The empirical data in the thesis are based on 21 observations from home and consumer studies, in nine primary schools in the middle and west of Sweden. A total of 131 eighth and ninth class pupils participated, 64 boys and 67 girls. Data were selected from two different studies, a process study, which formed a part of the 2003 national evaluation of home and consumer studies, and a field study.

In spite of the variety of theories in the field of gender, there was a discrepancy between the gender theories applied and the empirical data. An additional difficulty was the fact that female and male sex, are associated with traditional values. Therefore, the concept of biological sex has been problematized and defined as the physical body . The distinction between gender as a belief and the physical body forms the basis of a principle that has been developed, the Gender handling procedure, which involves integration of the biological and social constructionist perspective. Furthermore, the Gender process is a theoretical model which has been developed. It deals with conceptions to manage gender and the purpose is to express how pupils act and react in response to the context and change their roles (i.e. beliefs) to suit female or male coded rooms. I have also been inspired by Weber s ideal types and use an instrument called hyper character to identify patterns of qualities in social situations.

The results show that pupils change their characters which represents the change of roles in different contexts and situations. The navigation of gender beliefs is called gender zapping . Four hyper characters, Clown, Marionette, Prudorderly and Wallpaper flower, representing different roles adopted by the pupils, were used to highlight some gender orders identified in the empirical data. When problematizing the traditional female genderization of the classroom, the definitions safe or mined ground, was used to describe the different conditions for boys and girls. For the boys, the ground is mined in ordinary home and consumer studies lessons. This means that they have to live up to the male norm of superiority, cannot be unmanly and on no account express femininity . These reactions appear to take place on an individual level and a boy s social position influences whether or not he is criticized. Girls cannot be reprimanded for being deviant, because they are already on safe ground, since the female norm applies in home and consumer studies, when the element of competition is lacking. But the context changed when the room became male coded by the introduction of an element of competition. Pupils assumed different roles and the boys were also allowed to behave according to the female norm, i.e. they were permitted to be diligent and orderly without being ridiculed. While the gender order control for the boys conflicts with the content of ordinary home and consumer studies lessons, it works in the same way for girls.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev