Hoppa till sidinnehåll

Att lära för livet hemma och i skolan: elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö

Publicerad:2008-02-13
Författare

Gun Åbacka

Handledare

Docent Arvid Treekrem, Åbo Akademi

Opponent

Professor Helena Shanahan, Göteborgs universitet.

Disputerat vid

ÅA – Åbo Akademi

Disputationsdag

2008-02-08

Titel (se)

Att lära för livet hemma och i skolan: elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö

Titel (eng)

Learning for life at home and in school. Pupils´ understanding of diet and health, consumption and private finances, as well as household and enwironment.

Institution

Pedagogiska fakulteten

Forskningsmiljö

Åbo – Åbo Akademi

Att lära för livet hemma och i skolan: elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö

Hemmiljön ger barn en känsla av delaktighet i hushållet. Därmed blir fostran i hemmiljön avgörande för undervisningen i huslig ekonomi. Enligt läroplanen ska skolan utveckla elevernas kunskaper, färdigheter och förhållningssätt på ett sätt som gynnar hälsan, privatekonomin, trivseln och tryggheten i närmiljön.

Syftet med studien är å ena sidan att undersöka hur individen fostrats i hemmet och i den omgivande miljön i fråga om kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt förmåga att sköta ett hem och tillvarata miljön. Å andra sidan innebär studien att utvärdera effekter av undervisningen i huslig ekonomi, årskurs 7, gällande dessa aspekter.

Läroplanen i huslig ekonomi bygger på en socialkonstruktivistisk kunskapsteori, dvs. att eleven själv skapar sin förståelse i växelverkan med omgivningen. Min empiriska studie vilar på denna inlärningsteori. Studiens metodologiska grundval är att elevernas egna uppfattningar av omvärlden ska stå i undersökningens fokus, dvs. ange studiens metodiska vägval. Detta innebär en fenomenografisk ansats som bygger på att kunskapen existerar i människors medvetande i form av upplevda erfarenheter. Datainsamlingen bygger på semistrukturerade intervjuer av 30 elever fördelade på två studiegrupper som intervjuades såväl före som efter undervisningen. Intervjumaterialet analyseras samt tolkas och resultaten presenteras i tabeller och löpande text.

Hemmiljön tycks fostra ett gediget kunnande hos de flesta elever i de två urvalen. Undervisningen påverkar i varierande grad beroende på det studerade temat. Måltidstraditioner är djupt rotade och svåra att förändra med hjälp av undervisning. Eleverna utvecklar hög medvetenhet om hälsosam kost i hemmiljön men saknar en gynnsam hälsoattityd om de ska äta utanför hemmet. Eleverna visar relativt hög beredskap när det gäller konsumtion i hushållet och undervisningen påverkar deras attityder till gynnsam konsumtion.

Både fostran och undervisning behöver enligt studien en stark och medveten fokus på hushåll som inte är naturanpassat och där livsstilen är ohållbar. Eleverna grundar ofta sina uppfattningar på ett bekvämlighetsperspektiv som åsidosätter dagens överlevnadsperspektiv. Utfallet av undervisningen antyder ett samband mellan lärarens pedagogiska tänkande och den valda undervisningsdidaktiken.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev