2016-01-12 10:23  1062 Dela:

Att skapa framtid. En analys av interaktionen i studie- och yrkesvägledande samtal med unga i migration

Vägledande samtal kan både bidra till och begränsa elever i migrations möjligheter att skapa mening om framtiden. Det visar Åsa Sundelin i sin avhandling om vilka förutsättningar för att forma framtiden som människor i migration erbjuds i studie- och yrkesvägledande samtal.

Fakta
Disputation

2016-01-28

Titel (sv)

Att skapa framtid. En analys av interaktionen i studie- och yrkesvägledande samtal med unga i migration

Titel (eng)

An analysis of interaction in career counselling conversations with young migrants

Författare

Åsa Sundelin

Handledare

Professor Boel Englund, Stockholms universitet, Fredrik Hertzberg, Stockholms universitet

Opponent

Docent Stefan Lund, Linnéuniversitetet.

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Åsa Sundelin

Svenskt abstrakt:

Studien adresserar frågan om vilka förutsättningar för att forma framtiden som människor i migration erbjuds i studie- och yrkesvägledande samtal. Studiens syfte har varit att belysa hur mening om framtid formas i samtal med unga nyanlända vägledningssökande. För att besvara studiens frågor har samtal i gymnasieskolans Språkintroduktion studerats med avseende på interaktionen mellan studie- och yrkesvägledare och nyanlända elever.

Fem elever och fem vägledare har följts genom ljudinspelning av samtal, observationer samt medforskande intervjuer. Eleverna är mellan 17 och 19 år, varav tre är män och två kvinnor. Studien tar sin utgångspunkt i en dialogisk teoriram och samtalen har analyserats med begreppen kommunikativa projekt och strategier med ambitionen att fånga och belysa samspelet i dessa samtal.

Resultatet visar hur vägledande samtal både kan bidra till och begränsa elever i migrations möjligheter att skapa mening om framtiden. Vägledande samtal med individer i migration framstår sammantaget som mer oförutsägbara och komplexa än med vägledningssökande som har svensk skolbakgrund.

Samtalen tar form genom att deltagarna samhandlar i ett komplicerat samspel. Makt växer fram i samtalens interaktion men där utvecklas både motstånd och maktlöshet. Interaktionen är dynamisk och varierar med deltagarna och de institutionella ramarna och det är med studiens ansats och begränsade material svårt att med bestämdhet dra slutsatser men resultatet antyder att vägledares samtalsstrategier tillsammans med goda institutionella förutsättningar bidrar till att samtalen i högre utsträckning får en vägledande och utbildande funktion för eleverna.

Sidan publicerades 2016-01-12 10:23 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2016-02-15 11:03 av Susanne Sawander


Relaterat

Samarbete viktigare än språket för förståelse

Hur gör andraspråkstalare och studievägledare för att förstå varandra i vägledningssamtal? Det har Karin Sheikhi har undersökt. ”Jag hade förväntat mig att hitta mer problem i samtalen, men det har visat sig att man kan prata om svåra saker med hjälp av bådas insatser”, säger forskaren.

Många vet inte vad de vill

För gymnasiets avgångselever finns ett gigantiskt informationsutbud när det gäller deras framtida studie- och karriärsval. Frances Hultgren har sett hur och i vilken grad ungdomarna använder informationen. Något som delvis hänger ihop med deras egna intressen och vilket stöd de har hemifrån.

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Vilken skola vill vi ha?

I Sverige har vi backat från inkludering som politiskt mål, medan andra länder ser inkludering som ett sätt att motverka extremism och polarisering i samhället. Det menar Gunnlaugur Magnússon, docent och utbildningsforskare vid Uppsala universitet, som intervjuas i Skolportens magasin.

Konkret digitalisering

Skapandet av en tillgänglig lärmiljö är det viktigaste syftet med digitaliseringen, enligt författarna av boken Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla. 

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”

Katederundervisning och elevcentrerad undervisning ställs ofta mot varandra. I en ny forskningssammanställning visar Skolforskningsinstitutet att dessa perspektiv kan vara mer eller mindre lämpliga i olika undervisningssituationer och för olika elever i en och samma klass.

Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner

Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och tankarna publicerade i en internationell tidskrift.

Är du lönsam, lille vän?

Systemskiftet i svensk skola har skett på tre plan; ekonomiskt, organisatoriskt och genom en pedagogisk decentralisering. Det hävdar sociologen och före detta aktivisten Majsa Allelin i en avhandling där hon menar att skolans lönsamhet ­hamnat helt i fokus.