Att utveckla mellanstadieelevers kritiska och temporala tänkande: En lärandeverksamhetsteoretisk studie rörande hållbar utveckling

Henning Bengtsson har undersökt en undervisningspraktik om hållbar utveckling och vad som kan stödja ett gemensamt arbete mellan lärare och elever i årskurs 4.

Fakta
Disputation

2021-04-30

Titel (sv)

Att utveckla mellanstadieelevers kritiska och temporala tänkande: En lärandeverksamhetsteoretisk studie rörande hållbar utveckling

Titel (eng)

Developing the critical and temporal thinking of middle school students : A study on learning activity theory in relation to sustainable development

Författare

Henning Bengtsson

Handledare

Professor Inger Eriksson, Stockholms universitet Professor Cecilia Lundholm, Stockholms universitet

Opponent

Professor Johan Öhman, Örebro universitet

Institution

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Abstract in English:

The aim of the study is to investigate what critical and temporal thinking can mean for younger students (aged 9-10) that requires the adoption of various perspectives in the context of sustainable urban planning, and how such knowing can be orchestrated in joint theoretical exploration work. A particular area of interest is the concept of contradictions (as used in activity theory) as a potential didactic tool for the subject, i.e. in what way it can be a driver for students and teachers to jointly identify problems, explore knowledge content with different tools (learning models) and discuss possible creative solutions to environmental and sustainability issues.

This study used the learning study research approach. In collaboration with teachers, lessons were designed, analysed and evaluated to extract knowledge through the iterative process that characterises this approach. The design of the research lessons was structured in accordance with Davydov’s theory of learning activity. The students’ experiences were analysed phenomenographically and the analysis of the lessons was guided by Engeström and Sannino’s conceptual tools for how contradictions can manifest themselves (such as in dilemmas, conflicts and double-binds).

The results of the study include phenomenographical descriptions of what it means to know how to use a natural site for sustainable urban planning, and what critical aspects students need to be able to discern in order to be competent to participate in such a practice. The results also show that the way contradictions are manifested in joint work (involving teachers and students) affects the form of practice that develops and the opportunities for students to jointly make the problem their own and explore the complexity of sustainable urban planning using mediating tools (learning models).

The discussion highlights how the results of the study can be used as tools for designing, implementing and evaluating teaching, and, more broadly, the results are reflected in ways in which the task used in the research lessons can be developed.

Sidan publicerades 2021-04-14 13:51 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2021-04-20 16:06 av Susanne Sawander


Relaterat

Undervisning i naturen väcker elevers intresse för växter och miljöfrågor

Elever som får vara i ute i naturen får ett ökat intresse för träd och växter och ett större engagemang för miljöfrågor. Det visar Margaretha Häggströms forskning om barns relationer till skogsmiljöer.

Tvärdisciplinär studie om lärande för hållbar utveckling

Anna Mogren har forskat om vilka grundläggande förutsättningar som behövs i en organisation och i ett ledarskap för att skapa lärande för hållbar utveckling. En av de avgörande principerna är en gemensam pedagogisk idé.

Slöjd Webbkonferens

Välkommen till Skolportens årliga konferens för slöjdlärare! Ta del av föreläsningar som bjuder på aktuell forskning och exempel från praktiken som vi hoppas ska inspirera och ge ämnesfördjupning till din undervisning.

Engelska för låg- och mellanstadiet Webbkonferens

Nu med kampanjpris! Ange kod SISTA MINUTEN för 15% rabatt! Konferensen som är skräddarsydd för dig som undervisar i engelska i de lägre årskurserna. Här erbjuds aktuell ämnesdidaktisk forskning, samt praktiska verktyg och gott om språklig input.

Skolportens digitala kurser
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Flickors rop på hjälp

Flickor med adhd och autism osynliggörs. De får diagnos senare än ­pojkar och dålig respons när de själva söker hjälp. Psykologen Maria Bühler upprörs över deras ­långvariga psykiska lidande.

Samsyn ger tryggare skoldag

Fyra grundskolor i Tranemo kommun har utvecklat ett gemensamt arbetssätt för mindre stress och mer glädje. Nya pedagogiska verktyg, tydliga strukturer och rutiner gör skoldagen tryggare för alla.

Stort tapp för elevernas inlärning under pandemins skolstängningar

Elever i grundskolan lärde sig lite eller ingenting när de studerade hemma under den tid skolan var stängd på grund av coronapandemin. Det visar en ny studie från forskare på Institutet för social forskning vid Stockholms universitet och University of Oxford som jämfört nederländska elevers skolresultat med tidigare år. Eleverna som drabbades värst var de med lägre utbildade föräldrar.

Godtycklighet i litteraturundervisningen hotar läsupplevelsen

Undervisningen av skönlitteratur på gymnasiet präglas i stor utsträckning av mätbarhet och enskilda lärares prioriteringar. Utrymmet för elevens läsupplevelse är beroende av individuella lärarinitiativ snarare än centrala styrdokument. Det visar en avhandling av Spoke Wintersparv vid Umeå universitet, som undersöker läsupplevelsens roll i litteraturundervisningen.

Elevstöd – ett action-jobb!

Snapchat, bil och tillgång till en lägenhet är några av framgångsfaktorerna i arbetet med att få hemmasittande elever på introduktionsprogrammet i Sundsvall, ofta med multidiagnosproblematik, att inte bara komma till skolan utan också få upp betygen.