Hoppa till sidinnehåll
Hem, kultur, omvärld

Barn i rörelse: Om förutsättningar för utveckling i alternativa (?) idrottsaktiviteter

Publicerad:2021-09-13

Johan Högmans forskning visar att det finns stora utmaningar att utforma verksamheter som utvecklar ett intresse för fysisk aktivitet bland de barn som behöver det mest. 

Författare

Johan Högman

Handledare

Christian Augustsson, Karlstads universitet Pernilla Hedström, Karlstads universitet Annica Löfdahl, Karlstads universitet

Opponent

Professor Johan Norberg, Malmö universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2021-09-24

Titel (se)

Barn i rörelse: Om förutsättningar för utveckling i alternativa (?) idrottsaktiviteter

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Barn i rörelse: Om förutsättningar för utveckling i alternativa (?) idrottsaktiviteter

Den här avhandlingen handlar om vårt samhälles strävan att finna nya, alternativa, vägar för att fler barn ska bli mer fysiskt aktiva. Den fokuserar på det som kallas alternativa idrottsaktiviteter och hur sådana aktiviteter kan utveckla barns intresse för fysisk aktivitet. I centrum för arbetet står barnen och deras syn på rörelse.

Med utgångspunkt i barns egna röster undersöks verksamheter där barn provar idrotter, deltar i rörelseaktiviteter och organiserar egna idrottsaktiviteter. Genom barnens berättelser om fysisk aktivitet i vardagen utforskas de aspekter som framstår som betydelsefulla i barnens ögon. Resultaten som framkommer i avhandlingen tyder på att det finns stora utmaningar att utforma verksamheter som utvecklar ett intresse för fysisk aktivitet bland de barn som behöver det mest.

Barn i rörelse är en resurs för dig som arbetar med att främja barns fysiska aktivitet eller är intresserad av idrott och rörelse från ett hälsofrämjande perspektiv.

Johan Högman är doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning mot idrottsvetenskap vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Han är även verksam som adjunkt och har tidigare arbetat i kommunala organisationer med idrottsutveckling med fokus på barn och unga.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev