Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Barns övergångar till och från förskoleklass. Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter

Publicerad:2014-09-09
Uppdaterad:2014-12-09

Helena Ackesjö har i sin avhandling undersökt övergångar mellan förskola, förskoleklass och skola utifrån barnens perspektiv.

Författare

Helena Ackesjö

Handledare

Docent Per Lindqvist, Linnéuniversitetet, Professor Eva Johansson, universitetet i Stavanger

Disputerat vid

Linnéuniversitetet

Disputationsdag

2014-09-12

Titel (se)

Barns övergångar till och från förskoleklass. Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter

Titel (eng)

Children’s transitions to and from preschool class. Borders, identities and (dis-)continuities

Institution

Institutionen för pedagogik

Barns övergångar till och från förskoleklass. Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter

Det övergripande syftet med avhandlingen är att skapa kunskap om hur övergångarna till och från förskoleklass beskrivs och förstås ur barns perspektiv. Tidigare forskning har indikerat att övergångar mellan skolformer kan vara problematiska och hotfulla för barn. Av denna anledning finns en strävan att underlätta och mjuka upp övergångarna, något som också indikerar aspekter av kontinuitet. Av intresse för denna studie är därför att skapa kunskap om barns perspektiv på kontinuiteter; vilka former av kontinuitet och diskontinuitet barnen ger uttryck för i övergångarna och på vilket sätt.

Övergångar betraktas teoretiskt som sociala processer som konstrueras, delas och rekonstrueras tillsammans med andra. I dessa processer konstruerar och markerar barnen gränser genom tal och handling. Deras gränsmarkeringar (exempelvis uttryck för likheter och/eller skillnader mellan olika gemenskaper och mellan olika skolformer) blir också en del av barnens identitetskonstruktioner.

Avhandlingen består av tre artiklar. Det empiriska materialet är konstruerat i ett longitudinell etnografiskt inspirerat fältarbete där en grupp barn har följts under 18 månader i två övergångar mellan tre skolformer (förskola, förskoleklass och skola). Empirin består bland annat av videofilmade observationer, samtal, teckningar, fotografier och fältanteckningar.

En konklusion är att om vi vill undersöka barns övergångar mellan skolformer räcker det inte att rikta uppmärksamheten mot policy, läroplaner eller ens lärares mål och ambitioner. Barns perspektiv behöver höras om vi vill underlätta eller förenkla övergångarna. Resultaten visar att övergångar mellan skolformer handlar om utmaningar, möjligheter och begränsningar, om förändringar och bevaranden, och trygghet och risktagande men också om att göra gränser mellan skolformer tydliga för att markera mötet med något nytt. Genom barnens berättelser har kunskap kunnat skapas om vilka möjligheter övergångar erbjuder, men också hur och när övergångar anses bli hotfulla eller svåra att tolka för barnen. Studien beskriver hur kontinuitetsbegreppet kan beskrivas och förstås. I resultaten framkommer barnens perspektiv på när kontinuitet i övergångar är nödvändigt men också när diskontinuitet mellan skolformer kan vara mer önskvärt för att markera gränser mellan skolformer.

Children’s transitions to and from preschool class. Borders, identities and (dis-)continuities

The overall aim of this study is to gain knowledge of how the transitions to and from preschool class are described and understood by children. Previous research has indicated that transitions between different school forms can be seen as both problematic and threatening. Transitions should be facilitated and ”smooth”, something that indicates that continuity is important. Of interest for this study is to gain knowledge of children’s perspective of continuities: which continuities and discontinuities children express in transitions. Transitions are theoretically considered as social processes that are constructed, shared and reconstructed together with others. In these processes, children mark and construct borders through speech and action. Their border markings (for example, expression of differences and/or similarities between different communities and between different school forms) also become part of a child’s identity constructions. The thesis is based upon the research described in three articles. The empirical data underlying these studies was constructed in a longitudinal ethnographic inspired field work where children have been observed in two transitions between three different school forms: preschool, preschool class and compulsory school. Results suggest that from children’s perspectives the transitions between different school forms contain challenges, opportunities, limitations, changes and preservation. However, the transitions also involve expressions concerning security, risk-taking and include visual markings between the different school forms. One of the conclusions that can be drawn from this work is that it isn’t enough to turn to policy level, such as curricula or even teachers’ aims or aspirations to facilitate these transitions. The child’s perspectives need to be taken into account. Through children’s narratives, we have gained knowledge about the opportunities transitions can offer, but also how transitions can be considered as threats or be difficult to interpret for children. This study has also increased our understanding of the importance of continuity as well as discontinuity to mark borders between different school forms.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev