Bedömningsmakten: berättelser om stat, lärare och elev, 1960-1995
Pär Widén
LiU – Linköpings universitet
2010-06-04
Bedömningsmakten : berättelser om stat, lärare och elev, 1960-1995
Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Bedömningsmakten : berättelser om stat, lärare och elev, 1960-1995
Avhandlingen handlar om hur bedömningssystemet i bred bemärkelse presenterades i betygsdebatten i samband de politiska besluten om betygssystemet för gymnasiet mellan 1960 och 1995. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i de berättelser som konstruerades under perioden. Syftet är att spåra och tolka förändringar i berättelserna om bedömning i anslutning till det politiska projektet att demokratisera och individualisera skolsystemet. Fokus är särskilt riktat mot de bedömningstekniker och innebörder för relationen mellan stat, lärare och elever som aktualiserades i samband med de två gymnasiereformerna. Härigenom synliggörs en viktig definitionskamp om statens förhållande till individen – lärare och elever – och hur makten i den nya enhetliga och demokratiska gymnasieskolan skulle förstås och organiseras. Avhandlingen pekar också på hur berättelser konkurrerar och hur en berättelse kan ges olika innebörder i förhållande till det politiska projektet att skapa en skola som tar till vara elevernas demokratiska möjligheter och lika villkor.
Relaterade länkar

Svenska för högstadiet och gymnasiet
Åk 7–Vux Perspektiv på samernas historia
Åk 7–Vux 
