Hoppa till sidinnehåll

Bedömningsmakten: berättelser om stat, lärare och elev, 1960-1995

Publicerad:2010-05-28
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Pär Widén

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2010-06-04

Titel (se)

Bedömningsmakten : berättelser om stat, lärare och elev, 1960-1995

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Bedömningsmakten : berättelser om stat, lärare och elev, 1960-1995

Avhandlingen handlar om hur bedömningssystemet i bred bemärkelse presenterades i betygsdebatten i samband de politiska besluten om betygssystemet för gymnasiet mellan 1960 och 1995. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i de berättelser som konstruerades under perioden. Syftet är att spåra och tolka förändringar i berättelserna om bedömning i anslutning till det politiska projektet att demokratisera och individualisera skolsystemet. Fokus är särskilt riktat mot de bedömningstekniker och innebörder för relationen mellan stat, lärare och elever som aktualiserades i samband med de två gymnasiereformerna. Härigenom synliggörs en viktig definitionskamp om statens förhållande till individen – lärare och elever – och hur makten i den nya enhetliga och demokratiska gymnasieskolan skulle förstås och organiseras. Avhandlingen pekar också på hur berättelser konkurrerar och hur en berättelse kan ges olika innebörder i förhållande till det politiska projektet att skapa en skola som tar till vara elevernas demokratiska möjligheter och lika villkor.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev