Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults

Helena Colliander har utforskat vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning.

Fakta
Disputation

2018-05-18

Titel (sv)

Att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning

Titel (eng)

Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults

Författare

Helena Colliander

Handledare

Professor Per Andersson, Linköpings universitet. Song Ee Ahn, Linköpings universitet

Opponent

Docent Annelie Frelin, Högskolan i Gävle

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande

Lärosäte

Linköpings universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Helena Colliander

Svenskt abstrakt:

Syftet med den här avhandlingen är att utforska vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning. Med hjälp av situerat lärande som övergripande teoretiskt perspektiv, och några av Bourdieus begrepp som kompletterande tankeverktyg, analyseras hur den professionella identiteten för den här lärargruppen kan förstås utifrån deras medlemskap i olika professionella praktikgemenskaper. Denna empiriska studie är baserad på data från observationer och semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att lärare konstruerar sin professionella identitet i relation till sina deltagares särart, d.v.s. kombinationen av att dessa är kortutbildade vuxna som ska lära sig grundläggande litteracitet och ett andraspråk, samtidigt som de etablerar sig i ett nytt samhälle. Detta ses t.ex. i lärarnas undervisning, i hur de tar till vara på möjligheter till lärande och bemöter förändringar. Resultatet illustrerar också att även om vissa perioder betyder mer för deras yrkesidentitet så är denna något som utvecklas hela tiden. Detta sker i många olika praktikgemenskaper parallellt. Undervisningspraktiken är den mest centrala, men i övrigt varierar betydelsen av de olika praktikerna från lärare till lärare. Läraridentiteten formas också av olika maktaspekter. Samhälleliga krafter, liksom ens egen position i de olika gemenskaper som finns inom andraspråks- och vuxenutbildning, bidrar till formandet av den.

Sidan publicerades 2018-05-02 08:42 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-06-07 11:08 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser