Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Berättelseskrivande i skolan: Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande

Publicerad:2018-08-06
Uppdaterad:2019-01-25

Vad behöver 9–10-åringar erfara för att kunna skriva berättelser med ett välutvecklat händelseförlopp? Det är en av frågorna som Anja Thorsten utforskar i sin avhandling.

Författare

Anja Thorsten

Handledare

Professor Katarina Eriksson Barajas, Linköpings universitet Universitetslektor Eva Wennås-Brante,Malmö Universitet

Opponent

Professor Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2018-08-31

Titel (se)

Berättelseskrivande i skolan: Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande

Titel (eng)

Story-Writing in school : To study, describe and develop a knowing

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik

Berättelseskrivande i skolan: Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande

Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur kunnandet att skriva berättelser kan bli undervisningsbart. Detta belyses ur två infallsvinklar, svenskdidaktiskt och metodologiskt. Avhandlingens empiriska underlag består av elevintervjuer, filmade lektioner, elevtexter, fältanteckningar, mötesprotokoll och reflektionsanteckningar som samlades in under genomförandet av en Learning study om berättelseskrivande i årskurs 3 och 4. I en Learning study undersöker en forskargrupp, med forskande lärare, iterativt hur undervisningen kan läggas upp för att eleverna ska utveckla ett avsett kunnande.

Med hjälp av narratologi, fenomenografi och variationsteori analyserades elevers kunnande, elevers lärande och undervisningen. Resultatet visar att när kunnandet att skriva berättelser ska göras undervisningsbart, behöver eleverna få möjlighet att urskilja (a) vad ett läsarperspektiv innebär samt (b) hur berättelsers struktur kan byggas upp med problem och lösning. Dessa båda aspekter specificeras i några andra aspekter, till exempel det utrymme olika delar i berättelsen får samt övergångarna mellan berättelsens ingående delar. I den här avhandlingen analyseras också hur lärares erfarenhetsbaserade kunskap samverkar med variationsteori i en Learning study, med utgångspunkt i Polanyis begrepp tyst kunskap och teoretiska resonemang om hur erfarenhet påverkar hantering, tolkning och bedömning av yrkesspecifika situationer. Resultatet visar att när lärares erfarenhet och variationsteorin kombineras i en iterativ modell finns förutsättningar för en kunskapsgenererande forskningsprocess. Lärarnas erfarenhetsbaserade kunskap påverkar valet av forskningsområde och gör att fokus riktas mot relevanta delar i analysprocessen. Variationsteorin bidrar med teoretiska redskap i analysen och leder till att lärandeobjektets innebörd och synliggörande är i fokus i hela processen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Elevhälsa

Skolportens fortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat symptomnätverk, krisstödsarbete och giftig maskulinitet. Du får även lyssna till utredaren av regeringens nya elevhälsoutredning. Delta på plats i Stockholm 3–4 december eller via webbkonferensen 12 december–16 januari!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
3–4 dec
Digital temaföreläsning

Hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan

Två digitala temaföreläsningar om hur vi möter hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan, 15 sept–20 okt. Arbeta enskilt eller med kollegor, där ni processar innehållet och kopplar det till er verksamhet. Är ni 5 personer eller fler? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
15 sep – 20 okt