Bland stenyxor och tv-spel: Om barn, historisk tid och när unga blir delaktiga i historiekulturen

Joel Rudnert har i sin avhandling undersökt de processer genom vilka barn blir allt mer delaktiga i historiekulturen och hur barn utvecklar förmågan att orientera sig i historisk tid.

Fakta
Disputation

2019-02-22

Titel (sv)

Bland stenyxor och tv-spel: Om barn, historisk tid och när unga blir delaktiga i historiekulturen

Författare

Joel Rudnert

Handledare

Professor Per Eliasson, Malmö universitet Bim Riddersporre, Malmö universitet Professor Ulf Zander, Lunds universitet

Opponent

Docent Johan Samuelsson, Karlstads universitet

Lärosäte

Malmö universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Joel Rudnert

Abstract in English:

The purpose of this dissertation is to investigate the processes through which children become increasingly involved in historical culture. It does this by examining how children develop thinking in historical time. Historical time is defined in the thesis using Ricoeur’s theory of three intellectual tools with which perceived and physical time is bridged. These tools are the calendar, generation and the trace. Using, among other things, Vygotsky’s theory of cultural tools, Ricoeur’s theory was operationalized, and was tested against an empirical material. The empirical material was collected from videotaped conversations with children between the ages of four and twelve, in focus groups. A total of 136 children from schools in Malmo participated. The study is concentrated on a number of historical objects such as Stone Age axes, as well as modern objects such as mobile phones. In one of the three studies, a timeline was introduced into the situation in order to examine the impact of an important cultural tool. The results show that the children became increasingly involved in the history culture by acquiring the investigated cultural tools. With the help of calendar time, the children became better at relating the historical objects to history. With the help of the concept of generation, the children had the opportunity to relate the historical objects to their own lives, but also a tool that helped them decenter in time. The children decentered in time by adopting historical perspectives for past generations, but also for future generations. Finally, the trace can be regarded as a cultural schema that the children used to tie the presence of the historical objects in the present with the contemporary context in which they were part in the past. Through the use of the three tools calendar, generation and the trace, the children became better at orienting themselves in historical time and in this way they became increasingly more competent participants in the history culture.

Sidan publicerades 2019-01-29 12:02 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-05-07 17:00 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Evolution: as a religious professor of science education, we need to rethink how we teach it

It is not for educators to forcefully convert doubters into accepting evolution, but to build an inclusive classroom that respects religious students’ beliefs.

A strong finish to the school year

Smart ideas for keeping students engaged as summer arrives.

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

What’s the right age to quit maths?

Unlike in many other countries, young people in the US must take maths until they leave school. Now arts students in New York are staging a rebellion over it. So what is the right time to quit studying maths?