2011-10-20 00:00  1420 Dela:

Clio räddar världen: En analys av argumentationen för historieämnets ställning i det svenska skolsystemet i Historielärarnas Förenings Årsskrift, 1942-2004

Fakta
Disputation

2011-10-28

Titel (sv)

Clio räddar världen: En analys av argumentationen för historieämnets ställning i det svenska skolsystemet i Historielärarnas Förenings Årsskrift, 1942-2004

Författare

Mikael Hallenius

Handledare

Professor Lars Petterson, Professor Anna Götlind

Opponent

Lektor Johan Samuelsson

Institution

Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Lärosäte

UmU – Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande Umeå universitet
Läs Skolportens intervju med Mikael Hallenius

Svenskt abstrakt:

I Sverige har under 1900-talet historieämnets plats i utbildningen ständigt varit föremål för diskussion. Argument för och emot ämnet har duggat tätt både i massmedia och i den politiska debatten. Inom skolväsendet har historieämnets timantal på schemat stadigt minskat sedan 1940-talet. Många av dessa aspekter har belysts i den hittillsvarande historiedidaktiska forskningen. När Mikael Hallenius i denna avhandling studerar argumentationen för historieämnets ställning i det svenska skolsystemet, är det Historielärarnas Förenings Årsskrift som står i fokus för intresset.

Studien är en argumentationsanalys och sträcker sig från 1942 då årsskriften börjar publiceras och går fram till 2004 då riksdagen beslutade att historieämnet skulle bli kärnämne. Framställningen struktureras med tre ledmotiv som hämtas ur den historiedidaktiska forskningen. I materialgenomgången uppmärksammas först historieämnets relation till akademin. Sedan behandlas historieämnets samhällsorienterande potential. Sist undersöks föreställningar om fredsfostran genom historieämnet. För att ytterligare synliggöra positioner i argumentationen har ett utbildningsfilosofiskt perspektiv använts. Den teoretiska utgångspunkten är att argumentationen för historieämnets ställning i skolan kan betraktas och studeras som olika försök att ta ett utbildningsfilosofiskt tolkningsutrymme i anspråk. I det avslutande kapitlet argumenterar författaren för uppfattningen att historieämnets legitimitet, inom ramen för Historielärarnas Förenings Årsskrift, har hävdats med hjälp av anspråk som kan betraktas som religiösa till sin karaktär. Inte minst med tanke på att det idag talas om religionernas återkomst i det offentliga och det mångreligiösa klassrummet, är det viktigt att pröva om det inte går att revidera bilderna av 1900-talets svenska sekulära samhället, fritt från alla former av religiösa inslag.

Sidan publicerades 2011-10-20 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 15:09 av John Miller


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Att som rektor leda skollogopeder

Att ha en egen skollogoped på skolan är relativt ovanligt. Men på Sofielundsskolan finns det tre. ”Det är en ofantlig tillgång. Den kunskapen som de har är något som skolan absolut behöver och jag tror inte man riktigt kan förstå det förrän man har vågat att anställa någon i en ren logopedroll”, säger Malin Pantzar, rektor.

How schools can build physical activity into classroom instruction

Teachers can build brief stretching or exercise breaks into virtual classes to improve concentration, academic performance and social and emotional health, while decreasing behavioral issues, says Kate Holmes of Springboard to Active Schools.

Entusiasm höjer barns betyg – om den är äkta

När föräldrar och lärare brinner för vetenskap och matte tycks elevernas betyg inom dessa ämnen bli bättre, visar en ny studie. Egentligen handlar allt om motivation.

Språkforskare: Engelska i skolan riskerar att göra undervisningen torftig

Skolor försöker locka nya elever genom att byta till en ”internationell profil” och börja undervisa helt vanliga skolämnen på engelska. Frågan är vad som händer med elevernas prestationer. ”Risken är att det påverkar deras framtida akademiska karriär negativt”, säger språkforskaren Helena Reierstam

Så ökar elevers lärande med STL

STL – att skriva till sig lärande – främjar elevers inlärning mycket tack vare elevers återkoppling till varandra i det digitala skrivandet. Men också på grund av det kollegiala lärandet mellan pedagogerna. ”Eleverna befäster kunskaper genom skrivandet. Det är den stora vinsten och att det är ett språkutvecklande arbetssätt, säger läraren Kristin Quist.