Closing the Gap: How an Adaptive Behavioral Based Program on a Tablet Can Help Low Performing Children Catch Up in Math: a Randomized Placebo Controlled Study

Martin Hassler Hallstedt har undersökt om träning med hjälp av en matteapp kan leda till bättre matematikkunskaper och hjälpa svagpresterande elever.

Fakta
Disputation

2018-02-16

Titel (eng)

Closing the Gap: How an Adaptive Behavioral Based Program on a Tablet Can Help Low Performing Children Catch Up in Math: a Randomized Placebo Controlled Study

Författare

Martin Hassler Hallstedt

Handledare

Professor Ata Ghaderi, Karolinska Institutet Professor Tomas Furmark, Uppsala universitet

Opponent

Professor Nancy Jordan, University of Delaware, USA

Institution

Institutionen för psykologi

Lärosäte

Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Martin Hassler Hallstedt

Abstract in English:

Early mathematic skills have a substantial impact on later school achievement. Children with poor school achievement are at risk for adverse consequences later in life. Math competencies also have consequences for the economy at large because societies are becoming increasingly dependent on skill sets including mathematics. Proficiency with basic arithmetic, also known as math fact (i.e., 3+8, 12-3), is considered to be a critical early math skill. Intervention research in mathematics have demonstrated that math fact deficits among students with low math performance can be improved with additional targeted, non- technological interventions (i.e., small-group tutoring).

The aim of the present thesis was to investigate the effect, using a randomized placebo controlled design, of addititional adaptive, behavioral based, math training on a tablet on low performing second graders. The first study (study I), investigated if arithmetic skills could be assessed in a reliable and valid way on tablet. The examination showed that arithmetic scales could be transferred from paper-based tests to tablet with comparable psychometric properties, although not for a pictorial scale, and that separate norms are needed for tablet. Study II demonstrated that training on a tablet, for on average 19 hours across 20 weeks, improved basic arithmetic skills after training in the math conditions compared to control/ placebo conditions. The effects were medium sized at post assessment. There was a fadeout of effects at 6 months follow-up, where small effects were shown, and the effects decreased further at 12 months follow-up. Children with lower non-verbal IQ seemed to gain significantly more at follow- ups than children with higher non-verbal IQ. The study found no additional effects of combining working memory training and math training. Study III, using a machine learning analysis, found that children demonstrating a positive response at 6 months follow-up were characterized by having completed 90 % or more of the math program at the default level, in combination with having a fairly favorable socioeconomic background.

In summation, this work demonstrates how an adaptive behavioral based program on a tablet can help low performing children improve critical early math skills.

Sidan publicerades 2018-05-22 10:21 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-03-18 15:09 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Att lära genom att skriva

I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Betyg i årskurs 4 kan få elever att ge upp

I höst kan alla skolor som vill, ge betyg redan i årskurs fyra. Men forskare varnar för reformen: betyg får svaga elever att ge upp, tar viktig tid från undervisningen och kan öka skolsegregationen. Det finns heller inga belägg för att betyg sporrar tioåringar att prestera bättre i skolan.

Forskare: Stöd pojkar mer i skolan

Att pojkar halkar efter flickor i betyg har inget att göra med maskulina antiplugg-ideal. Istället är pojkar ofta präglade av en rädsla för att misslyckas som kan leda till att de inte ens försöker klara skoluppgifterna. Det menar forskaren Fredrik Zimmerman.

Ny forskning: Æstetisk undervisning i udskolingen reducerer elevers stress

Et norsk studie har undersøgt virkningen af brede billedkunstneriske og musiske udtryksformer ud til de mere teoretiske fag som matematik og samfundsfag i udskolingen. Udover motivation og glæde var den gennemgående tilbagemelding fra eleverne klart mindre negativ stress.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer