Dela:

Curriculum in the Era of Global Development – Historical Legacies and Contemporary Approaches

Fakta
Disputation

2012-01-11

Titel (eng)

Curriculum in the Era of Global Development – Historical Legacies and Contemporary Approaches

Författare

Beniamin Knutsson

Handledare

Professor Lars Gunnarsson, Dr Elisabeth Hesslefors-Arktoft, Professor Lennart Wohlgemuth

Opponent

Docent Johan Öhman

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelande Göteborgs universitet
Läs Skolportens intervju med Beniamin Knutsson

Svenskt abstrakt:

Sedan millennieskiftet har vi kunnat notera en omfattande spridning av policys och politisk retorik som betonar vikten av en rättvis och hållbar global utveckling. På internationell nivå är FN:s Millenniedeklaration det mest uppenbara exemplet på denna förändring av utvecklingsdebatten. Den svenska regeringens svar på millenniedeklarationen utgörs i sin tur av den sammanhållna Politik för Global Utveckling (PGU) som antogs 2003. I kölvattnet av dessa övergripande policyförändringar har det dykt upp en ny, eller kanske snarare återupplivad, debatt om hur skolan skall hantera de globala utvecklingsfrågorna. Under senare år har vi också sett en kraftig ökning av diverse profilskolor, program, ämnen, kurser och projekt i det svenska skolsystemet där globala utvecklingsfrågor utgör ett centralt kunskapsinnehåll. Även om detta innehåll har fått förnyad aktualitet under senare år så är fenomenet egentligen inte nytt. I själva verket finns en tradition av undervisning om liknande frågor som åtminstone kan spåras tillbaka till 1960-talet. Trots det stora genomslag som kunskapsinnehållet haft på senare tid, och trots att det kan återföras på en lång historisk tradition, har den svenska didaktiska forskningen i stor utsträckning försummat det. Denna avhandling vill förmedla ett bidrag till en sådan didaktisk forskning genom att studera historiska och nutida aspekter av detta innehåll.

Sidan publicerades 2012-01-10 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 11:27 av John Miller


Skolportens digitala kurser
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Skolportens favorit: Så skapas skolnärvaro

Problematisk skolfrånvaro byggs upp under en längre tid och inte sällan är mobbning en bakomliggande faktor. Men det går att hitta en väg tillbaka till skolan, visar Tobias Forsells avhandling, som nu valts till Skolportens favorit.

VR tar skolan till hemmasittare

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan.

Growing principals into strategic talent leaders

Why aren’t we guiding principals to be stewards of a crucial resource—teacher talent?

Magisk lekvärld för lärande

Med hjälp av en liten, liten gumma skapades en uppskattad lärmiljö på nystartade förskolan Nyckelpigan i Hedemora.

How have educators adapted distance learning for special education students?

Teaching special education online has its own unique challenges, but teachers have found ways to use educational technology to aid students.