2012-01-10 00:00  977 Dela:

Curriculum in the Era of Global Development – Historical Legacies and Contemporary Approaches

Fakta
Disputation

2012-01-11

Titel (eng)

Curriculum in the Era of Global Development – Historical Legacies and Contemporary Approaches

Författare

Beniamin Knutsson

Handledare

Professor Lars Gunnarsson, Dr Elisabeth Hesslefors-Arktoft, Professor Lennart Wohlgemuth

Opponent

Docent Johan Öhman

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelande Göteborgs universitet
Läs Skolportens intervju med Beniamin Knutsson

Svenskt abstrakt:

Sedan millennieskiftet har vi kunnat notera en omfattande spridning av policys och politisk retorik som betonar vikten av en rättvis och hållbar global utveckling. På internationell nivå är FN:s Millenniedeklaration det mest uppenbara exemplet på denna förändring av utvecklingsdebatten. Den svenska regeringens svar på millenniedeklarationen utgörs i sin tur av den sammanhållna Politik för Global Utveckling (PGU) som antogs 2003. I kölvattnet av dessa övergripande policyförändringar har det dykt upp en ny, eller kanske snarare återupplivad, debatt om hur skolan skall hantera de globala utvecklingsfrågorna. Under senare år har vi också sett en kraftig ökning av diverse profilskolor, program, ämnen, kurser och projekt i det svenska skolsystemet där globala utvecklingsfrågor utgör ett centralt kunskapsinnehåll. Även om detta innehåll har fått förnyad aktualitet under senare år så är fenomenet egentligen inte nytt. I själva verket finns en tradition av undervisning om liknande frågor som åtminstone kan spåras tillbaka till 1960-talet. Trots det stora genomslag som kunskapsinnehållet haft på senare tid, och trots att det kan återföras på en lång historisk tradition, har den svenska didaktiska forskningen i stor utsträckning försummat det. Denna avhandling vill förmedla ett bidrag till en sådan didaktisk forskning genom att studera historiska och nutida aspekter av detta innehåll.

Sidan publicerades 2012-01-10 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 11:27 av John Miller


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny avhandling i sociologisk demografi från Stockholms universitet.

Introverta lider i det tysta

Ensamhet är inte bara en påtvingad plåga. För vissa elever är ensamhet ett behov som skolan saknar insikt om och därmed också förmåga att möta. Ofta klarar dessa elever av skolan utan synbara problem, samtidigt som de håller problemen för sig själva – till ett högt personligt pris.

Ljudmetoden är överlägsen vid läsinlärning säger forskningen

Det finns ett vetenskapligt stöd för att det är ljudmetoden som leder till flytande läsning både snabbast och för flest elever.

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever.

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.