Dela:

Curriculum in the Era of Global Development – Historical Legacies and Contemporary Approaches

Fakta
Disputation

2012-01-11

Titel (eng)

Curriculum in the Era of Global Development – Historical Legacies and Contemporary Approaches

Författare

Beniamin Knutsson

Handledare

Professor Lars Gunnarsson, Dr Elisabeth Hesslefors-Arktoft, Professor Lennart Wohlgemuth

Opponent

Docent Johan Öhman

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelande Göteborgs universitet
Läs Skolportens intervju med Beniamin Knutsson
Dokument

Svenskt abstrakt:

Sedan millennieskiftet har vi kunnat notera en omfattande spridning av policys och politisk retorik som betonar vikten av en rättvis och hållbar global utveckling. På internationell nivå är FN:s Millenniedeklaration det mest uppenbara exemplet på denna förändring av utvecklingsdebatten. Den svenska regeringens svar på millenniedeklarationen utgörs i sin tur av den sammanhållna Politik för Global Utveckling (PGU) som antogs 2003. I kölvattnet av dessa övergripande policyförändringar har det dykt upp en ny, eller kanske snarare återupplivad, debatt om hur skolan skall hantera de globala utvecklingsfrågorna. Under senare år har vi också sett en kraftig ökning av diverse profilskolor, program, ämnen, kurser och projekt i det svenska skolsystemet där globala utvecklingsfrågor utgör ett centralt kunskapsinnehåll. Även om detta innehåll har fått förnyad aktualitet under senare år så är fenomenet egentligen inte nytt. I själva verket finns en tradition av undervisning om liknande frågor som åtminstone kan spåras tillbaka till 1960-talet. Trots det stora genomslag som kunskapsinnehållet haft på senare tid, och trots att det kan återföras på en lång historisk tradition, har den svenska didaktiska forskningen i stor utsträckning försummat det. Denna avhandling vill förmedla ett bidrag till en sådan didaktisk forskning genom att studera historiska och nutida aspekter av detta innehåll.

Sidan publicerades 2012-01-10 00:00 av Ebba Reinolf
Sidan uppdaterades 2021-10-26 14:04 av Ebba Reinolf


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
5 mest lästa på FoU
Digitala sexuella trakasserier påverkar unga i skolan

Digitala sexuella trakasserier är relativt vanliga bland unga, och ofta saknar ungdomarna både stöd och strategier för att hantera det. Det visar Kristina Hunehäll Berndtssons avhandling som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Muntligt berättande viktigt i undervisningen

Anekdoter, historier och berättelser kan väcka elevernas intresse, ge nya perspektiv på ett visst ämne, samt stärka relationen mellan lärare och elever. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Läraren som sadlade om för att skapa en bättre skola

Hur får vi mer ordning och reda i skolan? Hur skapar vi en trivsam undervisningsmiljö i klassrummen utan stök, där eleverna lär sig vad de ska och ingen slås ut. De här frågorna har Martin Karlberg studerat i över 20 år. Nu drar han igång ett forskningsprojekt där 100 skolor runt om i landet ska pröva två olika varianter av en metod som kallas IBIS-programmet.

Inspirerande böcker om organisation och ledning

En bok om tillit i arbetsgruppen, två böcker om att leda i förskolan och en antologi med aktuell forskning. Vi tipsar om fyra aktuella böcker som kan vara användbara för dig i jobbet.

Inspirerande! Sveriges enda bygglek med odling

Växtvärket i Malmö handlar om att ge barn bättre städer att växa upp i, och erbjuder både bygglek och odling. Tankar som fångas upp av forskaren Ellen Almers.

Skolportens digitala kurser