Defending the university?: Academics’ reactions to managerialism in Norwegian higher education

Vad är ledarskap i högre utbildning? Och hur reagerar akademiker på det? Det har Jo Ese utforskat i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-05-03

Titel (eng)

Defending the university?: Academics’ reactions to managerialism in Norwegian higher education

Författare

Jo Ese

Handledare

Ann Bergman, Karlstads universitet Professor Helge Ramsdal, Høgskolen i Østfold

Opponent

Professor Ivar Bleiklie, Universitetet i Bergen

Lärosäte

Karlstads universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Abstract in English:

The thesis contributes to the knowledge on academic work in the 21st century, with a special emphasis on how members of faculty react to contemporary developments in the management of universities. The approach is qualitative and consists of 25 in-depth interviews with academics at two higher education institutions in Norway.

The thesis is divided into two parts. In part one, the introduction of managerialism in higher education (HE) is analysed in light of the history and norms of academic work. Managerialism in HE is thus empirically described and theoretically analysed, and compared to a set of academic norms drawing on the Mertonian norms of CUDOS. In part two, the interview-based qualitative study of how academics react to managerialism is presented. Drawing on theoretical concepts like resistance, organizational misbehavior, gaming and functional stupidity, the author develops categories of academic reactions to managerialism.

A central argument in the thesis states that academic resistance differs from traditional workplace resistance in the sense that it is not performed to restrict output. On the contrary, academic resistance is meant to protect academic work from what academics see as the corrosive effects of managerial systems. Through academic resistance, academics maintain control over the academic labour process and are able to define and uphold quality standards and levels of output. Another central argument states that when academics do not resist the demands of management, they might do so cynically, through gaming the managerial systems. When academics engage in gaming, they also abandon the academic norms. A third argument is that academics that attempt to adhere to the demands of management and at the same time uphold the academic norms, must engage in a form of mediation between the two. Acts of mediation are complicated and costly, as the academic norms and managerialism are divergent, and there is little support from the academic community.

What is managerialism in higher education? And how do academics react to it? In this thesis, the author tries to answer these questions.

The first question is addressed through an analysis of managerialism in light of the history and norms of academic work. The second question is addressed through an interview-based qualitative study of how academics react to managerialism. Drawing on theoretical concepts like resistance, organizational misbehavior, gaming and functional stupidity, the author develops a set of academic reactions to managerialism.

A central argument in the thesis states that academic resistance towards management differs from traditional workplace resistance, as it is performed to protect academic work from what academics see as the corrosive effects of managerial systems.

By addressing these issues, the thesis contributes to the knowledge on academic work in the 21st century, with a special emphasis on how members of faculty react to contemporary developments in the management of universities.

Sidan publicerades 2019-04-16 13:57 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Margareta Serder: Vad kan forskningen (inte) bidra med?

Det är nu ett helt decennium sedan formuleringen om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet infogades i den svenska skollagen. Många hyllmeter har sedan dess ägnats åt uttolkningar av vad formuleringen egentligen innebär. Det skriver Margareta Serder, lektor vid Malmö universitet, i en debattartikel i Skolportens magasin.

”Det mest hoppingivande du kommer att läsa på länge”

Jag vill göra reklam för en rapport. Det är en rapport om ett misslyckande och har den kanske nedslående titeln: ”Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?” och är framtagen av Åsa Hirsch och Annette Jahnke för Ifous. Läs den! skriver skolexperten Per Kornhall i ett blogginlägg.

Lärlabbet : Särskilt stöd och anpassningar i förskolan

Hur kan anpassningar och särskilt stöd få en naturlig plats i förskolans verksamhet? Psykolog David Edfelt framhåller ett proaktivt arbetssätt. Ta en situation i taget och när den fungerar, börja med nästa. Hjälp barnen att få känna att de lyckas råder han. Ha alla barns behov i fokus när aktiviteter planeras. Det gäller särskilt barn som har fysiska funktionsnedsättningar, säger Anna Johansson från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Lärare blir kontrollanter av elevernas läsning

Elevernas läslust kommer i andra hand i undervisningen av skön­litteratur i gymnasiet. Det som styr är en instrumentell syn där eleverna kan behöva kontrolleras, visar en studie vid Umeå universitet.

Rektorer poddar om barns framtid

Barn, utveckling och framtid är teman i en ny podcast-serie av två av Lommas förskolerektorer.