Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.
Svenskt abstrakt:
Avhandlingen studerar hur lärare, elever och föräldrar förhandlar om definitioner. Ett exempel: Om en elever och föräldrar protesterar mot att biologiundervisningen om hur livet uppkom och utvecklades på jorden baseras på evolutionsteori, vad händer då? I en decentraliserad, brukarstyrd, marknadiserad skola är protesterna inte bara ord utan en maktfaktor vilket leder till en förhandling om hur frågan skall uppfattas. Ifråga om biologiundervisningen pekar resultaten mot tre strategier: lärprocessen kan betraktas som en individuell fråga, där eleven kan söka sig till religiösa skrifter om hon vill, eller som en offentlig fråga där lärprocessen bör styras av styrdokument och läroböcker, eller som en vetenskaplig fråga, där lärprocessen bör styras av vetenskapliga överväganden. Vilket alternativ som blir resultatet är beroende på maktstrukturen. Beroende på vad frågan definieras som öppnas vissa handlingsalternativ medan andra stängs. Definitionen får alltså högst reella konsekvenser, i detta fall till exempel för vilken kunskapssyn som kan praktiseras i skolan och hur undervisningen utformas. Studien är en teorielaborerande studie som, på basis av bland annat maktteorier, försöker utveckla en ökad förståelse för förhandlingen och dess konsekvenser.
Sidan publicerades 2011-11-01 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 14:25 av John Miller