Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.

Fakta
Disputation

2011-11-18

Titel (sv)

Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.

Författare

Fredrik Sjögren

Handledare

Professor Marie Demker, Professor Jon Pierre

Institution

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelandet från Högskolan Väst
Läs Skolportens intervju med Fredrik Sjögren

Svenskt abstrakt:

Avhandlingen studerar hur lärare, elever och föräldrar förhandlar om definitioner. Ett exempel: Om en elever och föräldrar protesterar mot att biologiundervisningen om hur livet uppkom och utvecklades på jorden baseras på evolutionsteori, vad händer då? I en decentraliserad, brukarstyrd, marknadiserad skola är protesterna inte bara ord utan en maktfaktor vilket leder till en förhandling om hur frågan skall uppfattas. Ifråga om biologiundervisningen pekar resultaten mot tre strategier: lärprocessen kan betraktas som en individuell fråga, där eleven kan söka sig till religiösa skrifter om hon vill, eller som en offentlig fråga där lärprocessen bör styras av styrdokument och läroböcker, eller som en vetenskaplig fråga, där lärprocessen bör styras av vetenskapliga överväganden. Vilket alternativ som blir resultatet är beroende på maktstrukturen. Beroende på vad frågan definieras som öppnas vissa handlingsalternativ medan andra stängs. Definitionen får alltså högst reella konsekvenser, i detta fall till exempel för vilken kunskapssyn som kan praktiseras i skolan och hur undervisningen utformas. Studien är en teorielaborerande studie som, på basis av bland annat maktteorier, försöker utveckla en ökad förståelse för förhandlingen och dess konsekvenser.

Sidan publicerades 2011-11-01 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 14:25 av John Miller


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet?  ”Känslan av meningsfullhet är central för att lyckas i skolan”, säger forskaren Ruhi Tyson.

Elever i Kristinehamn får läsförmågan testad med AI

I höst ska alla elever från årskurs ett till fyra i Kristinehamn få sin läsförmåga testad med hjälp av artificiell intelligens.

Snabba råd om att fokusera på lösningar

Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.

Forskningsutblick: Olika sätt att använda fingrarna i subtraktion

Barn som använder fingrarna när de löser matematikuppgifter kan vara olika framgångsrika beroende på hur de gör. I artikeln ”Strukturera eller räkna: olika sätt att använda fingrarna i subtraktion” visar forskarna Angelika Kullberg, Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe att lärare i förskolan kan hjälpa barn att se mönster och utveckla sin förståelse för talens struktur med hjälp av fingrarna.

Sure Start centres ‘big benefit’ but face cuts

Sure Start centres, aimed at improving early years health and education in England, brought ”big benefits for children’s health”, researchers say.