Dela:

Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.

Fakta
Disputation

2011-11-18

Titel (sv)

Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.

Författare

Fredrik Sjögren

Handledare

Professor Marie Demker, Professor Jon Pierre

Institution

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelandet från Högskolan Väst
Läs Skolportens intervju med Fredrik Sjögren

Svenskt abstrakt:

Avhandlingen studerar hur lärare, elever och föräldrar förhandlar om definitioner. Ett exempel: Om en elever och föräldrar protesterar mot att biologiundervisningen om hur livet uppkom och utvecklades på jorden baseras på evolutionsteori, vad händer då? I en decentraliserad, brukarstyrd, marknadiserad skola är protesterna inte bara ord utan en maktfaktor vilket leder till en förhandling om hur frågan skall uppfattas. Ifråga om biologiundervisningen pekar resultaten mot tre strategier: lärprocessen kan betraktas som en individuell fråga, där eleven kan söka sig till religiösa skrifter om hon vill, eller som en offentlig fråga där lärprocessen bör styras av styrdokument och läroböcker, eller som en vetenskaplig fråga, där lärprocessen bör styras av vetenskapliga överväganden. Vilket alternativ som blir resultatet är beroende på maktstrukturen. Beroende på vad frågan definieras som öppnas vissa handlingsalternativ medan andra stängs. Definitionen får alltså högst reella konsekvenser, i detta fall till exempel för vilken kunskapssyn som kan praktiseras i skolan och hur undervisningen utformas. Studien är en teorielaborerande studie som, på basis av bland annat maktteorier, försöker utveckla en ökad förståelse för förhandlingen och dess konsekvenser.

Sidan publicerades 2011-11-01 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 14:25 av John Miller


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

What role does social media use play in the youth mental health crisis? Researchers are trying to find out

Content, context and individual factors contribute to the effects of social media use, says research scientist David Bickham. While data shows potential harm from social media use, emerging research shows potential positive effects, and Bickham points out that there is a difference between the effects of watching TikTok videos and sending a direct message to a friend.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.