Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Publicerad:2018-12-04
Uppdaterad:2019-02-22

Djamila Fatheddines avhandling visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner.

Författare

Djamila Fatheddine

Handledare

Professor Per Bäckström, Karlstads universitet Professor Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet rofessor Silwa Claesson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Eva Hultin, Uppsala universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2018-12-21

Titel (se)

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Institution

Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Denna avhandling handlar om grundskolans litteraturundervisning med ett särskilt fokus på kroppslighet och bildningsaspekter. Genom fyra delstudier görs nedslag i styrdokument, lärares klassrumspraktik och elevers egna erfarenheter av litteraturläsning. Avhandlingen visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner. Resultaten visar också att de skrivningar om litteraturläsning som finns i den nuvarande kursplanen i svenska (Lgr11) står i skarp kontrast dels till lärares undervisningspraktik, dels till elevernas egna berättelser om litteraturläsning. Detta kan innebära att litteraturens bildningspotential inte når alla elever. Avhandlingen vänder sig till forskare, lärare, studenter och andra som är intresserade av frågor som rör villkoren för grundskolans litteraturundervisning. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026