Designing for Transformational Change in School: Digitalizing the Digitized

Hur kan den kommunala skolan utveckla kunskap kring användning av digitala verktyg på ett professionellt och vetenskapligt sätt som också gynnar lärandet? Det är den övergripande frågan som Annika Agélii Genlott undersöker i sin avhandling.

 

Fakta
Disputation

2020-12-10

Titel (eng)

Designing for Transformational Change in School: Digitalizing the Digitized

Författare

Annika Agélii Genlott

Handledare

Professor Åke Grönlund, Örebro universitet Docent Annika Andersson, Örebro universitet Docent Olga Viberg, KTH

Opponent

Professor Ulf Melin, Linköpings universitet

Lärosäte

Örebro universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Annika Agélii Genlott

Abstract in English:

Digital technologies have gained a prominent role in education and schools, but research concerning how digital technologies can create better conditions for improved teaching and enhanced learning for students is scarce and inconclusive. Successful use of digital technologies requires a complex combination of interacting factors, including integrating technology and pedagogy as well as organizing and leading a structured transformation process. The capability of school organizations to lead and support the digitalization process is an under-researched field compared to the well-established focus on individual stakeholders.

This thesis examines how experimentation and innovation processes in school can be designed and pursued to support and enhance digitalization across an entire school organization by using a Design Science Research (DSR) approach to answer the question: How can a school organization at municipal level lead digital transformation through the digitalization of teaching and learning processes in an organized, professional, and, as far as possible, scientifically based way?

The findings show that the design and use of the Information System Artifact model (ISA) together with a DSR development method can support both improved teaching and enhanced learning within and across a school organization. Effective use of digital technologies to improve teaching and learning across the school organization requires fundamental changes of ordinary practices and engagement as well as commitment from school authorities and school leaders.

This thesis contributes with empirically and theoretically based insights from leading (digital) transformational change in school through the iterative design of IS artifacts used as a driver and quality control for the shift from digitization towards digitalization aiming at improved teaching and enhanced learning.

Sidan publicerades 2020-12-15 16:37 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2021-01-20 14:59 av Susanne Sawander


Relaterat

Förutsättningar för kritiskt digitalt textarbete på högstadiet

Bästa förutsättningen för ett kritiskt digitalt textarbete skapas i ett utforskande klimat, varvat med detaljerad undervisning och möjlighet att välja texter utifrån eget intresse. Det visar Lisa Molin som forskat om vad som behövs för kritiskt digitalt textarbete på högstadiet.

Lyckad kompetensutveckling med vardagsfokus

Hur skaffar sig lärare kompetens i medieproduktion? Dennis Augustsson har undersökt frågan i ett praktiknära kompetensutvecklingsprojekt.

Tyska Webbkonferens

Välkommen till en ny möjlighet att ta del av Skolportens konferens för tysklärare! Konferensen innehåller intressanta föreläsningar både på tyska och svenska om aktuell forskning samt praktiknära exempel på hur du kan arbeta i klassrummet. Herzlich willkommen!

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu

Nytt nr ute nu

Tema: Nationella prov. Intervju: Forskaren Maria Jarl vill ge mer makt åt professionen.

Läs mer och prenumerera här!
Fortbildning
Svenska för högstadiet och gymnasiet
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 6–27 april 2021

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Välkommen till den årliga konferensen för svensklärare! Ta del av föreläsningar om bland annat språkhistoria, akademiskt skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning, poesiundervisning samt bedömning av muntligt framförande.

Läs mer och boka din plats här!
5 mest lästa på FoU

Skolledare på gränsen till nervsammanbrott

Delat ledarskap, delegering av arbetsuppgifter och att se till att stödfunktionerna verkligen ger stöd. Det är några saker som skolledare kan göra för att minska sin stress, menar Ulf Leo, Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Tips och råd när högstadiet ställer om till distansundervisning

Hur kommer man igång med distansundervisning, hur motiverar man sina elever och hur får man som lärare allt att funka så bra som möjligt? Här är några matnyttiga tips!

Klassrumslösa skolor – framtiden eller ett ovetenskapligt experiment?

Minst 1 000 nya skolor ska byggas. Flera av dem blir utan klassrum. ”Äntligen”, säger förespråkarna. ”Mer forskning behövs”, varnar kritikerna. Läraren granskar det nya sättet att bygga skolor och besöker den klassrumslösa skolan som hyllades – och sen blev ett skräckexempel.

Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser

Rätt stöd i rätt tid kan vara avgörande. Garantin finns för att skolor tidigt ska uppmärksamma elever som riskerar att inte nå kunskapskraven i svenska, svenska som andraspråk eller matematik. Alla behöver hjälpas åt för att skolorna ska kunna ta ansvar för garantin. Här får du stöd i det arbetet.

Poddagogen #9: Helena Grundén om matematik och planering

Poddagogen gästas av forskaren Helena Grundén. När planerar matematiklärare egentligen sina lektioner? Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.