Designing for Transformational Change in School: Digitalizing the Digitized

Hur kan den kommunala skolan utveckla kunskap kring användning av digitala verktyg på ett professionellt och vetenskapligt sätt som också gynnar lärandet? Det är den övergripande frågan som Annika Agélii Genlott undersöker i sin avhandling.

 

Fakta
Disputation

2020-12-10

Titel (eng)

Designing for Transformational Change in School: Digitalizing the Digitized

Författare

Annika Agélii Genlott

Handledare

Professor Åke Grönlund, Örebro universitet Docent Annika Andersson, Örebro universitet Docent Olga Viberg, KTH

Opponent

Professor Ulf Melin, Linköpings universitet

Lärosäte

Örebro universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Annika Agélii Genlott

Abstract in English:

Digital technologies have gained a prominent role in education and schools, but research concerning how digital technologies can create better conditions for improved teaching and enhanced learning for students is scarce and inconclusive. Successful use of digital technologies requires a complex combination of interacting factors, including integrating technology and pedagogy as well as organizing and leading a structured transformation process. The capability of school organizations to lead and support the digitalization process is an under-researched field compared to the well-established focus on individual stakeholders.

This thesis examines how experimentation and innovation processes in school can be designed and pursued to support and enhance digitalization across an entire school organization by using a Design Science Research (DSR) approach to answer the question: How can a school organization at municipal level lead digital transformation through the digitalization of teaching and learning processes in an organized, professional, and, as far as possible, scientifically based way?

The findings show that the design and use of the Information System Artifact model (ISA) together with a DSR development method can support both improved teaching and enhanced learning within and across a school organization. Effective use of digital technologies to improve teaching and learning across the school organization requires fundamental changes of ordinary practices and engagement as well as commitment from school authorities and school leaders.

This thesis contributes with empirically and theoretically based insights from leading (digital) transformational change in school through the iterative design of IS artifacts used as a driver and quality control for the shift from digitization towards digitalization aiming at improved teaching and enhanced learning.

Sidan publicerades 2020-12-15 16:37 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-03-31 14:31 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Förutsättningar för kritiskt digitalt textarbete på högstadiet

Bästa förutsättningen för ett kritiskt digitalt textarbete skapas i ett utforskande klimat, varvat med detaljerad undervisning och möjlighet att välja texter utifrån eget intresse. Det visar Lisa Molin som forskat om vad som behövs för kritiskt digitalt textarbete på högstadiet.

Lyckad kompetensutveckling med vardagsfokus

Hur skaffar sig lärare kompetens i medieproduktion? Dennis Augustsson har undersökt frågan i ett praktiknära kompetensutvecklingsprojekt.

Tyska Webbkonferens

Välkommen till en ny möjlighet att ta del av Skolportens konferens för tysklärare! Konferensen innehåller intressanta föreläsningar både på tyska och svenska om aktuell forskning samt praktiknära exempel på hur du kan arbeta i klassrummet. Herzlich willkommen!

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU
Karin Berg: Bortsorterade barn och möjligheter

Om vi vill att skolan ska verka kompensatoriskt måste vi sluta upp med att från ung ålder sortera barn efter tidigt visade förmågor, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Skolporten samlar pedagogisk forskning

I årets upplaga av Pedagogisk forskning presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola. Läs hela bilagan digitalt utan kostnad!

Ledningsteam ger trygghet

Ett ledningsteam med fyra personer för mellan tre och sex förskolor och en platsansvarig på varje förskola. Så jobbar friskolan Pysslingen Förskolor för att underlätta för sina förskolerektorer.

Nytt statsbidrag främjar forskning på arbetstid

Nu öppnas möjligheten för lärare att på arbetstid kunna bedriva praktiknära forskning och utveckling.

Matematik kombineret med basketball øger skolebørns lyst til at lære

Når matematik bliver integreret i idrætsundervisningen, stiger elevernes motivation, viser nyt dansk studie, som skal inspirere lærere til at kombinere faglighed med bevægelse.